Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞ. TERAP. İÇİN MÜZİK VE ŞAN EĞİT. | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Doğan BALCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sesini ve onunla bağlantılı olarak nefesini kullanmayı öğretmektir. Solunum organlarının, sesle ilgili organların ve bedende bulunan rezonans olanaklarının anatomik olarak tanıtıldığı bu derste, oyuncu adayı uygulamalarla bu organlarını en etkili biçimde nasıl kullanacağını öğrenir. Gevşeme, kapasite artırımı ve farkındalık bu dersin ana hedefleridir. Bu ders sesini doğru biçimde kullanmayı öğretmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ses nedir? Nasıl oluşur? Ses türleri nelerdir?,Ses eğitimi hangi basamaklardan oluşur? Ses sağlığını etkileyen faktörler nelerdir?,Diyafram nefesi nedir? Diyafram egzersizleri nelerdir?,Diyafram nefes egzersizleri ( uygulamalı),Expirasyon süresini ve desteğini arttırıcı ezgersizler nelerdir? Ne için yapılır?,Fonasyon nedir? Ve fonasyon süresini arttırıcı egzersizler nelerdir?,Semiton nedir? Piyanoda register nedir?,Piyanoda register,Diyafram nefes egzersizleri - I,Diyafram nefes egzersizleri - II,Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri uygulama, gruplandırma,Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri,Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri entonasyon çalışmaları,Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri entonasyon çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ses üretimi ve nefes mekanizmasını açıklar. | 14, 9 | E, H |
Diyafram nefesi egzersizlerini uygular. | 14, 9 | E, H |
Nefes kapasitesini arttıran egzersizleri uygular. | 14, 9 | E, H |
Ekspirasyon, fonasyon, semiton değerlerinin artışının takibini yapar. | 14, 16, 9 | E, G |
Müzik terimlerini açıklar. | 16, 9 | E |
Ses eğitim basamaklarını açıklar. | 16, 9 | E |
Müzikte 'nüans' kavramını açıklar. | 16, 9 | E |
Entonasyon çalışmalarını yapar. | 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ses nedir? Nasıl oluşur? Ses türleri nelerdir? | yok |
2 | Ses eğitimi hangi basamaklardan oluşur? Ses sağlığını etkileyen faktörler nelerdir? | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
3 | Diyafram nefesi nedir? Diyafram egzersizleri nelerdir? | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
4 | Diyafram nefes egzersizleri ( uygulamalı) | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
5 | Expirasyon süresini ve desteğini arttırıcı ezgersizler nelerdir? Ne için yapılır? | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
6 | Fonasyon nedir? Ve fonasyon süresini arttırıcı egzersizler nelerdir? | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
7 | Semiton nedir? Piyanoda register nedir? | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
8 | Piyanoda register | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
9 | Diyafram nefes egzersizleri - I | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
10 | Diyafram nefes egzersizleri - II | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
11 | Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri uygulama, gruplandırma | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
12 | Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
13 | Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri entonasyon çalışmaları | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
14 | Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri entonasyon çalışmaları | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
Kaynak |
Zoller, M. (1991). Use of music activities in speech-language therapy. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 22. Rychener-Hobson, M. (2006). The Collaboration of Music Therapy and Speech-Language Pathology in the Treatment of Neurogenic Communication Disorders: Part II -- Collaborative Strategies and Scope of Practice. Music Therapy Perspectives, 24(2), 66-72. |
Peters, J. S. (2000). Music therapy for individuals who have communication disorders or impairments. In Music therapy: An introduction (2nd ed., pp.170-188). Springfield, IL: Charles C. Thomas Publisher. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | ||||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 72 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞ. TERAP. İÇİN MÜZİK VE ŞAN EĞİT. | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Doğan BALCI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sesini ve onunla bağlantılı olarak nefesini kullanmayı öğretmektir. Solunum organlarının, sesle ilgili organların ve bedende bulunan rezonans olanaklarının anatomik olarak tanıtıldığı bu derste, oyuncu adayı uygulamalarla bu organlarını en etkili biçimde nasıl kullanacağını öğrenir. Gevşeme, kapasite artırımı ve farkındalık bu dersin ana hedefleridir. Bu ders sesini doğru biçimde kullanmayı öğretmeyi amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ses nedir? Nasıl oluşur? Ses türleri nelerdir?,Ses eğitimi hangi basamaklardan oluşur? Ses sağlığını etkileyen faktörler nelerdir?,Diyafram nefesi nedir? Diyafram egzersizleri nelerdir?,Diyafram nefes egzersizleri ( uygulamalı),Expirasyon süresini ve desteğini arttırıcı ezgersizler nelerdir? Ne için yapılır?,Fonasyon nedir? Ve fonasyon süresini arttırıcı egzersizler nelerdir?,Semiton nedir? Piyanoda register nedir?,Piyanoda register,Diyafram nefes egzersizleri - I,Diyafram nefes egzersizleri - II,Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri uygulama, gruplandırma,Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri,Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri entonasyon çalışmaları,Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri entonasyon çalışmaları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ses üretimi ve nefes mekanizmasını açıklar. | 14, 9 | E, H |
Diyafram nefesi egzersizlerini uygular. | 14, 9 | E, H |
Nefes kapasitesini arttıran egzersizleri uygular. | 14, 9 | E, H |
Ekspirasyon, fonasyon, semiton değerlerinin artışının takibini yapar. | 14, 16, 9 | E, G |
Müzik terimlerini açıklar. | 16, 9 | E |
Ses eğitim basamaklarını açıklar. | 16, 9 | E |
Müzikte 'nüans' kavramını açıklar. | 16, 9 | E |
Entonasyon çalışmalarını yapar. | 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ses nedir? Nasıl oluşur? Ses türleri nelerdir? | yok |
2 | Ses eğitimi hangi basamaklardan oluşur? Ses sağlığını etkileyen faktörler nelerdir? | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
3 | Diyafram nefesi nedir? Diyafram egzersizleri nelerdir? | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
4 | Diyafram nefes egzersizleri ( uygulamalı) | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
5 | Expirasyon süresini ve desteğini arttırıcı ezgersizler nelerdir? Ne için yapılır? | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
6 | Fonasyon nedir? Ve fonasyon süresini arttırıcı egzersizler nelerdir? | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
7 | Semiton nedir? Piyanoda register nedir? | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
8 | Piyanoda register | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
9 | Diyafram nefes egzersizleri - I | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
10 | Diyafram nefes egzersizleri - II | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
11 | Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri uygulama, gruplandırma | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
12 | Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
13 | Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri entonasyon çalışmaları | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
14 | Piyanoda uygulamalı ses egzersizleri entonasyon çalışmaları | Bir önceki dersin notları gözden geçirilmeli. |
Kaynak |
Zoller, M. (1991). Use of music activities in speech-language therapy. Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 22. Rychener-Hobson, M. (2006). The Collaboration of Music Therapy and Speech-Language Pathology in the Treatment of Neurogenic Communication Disorders: Part II -- Collaborative Strategies and Scope of Practice. Music Therapy Perspectives, 24(2), 66-72. |
Peters, J. S. (2000). Music therapy for individuals who have communication disorders or impairments. In Music therapy: An introduction (2nd ed., pp.170-188). Springfield, IL: Charles C. Thomas Publisher. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | ||||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |