Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DUDAK-DAMAK YARIĞI VE BAŞ-YÜZ ANOM. DİL VE KONUŞ. TERA | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dudak damak yarığına bağlı olarak gelişen dil ve konuşma sorunlarını tanılama, değerlendirme ve terapisini yapma. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Normal ve Anormal Kraniofasiyel Özellikler: Anatomi ve Fizyoloji,Dudak Damak Yarıklığında Sınıflama,Dudak Damak Yarıklığında Embriyolojik Gelişim,Yenidoğanda Görülecek Beslenme Problemleri,Damak Yarıklığında Ortodontik Girişimler,Değerlendirme ve Müdahalede Ekip Yaklaşımı,Dudak Damak Yarığında Dil, Biliş ve Sesbilgisel Gelişim,Dudak Damak Yarığına Özgü Konuşma Sesi Sorunları,Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyon,Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Olmayan Değerlendirme Prosedürleri,Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Değerlendirme Yöntemleri (nazoendoskopi, EPG, ultrason, videofloroskopi, nazometre),Yarık Damağa ve Velofarengeal Disfonksiyona Cerrahi Müdahale,Dudak Damak Yarıklığında Terapi,Girişim Prosedürü: Konuşma, Rezonans ve Velofarengeal Disfonksiyon; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dudak damak yarığı anatomisini ve fizyolojisini adlandırır. | 16, 9 | A |
Dudak damak yarığı embriyolojisini, sınıflaması, ameliyat zamanlamalarını ve tekniklerini açıklar. | 9 | A |
Dudak damak yarığı olan yenidoğanın beslenmesi ile ilgili aileyi bilgilendirir. | 13, 9 | A |
Değerlendirme ve müdahalede ekip yaklaşımını tanımlar. | 16, 4, 6 | D |
Damak yarığına bağlı dil ve konuşma sorunlarını tanımlar, terapisi süreçlerini yürütür. | 13, 4, 9 | A, D |
Aletsel ve aletsel olmayan değerlendirme yöntemlerini sıralar. | 4, 9 | A |
Dudak Damak yarığına sıklıkla eşlik eden sendromların genel özelliklerini tanır. | 9 | A |
Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyonu yorumlar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Normal ve Anormal Kraniofasiyel Özellikler: Anatomi ve Fizyoloji | İlgili kitap bölümünü okuma |
2 | Dudak Damak Yarıklığında Sınıflama | İlgili kitap bölümünü okuma |
3 | Dudak Damak Yarıklığında Embriyolojik Gelişim | Embriyoloji notlarını gözden geçirme |
4 | Yenidoğanda Görülecek Beslenme Problemleri | İlgili kitap bölümünü okuma |
5 | Damak Yarıklığında Ortodontik Girişimler | İlgili kitap bölümünü okuma |
6 | Değerlendirme ve Müdahalede Ekip Yaklaşımı | İlgili kitap bölümünü okuma |
7 | Dudak Damak Yarığında Dil, Biliş ve Sesbilgisel Gelişim | Makale okuma |
8 | Dudak Damak Yarığına Özgü Konuşma Sesi Sorunları | İlgili kitap bölümünü okuma |
9 | Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyon | İlgili kitap bölümünü okuma |
10 | Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Olmayan Değerlendirme Prosedürleri | İlgili kitap bölümünü okuma |
11 | Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Değerlendirme Yöntemleri (nazoendoskopi, EPG, ultrason, videofloroskopi, nazometre) | İlgili kitap bölümünü okuma |
12 | Yarık Damağa ve Velofarengeal Disfonksiyona Cerrahi Müdahale | İlgili kitap bölümünü okuma |
13 | Dudak Damak Yarıklığında Terapi | İlgili kitap bölümünü okuma |
14 | Girişim Prosedürü: Konuşma, Rezonans ve Velofarengeal Disfonksiyon | İlgili kitap bölümünü okuma |
Kaynak |
Kummer, A. Cleft Palate and Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance., Delmar, NewYork, 39-69, 2014. |
Howard, S., Lohmander, A., Cleft Palate Speech: Assessment and Intervention, Wiley-Backwell, Oxford&West Sussex, 2011. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 5 | 5 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(87/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DUDAK-DAMAK YARIĞI VE BAŞ-YÜZ ANOM. DİL VE KONUŞ. TERA | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dudak damak yarığına bağlı olarak gelişen dil ve konuşma sorunlarını tanılama, değerlendirme ve terapisini yapma. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Normal ve Anormal Kraniofasiyel Özellikler: Anatomi ve Fizyoloji,Dudak Damak Yarıklığında Sınıflama,Dudak Damak Yarıklığında Embriyolojik Gelişim,Yenidoğanda Görülecek Beslenme Problemleri,Damak Yarıklığında Ortodontik Girişimler,Değerlendirme ve Müdahalede Ekip Yaklaşımı,Dudak Damak Yarığında Dil, Biliş ve Sesbilgisel Gelişim,Dudak Damak Yarığına Özgü Konuşma Sesi Sorunları,Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyon,Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Olmayan Değerlendirme Prosedürleri,Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Değerlendirme Yöntemleri (nazoendoskopi, EPG, ultrason, videofloroskopi, nazometre),Yarık Damağa ve Velofarengeal Disfonksiyona Cerrahi Müdahale,Dudak Damak Yarıklığında Terapi,Girişim Prosedürü: Konuşma, Rezonans ve Velofarengeal Disfonksiyon; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dudak damak yarığı anatomisini ve fizyolojisini adlandırır. | 16, 9 | A |
Dudak damak yarığı embriyolojisini, sınıflaması, ameliyat zamanlamalarını ve tekniklerini açıklar. | 9 | A |
Dudak damak yarığı olan yenidoğanın beslenmesi ile ilgili aileyi bilgilendirir. | 13, 9 | A |
Değerlendirme ve müdahalede ekip yaklaşımını tanımlar. | 16, 4, 6 | D |
Damak yarığına bağlı dil ve konuşma sorunlarını tanımlar, terapisi süreçlerini yürütür. | 13, 4, 9 | A, D |
Aletsel ve aletsel olmayan değerlendirme yöntemlerini sıralar. | 4, 9 | A |
Dudak Damak yarığına sıklıkla eşlik eden sendromların genel özelliklerini tanır. | 9 | A |
Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyonu yorumlar. | 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Normal ve Anormal Kraniofasiyel Özellikler: Anatomi ve Fizyoloji | İlgili kitap bölümünü okuma |
2 | Dudak Damak Yarıklığında Sınıflama | İlgili kitap bölümünü okuma |
3 | Dudak Damak Yarıklığında Embriyolojik Gelişim | Embriyoloji notlarını gözden geçirme |
4 | Yenidoğanda Görülecek Beslenme Problemleri | İlgili kitap bölümünü okuma |
5 | Damak Yarıklığında Ortodontik Girişimler | İlgili kitap bölümünü okuma |
6 | Değerlendirme ve Müdahalede Ekip Yaklaşımı | İlgili kitap bölümünü okuma |
7 | Dudak Damak Yarığında Dil, Biliş ve Sesbilgisel Gelişim | Makale okuma |
8 | Dudak Damak Yarığına Özgü Konuşma Sesi Sorunları | İlgili kitap bölümünü okuma |
9 | Rezonans Bozuklukları ve Velofarengeal Disfonksiyon | İlgili kitap bölümünü okuma |
10 | Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Olmayan Değerlendirme Prosedürleri | İlgili kitap bölümünü okuma |
11 | Dudak Damak Yarıklığında Aletsel Değerlendirme Yöntemleri (nazoendoskopi, EPG, ultrason, videofloroskopi, nazometre) | İlgili kitap bölümünü okuma |
12 | Yarık Damağa ve Velofarengeal Disfonksiyona Cerrahi Müdahale | İlgili kitap bölümünü okuma |
13 | Dudak Damak Yarıklığında Terapi | İlgili kitap bölümünü okuma |
14 | Girişim Prosedürü: Konuşma, Rezonans ve Velofarengeal Disfonksiyon | İlgili kitap bölümünü okuma |
Kaynak |
Kummer, A. Cleft Palate and Craniofacial Anomalies: Effects on Speech and Resonance., Delmar, NewYork, 39-69, 2014. |
Howard, S., Lohmander, A., Cleft Palate Speech: Assessment and Intervention, Wiley-Backwell, Oxford&West Sussex, 2011. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |