Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sertan TALAS |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hedeflenen davranışları belirleyebilmek, davranışsal amaç yazabilmek, veri toplama yöntemlerini kullanabilmek, davranış değiştirme planı hazırlayabilmek ve hazırlanan planı uygulamaya geçirmek için gerekli becerileri kazandırabilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Uygulamalı Davranış Analizi (UDA): Tanım, tarihçe ve özellikleri, 2. Hedef davranışları belirleme ve tanımlama,3. Veri toplama,4. Verilerin analizi, 5. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme I,6. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme II,7. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme III,8. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma I, 9. Vize,10. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma II,11. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma III, 12.Kalıcılık,13.Genelleme,14.Genel değerlendirme ve kapanış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Uygulamalı davranış analizinin temel kavramlarını açıklar | 16, 9 | A |
2. Hedef davranış belirleme sürecini tanımlar | 10, 16 | A |
3. Uygun davranış kazandırma yollarını gösterir | 16, 5 | A |
4. Davranış değerlendirme tekniklerini tartışır | 19, 9 | A |
5. Uygun davranış arttırma tekniklerini uygular | 15, 16, 5, 9 | A |
6. Uygun olmayan davranışları azaltma tekniklerini uygular | 15, 16, 5, 6 | A |
7. Veri toplama tekniklerini belirler | 13, 16 | A |
8. Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama sürecini betimler | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Uygulamalı Davranış Analizi (UDA): Tanım, tarihçe ve özellikleri | Yok |
2 | 2. Hedef davranışları belirleme ve tanımlama | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | 3. Veri toplama | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
4 | 4. Verilerin analizi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
5 | 5. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme I | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
6 | 6. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme II | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | 7. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme III | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
8 | 8. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma I | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
9 | 9. Vize | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | 10. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma II | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
11 | 11. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma III | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
12 | 12.Kalıcılık | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
13 | 13.Genelleme | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
14 | 14.Genel değerlendirme ve kapanış | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması . |
Kaynak |
Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(92/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Sertan TALAS |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hedeflenen davranışları belirleyebilmek, davranışsal amaç yazabilmek, veri toplama yöntemlerini kullanabilmek, davranış değiştirme planı hazırlayabilmek ve hazırlanan planı uygulamaya geçirmek için gerekli becerileri kazandırabilmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Uygulamalı Davranış Analizi (UDA): Tanım, tarihçe ve özellikleri, 2. Hedef davranışları belirleme ve tanımlama,3. Veri toplama,4. Verilerin analizi, 5. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme I,6. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme II,7. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme III,8. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma I, 9. Vize,10. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma II,11. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma III, 12.Kalıcılık,13.Genelleme,14.Genel değerlendirme ve kapanış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Uygulamalı davranış analizinin temel kavramlarını açıklar | 16, 9 | A |
2. Hedef davranış belirleme sürecini tanımlar | 10, 16 | A |
3. Uygun davranış kazandırma yollarını gösterir | 16, 5 | A |
4. Davranış değerlendirme tekniklerini tartışır | 19, 9 | A |
5. Uygun davranış arttırma tekniklerini uygular | 15, 16, 5, 9 | A |
6. Uygun olmayan davranışları azaltma tekniklerini uygular | 15, 16, 5, 6 | A |
7. Veri toplama tekniklerini belirler | 13, 16 | A |
8. Bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama sürecini betimler | 13, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Uygulamalı Davranış Analizi (UDA): Tanım, tarihçe ve özellikleri | Yok |
2 | 2. Hedef davranışları belirleme ve tanımlama | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | 3. Veri toplama | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
4 | 4. Verilerin analizi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
5 | 5. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme I | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
6 | 6. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme II | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | 7. Davranış arttırma ve yeni davranışlar öğretme III | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
8 | 8. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma I | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
9 | 9. Vize | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | 10. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma II | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
11 | 11. Davranış azaltma ve ortadan kaldırma III | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
12 | 12.Kalıcılık | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
13 | 13.Genelleme | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
14 | 14.Genel değerlendirme ve kapanış | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması . |
Kaynak |
Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir | X | |||||
2 | 2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | 3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | 4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | 5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | 6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | 7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | 8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | 9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | 10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | 11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | 12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |