Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÖR. EDİNİL. DİL VE BİL. İLET. BOZUK. : AFAZİ, TRAV. VE SAĞ BEYİN HASAR. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin nörojenik bozukluklarda etkilenen nöroanatomik yapıları, edinilmiş nörojenik bozuklukların türlerini, belirtilerini, nedenlerini ve bireyin hayat kalitesi üzerine etkilerini öğrenmesi ve bu tür bozuklukları değerlendirme ile ilgili temel prensipleri kavraması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nöroanatomi ve nöropatoloji ,Nörolojik değerlendirme,Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozuklukların Değerlendirilmesi,Bilişsel Değerlendirme, Nörojenik Bozukluklarda Dil Değerlendirme,Nörojenik Bozukluklarda İşlevsel İletişim ve Hayat Kalitesinin Değerlendirilmesi,Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozukluklarında Müdahale Öğeleri,Afazi ve türleri,Apraksi ve agnozi,Sağ yarı küre sendromu,Travmatik Beyin Hasarı,Demans,Nörojenik bozukluklar ve motor konuşma bozuklukları,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Merkezi sinir sistemindeki temel yapıları özetler. | 37, 9 | A |
Nörolojik değerlendirme adımlarını tanımlar. | 16, 37, 9 | A |
Nörojenik bozukluklarda bilişsel değerlendirme ve dil değerlendirmesinin öğelerini sıralar. | 13, 9 | A |
Nörolojik bilişsel-iletişimsel bozukluklarının farklı türlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Afazi türlerini kategorize eder. | 16, 37, 9 | |
Sağ beyin hasarı sendromunda görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler. | 10, 9 | A |
Travmatik beyin hasarında görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler. | 10, 9 | A |
Demans türlerini, demansta görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nöroanatomi ve nöropatoloji | Öğrencilerin ilgili materyalleri okuması gerekmektedir |
2 | Nörolojik değerlendirme | İlgili metnin okunması |
3 | Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozuklukların Değerlendirilmesi | İlgili metnin okunması |
4 | Bilişsel Değerlendirme | İlgili metnin okunması |
5 | Nörojenik Bozukluklarda Dil Değerlendirme | İlgili metnin okunması |
6 | Nörojenik Bozukluklarda İşlevsel İletişim ve Hayat Kalitesinin Değerlendirilmesi | İlgili metnin okunması |
7 | Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozukluklarında Müdahale Öğeleri | İlgili metnin okunması |
8 | Afazi ve türleri | İlgili metnin okunması |
9 | Apraksi ve agnozi | İlgili metnin okunması |
10 | Sağ yarı küre sendromu | İlgili metnin okunması |
11 | Travmatik Beyin Hasarı | İlgili metinin okunması |
12 | Demans | İlgili metnin okunması |
13 | Nörojenik bozukluklar ve motor konuşma bozuklukları | İlgili metnin okunması |
14 | Değerlendirme | Ön hazırlık yoktur |
Kaynak |
Brookshire, Robert H. (2015). Introduction to Neurogenic Communication Disorders. 8th Edition. Mosby, Inc. ISBN 978-0-323-07867-2 |
Manasco; M.H. (2016). Introduction To Neurogenic Communication Disorders, Jones & Bartlett Publishers. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 5 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 92 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(92/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÖR. EDİNİL. DİL VE BİL. İLET. BOZUK. : AFAZİ, TRAV. VE SAĞ BEYİN HASAR. | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrencilerin nörojenik bozukluklarda etkilenen nöroanatomik yapıları, edinilmiş nörojenik bozuklukların türlerini, belirtilerini, nedenlerini ve bireyin hayat kalitesi üzerine etkilerini öğrenmesi ve bu tür bozuklukları değerlendirme ile ilgili temel prensipleri kavraması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nöroanatomi ve nöropatoloji ,Nörolojik değerlendirme,Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozuklukların Değerlendirilmesi,Bilişsel Değerlendirme, Nörojenik Bozukluklarda Dil Değerlendirme,Nörojenik Bozukluklarda İşlevsel İletişim ve Hayat Kalitesinin Değerlendirilmesi,Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozukluklarında Müdahale Öğeleri,Afazi ve türleri,Apraksi ve agnozi,Sağ yarı küre sendromu,Travmatik Beyin Hasarı,Demans,Nörojenik bozukluklar ve motor konuşma bozuklukları,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Merkezi sinir sistemindeki temel yapıları özetler. | 37, 9 | A |
Nörolojik değerlendirme adımlarını tanımlar. | 16, 37, 9 | A |
Nörojenik bozukluklarda bilişsel değerlendirme ve dil değerlendirmesinin öğelerini sıralar. | 13, 9 | A |
Nörolojik bilişsel-iletişimsel bozukluklarının farklı türlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
Afazi türlerini kategorize eder. | 16, 37, 9 | |
Sağ beyin hasarı sendromunda görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler. | 10, 9 | A |
Travmatik beyin hasarında görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler. | 10, 9 | A |
Demans türlerini, demansta görülen semptomları ve dil bozukluklarını özetler. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nöroanatomi ve nöropatoloji | Öğrencilerin ilgili materyalleri okuması gerekmektedir |
2 | Nörolojik değerlendirme | İlgili metnin okunması |
3 | Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozuklukların Değerlendirilmesi | İlgili metnin okunması |
4 | Bilişsel Değerlendirme | İlgili metnin okunması |
5 | Nörojenik Bozukluklarda Dil Değerlendirme | İlgili metnin okunması |
6 | Nörojenik Bozukluklarda İşlevsel İletişim ve Hayat Kalitesinin Değerlendirilmesi | İlgili metnin okunması |
7 | Nörolojik Bilişsel-İletişimsel Bozukluklarında Müdahale Öğeleri | İlgili metnin okunması |
8 | Afazi ve türleri | İlgili metnin okunması |
9 | Apraksi ve agnozi | İlgili metnin okunması |
10 | Sağ yarı küre sendromu | İlgili metnin okunması |
11 | Travmatik Beyin Hasarı | İlgili metinin okunması |
12 | Demans | İlgili metnin okunması |
13 | Nörojenik bozukluklar ve motor konuşma bozuklukları | İlgili metnin okunması |
14 | Değerlendirme | Ön hazırlık yoktur |
Kaynak |
Brookshire, Robert H. (2015). Introduction to Neurogenic Communication Disorders. 8th Edition. Mosby, Inc. ISBN 978-0-323-07867-2 |
Manasco; M.H. (2016). Introduction To Neurogenic Communication Disorders, Jones & Bartlett Publishers. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |