Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZGÜL ÖĞR.GÜÇ. :DİSLEKSİ, DİSGRAFİ VE DİSKALKULİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrenme güçlükleri ile ilgili temel bilgileri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Özgül Öğrenme Güçlüğü; Temel Kavramlar,Tipik Okuma ve Yazma Gelişimi,Özgül Öğrenme Güçlüğü ve Dil ve Konuşma bağlantısı,Disleksi: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Disgrafi: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Diskalkuli: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Özgül Öğrenme Güçlüğünde Multidisipliner Yaklaşım,Fonolojik İşlemleme ,Fonolojik Farkındalık Becerileri,Hızlı Otomatik Adlandırma,Vaka Örnekleri,Vaka Örnekleri,Değerlendirme ,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel öğrenme güçlüğüne dair temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Tipik okuma ve yazma gelişimini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
Özgül Öğrenme Güçlüğü ile dil ve konuşma becerilerini eşleştirir. | 10, 12, 9 | A |
Disleksi, disgrafi ve diskalkulinin tanı ve değerlendirme süreçlerini listeler. | 10, 16, 9 | A |
Özgül öğrenme güçlüğünde multidisipliner yaklaşımı açıklar. | 14, 5, 9 | A |
Fonolojik işlemleme ve fonolojik farkındalık becerilerinin özgül öğrenme güçlükleri le ilişkisini yorumlar. | 16, 9 | A |
Özgül Öğrenme Güçlüklerinin erken belirtilerini gözleyerek yönlendirir. | 10, 15, 5, 9 | A |
Farazi vaka örnekleriyle değerlendirme ve müdahale süreçlerini yönetir. | 10, 13 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özgül Öğrenme Güçlüğü; Temel Kavramlar | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Tipik Okuma ve Yazma Gelişimi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | Özgül Öğrenme Güçlüğü ve Dil ve Konuşma bağlantısı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Disleksi: Tanı ve Değerlendirme Süreci | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
5 | Disgrafi: Tanı ve Değerlendirme Süreci | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
6 | Diskalkuli: Tanı ve Değerlendirme Süreci | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Özgül Öğrenme Güçlüğünde Multidisipliner Yaklaşım | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
8 | Fonolojik İşlemleme | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
9 | Fonolojik Farkındalık Becerileri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | Hızlı Otomatik Adlandırma | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
11 | Vaka Örnekleri | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
12 | Vaka Örnekleri | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
13 | Değerlendirme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
14 | Değerlendirme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri (2016), Ed. Hakan Sarı, Nobel Akademik Yayıncılık |
Ders ile ilgili power point sunuları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZGÜL ÖĞR.GÜÇ. :DİSLEKSİ, DİSGRAFİ VE DİSKALKULİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrenme güçlükleri ile ilgili temel bilgileri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Özgül Öğrenme Güçlüğü; Temel Kavramlar,Tipik Okuma ve Yazma Gelişimi,Özgül Öğrenme Güçlüğü ve Dil ve Konuşma bağlantısı,Disleksi: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Disgrafi: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Diskalkuli: Tanı ve Değerlendirme Süreci,Özgül Öğrenme Güçlüğünde Multidisipliner Yaklaşım,Fonolojik İşlemleme ,Fonolojik Farkındalık Becerileri,Hızlı Otomatik Adlandırma,Vaka Örnekleri,Vaka Örnekleri,Değerlendirme ,Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Özel öğrenme güçlüğüne dair temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Tipik okuma ve yazma gelişimini açıklar. | 16, 19, 9 | A |
Özgül Öğrenme Güçlüğü ile dil ve konuşma becerilerini eşleştirir. | 10, 12, 9 | A |
Disleksi, disgrafi ve diskalkulinin tanı ve değerlendirme süreçlerini listeler. | 10, 16, 9 | A |
Özgül öğrenme güçlüğünde multidisipliner yaklaşımı açıklar. | 14, 5, 9 | A |
Fonolojik işlemleme ve fonolojik farkındalık becerilerinin özgül öğrenme güçlükleri le ilişkisini yorumlar. | 16, 9 | A |
Özgül Öğrenme Güçlüklerinin erken belirtilerini gözleyerek yönlendirir. | 10, 15, 5, 9 | A |
Farazi vaka örnekleriyle değerlendirme ve müdahale süreçlerini yönetir. | 10, 13 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özgül Öğrenme Güçlüğü; Temel Kavramlar | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Tipik Okuma ve Yazma Gelişimi | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
3 | Özgül Öğrenme Güçlüğü ve Dil ve Konuşma bağlantısı | Konuyla ilgili akademik çalışmaların incelenmesi |
4 | Disleksi: Tanı ve Değerlendirme Süreci | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
5 | Disgrafi: Tanı ve Değerlendirme Süreci | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
6 | Diskalkuli: Tanı ve Değerlendirme Süreci | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
7 | Özgül Öğrenme Güçlüğünde Multidisipliner Yaklaşım | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
8 | Fonolojik İşlemleme | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
9 | Fonolojik Farkındalık Becerileri | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
10 | Hızlı Otomatik Adlandırma | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
11 | Vaka Örnekleri | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
12 | Vaka Örnekleri | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
13 | Değerlendirme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
14 | Değerlendirme | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
Öğrenme Güçlüğü Olan Bireyler ve Eğitimleri (2016), Ed. Hakan Sarı, Nobel Akademik Yayıncılık |
Ders ile ilgili power point sunuları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |