Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AKICILIK BOZUKLUKLARI UYGULAMASI | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Konuşmada akıcılık ya da akıcısızlık tanımlaması; konuşmada akıcılık sorunlarının nedenleri; konuşmada akıcılık sorunlarının türleri; konuşmada akıcılık sorunlarının erken dönem çocukluk, çocukluk ve yetişkinlik dönemlerinde değerlendirilmesi; biyolojik ve fizyolojik temeller ile kekemelik kuramlarını öğrenmek; kekemelik, hızlı bozuk konuşma, gelişimsel kekemelik, edinilmiş kekemelik, erken kekemelik gibi sınıflandırmaları yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanım- kekemelik, akıcı konuşma bozukluğu,Kekemelik teorileri,Kekemelik; yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel faktörler, sosyoekonomik faktörler,Değerlendirme- Okul Öncesi Dönem,Değerlendirme- Okul Çağı,Raporlama- Değerlendirme,Örnek vaka çalışmaları,Terapi- Okul Öncesi,Terapi- Okul Çağı,Terapi-Adölesan/ Yetişkin,Hızlı Bozuk Konuşma ve Kekemelikte Ayırıcı Tanı,Raporlama- Terapi,Öğrenci sunumları,Öğrenci Sunumları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Akıcılık bozuklukları türlerini, temel kavramlarını ve terminolojisini açıklar. | 16, 4, 9 | E |
Kekemeliğin nedenlerine dair kuramları tanımlar. | 16, 4, 9 | E |
Kekemelik ve hızlı-bozuk konuşmanın doğasını, gelişimini ve görülme sıklıklarını açıklar. | 16, 4, 9 | E |
Hızlı-bozuk konuşmanın nedenlerine dair kuramları tanımlar. | 16, 4, 9 | E |
Hızlı-bozuk konuşma ve kekemeliğin ayırıcı tanı özelliklerini anlatır. | 4, 6, 9 | E |
Erken dönem kekemelik özelliklerini ve kekemelikte risk faktörlerini tanımlar. | 4, 6, 9 | E |
Okul öncesi kekemeliği olan çocuklarda terapiyi açıklar. | 16, 4, 9 | E |
Okul çağı kekemeliği olan çocuklarda terapiyi açıklar. | 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanım- kekemelik, akıcı konuşma bozukluğu | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Kekemelik teorileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kekemelik; yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel faktörler, sosyoekonomik faktörler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Değerlendirme- Okul Öncesi Dönem | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Değerlendirme- Okul Çağı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Raporlama- Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Örnek vaka çalışmaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Terapi- Okul Öncesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Terapi- Okul Çağı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Terapi-Adölesan/ Yetişkin | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Hızlı Bozuk Konuşma ve Kekemelikte Ayırıcı Tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Raporlama- Terapi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Öğrenci sunumları | Sunumlara hazırlık yapmak |
14 | Öğrenci Sunumları | Sunumlara hazırlık yapmak |
Kaynak |
Kekemelik: Temelleri ve Klinik Uygulamaları, 2014 baskısı, Yairi ve Seery, Pearson Yayınları. |
Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 4 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
AKICILIK BOZUKLUKLARI UYGULAMASI | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Konuşmada akıcılık ya da akıcısızlık tanımlaması; konuşmada akıcılık sorunlarının nedenleri; konuşmada akıcılık sorunlarının türleri; konuşmada akıcılık sorunlarının erken dönem çocukluk, çocukluk ve yetişkinlik dönemlerinde değerlendirilmesi; biyolojik ve fizyolojik temeller ile kekemelik kuramlarını öğrenmek; kekemelik, hızlı bozuk konuşma, gelişimsel kekemelik, edinilmiş kekemelik, erken kekemelik gibi sınıflandırmaları yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tanım- kekemelik, akıcı konuşma bozukluğu,Kekemelik teorileri,Kekemelik; yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel faktörler, sosyoekonomik faktörler,Değerlendirme- Okul Öncesi Dönem,Değerlendirme- Okul Çağı,Raporlama- Değerlendirme,Örnek vaka çalışmaları,Terapi- Okul Öncesi,Terapi- Okul Çağı,Terapi-Adölesan/ Yetişkin,Hızlı Bozuk Konuşma ve Kekemelikte Ayırıcı Tanı,Raporlama- Terapi,Öğrenci sunumları,Öğrenci Sunumları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Akıcılık bozuklukları türlerini, temel kavramlarını ve terminolojisini açıklar. | 16, 4, 9 | E |
Kekemeliğin nedenlerine dair kuramları tanımlar. | 16, 4, 9 | E |
Kekemelik ve hızlı-bozuk konuşmanın doğasını, gelişimini ve görülme sıklıklarını açıklar. | 16, 4, 9 | E |
Hızlı-bozuk konuşmanın nedenlerine dair kuramları tanımlar. | 16, 4, 9 | E |
Hızlı-bozuk konuşma ve kekemeliğin ayırıcı tanı özelliklerini anlatır. | 4, 6, 9 | E |
Erken dönem kekemelik özelliklerini ve kekemelikte risk faktörlerini tanımlar. | 4, 6, 9 | E |
Okul öncesi kekemeliği olan çocuklarda terapiyi açıklar. | 16, 4, 9 | E |
Okul çağı kekemeliği olan çocuklarda terapiyi açıklar. | 16, 4, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanım- kekemelik, akıcı konuşma bozukluğu | Derse gelmeden önce ilgili konuyu okuması |
2 | Kekemelik teorileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Kekemelik; yaş, cinsiyet, konuşma, kültürel faktörler, sosyoekonomik faktörler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Değerlendirme- Okul Öncesi Dönem | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Değerlendirme- Okul Çağı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Raporlama- Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Örnek vaka çalışmaları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Terapi- Okul Öncesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Terapi- Okul Çağı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Terapi-Adölesan/ Yetişkin | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Hızlı Bozuk Konuşma ve Kekemelikte Ayırıcı Tanı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Raporlama- Terapi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Öğrenci sunumları | Sunumlara hazırlık yapmak |
14 | Öğrenci Sunumları | Sunumlara hazırlık yapmak |
Kaynak |
Kekemelik: Temelleri ve Klinik Uygulamaları, 2014 baskısı, Yairi ve Seery, Pearson Yayınları. |
Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |