Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME BİLİMİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı işitme bilimini genel hatlarıyla değerlendirmek ve işitme sisteminin normal boyutlarını detaylandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bir bilim olarak odyoloji,Geçmişte, günümüzde ve gelecekte odyoloji,Ses dalgaları, tanım ve açıklamalar,Konuşmanın akustik bileşenleri,Akustik, Psikoakustik ve terminolojisi,İşitme anatomi ve fizyolojisi (işitme yapı ve işlevi),İnsan sinir sisteminde temel ses algısı,Beyinde ses ve konuşma algısı ,Sesin fiziksel özellikleri,Saf ses ve konuşma odyometrisi,İşitme sınırlarının test edilmesinde kullanılan fiziksel parametreler (işitmede sınır kavramı),Odyolojide kullanılan desibel ölçekleri,Saf ses odyometrisinin yorumlanması,Odyolojide işitme testi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Odyolojinin genel tanımını değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Odyolojinin kaynak ve tarihsel arka planını ifade eder. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Odyolojinin genel içeriğini ifade eder. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İnsanlardaki işitsel anatomiyi değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İnsanlarda işitsel fizyolojiyi değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 9 | A |
İnsan sinir sisteminin ses algısına yönelik temel bilgileri edinir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İşitmede sıklıkla kullanılan ses ses uyaran sinyallerini bilir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Akustik bilimindeki genel kavramları tanımlar. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Sesin fiziksel özelliklerine yönelik temel bilgisini gösterir (refleksiyon, refraksiyon, interferans, difraksiyon, rezonans, vs.) | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Odyolojide kullanılan desibel ölçeklerine yönelik temel bilgisini gösterir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Normal insan sözlü iletişiminin edinim ve üretimindeki süreçleri açıklar. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 6, 9 | A |
Saf ses sınır testindeki temel mekanizmaları detaylı olarak ifade eder. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Konuşma odyometri testindeki temel mekanizmaları detaylı olarak ifade eder. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir bilim olarak odyoloji | Önerilen kaynak yok |
2 | Geçmişte, günümüzde ve gelecekte odyoloji | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ses dalgaları, tanım ve açıklamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Konuşmanın akustik bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Akustik, Psikoakustik ve terminolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme anatomi ve fizyolojisi (işitme yapı ve işlevi) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | İnsan sinir sisteminde temel ses algısı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Beyinde ses ve konuşma algısı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Sesin fiziksel özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Saf ses ve konuşma odyometrisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İşitme sınırlarının test edilmesinde kullanılan fiziksel parametreler (işitmede sınır kavramı) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Odyolojide kullanılan desibel ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Saf ses odyometrisinin yorumlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Odyolojide işitme testi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Word ve Powerpoint dosyaları. |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Ed: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60 ve 61, Sayfa 997-1018, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Ed: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 4) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance. Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care, 2003. 5) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 7)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 9 | 9 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 73 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(73/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME BİLİMİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gül ÖLÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı işitme bilimini genel hatlarıyla değerlendirmek ve işitme sisteminin normal boyutlarını detaylandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bir bilim olarak odyoloji,Geçmişte, günümüzde ve gelecekte odyoloji,Ses dalgaları, tanım ve açıklamalar,Konuşmanın akustik bileşenleri,Akustik, Psikoakustik ve terminolojisi,İşitme anatomi ve fizyolojisi (işitme yapı ve işlevi),İnsan sinir sisteminde temel ses algısı,Beyinde ses ve konuşma algısı ,Sesin fiziksel özellikleri,Saf ses ve konuşma odyometrisi,İşitme sınırlarının test edilmesinde kullanılan fiziksel parametreler (işitmede sınır kavramı),Odyolojide kullanılan desibel ölçekleri,Saf ses odyometrisinin yorumlanması,Odyolojide işitme testi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Odyolojinin genel tanımını değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Odyolojinin kaynak ve tarihsel arka planını ifade eder. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Odyolojinin genel içeriğini ifade eder. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İnsanlardaki işitsel anatomiyi değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İnsanlarda işitsel fizyolojiyi değerlendirir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 9 | A |
İnsan sinir sisteminin ses algısına yönelik temel bilgileri edinir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
İşitmede sıklıkla kullanılan ses ses uyaran sinyallerini bilir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Akustik bilimindeki genel kavramları tanımlar. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Sesin fiziksel özelliklerine yönelik temel bilgisini gösterir (refleksiyon, refraksiyon, interferans, difraksiyon, rezonans, vs.) | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Odyolojide kullanılan desibel ölçeklerine yönelik temel bilgisini gösterir. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Normal insan sözlü iletişiminin edinim ve üretimindeki süreçleri açıklar. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 6, 9 | A |
Saf ses sınır testindeki temel mekanizmaları detaylı olarak ifade eder. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Konuşma odyometri testindeki temel mekanizmaları detaylı olarak ifade eder. | 10, 14, 16, 19, 20, 21, 23, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bir bilim olarak odyoloji | Önerilen kaynak yok |
2 | Geçmişte, günümüzde ve gelecekte odyoloji | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Ses dalgaları, tanım ve açıklamalar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Konuşmanın akustik bileşenleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Akustik, Psikoakustik ve terminolojisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme anatomi ve fizyolojisi (işitme yapı ve işlevi) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | İnsan sinir sisteminde temel ses algısı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Beyinde ses ve konuşma algısı | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Sesin fiziksel özellikleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Saf ses ve konuşma odyometrisi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | İşitme sınırlarının test edilmesinde kullanılan fiziksel parametreler (işitmede sınır kavramı) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Odyolojide kullanılan desibel ölçekleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Saf ses odyometrisinin yorumlanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Odyolojide işitme testi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Word ve Powerpoint dosyaları. |
1) Otoloji ve Nöro-otoloji, Ed: Onur Çelik, Cilt 2, Bölüm 60 ve 61, Sayfa 997-1018, 2013. 2) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Ed: Onur Çelik, 2. Baskı, 2009. 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002. 4) Textbook of Audiological Medicine: Clinical Aspects of Hearing and Balance. Linda M. Luxon, Joseph M. Furman, Informa Health Care, 2003. 5) The Hearing Sciences. Teri A. Hamill, Lloyd L. Price, Plural Publishing, 2008. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004. 7)Handbook of Clinical Audiology, Katz, Jack 6th ed, Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |