Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ MESLEĞİNE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+1 | 3,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dil ve konuşma terapistinin görev tanımı, iletişim, dil ve konuşma süreçleri, iletişim- dil ve konuşma bozukluklarının klinik ve eğitsel açıdan sınıflandırılması, nedenleri, türleri ve niteliklerini bilmek; dil bozuklukları, fonoloji-artikülasyon bozuklukları, kekemelik, işitme engelliler, ses bozuklukları, nörojenik iletişim bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak; farklı disiplinlerle işbirliği yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil ve konuşma terapisti kimdir? Dil ve konuşma terapisi ile ilgili kuruluşlar ve multidisipliner çalışılması gereken meslekler,İletişim; bileşenleri, süreç ve ögeleri,Dil nedir? Ögeleri, biçimi ve özellikleri nelerdir?,Konuşma nedir? Seslerin üretimindeki işlemler ve konuşma seslerinin oluşumunda yer alan organlar nelerdir?,Gecikmiş Dil ve Konuşma / Genel Bilgi,Otizm/ Genel Bilgi,Otizm,Ses bozuklukları/ Genel Bilgi,Ses Bozuklukları ,Konuşma Sesi Bozuklukları/ Genel Bilgi,Afazi/ Genel Bilgi,Afazi,Akıcılık Bozuklukları/ Kekemelik ve Hızlı Bozuk Konuşma/ Genel Bilgi,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dil ve konuşma terapistinin kim olduğunu tanımlar; ilgili kuruluşları ve multidisipliner meslek elemanlarının kim olduklarını açıklar. | 16, 9 | A |
İletişim kavramı ile iletişimin süreç, bileşen ve ögelerini tanımlar. | 16, 9 | G |
Dil, Konuşma ve iletişim kavramlarını açıklar. | 16, 5, 9 | A |
Dil ve konuşma bozukluklarının sınıflandırılmasını açıklar. | 16, 9 | A |
Gelişimsel dil bozukluğunu, özel gereksinimli bireylerde dil ve konuşma bozukluklarını, otizmi açıklar. | 16, 9 | A |
Konuşma sesi bozukluklarını, edinilmiş dil bozukluklarını, akıcılık bozukluklarını ve ses bozukluklarını tanımlar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil ve konuşma terapisti kimdir? Dil ve konuşma terapisi ile ilgili kuruluşlar ve multidisipliner çalışılması gereken meslekler | yok |
2 | İletişim; bileşenleri, süreç ve ögeleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Dil nedir? Ögeleri, biçimi ve özellikleri nelerdir? | İlgili kitap bölümünü okuma |
4 | Konuşma nedir? Seslerin üretimindeki işlemler ve konuşma seslerinin oluşumunda yer alan organlar nelerdir? | İlgili kitap bölümünü okuma |
5 | Gecikmiş Dil ve Konuşma / Genel Bilgi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Otizm/ Genel Bilgi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
7 | Otizm | İlgili kitap bölümünü okuma |
8 | Ses bozuklukları/ Genel Bilgi | İlgili kitap bölümünü okuma |
9 | Ses Bozuklukları | İlgili kitap bölümünü okuma |
10 | Konuşma Sesi Bozuklukları/ Genel Bilgi | İlgili kitap bölümünü okuma |
11 | Afazi/ Genel Bilgi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak |
12 | Afazi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak |
13 | Akıcılık Bozuklukları/ Kekemelik ve Hızlı Bozuk Konuşma/ Genel Bilgi | İlgili kitap bölümünü okuma |
14 | Genel Tekrar | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
Kitap: Dil ve Kavram Gelişimi, (2014), Ed. S. Topbaş, Kök Yayıncılık, Ankara |
Powerpoint sunuları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 1 | 10 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 87 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(87/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİ MESLEĞİNE GİRİŞ | - | Güz Dönemi | 3+1 | 3,5 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ramazan Sertan ÖZDEMİR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dil ve konuşma terapistinin görev tanımı, iletişim, dil ve konuşma süreçleri, iletişim- dil ve konuşma bozukluklarının klinik ve eğitsel açıdan sınıflandırılması, nedenleri, türleri ve niteliklerini bilmek; dil bozuklukları, fonoloji-artikülasyon bozuklukları, kekemelik, işitme engelliler, ses bozuklukları, nörojenik iletişim bozuklukları hakkında bilgi sahibi olmak; farklı disiplinlerle işbirliği yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dil ve konuşma terapisti kimdir? Dil ve konuşma terapisi ile ilgili kuruluşlar ve multidisipliner çalışılması gereken meslekler,İletişim; bileşenleri, süreç ve ögeleri,Dil nedir? Ögeleri, biçimi ve özellikleri nelerdir?,Konuşma nedir? Seslerin üretimindeki işlemler ve konuşma seslerinin oluşumunda yer alan organlar nelerdir?,Gecikmiş Dil ve Konuşma / Genel Bilgi,Otizm/ Genel Bilgi,Otizm,Ses bozuklukları/ Genel Bilgi,Ses Bozuklukları ,Konuşma Sesi Bozuklukları/ Genel Bilgi,Afazi/ Genel Bilgi,Afazi,Akıcılık Bozuklukları/ Kekemelik ve Hızlı Bozuk Konuşma/ Genel Bilgi,Genel Tekrar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Dil ve konuşma terapistinin kim olduğunu tanımlar; ilgili kuruluşları ve multidisipliner meslek elemanlarının kim olduklarını açıklar. | 16, 9 | A |
İletişim kavramı ile iletişimin süreç, bileşen ve ögelerini tanımlar. | 16, 9 | G |
Dil, Konuşma ve iletişim kavramlarını açıklar. | 16, 5, 9 | A |
Dil ve konuşma bozukluklarının sınıflandırılmasını açıklar. | 16, 9 | A |
Gelişimsel dil bozukluğunu, özel gereksinimli bireylerde dil ve konuşma bozukluklarını, otizmi açıklar. | 16, 9 | A |
Konuşma sesi bozukluklarını, edinilmiş dil bozukluklarını, akıcılık bozukluklarını ve ses bozukluklarını tanımlar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dil ve konuşma terapisti kimdir? Dil ve konuşma terapisi ile ilgili kuruluşlar ve multidisipliner çalışılması gereken meslekler | yok |
2 | İletişim; bileşenleri, süreç ve ögeleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Dil nedir? Ögeleri, biçimi ve özellikleri nelerdir? | İlgili kitap bölümünü okuma |
4 | Konuşma nedir? Seslerin üretimindeki işlemler ve konuşma seslerinin oluşumunda yer alan organlar nelerdir? | İlgili kitap bölümünü okuma |
5 | Gecikmiş Dil ve Konuşma / Genel Bilgi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Otizm/ Genel Bilgi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak ve verilen ödevi yapmak. |
7 | Otizm | İlgili kitap bölümünü okuma |
8 | Ses bozuklukları/ Genel Bilgi | İlgili kitap bölümünü okuma |
9 | Ses Bozuklukları | İlgili kitap bölümünü okuma |
10 | Konuşma Sesi Bozuklukları/ Genel Bilgi | İlgili kitap bölümünü okuma |
11 | Afazi/ Genel Bilgi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak |
12 | Afazi | Konu ile ilgili olarak sisteme yüklenen makaleyi okumak |
13 | Akıcılık Bozuklukları/ Kekemelik ve Hızlı Bozuk Konuşma/ Genel Bilgi | İlgili kitap bölümünü okuma |
14 | Genel Tekrar | Derse gelmeden önce genel tekrar yapmak |
Kaynak |
Kitap: Dil ve Kavram Gelişimi, (2014), Ed. S. Topbaş, Kök Yayıncılık, Ankara |
Powerpoint sunuları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY-1. Dil ve konuşma terapisi alanındaki güncel temel, kuramsal ve uygulamalı bilimsel bilgiye, bilgi teknolojilerini ve kaynaklarını kullanarak ulaşmayı bilir; bu bilginin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini değerlendirir. | X | |||||
2 | PY-2. Eğitiminde edindiği bilgi ve becerileri bireysel ve toplumsal düzeyde iletişim, konuşma, dil, ses ve yutma sağlığına yönelik yaşam kalitesinin geliştirilmesi ve bu alandaki bozuklukların önlenmesi, tanılanması ve terapisi için kanıta dayalı bir biçimde ve etkin olarak kullanır. | X | |||||
3 | PY-3. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer meslek uzmanlarıyla disiplinlerarası işbirlikleri kurar ve ekibin güvenilir bir üyesi olur. | X | |||||
4 | PY-4. Alanında teknolojik cihaz ve araçları kullanarak kanıta dayalı veri toplar, programları planlar, uygular, gerektiğinde değiştirir, sonlandırır, raporlar, güvenli bir şekilde belgeler ve izler. | X | |||||
5 | PY-5. Mesleki alanında kazandığı bilgi, beceri ve ilgili teknolojiyi kullanarak, biyo-psiko-sosyal ve kültürel temelli bütüncül bir yaklaşımla önleme, fonksiyonel değerlendirme, ayırıcı tanılama, terapi, rehabilitasyon uygulamalarını yapar. | X | |||||
6 | PY-6. Bağımsız olarak mesleki ve akademik çalışmalarını etkin ve etik biçimde yürütür; ekip üyesi olarak sorumluluk alır ve karşılaşılan ya da öngörülmeyen sorunlara çözüm üretir. | X | |||||
7 | PY-7. Kalite yönetimi ve sürekliliği, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahip olarak süreçlere uygun davranır. | X | |||||
8 | PY-8. Öz-eleştirel bir yaklaşımla kişisel ve mesleki öğrenme gereksinimlerini belirler, en az bir yabancı dil öğrenerek, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir ve öğrendiğini sergiler. | X | |||||
9 | PY-9. Birey olarak sürekli değişime açık olumlu tutumları, davranışları ve iletişimi ile topluma örnek olur; evrensel düzeyde demokrasi ve insan haklarına, toplumsal, kültürel, dilsel ve bireysel farklılıklara saygılı ve duyarlı davranır. | X | |||||
10 | PY-10. Birey olarak alanını ilgilendiren yasal mevzuata, bilimsel ve mesleki etik değerlere uygun davranır; danışan haklarını gözeterek mesleğinin gerektirdiği tüm görev ve sorumluluklarını yerine getirir ve mesleki haklarını korur ve savunur. | X | |||||
11 | PY-11. Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili kurum içi/dışı, ulusal ve uluslararası birey ve halk sağlığı, aile danışmanlığı, toplumsal farkındalık, sağlık ve eğitim politikalarının geliştirilmesi çalışmalarında görev alır, anlaşılır ve doğru bilgi aktarır. | X | |||||
12 | PY-12. Edindiği araştırma yöntemleri, öğrenme-öğretme, ölçme ve değerlendirme ve yönetim bilgisini kullanarak projelere, araştırmalara dahil olur, bunları planlayarak uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |