Geri
AKADEMİK
Geri Dön

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
BİYOİSTATİSTİK 2+0 2 2,0
Ders Programi Henüz Hazırlanmamıştır.
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT
Dersi Verenler Öğr.Gör. Serkan ETİ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı Biyoistatistik ile ilgili temel bilgileri vermek ve gelecek yıllardaki araştırma derslerine temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriği Bu ders; Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri - Tıp ve Sağlık Bilimlerinde İstatistik ,Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi,Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri: Ortalamalar – Analitik Ortalamalar,Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar,Tanımlayıcı İstatistik (devamı): Değişkenlik ve Ölçüleri – Çarpıklık ve Ölçüleri,Tanımlayıcı İstatistik: Problem Çözümü,Normal Dağılım ve Özellikleri,Normal Dağılım (devamı): Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları,Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri: Basit Rastlantısal Örnekleme: Anayığın Ölçülerinin Tahmini,Basit Rastlantısal Örnekleme (devamı): Anayığın Ortalamasının Tahmini,Basit Rastlantısal Örnekleme: (devamı): Anayığın Oranının Tahmini,İstatistik İlişki Analizine Giriş ,Araştırma Aşamaları ve Araştırmada Etik ,Genel Tekrar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1. Tanımsal istatistikleri yorumlayabilmesi 1, 2, 4 A
2. Tablo ve grafikleri yorumlayabilmesi 1, 15, 4 A
3. Değişkene ve değişkenlere ait verileri belirleyebilmesi 1, 3, 4 A
4. Normal dağılım verilerini yorumlayabilmesi 1, 3, 4 A
5. Hipotez yazabilmesi 1, 2, 4 A
6. Örneklem sayısı hesaplayabilmesi 1, 15, 2, 4 A
7. İstatistik İlişki Analizi hakkında temel kavramları bilir. 1, 2, 4 A
8. Normal Dağılım ve Özelliklerini bilir. 1, 2 A
Öğretim Yöntemleri: 1: Anlatım, 15: Problem Çözme, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama
Ölçme Yöntemleri: A: Yazılı sınav
Haftalık ders konuları ve öğrenim hedefleri için tıklayınız.

Ders Akışı

Sıra Konular Ön Hazırlık
1 Tanışma Dersin Tanıtımı, Ders Öğrenme Çıktıları ile Program Yeterliklerinin İlişkisinin Kurulması İstatistiğin Tanımı – İstatistik Metodolojisinin Başlıca Evreleri - Tıp ve Sağlık Bilimlerinde İstatistik Kaynak 1 Sayfa 6
2 Veri Toplama ve Verilerin Düzenli Hale Getirilmesi ve Gösterilmesi Kaynak 1 Sayfa 7-10
3 Tanımlayıcı İstatistik Analiz: Merkezi Eğilim Ölçüleri: Ortalamalar – Analitik Ortalamalar Kaynak 1 Sayfa 10-27
4 Ortalamalar (devamı) : Analitik Olmayan Ortalamalar Kaynak 1 Sayfa 10-27
5 Tanımlayıcı İstatistik (devamı): Değişkenlik ve Ölçüleri – Çarpıklık ve Ölçüleri Kaynak 1 Sayfa 10-27
6 Tanımlayıcı İstatistik: Problem Çözümü Kaynak 1 Sayfa 10-27
7 Normal Dağılım ve Özellikleri Kaynak 2 Sayfa 107-124
8 Normal Dağılım (devamı): Standart Normal Dağılım – Normal Dağılım Uygulamaları Kaynak 2 Sayfa 107-124
9 Tümevarımlı İstatistik Analize Giriş: Örnekleme ve Örnekleme Teknikleri: Basit Rastlantısal Örnekleme: Anayığın Ölçülerinin Tahmini Kaynak 2 Sayfa 107-124
10 Basit Rastlantısal Örnekleme (devamı): Anayığın Ortalamasının Tahmini Kaynak 2 Sayfa 107-124
11 Basit Rastlantısal Örnekleme: (devamı): Anayığın Oranının Tahmini Kaynak 2 Sayfa 107-124
12 İstatistik İlişki Analizine Giriş Kaynak 2 Sayfa 107-124
13 Araştırma Aşamaları ve Araştırmada Etik Ders Notları
14 Genel Tekrar Ders Notları
Kaynaklar
Ders notları, konu ile ilgili Web siteleri, power point sunumları
1- Sümbüloğlu, K., Sümbüloğlu, V. (2012). Biyoistatistik, İstanbul: Hatipoğlu Yayınları. 2- M.Şenocak, M. (2014). Biyoistatistik ve Araştırma Yöntemleri, İstanbul: Çağlayan Kitabevi 3- Prof. Dr. Osman Hayran, Prof. Dr. Hanefi Özbek (2017), "Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler (SPSS Uygulama Örnekleri ile Genişletilmiş 2. Baskı)"

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No Program Yeterliliği Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
0
1. Çocuk gelişimi alanındaki temel ve güncellenmiş kuramsal ve uygulama için gerekli bilgilere, gerekli eğitim ve öğretim araçları ve kaynakları kullanarak sahip olur.
X
0
2. Çocuk gelişimi ile ilgili kazandığı bilgilerin doğruluğu, güvenirliği ve geçerliğini karşılaştırmalı olarak değerlendirme ve yorumlama bilgisine sahiptir.
X
0
3. Çocukların gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahip olur.
0
4. Çocuk gelişimi alanında, fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanlarını kapsayan, ileri düzeyde bilgi ve becerileri kullanarak kanıt temelli verileri yorumlar, değerlendirir, gelişimsel sorunları analiz eder, etik değerleri gözeterek tipik ve atipik gelişim gösteren çocuklara yönelik çözüm önerileri geliştirip ekip çalışması yapar.
0
5. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgiler doğrultusunda, farklı yöntem ve araçlarla tipik ve atipik çocukları gelişimsel değerlendirme ve destek programları hazırlama, aile danışmanlığı yapma ve toplumu bilgilendirme becerisine sahiptir.
0
6. Çocuk gelişimi alanında, tipik ve atipik çocuklara yönelik problem durumlarına kanıt temelli yaklaşımla farklı çözüm yolları üretebilme becerilerine sahiptir.
0
7. Çocuk gelişimi alanında trans-disipliner çalışmalarda sorumluluk alır ve görevini etkin bir şekilde yerine getirir.
0
8. Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak bireysel ve grup olarak bağımsız çalışmalar yürütür.
0
9. Sahip olduğu bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip kendi öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
0
10. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
0
11. Çocuk gelişimi alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı ileri düzeydeki bilgileri içselleştirir, geneller ve öğrendiğini sergiler.
0
12. Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlar, uygular ve süreci izleyip değerlendirir.
0
13. Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle sürecin etkin bir elemanı olarak paylaşır.
0
14. Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
X
0
15. Kalite yönetimi ve süreçleri, bebek, çocuk ve aileleri de kapsayacak şekilde, birey, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir, bu süreçlere uygun davranır ve katılır.

Değerlendirme Sistemi

Değerlendirme Sistemi Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı   40
Genel Sınavın Başarıya Oranı   60
Toplam   100

AKTS - işyükü

AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik Sayı Süresi
(Saat)
Toplam
İş Yükü
(Saat)
Ders Saati 14 2 28
Rehberli Problem Çözme 4 2 8
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi 1 4 4
Oku Dışı Diğer Faaliyetler 0 0 0
Proje Sunumu / Seminer 0 0 0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav ve Hazırlığı 1 9 9
Genel Sınav ve Hazırlığı 1 11 11
Performans Görevi, Bakım Planı 0 0 0
Toplam İş Yükü (Saat) 61
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(48/30) 2,0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu