Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BETONARME II | İNM3213212 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Cuma 14:30-15:15 Cuma 15:30-16:15 Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ümit Necmettin ARIBAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ümit Necmettin ARIBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yönetmelik hükümlerine ve konstrüktif esaslara hâkim olmak, düşey ve deprem yükleri altında betonarme taşıyıcı sistem tasarımı ve boyutlandırılması yetilerinin kazanılması ve betonarme davranışı bilgilerini mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisinin kazanılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Kirişli plak döşemeler; bir doğrultuda çalışan döşemeler I,Kirişli plak döşemeler; iki doğrultuda çalışan döşemeler II,Dişli döşemeler,Kirişsiz döşemeler,Deprem etkisi ve eşdeğer statik deprem yüklemesi,Deprem etkisi; kirişler, kolonlar ve perdeler hakkında genel tasarım esasları,Merdivenler,Temeller: duvaraltı temeli, tekil temel, bağ kirişleri,Sürekli temeller, elastik zemine oturan kiriş modeli,Plak (radye) temeller, temellerde konstrüktif kurallar,İstinat duvarları,İstinat duvarları, yüksek kirişler,Yüksek kirişler, yapılarda derz ve dilatasyonların teşkili; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Betonarme döşeme sistemlerinin iç kuvvetlerinin hesaplar, boyutlandırır ve projelendirir | 10, 11, 12, 14, 16, 2, 3, 9 | A, F, G |
Betonarme yapıları deprem yönetmeliğine uygun olarak düşey ve yatay yükler altında tasarlar | 10, 11, 12, 14, 16, 2, 3, 9 | A, F, G |
Betonarme ve yığma yapıların temellerindeki iç kuvvetleri hesaplar, boyutlandırır ve projelendirir | 10, 11, 12, 14, 16, 2, 3, 9 | A, F, G |
İstinat duvarları tasarlar | 10, 11, 12, 14, 16, 2, 3, 9 | A, F, G |
Betonarme temelleri boyutlandırır ve projelendirir. | 10, 11, 12, 14, 16, 2, 3, 9 | A, F, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Kitap ve ders notlarını inceleme |
2 | Kirişli plak döşemeler; bir doğrultuda çalışan döşemeler I | Kitap ve ders notlarını inceleme |
3 | Kirişli plak döşemeler; iki doğrultuda çalışan döşemeler II | Kitap ve ders notlarını inceleme |
4 | Dişli döşemeler | Kitap ve ders notlarını inceleme |
5 | Kirişsiz döşemeler | Kitap ve ders notlarını inceleme |
6 | Deprem etkisi ve eşdeğer statik deprem yüklemesi | Kitap ve ders notlarını inceleme |
7 | Deprem etkisi; kirişler, kolonlar ve perdeler hakkında genel tasarım esasları | Kitap ve ders notlarını inceleme |
8 | Merdivenler | Kitap ve ders notlarını inceleme |
9 | Temeller: duvaraltı temeli, tekil temel, bağ kirişleri | Kitap ve ders notlarını inceleme |
10 | Sürekli temeller, elastik zemine oturan kiriş modeli | Kitap ve ders notlarını inceleme |
11 | Plak (radye) temeller, temellerde konstrüktif kurallar | Kitap ve ders notlarını inceleme |
12 | İstinat duvarları | Kitap ve ders notlarını inceleme |
13 | İstinat duvarları, yüksek kirişler | Kitap ve ders notlarını inceleme |
14 | Yüksek kirişler, yapılarda derz ve dilatasyonların teşkili | Kitap ve ders notlarını inceleme |
Kaynak |
• Celep, Z; Betonarme Yapılar (On birinci Baskı), Beta Yayım-Dağıtım, İstanbul. • TS500 Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları, 2000. • TS-498 Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri, 1997. • Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018. • Ersoy, U., Özcebe, G., Canbay, E; Betonarme Cilt: 2, Evrim Yayınevi • U. Ersoy; Betonarme 2 (Döşeme ve Temeller) 2019. • A. Doğangün, Betonarme Yapıların Hesap ve Tasarımı (On yedinci Baskı), Birsen Yayınevi. • MacGregor, JG; Reinforced Concrete: Mechanics and Design, Prentice Hall, 2013. • J.C. McCormac, R.H. Brown, Design of reinforced concrete, Wiley, 2013. • J.K. Wight, Reinforced Concrete: Mechanics and Design, Prentice Hall, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 1 | 14 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 12 | 12 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 10 | 1 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 48 | 48 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 48 | 48 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 160 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(160/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BETONARME II | İNM3213212 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Cuma 14:30-15:15 Cuma 15:30-16:15 Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Ümit Necmettin ARIBAŞ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ümit Necmettin ARIBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yönetmelik hükümlerine ve konstrüktif esaslara hâkim olmak, düşey ve deprem yükleri altında betonarme taşıyıcı sistem tasarımı ve boyutlandırılması yetilerinin kazanılması ve betonarme davranışı bilgilerini mühendislik problemlerine uygulayabilme becerisinin kazanılması. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş,Kirişli plak döşemeler; bir doğrultuda çalışan döşemeler I,Kirişli plak döşemeler; iki doğrultuda çalışan döşemeler II,Dişli döşemeler,Kirişsiz döşemeler,Deprem etkisi ve eşdeğer statik deprem yüklemesi,Deprem etkisi; kirişler, kolonlar ve perdeler hakkında genel tasarım esasları,Merdivenler,Temeller: duvaraltı temeli, tekil temel, bağ kirişleri,Sürekli temeller, elastik zemine oturan kiriş modeli,Plak (radye) temeller, temellerde konstrüktif kurallar,İstinat duvarları,İstinat duvarları, yüksek kirişler,Yüksek kirişler, yapılarda derz ve dilatasyonların teşkili; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Betonarme döşeme sistemlerinin iç kuvvetlerinin hesaplar, boyutlandırır ve projelendirir | 10, 11, 12, 14, 16, 2, 3, 9 | A, F, G |
Betonarme yapıları deprem yönetmeliğine uygun olarak düşey ve yatay yükler altında tasarlar | 10, 11, 12, 14, 16, 2, 3, 9 | A, F, G |
Betonarme ve yığma yapıların temellerindeki iç kuvvetleri hesaplar, boyutlandırır ve projelendirir | 10, 11, 12, 14, 16, 2, 3, 9 | A, F, G |
İstinat duvarları tasarlar | 10, 11, 12, 14, 16, 2, 3, 9 | A, F, G |
Betonarme temelleri boyutlandırır ve projelendirir. | 10, 11, 12, 14, 16, 2, 3, 9 | A, F, G |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | Kitap ve ders notlarını inceleme |
2 | Kirişli plak döşemeler; bir doğrultuda çalışan döşemeler I | Kitap ve ders notlarını inceleme |
3 | Kirişli plak döşemeler; iki doğrultuda çalışan döşemeler II | Kitap ve ders notlarını inceleme |
4 | Dişli döşemeler | Kitap ve ders notlarını inceleme |
5 | Kirişsiz döşemeler | Kitap ve ders notlarını inceleme |
6 | Deprem etkisi ve eşdeğer statik deprem yüklemesi | Kitap ve ders notlarını inceleme |
7 | Deprem etkisi; kirişler, kolonlar ve perdeler hakkında genel tasarım esasları | Kitap ve ders notlarını inceleme |
8 | Merdivenler | Kitap ve ders notlarını inceleme |
9 | Temeller: duvaraltı temeli, tekil temel, bağ kirişleri | Kitap ve ders notlarını inceleme |
10 | Sürekli temeller, elastik zemine oturan kiriş modeli | Kitap ve ders notlarını inceleme |
11 | Plak (radye) temeller, temellerde konstrüktif kurallar | Kitap ve ders notlarını inceleme |
12 | İstinat duvarları | Kitap ve ders notlarını inceleme |
13 | İstinat duvarları, yüksek kirişler | Kitap ve ders notlarını inceleme |
14 | Yüksek kirişler, yapılarda derz ve dilatasyonların teşkili | Kitap ve ders notlarını inceleme |
Kaynak |
• Celep, Z; Betonarme Yapılar (On birinci Baskı), Beta Yayım-Dağıtım, İstanbul. • TS500 Betonarme Yapıların Tasarım ve Yapım Kuralları, 2000. • TS-498 Yapı Elemanlarının Boyutlandırılmasında Alınacak Yüklerin Hesap Değerleri, 1997. • Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği, 2018. • Ersoy, U., Özcebe, G., Canbay, E; Betonarme Cilt: 2, Evrim Yayınevi • U. Ersoy; Betonarme 2 (Döşeme ve Temeller) 2019. • A. Doğangün, Betonarme Yapıların Hesap ve Tasarımı (On yedinci Baskı), Birsen Yayınevi. • MacGregor, JG; Reinforced Concrete: Mechanics and Design, Prentice Hall, 2013. • J.C. McCormac, R.H. Brown, Design of reinforced concrete, Wiley, 2013. • J.K. Wight, Reinforced Concrete: Mechanics and Design, Prentice Hall, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |