Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK II | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mohamed Khaled Mohamed Ismaıl KHALIFA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özge BİÇER ÖDEMİŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Temel matematik kavram, metod ve teknilerini verip; Mühendislik alanında ki uygulamalarını öğretmek. Mühendislik alanındaki araştırma ve çalışmalar için alt yapı hazırlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Parametrik Denklemler ve Kutupsal Koordinatlar,Parametrik Denklemler ve Kutupsal Koordinatlar,Vektörler ve Uzay Geometrisi: Uzayda vektörler, Skaler ve vektörel çarpım, Uzayda doğru ve düzlemler, Silindirik ve Kuadratik Yüzeyler,Vektörler ve Uzay Geometrisi: Uzayda vektörler, Skaler ve vektörel çarpım, Uzayda doğru ve düzlemler, Silindirik ve Kuadratik yüzeyler.,Çok Değişkenli Fonksiyonlar: Limit ve Süreklilik, Kısmi türevler, Yönlü Türevler,Çok Değişkenli Fonksiyonlar: Limit ve Süreklilik, Kısmi Türevler, Yönlü Türev,Çok Değişkenli Fonksiyonların Ekstremum Değerleri, Lagrange Çarpanı Methodu,Çok Değişkenli Fonksiyonların Ekstremum Değerleri, Lagrange Çarpanı Methodu,Çok Katlı İntegraller: İki Katlı İntegraller, Alan, Kutupsal Form, Kartezyen, Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Üç Katlı İntegraller,Çok Katlı İntegraller: İki Katlı İntegraller, Alan, Kutupsal Form, Kartezyen, Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Üç Katlı İntegraller,Diziler: Dizilerde Limit, Alt Diziler, Monoton Yakınsaklık Teoremi,Dizi ve Seriler: Pozitif Terimli Seriler, Alterne Seriler, Mutlak ve Şartlı Yakınsaklık,Kuvvet Serileri: Yakınsaklık Aralığı ve Yakınsaklık Yarıçapı, Terim Terime İntegrallenebilme ve Terim Terime Türevlenebilme,Taylor Serileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kutupsal koordinatlar kavramını konik kesitlerin gösterimini, eğri uzunluklarını ve eğriler ile sınırlanan bölgelerin alanlarını bulmak için kullanır. | 12, 14, 9 | A, E |
2. Uzayda bir noktanın düzleme olan uzaklığını, paralel yüzlülerin hacimlerini, paralel kenarın ve üçgenin alanını, eksenlerin yönelimini, vektörler arasındaki açıların hesaplanması için iç çarpım ve vektörel çarpımı uygular. | 12, 14, 9 | A, E |
3. Çok değişkenli fonksiyonların limitini, kısmı türevlerini, yönlü türevlerini, ekstrem değerlerini, teğet düzlemleri grafik, sayısal ve cebirsel olarak hesaplamak için tanır. | 12, 14, 9 | A, E |
4. Alan ve hacim hesabı için çok katlı integralleri kullanır. | 12, 14, 9 | A, E |
5. Dizilerin ve serilerin yakınsaklığını ve ya ıraksaklığını belirler. | 12, 14, 9 | A, E |
6. Bir fonksiyonun kuvvet ve Taylor serilerini bulur. | 12, 14, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Parametrik Denklemler ve Kutupsal Koordinatlar | Polinom fonksiyonları, Kuvvet fonksiyonları, Trigonometrik fonksiyonlar, Bir fonksiyonun Türevi, Zincir Kuralı. |
2 | Parametrik Denklemler ve Kutupsal Koordinatlar | Polinom fonksiyonlar, Kuvvet fonksiyonları, Trigonometrik fonksiyonlar, Bir fonksiyonun türevi, Zincir Kuralı |
3 | Vektörler ve Uzay Geometrisi: Uzayda vektörler, Skaler ve vektörel çarpım, Uzayda doğru ve düzlemler, Silindirik ve Kuadratik Yüzeyler | Doğru ve çember denklemleri, Reel Uzay. |
4 | Vektörler ve Uzay Geometrisi: Uzayda vektörler, Skaler ve vektörel çarpım, Uzayda doğru ve düzlemler, Silindirik ve Kuadratik yüzeyler. | Doğru ve çember denklemleri, Reel Uzay. |
5 | Çok Değişkenli Fonksiyonlar: Limit ve Süreklilik, Kısmi türevler, Yönlü Türevler | Tek Değişkenli Fonksiyonlar, Limit ve Süreklilik, Türev |
6 | Çok Değişkenli Fonksiyonlar: Limit ve Süreklilik, Kısmi Türevler, Yönlü Türev | Tek Değişkenli fonksiyonlar, Limit ve Süreklilik, Türev |
7 | Çok Değişkenli Fonksiyonların Ekstremum Değerleri, Lagrange Çarpanı Methodu | Türev, Tek Değişkenli Fonksiyonların Extremum Değerleri |
8 | Çok Değişkenli Fonksiyonların Ekstremum Değerleri, Lagrange Çarpanı Methodu | Türev, Tek Değişkenli Fonksiyonların Ekstremum Deerleri |
9 | Çok Katlı İntegraller: İki Katlı İntegraller, Alan, Kutupsal Form, Kartezyen, Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Üç Katlı İntegraller | Belirli İntegraller, Kutupsal Koordinatlar |
10 | Çok Katlı İntegraller: İki Katlı İntegraller, Alan, Kutupsal Form, Kartezyen, Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Üç Katlı İntegraller | Belirli İntegraller, Kutupsal Koordinatlar |
11 | Diziler: Dizilerde Limit, Alt Diziler, Monoton Yakınsaklık Teoremi | Fonksiyonlar, Limit |
12 | Dizi ve Seriler: Pozitif Terimli Seriler, Alterne Seriler, Mutlak ve Şartlı Yakınsaklık | |
13 | Kuvvet Serileri: Yakınsaklık Aralığı ve Yakınsaklık Yarıçapı, Terim Terime İntegrallenebilme ve Terim Terime Türevlenebilme | Mutlak Değer, İntegral, Türev |
14 | Taylor Serileri |
Kaynak |
Thomas’ Calculus, 12th ed., G. B. Thomas, Jr. and M. D. Weir and J. Hass, Addison-Wesley |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 4 | 56 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(182/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK II | - | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mohamed Khaled Mohamed Ismaıl KHALIFA |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özge BİÇER ÖDEMİŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Temel matematik kavram, metod ve teknilerini verip; Mühendislik alanında ki uygulamalarını öğretmek. Mühendislik alanındaki araştırma ve çalışmalar için alt yapı hazırlamak |
Dersin İçeriği | Bu ders; Parametrik Denklemler ve Kutupsal Koordinatlar,Parametrik Denklemler ve Kutupsal Koordinatlar,Vektörler ve Uzay Geometrisi: Uzayda vektörler, Skaler ve vektörel çarpım, Uzayda doğru ve düzlemler, Silindirik ve Kuadratik Yüzeyler,Vektörler ve Uzay Geometrisi: Uzayda vektörler, Skaler ve vektörel çarpım, Uzayda doğru ve düzlemler, Silindirik ve Kuadratik yüzeyler.,Çok Değişkenli Fonksiyonlar: Limit ve Süreklilik, Kısmi türevler, Yönlü Türevler,Çok Değişkenli Fonksiyonlar: Limit ve Süreklilik, Kısmi Türevler, Yönlü Türev,Çok Değişkenli Fonksiyonların Ekstremum Değerleri, Lagrange Çarpanı Methodu,Çok Değişkenli Fonksiyonların Ekstremum Değerleri, Lagrange Çarpanı Methodu,Çok Katlı İntegraller: İki Katlı İntegraller, Alan, Kutupsal Form, Kartezyen, Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Üç Katlı İntegraller,Çok Katlı İntegraller: İki Katlı İntegraller, Alan, Kutupsal Form, Kartezyen, Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Üç Katlı İntegraller,Diziler: Dizilerde Limit, Alt Diziler, Monoton Yakınsaklık Teoremi,Dizi ve Seriler: Pozitif Terimli Seriler, Alterne Seriler, Mutlak ve Şartlı Yakınsaklık,Kuvvet Serileri: Yakınsaklık Aralığı ve Yakınsaklık Yarıçapı, Terim Terime İntegrallenebilme ve Terim Terime Türevlenebilme,Taylor Serileri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kutupsal koordinatlar kavramını konik kesitlerin gösterimini, eğri uzunluklarını ve eğriler ile sınırlanan bölgelerin alanlarını bulmak için kullanır. | 12, 14, 9 | A, E |
2. Uzayda bir noktanın düzleme olan uzaklığını, paralel yüzlülerin hacimlerini, paralel kenarın ve üçgenin alanını, eksenlerin yönelimini, vektörler arasındaki açıların hesaplanması için iç çarpım ve vektörel çarpımı uygular. | 12, 14, 9 | A, E |
3. Çok değişkenli fonksiyonların limitini, kısmı türevlerini, yönlü türevlerini, ekstrem değerlerini, teğet düzlemleri grafik, sayısal ve cebirsel olarak hesaplamak için tanır. | 12, 14, 9 | A, E |
4. Alan ve hacim hesabı için çok katlı integralleri kullanır. | 12, 14, 9 | A, E |
5. Dizilerin ve serilerin yakınsaklığını ve ya ıraksaklığını belirler. | 12, 14, 9 | A, E |
6. Bir fonksiyonun kuvvet ve Taylor serilerini bulur. | 12, 14, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Parametrik Denklemler ve Kutupsal Koordinatlar | Polinom fonksiyonları, Kuvvet fonksiyonları, Trigonometrik fonksiyonlar, Bir fonksiyonun Türevi, Zincir Kuralı. |
2 | Parametrik Denklemler ve Kutupsal Koordinatlar | Polinom fonksiyonlar, Kuvvet fonksiyonları, Trigonometrik fonksiyonlar, Bir fonksiyonun türevi, Zincir Kuralı |
3 | Vektörler ve Uzay Geometrisi: Uzayda vektörler, Skaler ve vektörel çarpım, Uzayda doğru ve düzlemler, Silindirik ve Kuadratik Yüzeyler | Doğru ve çember denklemleri, Reel Uzay. |
4 | Vektörler ve Uzay Geometrisi: Uzayda vektörler, Skaler ve vektörel çarpım, Uzayda doğru ve düzlemler, Silindirik ve Kuadratik yüzeyler. | Doğru ve çember denklemleri, Reel Uzay. |
5 | Çok Değişkenli Fonksiyonlar: Limit ve Süreklilik, Kısmi türevler, Yönlü Türevler | Tek Değişkenli Fonksiyonlar, Limit ve Süreklilik, Türev |
6 | Çok Değişkenli Fonksiyonlar: Limit ve Süreklilik, Kısmi Türevler, Yönlü Türev | Tek Değişkenli fonksiyonlar, Limit ve Süreklilik, Türev |
7 | Çok Değişkenli Fonksiyonların Ekstremum Değerleri, Lagrange Çarpanı Methodu | Türev, Tek Değişkenli Fonksiyonların Extremum Değerleri |
8 | Çok Değişkenli Fonksiyonların Ekstremum Değerleri, Lagrange Çarpanı Methodu | Türev, Tek Değişkenli Fonksiyonların Ekstremum Deerleri |
9 | Çok Katlı İntegraller: İki Katlı İntegraller, Alan, Kutupsal Form, Kartezyen, Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Üç Katlı İntegraller | Belirli İntegraller, Kutupsal Koordinatlar |
10 | Çok Katlı İntegraller: İki Katlı İntegraller, Alan, Kutupsal Form, Kartezyen, Silindirik ve Küresel Koordinatlarda Üç Katlı İntegraller | Belirli İntegraller, Kutupsal Koordinatlar |
11 | Diziler: Dizilerde Limit, Alt Diziler, Monoton Yakınsaklık Teoremi | Fonksiyonlar, Limit |
12 | Dizi ve Seriler: Pozitif Terimli Seriler, Alterne Seriler, Mutlak ve Şartlı Yakınsaklık | |
13 | Kuvvet Serileri: Yakınsaklık Aralığı ve Yakınsaklık Yarıçapı, Terim Terime İntegrallenebilme ve Terim Terime Türevlenebilme | Mutlak Değer, İntegral, Türev |
14 | Taylor Serileri |
Kaynak |
Thomas’ Calculus, 12th ed., G. B. Thomas, Jr. and M. D. Weir and J. Hass, Addison-Wesley |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |