Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ II | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ortak Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Atakan MANGIR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık Ateş KIRAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı katılımcılara işyeri güvenliği tehlikeleri hakkında kapsamlı bilgi sağlamak ve onları bu tehlikeleri önlemek ve azaltmak için gereken beceri ve stratejilerle donatmaktır. Teorik anlayışı pratik uygulamalarla birleştirerek katılımcılar işyerlerinde bir güvenlik kültürü oluşturmaya ve sürdürmeye hazırlanacaklardır. Bu ders, katılımcılara işyerindeki tehlikeler ve güvenli ve emniyetli bir çalışma ortamı sağlamak için önleyici tedbirler hakkında derinlemesine bilgi sağlamak üzere tasarlanmıştır. Katılımcılar çeşitli işyeri risklerini tanımlamayı, değerlendirmeyi ve azaltmayı ve kuruluşlarında bir güvenlik kültürünü teşvik etmeyi öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Oryantasyon,Giriş,Güvenlik Eğitimi ve Öğretimi,Mekanik Tehlikeler ve Makine Koruması,Uygun KKD ile Düşme, Çarpma, Hızlanma, Kaldırma ve Görme Tehlikeleri,Aşırı Sıcaklık Tehlikeleri ,Basınç Tehlikeleri,Elektriksel Tehlikeler,Yangın Tehlikeleri ve Can Güvenliği - (1),Yangın Tehlikeleri ve Can Güvenliği - (2),Gürültü ve Titreşim Tehlikeleri - (1),Gürültü ve Titreşim Tehlikeleri - (2) ,Endüstriyel Hijyen ve Kapalı Alanlar - (1),Endüstriyel Hijyen ve Kapalı Alanlar - (2); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Güvenlik eğitiminin önemini ve tehlikelerin önlenmesine katkısını tarif eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaralanmaların önlenmesi için makine korumasının ilke ve tekniklerini tarif eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Düşme, çarpma, hızlanma, kaldırma ve görme tehlikeleriyle ilgili riskleri tanır ve değerlendirir. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
İşyerinde sıcaklığa bağlı risklerin yönetilmesine yönelik stratejileri uygular. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Basınçla ilgili risklerin ele alınmasına yönelik güvenlik önlemlerini ve en iyi uygulamaları ana hatlarıyla belirtir. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Güvenli elektrik işleri uygulamalarına ilişkin bilgisini gösterir. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Yangın durumunda can güvenliği tedbirlerinin önemini tarifler. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Kapalı alanlarla ilgili riskleri ve güvenli giriş ve çalışma prosedürlerini anlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon | Ders Notlarını İnceleme |
2 | Giriş | Ders Notlarını İnceleme |
3 | Güvenlik Eğitimi ve Öğretimi | Ders Notlarını İnceleme |
4 | Mekanik Tehlikeler ve Makine Koruması | Ders Notlarını İnceleme |
5 | Uygun KKD ile Düşme, Çarpma, Hızlanma, Kaldırma ve Görme Tehlikeleri | Ders Notlarını İnceleme |
6 | Aşırı Sıcaklık Tehlikeleri | Ders Notlarını İnceleme |
7 | Basınç Tehlikeleri | Ders Notlarını İnceleme |
8 | Elektriksel Tehlikeler | Ders Notlarını İnceleme |
9 | Yangın Tehlikeleri ve Can Güvenliği - (1) | Ders Notlarını İnceleme |
10 | Yangın Tehlikeleri ve Can Güvenliği - (2) | Ders Notlarını İnceleme |
11 | Gürültü ve Titreşim Tehlikeleri - (1) | Ders Notlarını İnceleme |
12 | Gürültü ve Titreşim Tehlikeleri - (2) | Ders Notlarını İnceleme |
13 | Endüstriyel Hijyen ve Kapalı Alanlar - (1) | Ders Notlarını İnceleme |
14 | Endüstriyel Hijyen ve Kapalı Alanlar - (2) | Ders Notlarını İnceleme |
Kaynak |
Goetsch, D. L. (2015). Occupational safety and health for technologists. Pearson Education Limited. Ders Notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 68 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(68/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ II | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ortak Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Atakan MANGIR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Işık Ateş KIRAL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı katılımcılara işyeri güvenliği tehlikeleri hakkında kapsamlı bilgi sağlamak ve onları bu tehlikeleri önlemek ve azaltmak için gereken beceri ve stratejilerle donatmaktır. Teorik anlayışı pratik uygulamalarla birleştirerek katılımcılar işyerlerinde bir güvenlik kültürü oluşturmaya ve sürdürmeye hazırlanacaklardır. Bu ders, katılımcılara işyerindeki tehlikeler ve güvenli ve emniyetli bir çalışma ortamı sağlamak için önleyici tedbirler hakkında derinlemesine bilgi sağlamak üzere tasarlanmıştır. Katılımcılar çeşitli işyeri risklerini tanımlamayı, değerlendirmeyi ve azaltmayı ve kuruluşlarında bir güvenlik kültürünü teşvik etmeyi öğreneceklerdir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Oryantasyon,Giriş,Güvenlik Eğitimi ve Öğretimi,Mekanik Tehlikeler ve Makine Koruması,Uygun KKD ile Düşme, Çarpma, Hızlanma, Kaldırma ve Görme Tehlikeleri,Aşırı Sıcaklık Tehlikeleri ,Basınç Tehlikeleri,Elektriksel Tehlikeler,Yangın Tehlikeleri ve Can Güvenliği - (1),Yangın Tehlikeleri ve Can Güvenliği - (2),Gürültü ve Titreşim Tehlikeleri - (1),Gürültü ve Titreşim Tehlikeleri - (2) ,Endüstriyel Hijyen ve Kapalı Alanlar - (1),Endüstriyel Hijyen ve Kapalı Alanlar - (2); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Güvenlik eğitiminin önemini ve tehlikelerin önlenmesine katkısını tarif eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Yaralanmaların önlenmesi için makine korumasının ilke ve tekniklerini tarif eder. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Düşme, çarpma, hızlanma, kaldırma ve görme tehlikeleriyle ilgili riskleri tanır ve değerlendirir. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
İşyerinde sıcaklığa bağlı risklerin yönetilmesine yönelik stratejileri uygular. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Basınçla ilgili risklerin ele alınmasına yönelik güvenlik önlemlerini ve en iyi uygulamaları ana hatlarıyla belirtir. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Güvenli elektrik işleri uygulamalarına ilişkin bilgisini gösterir. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Yangın durumunda can güvenliği tedbirlerinin önemini tarifler. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Kapalı alanlarla ilgili riskleri ve güvenli giriş ve çalışma prosedürlerini anlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Oryantasyon | Ders Notlarını İnceleme |
2 | Giriş | Ders Notlarını İnceleme |
3 | Güvenlik Eğitimi ve Öğretimi | Ders Notlarını İnceleme |
4 | Mekanik Tehlikeler ve Makine Koruması | Ders Notlarını İnceleme |
5 | Uygun KKD ile Düşme, Çarpma, Hızlanma, Kaldırma ve Görme Tehlikeleri | Ders Notlarını İnceleme |
6 | Aşırı Sıcaklık Tehlikeleri | Ders Notlarını İnceleme |
7 | Basınç Tehlikeleri | Ders Notlarını İnceleme |
8 | Elektriksel Tehlikeler | Ders Notlarını İnceleme |
9 | Yangın Tehlikeleri ve Can Güvenliği - (1) | Ders Notlarını İnceleme |
10 | Yangın Tehlikeleri ve Can Güvenliği - (2) | Ders Notlarını İnceleme |
11 | Gürültü ve Titreşim Tehlikeleri - (1) | Ders Notlarını İnceleme |
12 | Gürültü ve Titreşim Tehlikeleri - (2) | Ders Notlarını İnceleme |
13 | Endüstriyel Hijyen ve Kapalı Alanlar - (1) | Ders Notlarını İnceleme |
14 | Endüstriyel Hijyen ve Kapalı Alanlar - (2) | Ders Notlarını İnceleme |
Kaynak |
Goetsch, D. L. (2015). Occupational safety and health for technologists. Pearson Education Limited. Ders Notları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |