Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNYALLER VE SİSTEMLER | - | Güz Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Cüneyt UTKU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin 1) Sürekli ve kesikli zaman sinyallerinin gösterim ve karakteristiklerini, 2) Sistemlerin tanımı ve özelde doğrusal ve zamanla değişmeyen sistemlerin karakteriskleri ve matematiksel gösterimleri ile zaman ve frekans alanındaki analizlerini, 3) Sistem çıkış sinyallerinin konvolüsyon ile gerçekleştirmeyi, 4) Fourier serisi ve dönüşümlerini, 5) Laplace dönüşümü ile bu dönüşümün sistem analizlerinde kullanımı, ve 6) kesikli sistemler için Z-dönüşümü ile bu dönüşümün sistem analizlerinde kullanımını anlamasını sağlamaktır. Bu amaçlar çerçevesinde öğrencilerin Matlab’ı kullanarak problem çözmelerine imkan tanınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Bilgileri ve Sinyallere Giriş,Temel Sinyaller,Sürekli Zaman Sistemleri ,Evrişim,Fourier Serileri - Sürekli Zaman ,Fourier Dönüşümü : Sürekli Zaman,Laplace Dönüşümü,Fourier Dönüşümünün Sinyal ve Sistemlere Uygulanışı,Laplace Dönüşümünün Sinyal ve Sistemlere Uygulamaları,Kesikli Zaman Sinyaller,Kesikli Zaman Sistemler,Fourier Serileri ve Dönüşümü : Ayrık Zaman,Kesikli Zaman Fourier Dönüşümü,Z-Dönüşümü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sürekli ve kesikli zaman sinyallerinin gösterim ve karakteristiklerini anlama | 12, 17, 21, 9 | A, E, G |
2. Sistemlerin tanımı ve özelde doğrusal ve zamanla değişmeyen sistemlerin karakteriskleri ve matematiksel gösterimleri ile zaman ve frekans alanındaki analizlerini gerçekleştirebilmek. | 12, 17, 21, 9 | A, E, G |
3. Sistem çıkış sinyallerinin konvolüsyon ile gerçekleştirmeyi edinmek. | 12, 17, 21, 9 | A, E, G |
4. Fourier serisi ve dönüşümlerini yerinde kullanabilme yeteneğinin gelişmesi. | 12, 17, 21, 9 | A, E, G |
5. Laplace dönüşümü ile bu dönüşümün sistem analizlerinde kullanımını öğrenmek. | 12, 17, 21, 9 | A, E, G |
6. Kesikli zaman sistemleri için Z-dönüşümü ile bu dönüşümün sistem analizlerinde kullanımını anlamasını sağlamak. | 9 | G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Bilgileri ve Sinyallere Giriş | Ders Sunu 1 ve 2, Ders kitabı Bölüm 1 & 2 |
2 | Temel Sinyaller | Ders Sunu 3, Ders kitabı Bölüm 1 ve 2 |
3 | Sürekli Zaman Sistemleri | Ders Sunu 4, Ders kitabı Bölüm 3 |
4 | Evrişim | Ders Sunu 5, Ders Kitabı Bölüm 3 |
5 | Fourier Serileri - Sürekli Zaman | Ders Sunu 6, Ders Kitabı Bölüm 4 |
6 | Fourier Dönüşümü : Sürekli Zaman | Ders Sunu 7, Ders Kitabı Bölüm 4 |
7 | Laplace Dönüşümü | Ders Sunuları 8, Ders Kitabı Bölüm 9 |
8 | Fourier Dönüşümünün Sinyal ve Sistemlere Uygulanışı | Ders Sunu 9, Ders Kitabı Bölüm 4-6 |
9 | Laplace Dönüşümünün Sinyal ve Sistemlere Uygulamaları | Ders Sunu 10, Ders Kitabı Bölüm 4-6 |
10 | Kesikli Zaman Sinyaller | Ders Sunuları 11, Ders Kitabı Bölüm 8 |
11 | Kesikli Zaman Sistemler | Ders Sunuları 11, Ders Kitabı Bölüm 9 |
12 | Fourier Serileri ve Dönüşümü : Ayrık Zaman | Ders Sunu 12, Ders Kitabı Bölüm 10 |
13 | Kesikli Zaman Fourier Dönüşümü | Ders Sunu 13, Ders Kitabı Bölüm 11 |
14 | Z-Dönüşümü | Ders Sunuları 14, Ders Kitabı Bölüm 12 |
Kaynak |
Signals and Systems, Alan V. Oppenheim, Alan S. Willsky, and S. Hamid Nawab, 2nd Edition, Prentice-Hall, 1997. |
Diğer Sinyal ve Sistem Dersleri MIT Sinyaller ve Sistemler Dersi https://ocw.mit.edu/resources/res-6-007-signals-and-systems-spring-2011/ |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 9 | 15 | 135 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 1 | 5 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 234 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(234/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNYALLER VE SİSTEMLER | - | Güz Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Cüneyt UTKU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilerin 1) Sürekli ve kesikli zaman sinyallerinin gösterim ve karakteristiklerini, 2) Sistemlerin tanımı ve özelde doğrusal ve zamanla değişmeyen sistemlerin karakteriskleri ve matematiksel gösterimleri ile zaman ve frekans alanındaki analizlerini, 3) Sistem çıkış sinyallerinin konvolüsyon ile gerçekleştirmeyi, 4) Fourier serisi ve dönüşümlerini, 5) Laplace dönüşümü ile bu dönüşümün sistem analizlerinde kullanımı, ve 6) kesikli sistemler için Z-dönüşümü ile bu dönüşümün sistem analizlerinde kullanımını anlamasını sağlamaktır. Bu amaçlar çerçevesinde öğrencilerin Matlab’ı kullanarak problem çözmelerine imkan tanınacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Ders Bilgileri ve Sinyallere Giriş,Temel Sinyaller,Sürekli Zaman Sistemleri ,Evrişim,Fourier Serileri - Sürekli Zaman ,Fourier Dönüşümü : Sürekli Zaman,Laplace Dönüşümü,Fourier Dönüşümünün Sinyal ve Sistemlere Uygulanışı,Laplace Dönüşümünün Sinyal ve Sistemlere Uygulamaları,Kesikli Zaman Sinyaller,Kesikli Zaman Sistemler,Fourier Serileri ve Dönüşümü : Ayrık Zaman,Kesikli Zaman Fourier Dönüşümü,Z-Dönüşümü; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sürekli ve kesikli zaman sinyallerinin gösterim ve karakteristiklerini anlama | 12, 17, 21, 9 | A, E, G |
2. Sistemlerin tanımı ve özelde doğrusal ve zamanla değişmeyen sistemlerin karakteriskleri ve matematiksel gösterimleri ile zaman ve frekans alanındaki analizlerini gerçekleştirebilmek. | 12, 17, 21, 9 | A, E, G |
3. Sistem çıkış sinyallerinin konvolüsyon ile gerçekleştirmeyi edinmek. | 12, 17, 21, 9 | A, E, G |
4. Fourier serisi ve dönüşümlerini yerinde kullanabilme yeteneğinin gelişmesi. | 12, 17, 21, 9 | A, E, G |
5. Laplace dönüşümü ile bu dönüşümün sistem analizlerinde kullanımını öğrenmek. | 12, 17, 21, 9 | A, E, G |
6. Kesikli zaman sistemleri için Z-dönüşümü ile bu dönüşümün sistem analizlerinde kullanımını anlamasını sağlamak. | 9 | G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 17: Deney yapma Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Bilgileri ve Sinyallere Giriş | Ders Sunu 1 ve 2, Ders kitabı Bölüm 1 & 2 |
2 | Temel Sinyaller | Ders Sunu 3, Ders kitabı Bölüm 1 ve 2 |
3 | Sürekli Zaman Sistemleri | Ders Sunu 4, Ders kitabı Bölüm 3 |
4 | Evrişim | Ders Sunu 5, Ders Kitabı Bölüm 3 |
5 | Fourier Serileri - Sürekli Zaman | Ders Sunu 6, Ders Kitabı Bölüm 4 |
6 | Fourier Dönüşümü : Sürekli Zaman | Ders Sunu 7, Ders Kitabı Bölüm 4 |
7 | Laplace Dönüşümü | Ders Sunuları 8, Ders Kitabı Bölüm 9 |
8 | Fourier Dönüşümünün Sinyal ve Sistemlere Uygulanışı | Ders Sunu 9, Ders Kitabı Bölüm 4-6 |
9 | Laplace Dönüşümünün Sinyal ve Sistemlere Uygulamaları | Ders Sunu 10, Ders Kitabı Bölüm 4-6 |
10 | Kesikli Zaman Sinyaller | Ders Sunuları 11, Ders Kitabı Bölüm 8 |
11 | Kesikli Zaman Sistemler | Ders Sunuları 11, Ders Kitabı Bölüm 9 |
12 | Fourier Serileri ve Dönüşümü : Ayrık Zaman | Ders Sunu 12, Ders Kitabı Bölüm 10 |
13 | Kesikli Zaman Fourier Dönüşümü | Ders Sunu 13, Ders Kitabı Bölüm 11 |
14 | Z-Dönüşümü | Ders Sunuları 14, Ders Kitabı Bölüm 12 |
Kaynak |
Signals and Systems, Alan V. Oppenheim, Alan S. Willsky, and S. Hamid Nawab, 2nd Edition, Prentice-Hall, 1997. |
Diğer Sinyal ve Sistem Dersleri MIT Sinyaller ve Sistemler Dersi https://ocw.mit.edu/resources/res-6-007-signals-and-systems-spring-2011/ |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |