Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEKNOLOJİ, TOPLUM VE ETİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Talip ALP |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Talip ALP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerimize tarih boyunca bilim ve teknolojinin gelişme sürecini aktarmak, Siyasi irade, toplum felsefesi, maddi destek, teşvik ve istikrarın bilim ve teknolojinin inkişafına etkisini ders içerisinde müşahhas misallerle anlatmak, Çağdaş bilim ve üstün teknoloji sayesinde ancak toplumun refah ve bağımsızlığının sürdürülebilir olabileceğini göstermek ve öğrencilerimizin çağdaş bilim ve teknoloji, üstün mesleki donanım ve küresel rekabette başarılı ekonomi arasındaki bağlantıları kurabilmesini sağlamayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Professional Ethics, Science Before Science: Mesopotamia and Egypt,Scientific Method & Lifelong Learning, The Land of the Greeks,Research Concept, The Debates in Plagiarism & Sustainable Development, The Roads to Baghdad,Safety, Risk and Design, Engineering Standards and 'Abbasid Baghdad: The House of Wisdom,Research Models and Social Responsibility, 'Spiritual Physick',Cross-cultural Engineering Ethics, From Baghdad to Central Asia,Data Collection & Ethical Leadership, The Cure of Ignorance,Intellectual Property & Innovation, Fatimid Cairo: The Science of Light,Professional Responsibility, Ayyubid and Mamluk Cairo: Healing,Ingenious Mechanical Devices & Sustainable Engineering,Workplace Cultures, Responsibilities And Rights, Islamic Technology,Cross-cultural Collaboration in Engineering, Al-Andalus,Engineering and Environmental Ethics in Modern Context & Lifelong Learning,Student Presentations; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci tarih boyunca bilim ve teknolojinin gelişme sürecini öğrenir. | 14, 9 | A, E |
2. Siyasi irade, toplum felsefesi, maddi destek, teşvik ve istikrarın bilim ve teknolojinin inkişafına etkisini müşahhas misallerle kavrar. | 14, 16, 9 | A, E |
3. Çağdaş bilim ve üstün teknoloji sayesinde ancak toplumun refah ve bağımsızlığının sürdürülebilir olabileceğini görür. | 14, 9 | A, E |
4. Çağdaş bilim ve teknoloji, üstün mesleki donanım ve küresel rekabette başarılı ekonomi arasındaki bağlantıları kurabilecektir. | 14, 9 | A, E |
5. Bilimsel araştırma tekniklerini tanır | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
6. Bilimsel makalelerin yayınlanması sürecindeki etik kuralları değerlendirir | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
7. Araştırma projesi hazırlama sürecini planlar | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
8. Bilimsel araştırma ve proje hazırlama süreçlerinde etik kuralları uygular | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
9. Fikri mülkiyet haklarını özetler | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Professional Ethics, Science Before Science: Mesopotamia and Egypt | |
2 | Scientific Method & Lifelong Learning, The Land of the Greeks | |
3 | Research Concept, The Debates in Plagiarism & Sustainable Development, The Roads to Baghdad | |
4 | Safety, Risk and Design, Engineering Standards and 'Abbasid Baghdad: The House of Wisdom | |
5 | Research Models and Social Responsibility, 'Spiritual Physick' | |
6 | Cross-cultural Engineering Ethics, From Baghdad to Central Asia | |
7 | Data Collection & Ethical Leadership, The Cure of Ignorance | |
8 | Intellectual Property & Innovation, Fatimid Cairo: The Science of Light | |
9 | Professional Responsibility, Ayyubid and Mamluk Cairo: Healing | |
10 | Ingenious Mechanical Devices & Sustainable Engineering | |
11 | Workplace Cultures, Responsibilities And Rights, Islamic Technology | |
12 | Cross-cultural Collaboration in Engineering, Al-Andalus | |
13 | Engineering and Environmental Ethics in Modern Context & Lifelong Learning | |
14 | Student Presentations |
Kaynak |
John Freely , “Light from the East : How the Science of Medieval Islam Helped to Shape the Western World” Zhu, Qin (2023). Ethics in engineering. New York, NY: McGraw Hill. Edited by Mike W. Martin & Roland Schinzinger. Whitbeck, Caroline. Ethics in engineering practice and research. Cambridge University Press, 2011. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 12 | 2 | 24 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 1 | 6 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 1 | 1 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 1 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 7 | 1 | 7 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 45 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(45/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEKNOLOJİ, TOPLUM VE ETİK | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Talip ALP |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Talip ALP |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerimize tarih boyunca bilim ve teknolojinin gelişme sürecini aktarmak, Siyasi irade, toplum felsefesi, maddi destek, teşvik ve istikrarın bilim ve teknolojinin inkişafına etkisini ders içerisinde müşahhas misallerle anlatmak, Çağdaş bilim ve üstün teknoloji sayesinde ancak toplumun refah ve bağımsızlığının sürdürülebilir olabileceğini göstermek ve öğrencilerimizin çağdaş bilim ve teknoloji, üstün mesleki donanım ve küresel rekabette başarılı ekonomi arasındaki bağlantıları kurabilmesini sağlamayı hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Professional Ethics, Science Before Science: Mesopotamia and Egypt,Scientific Method & Lifelong Learning, The Land of the Greeks,Research Concept, The Debates in Plagiarism & Sustainable Development, The Roads to Baghdad,Safety, Risk and Design, Engineering Standards and 'Abbasid Baghdad: The House of Wisdom,Research Models and Social Responsibility, 'Spiritual Physick',Cross-cultural Engineering Ethics, From Baghdad to Central Asia,Data Collection & Ethical Leadership, The Cure of Ignorance,Intellectual Property & Innovation, Fatimid Cairo: The Science of Light,Professional Responsibility, Ayyubid and Mamluk Cairo: Healing,Ingenious Mechanical Devices & Sustainable Engineering,Workplace Cultures, Responsibilities And Rights, Islamic Technology,Cross-cultural Collaboration in Engineering, Al-Andalus,Engineering and Environmental Ethics in Modern Context & Lifelong Learning,Student Presentations; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Öğrenci tarih boyunca bilim ve teknolojinin gelişme sürecini öğrenir. | 14, 9 | A, E |
2. Siyasi irade, toplum felsefesi, maddi destek, teşvik ve istikrarın bilim ve teknolojinin inkişafına etkisini müşahhas misallerle kavrar. | 14, 16, 9 | A, E |
3. Çağdaş bilim ve üstün teknoloji sayesinde ancak toplumun refah ve bağımsızlığının sürdürülebilir olabileceğini görür. | 14, 9 | A, E |
4. Çağdaş bilim ve teknoloji, üstün mesleki donanım ve küresel rekabette başarılı ekonomi arasındaki bağlantıları kurabilecektir. | 14, 9 | A, E |
5. Bilimsel araştırma tekniklerini tanır | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
6. Bilimsel makalelerin yayınlanması sürecindeki etik kuralları değerlendirir | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
7. Araştırma projesi hazırlama sürecini planlar | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
8. Bilimsel araştırma ve proje hazırlama süreçlerinde etik kuralları uygular | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
9. Fikri mülkiyet haklarını özetler | 10, 13, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Professional Ethics, Science Before Science: Mesopotamia and Egypt | |
2 | Scientific Method & Lifelong Learning, The Land of the Greeks | |
3 | Research Concept, The Debates in Plagiarism & Sustainable Development, The Roads to Baghdad | |
4 | Safety, Risk and Design, Engineering Standards and 'Abbasid Baghdad: The House of Wisdom | |
5 | Research Models and Social Responsibility, 'Spiritual Physick' | |
6 | Cross-cultural Engineering Ethics, From Baghdad to Central Asia | |
7 | Data Collection & Ethical Leadership, The Cure of Ignorance | |
8 | Intellectual Property & Innovation, Fatimid Cairo: The Science of Light | |
9 | Professional Responsibility, Ayyubid and Mamluk Cairo: Healing | |
10 | Ingenious Mechanical Devices & Sustainable Engineering | |
11 | Workplace Cultures, Responsibilities And Rights, Islamic Technology | |
12 | Cross-cultural Collaboration in Engineering, Al-Andalus | |
13 | Engineering and Environmental Ethics in Modern Context & Lifelong Learning | |
14 | Student Presentations |
Kaynak |
John Freely , “Light from the East : How the Science of Medieval Islam Helped to Shape the Western World” Zhu, Qin (2023). Ethics in engineering. New York, NY: McGraw Hill. Edited by Mike W. Martin & Roland Schinzinger. Whitbeck, Caroline. Ethics in engineering practice and research. Cambridge University Press, 2011. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |