Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEKTROMANYETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hüseyin Şerif SAVCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin Şerif SAVCI |
Dersin Yardımcıları | Ismail Karnak |
Dersin Amacı | Bu derste elektromanyetiğin temel konuları işlenerek, en nihayetinde elektromanyetik dalgaların nasıl meydana geldiği ve yayıldığı gösterilecektir. Bu şekilde bilgininin ya da enerjinin bir noktadan diğer bir noktaya kablolu ve kablosuz transferi anlaşılmış olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Coulomb kanunu, elektrik alani, potensiyel, dielektrikler.,Gauss kanunu, kapasitans, sınır değer problemleri,Direkt Akım Ohm Kanunu Kirkof akım kanunu,Enerji Joule Kanunu Rezistans. ,Biot-Savart kanunu ve uygulamaları,Ampere kanunu, magnetizasyon, ve uygulamalar,Manyetik malzemeler ve enerji. ,Kuvvet Tork ve Manyetostatık sınır değer problemleri,Endüktans,Faraday ve Lenz kanunları. ,Maxwell Denklemleri. ,Düzlem dalgalar ,Fresnel ve Snell kanunları, RF Transmisyon hatlarına giriş ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Coulomb yasasının ilgili kavramlarla anlaşılması. | 12, 21, 9 | A, D, E, G |
2. Gauss yasasının ilgili kavramlarla anlaşılması. | 12, 21, 9 | A, D, E, G |
4. Faraday ve Lenz kanunlarının anlaşılması. | 12, 21, 9 | A, D, E, G |
5. Manyetizmanın anlaşılması | 12, 21, 9 | A, D, E, G |
5. Maxwell denklemlerinin anlaşılması ile elektromanyetik dalgaları üretebilmeyi kavrama. | 12, 21, 9 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Coulomb kanunu, elektrik alani, potensiyel, dielektrikler. | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
2 | Gauss kanunu, kapasitans, sınır değer problemleri | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
3 | Direkt Akım Ohm Kanunu Kirkof akım kanunu | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
4 | Enerji Joule Kanunu Rezistans. | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
5 | Biot-Savart kanunu ve uygulamaları | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
6 | Ampere kanunu, magnetizasyon, ve uygulamalar | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
7 | Manyetik malzemeler ve enerji. | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
8 | Kuvvet Tork ve Manyetostatık sınır değer problemleri | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
9 | Endüktans | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
10 | Faraday ve Lenz kanunları. | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
11 | Maxwell Denklemleri. | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
12 | Düzlem dalgalar | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
13 | Fresnel ve Snell kanunları | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
14 | RF Transmisyon hatlarına giriş | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
Kaynak |
Fawwaz T. Ulaby, Umberto Ravaioli, Fundamentals of Applied Electromagnetics, 2020, 8th Ed., Galobal Ed. Pearson, ISBN 10: 1-292-43673-5. |
David K. Cheng, Mühendislik Elektromanyetiğinin Temelleri, 2017, Palme Yayınevi, ISBN :9789758982998 Diğer elektromanyetiğin temelleri ile ilgili kitaplar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 2 | 12 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 8 | 48 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 5 | 3 | 15 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 165 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(165/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ELEKTROMANYETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Hüseyin Şerif SAVCI |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hüseyin Şerif SAVCI |
Dersin Yardımcıları | Ismail Karnak |
Dersin Amacı | Bu derste elektromanyetiğin temel konuları işlenerek, en nihayetinde elektromanyetik dalgaların nasıl meydana geldiği ve yayıldığı gösterilecektir. Bu şekilde bilgininin ya da enerjinin bir noktadan diğer bir noktaya kablolu ve kablosuz transferi anlaşılmış olacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Coulomb kanunu, elektrik alani, potensiyel, dielektrikler.,Gauss kanunu, kapasitans, sınır değer problemleri,Direkt Akım Ohm Kanunu Kirkof akım kanunu,Enerji Joule Kanunu Rezistans. ,Biot-Savart kanunu ve uygulamaları,Ampere kanunu, magnetizasyon, ve uygulamalar,Manyetik malzemeler ve enerji. ,Kuvvet Tork ve Manyetostatık sınır değer problemleri,Endüktans,Faraday ve Lenz kanunları. ,Maxwell Denklemleri. ,Düzlem dalgalar ,Fresnel ve Snell kanunları, RF Transmisyon hatlarına giriş ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Coulomb yasasının ilgili kavramlarla anlaşılması. | 12, 21, 9 | A, D, E, G |
2. Gauss yasasının ilgili kavramlarla anlaşılması. | 12, 21, 9 | A, D, E, G |
4. Faraday ve Lenz kanunlarının anlaşılması. | 12, 21, 9 | A, D, E, G |
5. Manyetizmanın anlaşılması | 12, 21, 9 | A, D, E, G |
5. Maxwell denklemlerinin anlaşılması ile elektromanyetik dalgaları üretebilmeyi kavrama. | 12, 21, 9 | A, D, E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Coulomb kanunu, elektrik alani, potensiyel, dielektrikler. | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
2 | Gauss kanunu, kapasitans, sınır değer problemleri | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
3 | Direkt Akım Ohm Kanunu Kirkof akım kanunu | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
4 | Enerji Joule Kanunu Rezistans. | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
5 | Biot-Savart kanunu ve uygulamaları | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
6 | Ampere kanunu, magnetizasyon, ve uygulamalar | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
7 | Manyetik malzemeler ve enerji. | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
8 | Kuvvet Tork ve Manyetostatık sınır değer problemleri | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
9 | Endüktans | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
10 | Faraday ve Lenz kanunları. | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
11 | Maxwell Denklemleri. | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
12 | Düzlem dalgalar | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
13 | Fresnel ve Snell kanunları | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
14 | RF Transmisyon hatlarına giriş | Ders notları ve ders kitabının ilgili bölümleri |
Kaynak |
Fawwaz T. Ulaby, Umberto Ravaioli, Fundamentals of Applied Electromagnetics, 2020, 8th Ed., Galobal Ed. Pearson, ISBN 10: 1-292-43673-5. |
David K. Cheng, Mühendislik Elektromanyetiğinin Temelleri, 2017, Palme Yayınevi, ISBN :9789758982998 Diğer elektromanyetiğin temelleri ile ilgili kitaplar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |