Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARIŞIK SİNYAL DEVRE TASARIMI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa AKTAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hakan DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders modern VLSI sistemlerinde kullanılan veri çevirme sistemlerini öğretmektedir. Ders boyunca Anahtarlamalı-Kapasitör güçlendirici ve entegratörleri, örnekle ve tut devreleri, Nyquist oranlı ve yüksek oranlı çevirici topolojileri incelenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çevirici özellikleri.,Çeviricide gürültü ve dinamik aralık.,Örnekle ve tut devreleri.,Anahtarlamalı kapasitör devreleri.,Analog entegratör ve sayısal zamanlı güçlendiriciler.,Nyquist oranlı çeviriciler: Algoritmik, Pipeline, SAR,Nyquist oranlı çeviriciler: Entegre eden, Flaş, Katlayan,Nyquist oranlı çeviriciler: Alt-menzilli, girişiklemeli,Sayısal-Analog Çeviriciler,Hızlı Örnekleme Çeviricileri. Sigma Delta Modulatör.,Yüksek dereceli Sigma delta, multi bit sigma delta çeviriciler. Sigma Delta DAC.,Çevirici düzeltme teknikleri.,Sayısal kalibrasyon, sayısal yardım ve sayısal düzeltme.,Çevirici test etme ve performans belirleme.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Data çeviriciler öğrenilecek ve anlaşılacaktır. | 10, 12, 14, 16, 19, 21, 5, 6, 9 | A, E, F |
Örnekleme teorisi kullanılacaktır. | 10, 12, 14, 16, 19, 21, 5, 6, 9 | A, E, F |
Anahtarlamalı kapasitör devreleri öğrenilecektir. | 10, 12, 14, 16, 19, 21, 5, 6, 9 | A, E, F |
Sayısal kalibrasyon teknikleri ve çevirici test teknikleri öğrenilecektir. | 10, 12, 14, 16, 19, 21, 5, 6, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çevirici özellikleri. | Kitabı oku. |
2 | Çeviricide gürültü ve dinamik aralık. | Kitabı oku. |
3 | Örnekle ve tut devreleri. | Kitabı oku. |
4 | Anahtarlamalı kapasitör devreleri. | Kitabı oku. |
5 | Analog entegratör ve sayısal zamanlı güçlendiriciler. | Kitabı oku. |
6 | Nyquist oranlı çeviriciler: Algoritmik, Pipeline, SAR | Kitabı oku. |
7 | Nyquist oranlı çeviriciler: Entegre eden, Flaş, Katlayan | Kitabı oku. |
8 | Nyquist oranlı çeviriciler: Alt-menzilli, girişiklemeli | Kitabı oku. |
9 | Sayısal-Analog Çeviriciler | Kitabı oku. |
10 | Hızlı Örnekleme Çeviricileri. Sigma Delta Modulatör. | Kitabı oku. |
11 | Yüksek dereceli Sigma delta, multi bit sigma delta çeviriciler. Sigma Delta DAC. | Kitabı oku. |
12 | Çevirici düzeltme teknikleri. | Kitabı oku. |
13 | Sayısal kalibrasyon, sayısal yardım ve sayısal düzeltme. | Kitabı oku. |
14 | Çevirici test etme ve performans belirleme. | Kitabı oku. |
Kaynak |
1. Analog Devre Tasarımı a. Gray et al., Analysis and Design of Analog Integrated Circuits, Wiley, 2001 b. Razavi, Design of Analog CMOS Integrated Circuits, McGraw-Hill, 2001 c. Johns and Martin, Analog Integrated Circuit Design, Wiley, 1997 d. Allen and Holberg, CMOS Analog Circuit Design, Oxford, 2002 2. Veri Çeviriciler a. Razavi, Principles of Data Conversion System Design, IEEE Press, 1995 b. Van de Plassche, CMOS Integrated A/D and D/A Converters, Kluwer, 2003 c. Norsworthy et al., Delta-Sigma Data Converters: Theory, Design, and Simulation, Wiley, 1996 d. ADI Data Converter Handbook http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/39-06/data_conversion_handbook.html 3. Anahtarlamalı Kapasitör DC-DC Çevirici a. Gregorian and Temes, Analog MOS Integrated Circuits for Signal Processing, Wiley, 1986 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 10 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 40 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 182 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(182/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARIŞIK SİNYAL DEVRE TASARIMI | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa AKTAN |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Hakan DOĞAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders modern VLSI sistemlerinde kullanılan veri çevirme sistemlerini öğretmektedir. Ders boyunca Anahtarlamalı-Kapasitör güçlendirici ve entegratörleri, örnekle ve tut devreleri, Nyquist oranlı ve yüksek oranlı çevirici topolojileri incelenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çevirici özellikleri.,Çeviricide gürültü ve dinamik aralık.,Örnekle ve tut devreleri.,Anahtarlamalı kapasitör devreleri.,Analog entegratör ve sayısal zamanlı güçlendiriciler.,Nyquist oranlı çeviriciler: Algoritmik, Pipeline, SAR,Nyquist oranlı çeviriciler: Entegre eden, Flaş, Katlayan,Nyquist oranlı çeviriciler: Alt-menzilli, girişiklemeli,Sayısal-Analog Çeviriciler,Hızlı Örnekleme Çeviricileri. Sigma Delta Modulatör.,Yüksek dereceli Sigma delta, multi bit sigma delta çeviriciler. Sigma Delta DAC.,Çevirici düzeltme teknikleri.,Sayısal kalibrasyon, sayısal yardım ve sayısal düzeltme.,Çevirici test etme ve performans belirleme.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Data çeviriciler öğrenilecek ve anlaşılacaktır. | 10, 12, 14, 16, 19, 21, 5, 6, 9 | A, E, F |
Örnekleme teorisi kullanılacaktır. | 10, 12, 14, 16, 19, 21, 5, 6, 9 | A, E, F |
Anahtarlamalı kapasitör devreleri öğrenilecektir. | 10, 12, 14, 16, 19, 21, 5, 6, 9 | A, E, F |
Sayısal kalibrasyon teknikleri ve çevirici test teknikleri öğrenilecektir. | 10, 12, 14, 16, 19, 21, 5, 6, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çevirici özellikleri. | Kitabı oku. |
2 | Çeviricide gürültü ve dinamik aralık. | Kitabı oku. |
3 | Örnekle ve tut devreleri. | Kitabı oku. |
4 | Anahtarlamalı kapasitör devreleri. | Kitabı oku. |
5 | Analog entegratör ve sayısal zamanlı güçlendiriciler. | Kitabı oku. |
6 | Nyquist oranlı çeviriciler: Algoritmik, Pipeline, SAR | Kitabı oku. |
7 | Nyquist oranlı çeviriciler: Entegre eden, Flaş, Katlayan | Kitabı oku. |
8 | Nyquist oranlı çeviriciler: Alt-menzilli, girişiklemeli | Kitabı oku. |
9 | Sayısal-Analog Çeviriciler | Kitabı oku. |
10 | Hızlı Örnekleme Çeviricileri. Sigma Delta Modulatör. | Kitabı oku. |
11 | Yüksek dereceli Sigma delta, multi bit sigma delta çeviriciler. Sigma Delta DAC. | Kitabı oku. |
12 | Çevirici düzeltme teknikleri. | Kitabı oku. |
13 | Sayısal kalibrasyon, sayısal yardım ve sayısal düzeltme. | Kitabı oku. |
14 | Çevirici test etme ve performans belirleme. | Kitabı oku. |
Kaynak |
1. Analog Devre Tasarımı a. Gray et al., Analysis and Design of Analog Integrated Circuits, Wiley, 2001 b. Razavi, Design of Analog CMOS Integrated Circuits, McGraw-Hill, 2001 c. Johns and Martin, Analog Integrated Circuit Design, Wiley, 1997 d. Allen and Holberg, CMOS Analog Circuit Design, Oxford, 2002 2. Veri Çeviriciler a. Razavi, Principles of Data Conversion System Design, IEEE Press, 1995 b. Van de Plassche, CMOS Integrated A/D and D/A Converters, Kluwer, 2003 c. Norsworthy et al., Delta-Sigma Data Converters: Theory, Design, and Simulation, Wiley, 1996 d. ADI Data Converter Handbook http://www.analog.com/library/analogDialogue/archives/39-06/data_conversion_handbook.html 3. Anahtarlamalı Kapasitör DC-DC Çevirici a. Gregorian and Temes, Analog MOS Integrated Circuits for Signal Processing, Wiley, 1986 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |