Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ ROBOTİK | - | Bahar Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste robot hareketi, kontrol sistemleri ve sensör teknolojileri ve koordinasyonu ele alınır. Farklılaşmış kinematik, yol planlama ve yörünge oluşturma gibi ileri konuları içererek öğrencilere robot dinamiği ve kontrolün kapsamlı bir anlayışını sunar. Ders aynı zamanda kuvvet kontrolü, empedans kontrolü ve admitans kontrolü gibi son teknoloji kontrol tekniklerini de içerir. Öğrenciler, ileri uygulamalar için gerekli olan programlama dillerini kullanarak robot yazılım geliştirme konusunda pratik deneyim kazanırlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Robotik sistemlerin tanıtımı, bileşenleri ve türleri,Robotic uç işlevcilerinin yönelimini açıklamak ve kontrol etmek için döndürme operatörlerini çözümlemek,Robotik sistemin pozisyonunu ve yönelimini birleşik matematiksel bir çerçevede temsil etmek için homojen dönüşümleri,Bir robotun eklem değişkenleri verildiğinde robot uç etkileyicisinin pozisyonunu belirlemek için İleri Kinematik probleminin çözümlenmesi,İstenen bir uç etkileyici pozisyon ve yönelimine ulaşmak için gerekli eklem değişkenlerini hesaplamak amacıyla Ters Kinematik problemlerinin çözümlemesi,Hız kinematiği kavramı ve bu kavramı kullanarak bir robotik sistemdeki eklem hızları ile uç etkileyici hızları arasındaki ilişkinin analizi,Robotik sistemlerin hareket denklemlerini Newton-Euler yöntemi kullanarak türetilmesi: Bir robotik sistemdeki bireysel rijit cisimler için kütle, ağırlık merkezi ve atalet momenti dahil olmak üzere atalet özelliklerini hesaplanması. Tekrarlanır Newton-Euler algoritmasını kullanarak bir robotik manipülatörde hızları ve ivmeleri hesaplanması,Eklem kuvvetlerini ve torkları analiz etmek ve bunları dış kuvvetler, eklem ivmeleri ve atalet özellikleri terimleriyle ifade etmek. Newton-Euler yöntemini kullanarak robotik manipülatörlerin dinamik simülasyonlarını gerçekleştirmek.,Lagrange denklemlerinin mekanik sistemlerin dinamiklerini ifade etmek amacıyla türetilmesi,Euler-Lagrange denklemleri kullanılarak kısıtlamaların bulunduğu durumlarda dinamik problemlerin çözümlenmesi., 1) Robotikte kuvvet kontrolünün prensiplerini anlamak. 2) Robot sistemlerinde kuvvet sensörlerinin ve dokunsal geri bildirimin rolünü keşfetmek. 3) Kuvvet kontrolünün çeşitli senaryolardaki zorluklarını ve uygulamalarını analiz etmek.,Uyarlamalı Kontrol Teknikleri: 1) Robotik sistemlere uygulanabilen uyarlamalı kontrol tekniklerini incelemek. 2) Uyarlamalı kontrolün, robotların değişen çevresel koşullara yanıt olarak performansını artırmak için nasıl kullanılabileceğini incelemek.,Gerçek Zamanlı Geri Bildirim ve Kontrol: Kuvvet kontrolü için gerçek zamanlı geri bildirim mekanizmalarını uygulamak. ,Dinamik değişikliklere uyum sağlamada kapalı çevrim kontrol sistemlerinin önemini incelemek.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Robot hareketinin karmaşık yönlerini anlama ve analiz etmeyi, diferansiyel kinematik, yol planlama ve yörünge oluşturmayı çözümler. | 2, 21 | A, D, E, F |
Robotik davranışı etkili bir şekilde yönetmek ve optimize etmek için kuvvet kontrolü, empedans kontrolü ve giriş kontrolünü uygular. | 2, 21 | A, D, E, F |
Robot dinamiği ve kontrolünde edindiği teorik alt yapıyı pratik senaryolarda uygular. | 2, 21 | A, D, E, F |
Gelişmiş uygulamalar ve sistem entegrasyonu için temel çerçeveleri ve programlama dillerini kullanarak robotik yazılım geliştirme konusunda pratik deneyim kazanır. | 2, 21 | A, D, E |
Robotik sistemin prototipini oluşturmak için malzemeler ve imalat yöntemleri dahil olmak üzere tasarım ilkelerini uygular. | 2 | D, F |
Öğretim Yöntemleri: | 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Robotik sistemlerin tanıtımı, bileşenleri ve türleri | Ders sunuları |
2 | Robotic uç işlevcilerinin yönelimini açıklamak ve kontrol etmek için döndürme operatörlerini çözümlemek | Ders sunuları |
3 | Robotik sistemin pozisyonunu ve yönelimini birleşik matematiksel bir çerçevede temsil etmek için homojen dönüşümleri | Ders sunuları |
4 | Bir robotun eklem değişkenleri verildiğinde robot uç etkileyicisinin pozisyonunu belirlemek için İleri Kinematik probleminin çözümlenmesi | Ders sunuları |
5 | İstenen bir uç etkileyici pozisyon ve yönelimine ulaşmak için gerekli eklem değişkenlerini hesaplamak amacıyla Ters Kinematik problemlerinin çözümlemesi | Ders sunuları |
6 | Hız kinematiği kavramı ve bu kavramı kullanarak bir robotik sistemdeki eklem hızları ile uç etkileyici hızları arasındaki ilişkinin analizi | Ders sunuları |
7 | Robotik sistemlerin hareket denklemlerini Newton-Euler yöntemi kullanarak türetilmesi: Bir robotik sistemdeki bireysel rijit cisimler için kütle, ağırlık merkezi ve atalet momenti dahil olmak üzere atalet özelliklerini hesaplanması. Tekrarlanır Newton-Euler algoritmasını kullanarak bir robotik manipülatörde hızları ve ivmeleri hesaplanması | Ders sunuları |
8 | Eklem kuvvetlerini ve torkları analiz etmek ve bunları dış kuvvetler, eklem ivmeleri ve atalet özellikleri terimleriyle ifade etmek. Newton-Euler yöntemini kullanarak robotik manipülatörlerin dinamik simülasyonlarını gerçekleştirmek. | Ders sunuları |
9 | Lagrange denklemlerinin mekanik sistemlerin dinamiklerini ifade etmek amacıyla türetilmesi | Ders sunuları |
10 | Euler-Lagrange denklemleri kullanılarak kısıtlamaların bulunduğu durumlarda dinamik problemlerin çözümlenmesi. | Ders sunuları |
11 | 1) Robotikte kuvvet kontrolünün prensiplerini anlamak. 2) Robot sistemlerinde kuvvet sensörlerinin ve dokunsal geri bildirimin rolünü keşfetmek. 3) Kuvvet kontrolünün çeşitli senaryolardaki zorluklarını ve uygulamalarını analiz etmek. | Ders sunuları |
12 | Uyarlamalı Kontrol Teknikleri: 1) Robotik sistemlere uygulanabilen uyarlamalı kontrol tekniklerini incelemek. 2) Uyarlamalı kontrolün, robotların değişen çevresel koşullara yanıt olarak performansını artırmak için nasıl kullanılabileceğini incelemek. | Ders sunuları |
13 | Gerçek Zamanlı Geri Bildirim ve Kontrol: Kuvvet kontrolü için gerçek zamanlı geri bildirim mekanizmalarını uygulamak. | Ders sunuları |
14 | Dinamik değişikliklere uyum sağlamada kapalı çevrim kontrol sistemlerinin önemini incelemek. | Ders sunuları |
Kaynak |
Robot Dynamics and Control, Spong, Vidyasagar, John Wiley and Sons, 1989. |
• MATLAB Control System Toolbox, SIMULINK (Code Examples) • Arduino (Built-in Examples) https://www.arduino.cc/en/Tutorial/BuiltInExamples |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
12 | İnsan vücudunu anlama ve onarmada mühendisliğin ilkelerini uygulama ve karar verme yetisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 5 | 70 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 20 | 100 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 5 | 5 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 243 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(243/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ ROBOTİK | - | Bahar Dönemi | 3+2 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Elif HOCAOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste robot hareketi, kontrol sistemleri ve sensör teknolojileri ve koordinasyonu ele alınır. Farklılaşmış kinematik, yol planlama ve yörünge oluşturma gibi ileri konuları içererek öğrencilere robot dinamiği ve kontrolün kapsamlı bir anlayışını sunar. Ders aynı zamanda kuvvet kontrolü, empedans kontrolü ve admitans kontrolü gibi son teknoloji kontrol tekniklerini de içerir. Öğrenciler, ileri uygulamalar için gerekli olan programlama dillerini kullanarak robot yazılım geliştirme konusunda pratik deneyim kazanırlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Robotik sistemlerin tanıtımı, bileşenleri ve türleri,Robotic uç işlevcilerinin yönelimini açıklamak ve kontrol etmek için döndürme operatörlerini çözümlemek,Robotik sistemin pozisyonunu ve yönelimini birleşik matematiksel bir çerçevede temsil etmek için homojen dönüşümleri,Bir robotun eklem değişkenleri verildiğinde robot uç etkileyicisinin pozisyonunu belirlemek için İleri Kinematik probleminin çözümlenmesi,İstenen bir uç etkileyici pozisyon ve yönelimine ulaşmak için gerekli eklem değişkenlerini hesaplamak amacıyla Ters Kinematik problemlerinin çözümlemesi,Hız kinematiği kavramı ve bu kavramı kullanarak bir robotik sistemdeki eklem hızları ile uç etkileyici hızları arasındaki ilişkinin analizi,Robotik sistemlerin hareket denklemlerini Newton-Euler yöntemi kullanarak türetilmesi: Bir robotik sistemdeki bireysel rijit cisimler için kütle, ağırlık merkezi ve atalet momenti dahil olmak üzere atalet özelliklerini hesaplanması. Tekrarlanır Newton-Euler algoritmasını kullanarak bir robotik manipülatörde hızları ve ivmeleri hesaplanması,Eklem kuvvetlerini ve torkları analiz etmek ve bunları dış kuvvetler, eklem ivmeleri ve atalet özellikleri terimleriyle ifade etmek. Newton-Euler yöntemini kullanarak robotik manipülatörlerin dinamik simülasyonlarını gerçekleştirmek.,Lagrange denklemlerinin mekanik sistemlerin dinamiklerini ifade etmek amacıyla türetilmesi,Euler-Lagrange denklemleri kullanılarak kısıtlamaların bulunduğu durumlarda dinamik problemlerin çözümlenmesi., 1) Robotikte kuvvet kontrolünün prensiplerini anlamak. 2) Robot sistemlerinde kuvvet sensörlerinin ve dokunsal geri bildirimin rolünü keşfetmek. 3) Kuvvet kontrolünün çeşitli senaryolardaki zorluklarını ve uygulamalarını analiz etmek.,Uyarlamalı Kontrol Teknikleri: 1) Robotik sistemlere uygulanabilen uyarlamalı kontrol tekniklerini incelemek. 2) Uyarlamalı kontrolün, robotların değişen çevresel koşullara yanıt olarak performansını artırmak için nasıl kullanılabileceğini incelemek.,Gerçek Zamanlı Geri Bildirim ve Kontrol: Kuvvet kontrolü için gerçek zamanlı geri bildirim mekanizmalarını uygulamak. ,Dinamik değişikliklere uyum sağlamada kapalı çevrim kontrol sistemlerinin önemini incelemek.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Robot hareketinin karmaşık yönlerini anlama ve analiz etmeyi, diferansiyel kinematik, yol planlama ve yörünge oluşturmayı çözümler. | 2, 21 | A, D, E, F |
Robotik davranışı etkili bir şekilde yönetmek ve optimize etmek için kuvvet kontrolü, empedans kontrolü ve giriş kontrolünü uygular. | 2, 21 | A, D, E, F |
Robot dinamiği ve kontrolünde edindiği teorik alt yapıyı pratik senaryolarda uygular. | 2, 21 | A, D, E, F |
Gelişmiş uygulamalar ve sistem entegrasyonu için temel çerçeveleri ve programlama dillerini kullanarak robotik yazılım geliştirme konusunda pratik deneyim kazanır. | 2, 21 | A, D, E |
Robotik sistemin prototipini oluşturmak için malzemeler ve imalat yöntemleri dahil olmak üzere tasarım ilkelerini uygular. | 2 | D, F |
Öğretim Yöntemleri: | 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Robotik sistemlerin tanıtımı, bileşenleri ve türleri | Ders sunuları |
2 | Robotic uç işlevcilerinin yönelimini açıklamak ve kontrol etmek için döndürme operatörlerini çözümlemek | Ders sunuları |
3 | Robotik sistemin pozisyonunu ve yönelimini birleşik matematiksel bir çerçevede temsil etmek için homojen dönüşümleri | Ders sunuları |
4 | Bir robotun eklem değişkenleri verildiğinde robot uç etkileyicisinin pozisyonunu belirlemek için İleri Kinematik probleminin çözümlenmesi | Ders sunuları |
5 | İstenen bir uç etkileyici pozisyon ve yönelimine ulaşmak için gerekli eklem değişkenlerini hesaplamak amacıyla Ters Kinematik problemlerinin çözümlemesi | Ders sunuları |
6 | Hız kinematiği kavramı ve bu kavramı kullanarak bir robotik sistemdeki eklem hızları ile uç etkileyici hızları arasındaki ilişkinin analizi | Ders sunuları |
7 | Robotik sistemlerin hareket denklemlerini Newton-Euler yöntemi kullanarak türetilmesi: Bir robotik sistemdeki bireysel rijit cisimler için kütle, ağırlık merkezi ve atalet momenti dahil olmak üzere atalet özelliklerini hesaplanması. Tekrarlanır Newton-Euler algoritmasını kullanarak bir robotik manipülatörde hızları ve ivmeleri hesaplanması | Ders sunuları |
8 | Eklem kuvvetlerini ve torkları analiz etmek ve bunları dış kuvvetler, eklem ivmeleri ve atalet özellikleri terimleriyle ifade etmek. Newton-Euler yöntemini kullanarak robotik manipülatörlerin dinamik simülasyonlarını gerçekleştirmek. | Ders sunuları |
9 | Lagrange denklemlerinin mekanik sistemlerin dinamiklerini ifade etmek amacıyla türetilmesi | Ders sunuları |
10 | Euler-Lagrange denklemleri kullanılarak kısıtlamaların bulunduğu durumlarda dinamik problemlerin çözümlenmesi. | Ders sunuları |
11 | 1) Robotikte kuvvet kontrolünün prensiplerini anlamak. 2) Robot sistemlerinde kuvvet sensörlerinin ve dokunsal geri bildirimin rolünü keşfetmek. 3) Kuvvet kontrolünün çeşitli senaryolardaki zorluklarını ve uygulamalarını analiz etmek. | Ders sunuları |
12 | Uyarlamalı Kontrol Teknikleri: 1) Robotik sistemlere uygulanabilen uyarlamalı kontrol tekniklerini incelemek. 2) Uyarlamalı kontrolün, robotların değişen çevresel koşullara yanıt olarak performansını artırmak için nasıl kullanılabileceğini incelemek. | Ders sunuları |
13 | Gerçek Zamanlı Geri Bildirim ve Kontrol: Kuvvet kontrolü için gerçek zamanlı geri bildirim mekanizmalarını uygulamak. | Ders sunuları |
14 | Dinamik değişikliklere uyum sağlamada kapalı çevrim kontrol sistemlerinin önemini incelemek. | Ders sunuları |
Kaynak |
Robot Dynamics and Control, Spong, Vidyasagar, John Wiley and Sons, 1989. |
• MATLAB Control System Toolbox, SIMULINK (Code Examples) • Arduino (Built-in Examples) https://www.arduino.cc/en/Tutorial/BuiltInExamples |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık | X | |||||
12 | İnsan vücudunu anlama ve onarmada mühendisliğin ilkelerini uygulama ve karar verme yetisi | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |