Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOKLU ORTAM İŞLEME VE İLETİŞİMİ | COE4167990 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kapanan Kaldırılmış |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bahadır Kürşat GÜNTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Aftab Ahmed |
Dersin Amacı | Çokluortam gösterim, sıkıştırma, depolama, iletim ve işlenmesi. Ses, konuşma, görüntü, grafik, video sinyal ve verilerinin gösterimi. Çokluortam sıkıştırma teknik ve standartları. İçerik-tabanlı görüntü ve video indisleme ve geri çağırma. Çokluortam iletişim ve ağlarında temel teknolojiler. Internet ve telsiz/mobil ağlar üzerinden ses ve video akışlandırma. Hata esnek iletişim. Internet çokluortam içerik dağıtımı. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çokluortam sistemlerine giriş,Çokluortam veri / bilgi gösterim ve işleme (Grafik ve görüntü veri formatları),Video için temel kavramlar / Sayısal sesin temelleri,Çokluortam veri sıkıştırma (Kayıpsız ve kayıplı sıkıştırma),Yazı ve görüntü sıkıştırma / Video sıkıştırma teknik ve standartları ,Ses/konuşma sıkıştırma teknikleri/standartları,Çokluortam ağ iletişimi ve uygulamaları,Vize,IP üzerinden çokluortam ve servis kalitesi (QoS),Telsiz/mobil ağlar,Çokluortam içerik dağıtımı (içerik dağıtım ağları),Bindirmeli ve görevdeş ağlar,Çokluortam veri paylaşımı ve geri erişimi,İleri konular: Çokluortam işleme ve iletişiminde güncel teknolojinin durumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Örnekleme teorisi, nicemleme ve kodlamanın temellerini bilmek | 12, 6, 9 | A, E, G |
Dönüşümler uygumak ve dönüşüm katsayılarını hesaplamak | 12, 6, 9 | A, E, G |
Entropi, bithızı ve PSNR hesaplamak | 12, 6, 9 | A, E, G |
Çokluortam veri biçimlerini ve bunların uygulama alanlarını tanımak | 12, 6, 9 | A, E |
Çokluortam kodlama ve iletişiminde güncel eğilim ve ihtiyaçları bilmek | 12, 16, 9 | E |
Entropi kodlama tekniklerini farklı türde verilere uygulamak | 12, 6, 9 | A, E, G |
Farklı kodlama araçlarını tümleştirmek ve sıkıştırma algoritmaları tasarlamak | 12, 6, 9 | A, E |
Güvenli iletişim için hata sezim yöntemleri tasarlamak | 12, 6, 9 | A, E, G |
Internet ve telsiz/mobil ağlarda çokluortam iletişimi protokollerini tanımak | 12, 6, 9 | A, E |
Çokluortam içerik paylaşımı için alternatif yaklaşımları analiz etmek | 12, 6, 9 | A, E |
MATLAB/Python’da çokluortam işleme, dönüşüm, kodlama ve iletim algoritmaları gerçeklemek | 12, 14, 6, 9 | E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çokluortam sistemlerine giriş | |
2 | Çokluortam veri / bilgi gösterim ve işleme (Grafik ve görüntü veri formatları) | |
3 | Video için temel kavramlar / Sayısal sesin temelleri | |
4 | Çokluortam veri sıkıştırma (Kayıpsız ve kayıplı sıkıştırma) | |
5 | Yazı ve görüntü sıkıştırma / Video sıkıştırma teknik ve standartları | |
6 | Ses/konuşma sıkıştırma teknikleri/standartları | |
7 | Çokluortam ağ iletişimi ve uygulamaları | |
8 | Vize | |
9 | IP üzerinden çokluortam ve servis kalitesi (QoS) | |
10 | Telsiz/mobil ağlar | |
11 | Çokluortam içerik dağıtımı (içerik dağıtım ağları) | |
12 | Bindirmeli ve görevdeş ağlar | |
13 | Çokluortam veri paylaşımı ve geri erişimi | |
14 | İleri konular: Çokluortam işleme ve iletişiminde güncel teknolojinin durumu |
Kaynak |
Ze-Nian Li, Mark S Drew, J. Liu, Fundamentals of Multimedia, 2nd ed., Springer, 2014. |
Fred Halsall, Multimedia Communications: Applications, Networks, Protocols and Standards, Addison-Wesley, 2001. Multimedia over IP and Wireless Networks: Compression, networking, and Systems, by Mihaela van der Schaar. And Philip Chou, Academic Press, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 8 | 8 | 64 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 184 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(184/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOKLU ORTAM İŞLEME VE İLETİŞİMİ | COE4167990 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Kapanan Kaldırılmış |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bahadır Kürşat GÜNTÜRK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Aftab Ahmed |
Dersin Amacı | Çokluortam gösterim, sıkıştırma, depolama, iletim ve işlenmesi. Ses, konuşma, görüntü, grafik, video sinyal ve verilerinin gösterimi. Çokluortam sıkıştırma teknik ve standartları. İçerik-tabanlı görüntü ve video indisleme ve geri çağırma. Çokluortam iletişim ve ağlarında temel teknolojiler. Internet ve telsiz/mobil ağlar üzerinden ses ve video akışlandırma. Hata esnek iletişim. Internet çokluortam içerik dağıtımı. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çokluortam sistemlerine giriş,Çokluortam veri / bilgi gösterim ve işleme (Grafik ve görüntü veri formatları),Video için temel kavramlar / Sayısal sesin temelleri,Çokluortam veri sıkıştırma (Kayıpsız ve kayıplı sıkıştırma),Yazı ve görüntü sıkıştırma / Video sıkıştırma teknik ve standartları ,Ses/konuşma sıkıştırma teknikleri/standartları,Çokluortam ağ iletişimi ve uygulamaları,Vize,IP üzerinden çokluortam ve servis kalitesi (QoS),Telsiz/mobil ağlar,Çokluortam içerik dağıtımı (içerik dağıtım ağları),Bindirmeli ve görevdeş ağlar,Çokluortam veri paylaşımı ve geri erişimi,İleri konular: Çokluortam işleme ve iletişiminde güncel teknolojinin durumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Örnekleme teorisi, nicemleme ve kodlamanın temellerini bilmek | 12, 6, 9 | A, E, G |
Dönüşümler uygumak ve dönüşüm katsayılarını hesaplamak | 12, 6, 9 | A, E, G |
Entropi, bithızı ve PSNR hesaplamak | 12, 6, 9 | A, E, G |
Çokluortam veri biçimlerini ve bunların uygulama alanlarını tanımak | 12, 6, 9 | A, E |
Çokluortam kodlama ve iletişiminde güncel eğilim ve ihtiyaçları bilmek | 12, 16, 9 | E |
Entropi kodlama tekniklerini farklı türde verilere uygulamak | 12, 6, 9 | A, E, G |
Farklı kodlama araçlarını tümleştirmek ve sıkıştırma algoritmaları tasarlamak | 12, 6, 9 | A, E |
Güvenli iletişim için hata sezim yöntemleri tasarlamak | 12, 6, 9 | A, E, G |
Internet ve telsiz/mobil ağlarda çokluortam iletişimi protokollerini tanımak | 12, 6, 9 | A, E |
Çokluortam içerik paylaşımı için alternatif yaklaşımları analiz etmek | 12, 6, 9 | A, E |
MATLAB/Python’da çokluortam işleme, dönüşüm, kodlama ve iletim algoritmaları gerçeklemek | 12, 14, 6, 9 | E, G |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çokluortam sistemlerine giriş | |
2 | Çokluortam veri / bilgi gösterim ve işleme (Grafik ve görüntü veri formatları) | |
3 | Video için temel kavramlar / Sayısal sesin temelleri | |
4 | Çokluortam veri sıkıştırma (Kayıpsız ve kayıplı sıkıştırma) | |
5 | Yazı ve görüntü sıkıştırma / Video sıkıştırma teknik ve standartları | |
6 | Ses/konuşma sıkıştırma teknikleri/standartları | |
7 | Çokluortam ağ iletişimi ve uygulamaları | |
8 | Vize | |
9 | IP üzerinden çokluortam ve servis kalitesi (QoS) | |
10 | Telsiz/mobil ağlar | |
11 | Çokluortam içerik dağıtımı (içerik dağıtım ağları) | |
12 | Bindirmeli ve görevdeş ağlar | |
13 | Çokluortam veri paylaşımı ve geri erişimi | |
14 | İleri konular: Çokluortam işleme ve iletişiminde güncel teknolojinin durumu |
Kaynak |
Ze-Nian Li, Mark S Drew, J. Liu, Fundamentals of Multimedia, 2nd ed., Springer, 2014. |
Fred Halsall, Multimedia Communications: Applications, Networks, Protocols and Standards, Addison-Wesley, 2001. Multimedia over IP and Wireless Networks: Compression, networking, and Systems, by Mihaela van der Schaar. And Philip Chou, Academic Press, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
2 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X | |||||
3 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | X | |||||
4 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | X | |||||
5 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
6 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
7 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
8 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
9 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
10 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
11 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |