Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAYISAL İŞARET İŞLEME | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Mustafa AKTAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Mehmet Kemal ÖZDEMİR, Öğr.Gör. Mustafa AKTAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Mühendislik eğitiminin son sınıfında önerilen sayısal işaret işleme ile kesik zamanlı işaret işleme konusunun temelleri sunulacaktır. Öğrenciler bu ders ile bu temeller detaylı bir şekilde öğrenme şansı bulacaklardır. Derste farklı dönüşüm teknikleri, analog ve sayısal verilerin birbirine dönüştürülmesi, sayısal filtre tasarımları ile tüm bunların pratik gerçek sistemlere olan uygulanışı gösterilecektir. Teori Matlab simülasyonları ile desteklenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kesikli zamanda işaretlerin ve sistemlere giriş. ,Zamanda kesikli LTI sistemleri ,Z-Dönüşümü,Zamanda sürekli işaretlerin örneklenmesi. ,Farklı oranlı işaret işleme ve zamanda kesikli rassal süreçlere giriş,LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 1. Kısım,LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 2. Kısım,Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : Blok şemaları ve IIR sistemleri,Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : FIR sistemleri ve sayısal örneklemenin sisteme olan etkileri,Sayısal Filtre tasarım teknikleri - 1. Kısım,Sayısal Filtre Tasarım Teknikleri - 2. Kısım,Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 1. Kısım,Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 2. Kısım,Zamanda kesikli rassal süreçler ve sistemler; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Doğrusal zamanda değişmeyen (LTI) sistemlerinin temellerinin anlaşılması ve dönüşüm yaklaşımlarının LTI sistemlerinin analizden kullanılmasının öğrenilmesi. | 1, 9 | A, C, D, E |
Düşük ve yüksek frekanslı sinyallerin örneklenmesi. | 1, 9 | A, C, D, E |
IIR ve FIR filtre yapılarının anlaşılması ve bunların tasarımının öğrenilmesi. | 1, 9 | A, C, D, E |
DFT ve FFT gibi sayısal frekansa dönüştürücü tekniklerin etkili bir şekilde kullanımı. | 1, 9 | A, C, D, E |
Zaman ve frekansta kesikli rassal sistemlerin analizinin öğrenilmesi. | 1, 9 | A, C, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 9: Benzetim |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım, E: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Kesikli zamanda işaretlerin ve sistemlere giriş. | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 1. ve 2. Bölümü |
2 | Zamanda kesikli LTI sistemleri | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 2. Bölümü |
3 | Z-Dönüşümü | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 3. Bölümü |
4 | Zamanda sürekli işaretlerin örneklenmesi. | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 4. Bölümü |
5 | Farklı oranlı işaret işleme ve zamanda kesikli rassal süreçlere giriş | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 4. Bölümü |
6 | LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 1. Kısım | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 5. Bölümü |
7 | LTI sistemlerinin farklı dönüşüm boyutunda analizi - 2. Kısım | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 5. Bölümü |
8 | Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : Blok şemaları ve IIR sistemleri | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 6. Bölümü |
9 | Zamanda kesikli sistemlerin yapısı : FIR sistemleri ve sayısal örneklemenin sisteme olan etkileri | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 6. Bölümü |
10 | Sayısal Filtre tasarım teknikleri - 1. Kısım | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 7. Bölümü |
11 | Sayısal Filtre Tasarım Teknikleri - 2. Kısım | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 7. Bölümü |
12 | Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 1. Kısım | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 8. Bölümü |
13 | Zamanda kesikli Fourier Dönüşümü - 2. Kısım | Ders notları ve ders kitabının (Oppenheim) 8. Bölümü |
14 | Zamanda kesikli rassal süreçler ve sistemler | Ders notları ve yardımcı ders kitabının (Vetterli) 3. ve 4. Bölümü |
Kaynak |
Discrete-Time Signal Processing by Alan V. Oppenheim and Ronald W. Schafer Prentice Hall (Pearson) ISBN 978013 1988422 |
Foundations of Signal Processing, M. Vetterli, M. Kovacevic and V. Goyal , 2013, Cambridge University Press |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
0 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
0 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
0 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
0 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
0 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | ||||||
0 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | ||||||
0 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | ||||||
0 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | ||||||
0 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
0 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |