Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK DİLİ I | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Ortak Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Kübra GÜRSOY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yerli ve yabancı öğrencilerin Türk Diliyle ilgili eksikliklerini gidermek. Türkçeyi güzel kullanan yazarlardan örnek metinlerle yazılı ve sözlü anlatımlarını geliştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dilin Tanımı ve İşlevi ,Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri ,Yeryüzündeki Diller ,Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları ,Yazılı Anlatım : Kompozisyon ,Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları ,Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ,Konuşma Dili - Yazı Dili ,"Türkçe Zengin Bir Dil midir?" ,Türklerin Kullandığı Alfabeler ,Ses ve Ses Olayları ,Başlıca Yazım Kuralları ,Şekil Bilgisi ,Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri ; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Türk dilinin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek, yeryüzündeki yayılma alanını tanır. | 1, 2 | A |
2. Dilin tanımı ve fonksiyonunu örneklerle kavrar, bu konuda fikir yürütür. | 1, 2 | A |
3. Dilin milletlerin hayatındaki yeri ve önemi anlar ve dilin önemini vurgulayan yazıları araştırır. | 1, 2 | A |
4. Türkçe'nin dünya dilleri arasındaki yerini belirler, yeryüzüne dağılışını gözlemler. | 1, 2 | A |
5. Türkçe'nin tarihi devrelerini tartışır. | 1, 2 | A |
6. Türk dilinin doğru yazımını gerçekleştirir. | 1, 2 | A |
7. Türkçe'yi doğru konuşmak ve doğru yazmak için çaba gösterir. | 1, 2 | A |
8. Türkçe'nin yozlaşması hakkında görüş bildirir. | 1, 2 | A |
9. Dili doğru kullanma, zengin bir kelime hazinesine sahip olmanın yararlarını kavrar. | 1, 2 | A |
10. Türkçe'nin ses, biçim, cümle ve anlam bilgisi hakkında bilgi sahibi olur. | 1, 2 | A |
11. Türkçe'de yapılan dil yanlışlarının sebepleri hakkında görüş bildirir ve “Dil yanlışları nasıl azaltılabilir?” konusunda tartışma yapar. | 1, 2 | A |
12. Türk Dili'nin grameriyle ilgili bilgisini genişletir. | 1, 2 | A |
13. Dil kirlenmesi veya dil bozulması hakkında sorgulama yapar. | 1, 2 | A |
14. Türkçe'nin başka dillere etkisini araştırır. | 1, 2 | A |
15. Yabancı dillerin Türkçe'ye etkisi hakkında fikir yürütür. | 1, 2 | A |
16. Dilekçe, tutanak, rapor vb. şeyler yazar. | 1, 2 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Dilin Tanımı ve İşlevi | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
2 | Türk Dili'nin Tarihi Dönemleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
3 | Yeryüzündeki Diller | Languages on Earth |
4 | Türkçe'nin Tarihi Süreçte Gelişen Kolları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
5 | Yazılı Anlatım : Kompozisyon | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
6 | Türk Dili'nin Bugünkü Durumu ve Yayılma Alanları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
7 | Eski Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
8 | Konuşma Dili - Yazı Dili | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
9 | "Türkçe Zengin Bir Dil midir?" | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
10 | Türklerin Kullandığı Alfabeler | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
11 | Ses ve Ses Olayları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
12 | Başlıca Yazım Kuralları | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
13 | Şekil Bilgisi | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
14 | Yeni Türk Edebiyatı ve Şiir Çözümlemeleri | İlgili konunun ders kitabından çalışılması. |
Kaynak |
Konu ile ilgili bazı makale ve dijital dokümanlar. |
1. Muharrem Ergin, Üniversiteler İçin Türk Dili, İstanbul 1986. 2. Rekin Ertem-İsa Kocakaplan, Üniversitelerde Türk Dili ve Kompozisyon, Istanbul 2010. 3. Yakup Karsoy v.dğr. Üniversiteler için Uygulamalı Türk Dili ve Kompozisyon Bilgileri, Konya 2009. 4.Yakup Yılmaz, Türkçede Dil Yanlışları,istanbul 2010. 5.Leyla Karahan, Türkçede Söz Dizimi, Ankara 1999. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | 1. Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi | ||||||
0 | 2. Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | ||||||
0 | 3. Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | ||||||
0 | 4. Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi | ||||||
0 | 5. Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
0 | 6. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi | X | |||||
0 | 7. Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi | X | |||||
0 | 8. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi | X | |||||
0 | 9. Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi | X | |||||
0 | 10. Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi | ||||||
0 | 11. Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 30 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 70 | |
Toplam | 100 |