Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI | MIS2210877 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, Yöneylem Araştırması tekniklerini kullanarak, basit işletme problemlerinin formülasyonu ve çözümü için gerekli niteliklere ve arka plana sahip olması hedeflenmektedir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yöneylem Araştırması – Giriş ,Optimizasyona Giriş ,Doğrusal Programlama – Doğrusal Programla Modellerin Kurulumu ,Doğrusal Programlama – Çözüm Kavramı ,Doğrusal Programlama – Duyarlılık Analizi ,Doğrusal Programlama – Simplex Yöntemi ,Tamsayılı ve İkili Tamsayılı Doğrusal Programlama ,Doğrusal Hedef Programlama ,Ağ Modelleri – Kapsam, Tanımlama ve Uygulamaları ,Ağ Modelleri – Minimum Kapsayan Ağaç Algoritmaları ,Ağ Modelleri – En Kısa Yol Algoritmaları ,Ağ Modelleri – Proje Yönetimi (Pert ve CPM),Deterministik Dinamik Programlama ,Simülasyon Modelleri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yöneylem araştırmasının amacını açıklayabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.1 Yöneylem araştırmasının kullanım alanlarını listeler | ||
1.2 Yöneylem araştırması yöntemlerini sınıflar | ||
1.3 Modelleme kavramını tanımlar | ||
2. Optimizasyonun mantığını açıklayabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.1 Doğrusal ve doğrusal olmayan optimizasyon modelleri arasındaki farkı açıklar | ||
2.2 Yerel optimum ve global optimum kavramlarını açıklar | ||
2.3 Kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon kavramlarını açıklar | ||
3. Doğrusal programlama modellerini açıklayabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
3.1 Basit işletme problemlerinin doğrusal programlama modellerini oluşturur | ||
3.2 Tamsayılı ve ikili tamsayılı doğrusal programlama modellerini oluşturur | ||
3.3 İkili değişkenleri kullanarak mantıksal kısıtlar oluşturur | ||
4. Doğrusal programlama modellerini çözebilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
4.1 Grafik çözümün mantığını açıklar | ||
4.2 Doğrusal programlama modellerinde dejenere durumları tanır | ||
4.3 Simplex yöntemini uygular | ||
4.4 Tamsayılı doğrusal programlama modellerinin çözüm mantığını açıklar | ||
5. Hedef programlama modellerini tasarlayabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
5.1 Amaç ile hedef arasındaki farkı açıklar | ||
5.2 Ağırlıklı ve Öncelikli hedef programlama arasındaki farkı açıklar | ||
5.3 MS Excel Çözücü kullanarak hedef programlama modellerini çözer | ||
6. İşletme uygulamaları ile ağ modelleri arasındaki ilişkiyi açıklayabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
6.1 Minimum kapsayan ağaç algoritmaları ile toplam mesafenin minimize edildiği ağı tasarlar | ||
6.2 En kısa Yol algoritmaları ile ağ üzerindeki en kısa yolu hesaplar | ||
6.3 PERT ve CPM algoritmalarının kullanımı ile projelerin nasıl planlandığını, izlendiğini ve kontrol edildiğini anlatır | ||
7. Simülasyonunun temellerini anlatabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
7.1 Simülasyon türlerini açıklar | ||
7.2 Monte Carlo Simülasyonunu açıklar | ||
7.3 Elektronik tablolarda (MS Excel) simülasyonu uygular |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöneylem Araştırması – Giriş | |
2 | Optimizasyona Giriş | |
3 | Doğrusal Programlama – Doğrusal Programla Modellerin Kurulumu | |
4 | Doğrusal Programlama – Çözüm Kavramı | |
5 | Doğrusal Programlama – Duyarlılık Analizi | |
6 | Doğrusal Programlama – Simplex Yöntemi | |
7 | Tamsayılı ve İkili Tamsayılı Doğrusal Programlama | |
8 | Doğrusal Hedef Programlama | |
9 | Ağ Modelleri – Kapsam, Tanımlama ve Uygulamaları | |
10 | Ağ Modelleri – Minimum Kapsayan Ağaç Algoritmaları | |
11 | Ağ Modelleri – En Kısa Yol Algoritmaları | |
12 | Ağ Modelleri – Proje Yönetimi (Pert ve CPM) | |
13 | Deterministik Dinamik Programlama | |
14 | Simülasyon Modelleri |
Kaynak |
[1] Operations Research: An Introduction, Hamdy A. Taha, 11th edition, Pearson, 2023 [2] Introduction to Operations Research, Hillier, F.S. & Lieberman, G.J., 9th Edition, McGrawHill, 2010 |
[3] Yöneylem Araştırması, Taha, Hamdi A., 6.Basımdan çeviri, Çeviri: Ş.A.Baray ve Ş.Esnaf, Literatür Yayıncılık, 2016 [4] Yöneylem Araştırması: Nicel Karar Teknikleri, Özkan, Şule, 3. Baskı, Nobel Yayıncılık, 2012 [5] Ders notları http://mebis.medipol.edu.tr adresinde yayınlanacaktır |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | |||||
4 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirilir. | ||||||
7 | Bilişim ve yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Masaüstü, mobil, web gibi farklı platform yazılımlarını tek başına ve/veya bir ekip içerisinde yazar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 30 | 90 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 48 | 48 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI | MIS2210877 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, Yöneylem Araştırması tekniklerini kullanarak, basit işletme problemlerinin formülasyonu ve çözümü için gerekli niteliklere ve arka plana sahip olması hedeflenmektedir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yöneylem Araştırması – Giriş ,Optimizasyona Giriş ,Doğrusal Programlama – Doğrusal Programla Modellerin Kurulumu ,Doğrusal Programlama – Çözüm Kavramı ,Doğrusal Programlama – Duyarlılık Analizi ,Doğrusal Programlama – Simplex Yöntemi ,Tamsayılı ve İkili Tamsayılı Doğrusal Programlama ,Doğrusal Hedef Programlama ,Ağ Modelleri – Kapsam, Tanımlama ve Uygulamaları ,Ağ Modelleri – Minimum Kapsayan Ağaç Algoritmaları ,Ağ Modelleri – En Kısa Yol Algoritmaları ,Ağ Modelleri – Proje Yönetimi (Pert ve CPM),Deterministik Dinamik Programlama ,Simülasyon Modelleri ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Yöneylem araştırmasının amacını açıklayabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
1.1 Yöneylem araştırmasının kullanım alanlarını listeler | ||
1.2 Yöneylem araştırması yöntemlerini sınıflar | ||
1.3 Modelleme kavramını tanımlar | ||
2. Optimizasyonun mantığını açıklayabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
2.1 Doğrusal ve doğrusal olmayan optimizasyon modelleri arasındaki farkı açıklar | ||
2.2 Yerel optimum ve global optimum kavramlarını açıklar | ||
2.3 Kısıtlı ve kısıtsız optimizasyon kavramlarını açıklar | ||
3. Doğrusal programlama modellerini açıklayabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
3.1 Basit işletme problemlerinin doğrusal programlama modellerini oluşturur | ||
3.2 Tamsayılı ve ikili tamsayılı doğrusal programlama modellerini oluşturur | ||
3.3 İkili değişkenleri kullanarak mantıksal kısıtlar oluşturur | ||
4. Doğrusal programlama modellerini çözebilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
4.1 Grafik çözümün mantığını açıklar | ||
4.2 Doğrusal programlama modellerinde dejenere durumları tanır | ||
4.3 Simplex yöntemini uygular | ||
4.4 Tamsayılı doğrusal programlama modellerinin çözüm mantığını açıklar | ||
5. Hedef programlama modellerini tasarlayabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
5.1 Amaç ile hedef arasındaki farkı açıklar | ||
5.2 Ağırlıklı ve Öncelikli hedef programlama arasındaki farkı açıklar | ||
5.3 MS Excel Çözücü kullanarak hedef programlama modellerini çözer | ||
6. İşletme uygulamaları ile ağ modelleri arasındaki ilişkiyi açıklayabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
6.1 Minimum kapsayan ağaç algoritmaları ile toplam mesafenin minimize edildiği ağı tasarlar | ||
6.2 En kısa Yol algoritmaları ile ağ üzerindeki en kısa yolu hesaplar | ||
6.3 PERT ve CPM algoritmalarının kullanımı ile projelerin nasıl planlandığını, izlendiğini ve kontrol edildiğini anlatır | ||
7. Simülasyonunun temellerini anlatabilecektir. | 12, 13, 16, 6, 9 | A, E |
7.1 Simülasyon türlerini açıklar | ||
7.2 Monte Carlo Simülasyonunu açıklar | ||
7.3 Elektronik tablolarda (MS Excel) simülasyonu uygular |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöneylem Araştırması – Giriş | |
2 | Optimizasyona Giriş | |
3 | Doğrusal Programlama – Doğrusal Programla Modellerin Kurulumu | |
4 | Doğrusal Programlama – Çözüm Kavramı | |
5 | Doğrusal Programlama – Duyarlılık Analizi | |
6 | Doğrusal Programlama – Simplex Yöntemi | |
7 | Tamsayılı ve İkili Tamsayılı Doğrusal Programlama | |
8 | Doğrusal Hedef Programlama | |
9 | Ağ Modelleri – Kapsam, Tanımlama ve Uygulamaları | |
10 | Ağ Modelleri – Minimum Kapsayan Ağaç Algoritmaları | |
11 | Ağ Modelleri – En Kısa Yol Algoritmaları | |
12 | Ağ Modelleri – Proje Yönetimi (Pert ve CPM) | |
13 | Deterministik Dinamik Programlama | |
14 | Simülasyon Modelleri |
Kaynak |
[1] Operations Research: An Introduction, Hamdy A. Taha, 11th edition, Pearson, 2023 [2] Introduction to Operations Research, Hillier, F.S. & Lieberman, G.J., 9th Edition, McGrawHill, 2010 |
[3] Yöneylem Araştırması, Taha, Hamdi A., 6.Basımdan çeviri, Çeviri: Ş.A.Baray ve Ş.Esnaf, Literatür Yayıncılık, 2016 [4] Yöneylem Araştırması: Nicel Karar Teknikleri, Özkan, Şule, 3. Baskı, Nobel Yayıncılık, 2012 [5] Ders notları http://mebis.medipol.edu.tr adresinde yayınlanacaktır |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Bilişim ve yönetim alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | |||||
4 | Bilişim ve yönetim alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Bilişim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirilir. | ||||||
7 | Bilişim ve yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Masaüstü, mobil, web gibi farklı platform yazılımlarını tek başına ve/veya bir ekip içerisinde yazar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |