Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DÖNGÜSEL EKONOMİ | ULF4115452 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 12:45-13:30 Çarşamba 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin çevresel problemler ve küresel çevre değişimi konularındaki ilgi ve farkındalık düzeylerini, çevrenin ekonomi politiğine özel bir vurgu yaparak arttırmaktır. Ana akım çevre ekonomisi yaklaşımı kısaca tartışılacak olsa da, dersin ana konusu, ekolojik ekonomi ve politik ekoloji literatüründe kullanılan kavramlar, modeller ve yöntemler olacaktır. Bu dersin tamamlanması üzerine, öğrencilerin ekonomik, sosyal ve ekolojik sistemler arasındaki ilişkiler hakkında bir genel bir anlayışa sahip olmaları; çevre sorunlarının analizi için disiplinler arası bir yaklaşımı benimsemeleri, ekolojik iktisatta kullanılan çeşitli yöntem ve modelleri bu tür çevresel problemlere uygulayabilmeleri; ekonomik büyüme, çevresel değerleme ve değerlendirme yöntemleri, ekolojik paylaşım ihtilafları, toplumsal metabolizma, ve Türkiye’de çevrenin politik ekonomisi ile ilgili konularda kritik bir farkındalığa sahip olmaları beklenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Döngüsel Ekonomi Giriş, Tanımlar ve Kavramlar,Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Döngüsel ekonomi,AB Döngüsel Ekonomi Eylem Planı Doğrultusunda Türkiye Bağlamı, Ürün Yaşam Döngüsü ve Kaynakların Verimli Kullanımı,Atık Yönetimi ve 5R,Sektör-Konuk,Sektör-Konuk ,Sektör-Konuk,Endüstriyel Simbiyoz,Döngüsel Değer Zincirleri ve Ticaret,Döngüsel Ekonomi İş Modelleri,Kanvas,Pitching,Şirketlerin Döngüsellik Ölçümu ve Kurumsal Raporlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2. Sürdürülebilir kalkınma amaçlarına ulaşılmada döngüsel ekonominin önemini kavrayacaktır. | 10, 16, 9 | A |
3. Döngüsel Ekonomiye İlişkin Çevre Mevzuatı hakkında bilgi sahibi olacaktır. | 10, 16, 9 | A |
4. Ürün Yaşam Döngüsü ve Kaynakların Verimli Kullanımı hakkında bilgi sahibi olacaktır. | 10, 16, 9 | A |
5. Döngüsel ekonomi iş modellerini tanıyacaktır. | 10, 16, 5, 9 | A, F |
1.1. İklim krizi hakkında bilgi sahibi olur. | ||
1.2. Doğrusal ekonomi ve döngüsel ekonomi arasındaki farkı anlar. | ||
1.3. Kelebek diyagramını tanır. | ||
1.4. Döngüsel ekonomi konusunda kullanılan çerçeveleri ve araçları açıklar. | ||
2.1. Sürdürülebilir kalkınma ve döngüsel ekonomi arasındaki ilişkiyi yorumlar. | ||
2.2. Her bir sürdürülebilir kalkınma amacı ile döngüsel ekonomi arasındaki ilişkiyi yorumlar. | ||
3.1. Avrupa Yeşil Mutabakatı Döngüsel Ekonomi Eylem Planı hakkında bilgi sahibi olur. | ||
3.2. Ana akım çevre ekonomisindeki çeşitli yaklaşımları eleştirel bir gözle değerlendirir. | ||
3.3. Türkiye'deki döngüsel ekonomi politikalarını analiz eder. | ||
4.1. Atık Yönetimi ve 5R hakkında bilgi sahibi olur. | ||
4.2. Endüstriyel Simbiyozu tanımlar. | ||
4.3. Karbon ayakizi hesaplama hakkında fikir sahibi olur. | ||
5.1. Döngüsel değer zinciri oluşturmanın önemini anlar. | ||
5.2. Kapalı döngü tedarik zincirleri ve tersine lojistik hakkında bilgi sahibi olur. | ||
5.3. Döngüsel ekonominin işgücü piyasalarına etkilerini analiz eder. | ||
5.4. Döngüsel ekonomi stratejisi oluşturabilir. | ||
5.5. Döngüsel ekonomiye olanak sağlayan iş modellerini ve bu iş modellerine geçişin önündeki engelleri ve fırsatları analiz eder. | ||
1. Ekolojik sorunlar hakkında bilgi sahibi olacak ve döngüsel ekonominin temellerini öğrenecektir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Döngüsel Ekonomi Giriş, Tanımlar ve Kavramlar | |
2 | Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Döngüsel ekonomi | |
3 | AB Döngüsel Ekonomi Eylem Planı Doğrultusunda Türkiye Bağlamı | |
4 | Ürün Yaşam Döngüsü ve Kaynakların Verimli Kullanımı | |
5 | Atık Yönetimi ve 5R | |
6 | Sektör-Konuk | |
7 | Sektör-Konuk | |
8 | Sektör-Konuk | |
9 | Endüstriyel Simbiyoz | |
10 | Döngüsel Değer Zincirleri ve Ticaret | |
11 | Döngüsel Ekonomi İş Modelleri | |
12 | Kanvas | |
13 | Pitching | |
14 | Şirketlerin Döngüsellik Ölçümu ve Kurumsal Raporlama |
Kaynak |
Döngüsel Ekonomi ve Kentsel Atık: Sürdürülebilirliğin Sürdürülmesi Üzerine Arayışlar, Özkan Yalçın ve Nilüfer Negiz, 2022Döngüsel Ekonomi Makro ve Mikro İncelemeler, Editör Ferhan Sayın, 2020 Döngüsel Ekonomi: Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim Perspektifinden, Tufan Özsoy , 2019 |
EK KAYNAKLAR Common, M., & Stagl, S. (2005). Ecological economics: an introduction. Cambridge University Press. Adaman, F. & Arsel, M. (2016). Environmentalism in Turkey: between democracy and development?. Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | |||||
4 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 15 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 10 | 2 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 4 | 5 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 35 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 138 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(138/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DÖNGÜSEL EKONOMİ | ULF4115452 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı | Çarşamba 12:45-13:30 Çarşamba 13:30-14:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin çevresel problemler ve küresel çevre değişimi konularındaki ilgi ve farkındalık düzeylerini, çevrenin ekonomi politiğine özel bir vurgu yaparak arttırmaktır. Ana akım çevre ekonomisi yaklaşımı kısaca tartışılacak olsa da, dersin ana konusu, ekolojik ekonomi ve politik ekoloji literatüründe kullanılan kavramlar, modeller ve yöntemler olacaktır. Bu dersin tamamlanması üzerine, öğrencilerin ekonomik, sosyal ve ekolojik sistemler arasındaki ilişkiler hakkında bir genel bir anlayışa sahip olmaları; çevre sorunlarının analizi için disiplinler arası bir yaklaşımı benimsemeleri, ekolojik iktisatta kullanılan çeşitli yöntem ve modelleri bu tür çevresel problemlere uygulayabilmeleri; ekonomik büyüme, çevresel değerleme ve değerlendirme yöntemleri, ekolojik paylaşım ihtilafları, toplumsal metabolizma, ve Türkiye’de çevrenin politik ekonomisi ile ilgili konularda kritik bir farkındalığa sahip olmaları beklenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Döngüsel Ekonomi Giriş, Tanımlar ve Kavramlar,Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Döngüsel ekonomi,AB Döngüsel Ekonomi Eylem Planı Doğrultusunda Türkiye Bağlamı, Ürün Yaşam Döngüsü ve Kaynakların Verimli Kullanımı,Atık Yönetimi ve 5R,Sektör-Konuk,Sektör-Konuk ,Sektör-Konuk,Endüstriyel Simbiyoz,Döngüsel Değer Zincirleri ve Ticaret,Döngüsel Ekonomi İş Modelleri,Kanvas,Pitching,Şirketlerin Döngüsellik Ölçümu ve Kurumsal Raporlama; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
2. Sürdürülebilir kalkınma amaçlarına ulaşılmada döngüsel ekonominin önemini kavrayacaktır. | 10, 16, 9 | A |
3. Döngüsel Ekonomiye İlişkin Çevre Mevzuatı hakkında bilgi sahibi olacaktır. | 10, 16, 9 | A |
4. Ürün Yaşam Döngüsü ve Kaynakların Verimli Kullanımı hakkında bilgi sahibi olacaktır. | 10, 16, 9 | A |
5. Döngüsel ekonomi iş modellerini tanıyacaktır. | 10, 16, 5, 9 | A, F |
1.1. İklim krizi hakkında bilgi sahibi olur. | ||
1.2. Doğrusal ekonomi ve döngüsel ekonomi arasındaki farkı anlar. | ||
1.3. Kelebek diyagramını tanır. | ||
1.4. Döngüsel ekonomi konusunda kullanılan çerçeveleri ve araçları açıklar. | ||
2.1. Sürdürülebilir kalkınma ve döngüsel ekonomi arasındaki ilişkiyi yorumlar. | ||
2.2. Her bir sürdürülebilir kalkınma amacı ile döngüsel ekonomi arasındaki ilişkiyi yorumlar. | ||
3.1. Avrupa Yeşil Mutabakatı Döngüsel Ekonomi Eylem Planı hakkında bilgi sahibi olur. | ||
3.2. Ana akım çevre ekonomisindeki çeşitli yaklaşımları eleştirel bir gözle değerlendirir. | ||
3.3. Türkiye'deki döngüsel ekonomi politikalarını analiz eder. | ||
4.1. Atık Yönetimi ve 5R hakkında bilgi sahibi olur. | ||
4.2. Endüstriyel Simbiyozu tanımlar. | ||
4.3. Karbon ayakizi hesaplama hakkında fikir sahibi olur. | ||
5.1. Döngüsel değer zinciri oluşturmanın önemini anlar. | ||
5.2. Kapalı döngü tedarik zincirleri ve tersine lojistik hakkında bilgi sahibi olur. | ||
5.3. Döngüsel ekonominin işgücü piyasalarına etkilerini analiz eder. | ||
5.4. Döngüsel ekonomi stratejisi oluşturabilir. | ||
5.5. Döngüsel ekonomiye olanak sağlayan iş modellerini ve bu iş modellerine geçişin önündeki engelleri ve fırsatları analiz eder. | ||
1. Ekolojik sorunlar hakkında bilgi sahibi olacak ve döngüsel ekonominin temellerini öğrenecektir. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Döngüsel Ekonomi Giriş, Tanımlar ve Kavramlar | |
2 | Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları ve Döngüsel ekonomi | |
3 | AB Döngüsel Ekonomi Eylem Planı Doğrultusunda Türkiye Bağlamı | |
4 | Ürün Yaşam Döngüsü ve Kaynakların Verimli Kullanımı | |
5 | Atık Yönetimi ve 5R | |
6 | Sektör-Konuk | |
7 | Sektör-Konuk | |
8 | Sektör-Konuk | |
9 | Endüstriyel Simbiyoz | |
10 | Döngüsel Değer Zincirleri ve Ticaret | |
11 | Döngüsel Ekonomi İş Modelleri | |
12 | Kanvas | |
13 | Pitching | |
14 | Şirketlerin Döngüsellik Ölçümu ve Kurumsal Raporlama |
Kaynak |
Döngüsel Ekonomi ve Kentsel Atık: Sürdürülebilirliğin Sürdürülmesi Üzerine Arayışlar, Özkan Yalçın ve Nilüfer Negiz, 2022Döngüsel Ekonomi Makro ve Mikro İncelemeler, Editör Ferhan Sayın, 2020 Döngüsel Ekonomi: Sürdürülebilir Üretim ve Tüketim Perspektifinden, Tufan Özsoy , 2019 |
EK KAYNAKLAR Common, M., & Stagl, S. (2005). Ecological economics: an introduction. Cambridge University Press. Adaman, F. & Arsel, M. (2016). Environmentalism in Turkey: between democracy and development?. Routledge. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | X | |||||
4 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Uluslararası ticaret ve finansman alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | X | |||||
8 | En az A1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | X | |||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Öğrenciler, küresel ticaret, ihracat-ithalat işlemleri, gümrük işlemleri ve dış ticaretin finansmanı alanlarında uzmanlık elde eder. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |