Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OYUN TEORİSİ | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 Salı 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere oyun teorisinin iş uygulamalarında kullanılmasını, bir takım farklı iş ve yönetim problemlerini inceleyerek, bu problemlerin oyun teorisi modellerini geliştirerek ve oyun teorisinde kullanılan çözüm kavramlarını uygulayarak tanıtmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Fikirler ve Örnekler,Terminoloji, Varsayımlar ve Oyunların Sınıflandırması,Saf Stratejilerle Stratejik Oyunlar,Karma Stratejilerle Stratejik Oyunlar,Sıfır - Toplamlı Oyunlar,Mahkumlar İkileminin Çözümü : Koordinasyon ve Anti - Koordinasyon Oyunları,Mahkumlar İkileminin Çözümü : Tekrarlı Oyunlar,Saf Stratejilerle Dinamik Oyunlar,Karma Stratejilerle Dinamik Oyunlar,Stratejik ve Dinamik Oyunları Birleştirme,Sinyalleme Oyunları,İşbirlikçi Oyunlar,İhale Stratejisi ve Açık Artırma Tasarımı,Pazarlık Oyunları; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Oyun Kuramsal problemleri tanıyabilecektir | 1, 2, 3, 4 | A, C, E |
1.1. Oyun teorisinin kullanımlarını anlatır | ||
1.2. Oyun teorisinin varsayımlarını açıklar | ||
1.3. Oyunların sınıflandırmasını tanımlar | ||
2. Eşanlı oyunlarda denge kavramını açıklayabilecektir | 1, 2, 3, 4 | A, C, E |
2.1. Nash dengesini açıklar | ||
2.2. Saf ve karma stratejileri ayırt eder | ||
2.3. Neden ve ne zaman karma stratejilerin gerekli olacağını anlatır | ||
3. Sabit toplamlı oyunları anlatabilecektir | 1, 2, 3, 4 | A, C, E |
3.1. Sıfır toplamlı oyunlarla uyumlu gerçek yaşam durumlarını gösterir | ||
3.2. Minmax ve maxmin stratejilerin anlamını açıklar | ||
3.3. Oyunun eyer noktasını açıklar | ||
4. Mahkumlar ikilemini çözme amacını anlatabilecektir | 1, 2, 3, 4 | A, C, E |
4.1. Mahkumlar ikileminin çözümünde koordinasyonun önemini anlatır | ||
4.2. Mahkumlar ikilemini çözmek için tekrarlı oyunların rolünü tanımlar | ||
4.3. Sonlu ve Sonsuz tekrarın anlamını anlatır | ||
5. Ardışık hareketlerle oyunları tanıyabilecektir | 1, 2, 3, 4 | A, C, E |
5.1. Dinamik bir oyunu oyun ağacı ile gösterir | ||
5.2. Dinamik oyunlarda Nash dengesini tanımlar | ||
5.3. Geriye akıl yürütme tekniğini anlatır | ||
6. Belirli stratejik durumlara özgü bazı uygulamaları tasvir edebilecektir | 1, 2, 3, 4 | A, C, E |
6.1. Bir oyunda sinyallemenin etkilerini anlatır | ||
6.2. İhale stratejilerini tanımlar | ||
6.3. Bir pazarlık oyununda Nash işbirlikçi çözümünü anlatır |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev, E: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Temel Fikirler ve Örnekler | |
2 | Terminoloji, Varsayımlar ve Oyunların Sınıflandırması | |
3 | Saf Stratejilerle Stratejik Oyunlar | |
4 | Karma Stratejilerle Stratejik Oyunlar | |
5 | Sıfır - Toplamlı Oyunlar | |
6 | Mahkumlar İkileminin Çözümü : Koordinasyon ve Anti - Koordinasyon Oyunları | |
7 | Mahkumlar İkileminin Çözümü : Tekrarlı Oyunlar | |
8 | Saf Stratejilerle Dinamik Oyunlar | |
9 | Karma Stratejilerle Dinamik Oyunlar | |
10 | Stratejik ve Dinamik Oyunları Birleştirme | |
11 | Sinyalleme Oyunları | |
12 | İşbirlikçi Oyunlar | |
13 | İhale Stratejisi ve Açık Artırma Tasarımı | |
14 | Pazarlık Oyunları |
Kaynak |
[1] Ders Notları [2] Hakan Karabacak, Yeni Başlayanlar İçin Oyun Teorisi, 2.baskı, Seçkin, 2018 [3] Ensar Yılmaz, Oyun Teorisi, 3.Baskı, Literatür, 2016 [4] Hakan Karabacak, Strateji Oyunları, Optimist, 2017 [5] A.M. Brandenburger, B.J.Nalebuff, Oyun Teorisi ve Ortaklaşa Rrekabet, Scala, 2015 [6] A.K.Dixit, B.J.Nalebuff, Stratejik Düşünme, Sabancı Üniversitesi, 2015 |
Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | İşletmecilik alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
0 | İşletme Yönetimi alanında gerekli kantitatif ve kalitatif yöntemleri açıklar. | X | |||||
0 | İşletme Yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programı kullanır. | ||||||
0 | İşletme Yönetimi alanında gerekli olan üst düzey mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
0 | Yönetim projeleri hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
0 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle işletme yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
0 | İşletmecilik ve Yönetim alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır | X | |||||
0 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel gelişmeleri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | X | |||||
0 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
0 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
0 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde (ekonomi, finans, sosyoloji, hukuk, işletme) temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
0 | Üretkenlik, sürdürülebilirlik, inovasyon konularında İşletme Yönetiminin Verimlilik ve Etkinlik seviyesini artırabilecek yönetsel, ekonomik ve finansal analiz tekniklerini uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |