Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜTLE VE DENGE | HVY3214343 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Cumartesi 15:30-16:15 Cumartesi 16:30-17:15 Cumartesi 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin uçakların yüklenmesinde denge faktörünün önemini kavraması, temel prensipleri öğrenerek gerekli hesaplamaları yapabilmesi, nihayetinde yük manifestolarını ve yük&denge formlarını doldurabilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kütle ve Dengeye Giriş, Genel notlar, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri,Kütle ve Denge teorisi, yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi,Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitleri,Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitleri,Uçakların tartılması,Zemin yüklemesi,,Uçak tartılması ve zemin yüklemesi uygulamaları,Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme,Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme, alıştırma soruları ve cevapları,Ortalama Aerodinamik Veter,JAR-Ops1 Gereksinimleri, kütle ve denge dokümanları, son dakika değişiklikleri, uçuş ekibi için kütle değerleri, yolcu ve bagaj için kütle değerleri,Yükleme Manifestoları (SEP1), örnekler,Yükleme Manifestoları (MEP1), örnekler,Yükleme Manifestoları (MRJT), yük&denge formu, örnekler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 - Kütle ve denge teorisini kavrayabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1 - Genel kavramları, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri bilir. | 16, 6, 9 | A |
1.2 - Yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2 - Uçuş emniyeti açısından uçak yüklemesinin ve uçağın ağırlık merkezinin yerinin önemini bilecektir. | 16, 6, 9 | A |
2.1 - Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
2.2 - Uçak tartılması ve zemin yüklemesi süreç ve hesaplarını yapar. | 16, 6, 9 | A |
3 - Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitlerini tanımlayabilecektir. | 16, 6, 9 | A |
3.1 - Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörleri açıklar. | 16, 9 | A |
3.2 - Uçağa gelen kuvvetleri ve ağırlık merkezi limitlerini anlatır. | 16, 9 | A |
4 - Uçak yüklenirken ihtiyaç olan yükleme hesaplarını yaparak ağırlık merkezinin yerini belirleyebilecektir. | 16, 6, 9 | A |
4.1 - Yükleme hesaplarını yapar. | 16, 6, 9 | A |
4.2 - Ağırlık merkezinin yerini belirler. | 16, 6, 9 | A |
5 - Yük manifestosu form ve grafiklerini hazırlayabilecek, yük ve denge formunu doldurabilecektir. | 16, 6, 9 | A |
5.1 - Yükleme manifestosu form ve grafiklerini doldurur. | 16, 6, 9 | A |
5.2 - Yük ve denge formunu doldurur. | 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kütle ve Dengeye Giriş, Genel notlar, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri | |
2 | Kütle ve Denge teorisi, yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi | |
3 | Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitleri | |
4 | Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitleri | |
5 | Uçakların tartılması | |
6 | Zemin yüklemesi, | |
7 | Uçak tartılması ve zemin yüklemesi uygulamaları | |
8 | Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme | |
9 | Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme, alıştırma soruları ve cevapları | |
10 | Ortalama Aerodinamik Veter | |
11 | JAR-Ops1 Gereksinimleri, kütle ve denge dokümanları, son dakika değişiklikleri, uçuş ekibi için kütle değerleri, yolcu ve bagaj için kütle değerleri | |
12 | Yükleme Manifestoları (SEP1), örnekler | |
13 | Yükleme Manifestoları (MEP1), örnekler | |
14 | Yükleme Manifestoları (MRJT), yük&denge formu, örnekler |
Kaynak |
"CAP-696 Mass and Balance Manual (Aeroplanes)", Civil Aviation Authority - Safety Regulation Group, 2006 |
Harekat Performans, Dr. Cem ÇETEK, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2016 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 11 | 2 | 22 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 14 | 14 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 42 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 141 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(141/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜTLE VE DENGE | HVY3214343 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Cumartesi 15:30-16:15 Cumartesi 16:30-17:15 Cumartesi 17:30-18:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencinin uçakların yüklenmesinde denge faktörünün önemini kavraması, temel prensipleri öğrenerek gerekli hesaplamaları yapabilmesi, nihayetinde yük manifestolarını ve yük&denge formlarını doldurabilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kütle ve Dengeye Giriş, Genel notlar, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri,Kütle ve Denge teorisi, yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi,Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitleri,Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitleri,Uçakların tartılması,Zemin yüklemesi,,Uçak tartılması ve zemin yüklemesi uygulamaları,Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme,Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme, alıştırma soruları ve cevapları,Ortalama Aerodinamik Veter,JAR-Ops1 Gereksinimleri, kütle ve denge dokümanları, son dakika değişiklikleri, uçuş ekibi için kütle değerleri, yolcu ve bagaj için kütle değerleri,Yükleme Manifestoları (SEP1), örnekler,Yükleme Manifestoları (MEP1), örnekler,Yükleme Manifestoları (MRJT), yük&denge formu, örnekler; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 - Kütle ve denge teorisini kavrayabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1 - Genel kavramları, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri bilir. | 16, 6, 9 | A |
1.2 - Yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
2 - Uçuş emniyeti açısından uçak yüklemesinin ve uçağın ağırlık merkezinin yerinin önemini bilecektir. | 16, 6, 9 | A |
2.1 - Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitlerini açıklar. | 16, 9 | A |
2.2 - Uçak tartılması ve zemin yüklemesi süreç ve hesaplarını yapar. | 16, 6, 9 | A |
3 - Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitlerini tanımlayabilecektir. | 16, 6, 9 | A |
3.1 - Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörleri açıklar. | 16, 9 | A |
3.2 - Uçağa gelen kuvvetleri ve ağırlık merkezi limitlerini anlatır. | 16, 9 | A |
4 - Uçak yüklenirken ihtiyaç olan yükleme hesaplarını yaparak ağırlık merkezinin yerini belirleyebilecektir. | 16, 6, 9 | A |
4.1 - Yükleme hesaplarını yapar. | 16, 6, 9 | A |
4.2 - Ağırlık merkezinin yerini belirler. | 16, 6, 9 | A |
5 - Yük manifestosu form ve grafiklerini hazırlayabilecek, yük ve denge formunu doldurabilecektir. | 16, 6, 9 | A |
5.1 - Yükleme manifestosu form ve grafiklerini doldurur. | 16, 6, 9 | A |
5.2 - Yük ve denge formunu doldurur. | 16, 6, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kütle ve Dengeye Giriş, Genel notlar, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri | |
2 | Kütle ve Denge teorisi, yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi | |
3 | Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitleri | |
4 | Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitleri | |
5 | Uçakların tartılması | |
6 | Zemin yüklemesi, | |
7 | Uçak tartılması ve zemin yüklemesi uygulamaları | |
8 | Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme | |
9 | Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme, alıştırma soruları ve cevapları | |
10 | Ortalama Aerodinamik Veter | |
11 | JAR-Ops1 Gereksinimleri, kütle ve denge dokümanları, son dakika değişiklikleri, uçuş ekibi için kütle değerleri, yolcu ve bagaj için kütle değerleri | |
12 | Yükleme Manifestoları (SEP1), örnekler | |
13 | Yükleme Manifestoları (MEP1), örnekler | |
14 | Yükleme Manifestoları (MRJT), yük&denge formu, örnekler |
Kaynak |
"CAP-696 Mass and Balance Manual (Aeroplanes)", Civil Aviation Authority - Safety Regulation Group, 2006 |
Harekat Performans, Dr. Cem ÇETEK, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2016 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | ||||||
12 | Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |