Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜTLE VE DENGEHVY3214343Bahar Dönemi3+035
Ders Programı

Cumartesi 15:30-16:15

Cumartesi 16:30-17:15

Cumartesi 17:30-18:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencinin uçakların yüklenmesinde denge faktörünün önemini kavraması, temel prensipleri öğrenerek gerekli hesaplamaları yapabilmesi, nihayetinde yük manifestolarını ve yük&denge formlarını doldurabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kütle ve Dengeye Giriş, Genel notlar, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri,Kütle ve Denge teorisi, yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi,Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitleri,Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitleri,Uçakların tartılması,Zemin yüklemesi,,Uçak tartılması ve zemin yüklemesi uygulamaları,Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme,Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme, alıştırma soruları ve cevapları,Ortalama Aerodinamik Veter,JAR-Ops1 Gereksinimleri, kütle ve denge dokümanları, son dakika değişiklikleri, uçuş ekibi için kütle değerleri, yolcu ve bagaj için kütle değerleri,Yükleme Manifestoları (SEP1), örnekler,Yükleme Manifestoları (MEP1), örnekler,Yükleme Manifestoları (MRJT), yük&denge formu, örnekler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1 - Kütle ve denge teorisini kavrayabilecektir.16, 9A
1.1 - Genel kavramları, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri bilir.16, 6, 9A
1.2 - Yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi kavramlarını tanımlar.16, 9A
2 - Uçuş emniyeti açısından uçak yüklemesinin ve uçağın ağırlık merkezinin yerinin önemini bilecektir.16, 6, 9A
2.1 - Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitlerini açıklar.16, 9A
2.2 - Uçak tartılması ve zemin yüklemesi süreç ve hesaplarını yapar.16, 6, 9A
3 - Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitlerini tanımlayabilecektir.16, 6, 9A
3.1 - Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörleri açıklar.16, 9A
3.2 - Uçağa gelen kuvvetleri ve ağırlık merkezi limitlerini anlatır.16, 9A
4 - Uçak yüklenirken ihtiyaç olan yükleme hesaplarını yaparak ağırlık merkezinin yerini belirleyebilecektir. 16, 6, 9A
4.1 - Yükleme hesaplarını yapar.16, 6, 9A
4.2 - Ağırlık merkezinin yerini belirler.16, 6, 9A
5 - Yük manifestosu form ve grafiklerini hazırlayabilecek, yük ve denge formunu doldurabilecektir.16, 6, 9A
5.1 - Yükleme manifestosu form ve grafiklerini doldurur.16, 6, 9A
5.2 - Yük ve denge formunu doldurur.16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kütle ve Dengeye Giriş, Genel notlar, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri
2Kütle ve Denge teorisi, yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi
3Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitleri
4Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitleri
5Uçakların tartılması
6Zemin yüklemesi,
7Uçak tartılması ve zemin yüklemesi uygulamaları
8Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme
9Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme, alıştırma soruları ve cevapları
10Ortalama Aerodinamik Veter
11JAR-Ops1 Gereksinimleri, kütle ve denge dokümanları, son dakika değişiklikleri, uçuş ekibi için kütle değerleri, yolcu ve bagaj için kütle değerleri
12Yükleme Manifestoları (SEP1), örnekler
13Yükleme Manifestoları (MEP1), örnekler
14Yükleme Manifestoları (MRJT), yük&denge formu, örnekler
Kaynak
"CAP-696 Mass and Balance Manual (Aeroplanes)", Civil Aviation Authority - Safety Regulation Group, 2006
Harekat Performans, Dr. Cem ÇETEK, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2016

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır.
4
Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
7
Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar.
X
9
Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
12
Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme11222
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11414
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12121
Genel Sınav ve Hazırlığı14242
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)141
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(141/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜTLE VE DENGEHVY3214343Bahar Dönemi3+035
Ders Programı

Cumartesi 15:30-16:15

Cumartesi 16:30-17:15

Cumartesi 17:30-18:15

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencinin uçakların yüklenmesinde denge faktörünün önemini kavraması, temel prensipleri öğrenerek gerekli hesaplamaları yapabilmesi, nihayetinde yük manifestolarını ve yük&denge formlarını doldurabilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Kütle ve Dengeye Giriş, Genel notlar, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri,Kütle ve Denge teorisi, yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi,Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitleri,Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitleri,Uçakların tartılması,Zemin yüklemesi,,Uçak tartılması ve zemin yüklemesi uygulamaları,Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme,Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme, alıştırma soruları ve cevapları,Ortalama Aerodinamik Veter,JAR-Ops1 Gereksinimleri, kütle ve denge dokümanları, son dakika değişiklikleri, uçuş ekibi için kütle değerleri, yolcu ve bagaj için kütle değerleri,Yükleme Manifestoları (SEP1), örnekler,Yükleme Manifestoları (MEP1), örnekler,Yükleme Manifestoları (MRJT), yük&denge formu, örnekler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1 - Kütle ve denge teorisini kavrayabilecektir.16, 9A
1.1 - Genel kavramları, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri bilir.16, 6, 9A
1.2 - Yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi kavramlarını tanımlar.16, 9A
2 - Uçuş emniyeti açısından uçak yüklemesinin ve uçağın ağırlık merkezinin yerinin önemini bilecektir.16, 6, 9A
2.1 - Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitlerini açıklar.16, 9A
2.2 - Uçak tartılması ve zemin yüklemesi süreç ve hesaplarını yapar.16, 6, 9A
3 - Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitlerini tanımlayabilecektir.16, 6, 9A
3.1 - Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörleri açıklar.16, 9A
3.2 - Uçağa gelen kuvvetleri ve ağırlık merkezi limitlerini anlatır.16, 9A
4 - Uçak yüklenirken ihtiyaç olan yükleme hesaplarını yaparak ağırlık merkezinin yerini belirleyebilecektir. 16, 6, 9A
4.1 - Yükleme hesaplarını yapar.16, 6, 9A
4.2 - Ağırlık merkezinin yerini belirler.16, 6, 9A
5 - Yük manifestosu form ve grafiklerini hazırlayabilecek, yük ve denge formunu doldurabilecektir.16, 6, 9A
5.1 - Yükleme manifestosu form ve grafiklerini doldurur.16, 6, 9A
5.2 - Yük ve denge formunu doldurur.16, 6, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kütle ve Dengeye Giriş, Genel notlar, uçak tanımlamaları, birim dönüştürmeleri
2Kütle ve Denge teorisi, yerçekimi, denge kolu, moment, referans düzlem, kiriş dengesi
3Uçakta kütle ve dengeyi etkileyen faktörler, uçağa gelen kuvvetler, ağırlık merkezi limitleri
4Ağırlık tanımlamaları ve limitleri, yapısal limitler, performans limitleri
5Uçakların tartılması
6Zemin yüklemesi,
7Uçak tartılması ve zemin yüklemesi uygulamaları
8Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme
9Yük kaydırma, yük ekleme, yük eksiltme, alıştırma soruları ve cevapları
10Ortalama Aerodinamik Veter
11JAR-Ops1 Gereksinimleri, kütle ve denge dokümanları, son dakika değişiklikleri, uçuş ekibi için kütle değerleri, yolcu ve bagaj için kütle değerleri
12Yükleme Manifestoları (SEP1), örnekler
13Yükleme Manifestoları (MEP1), örnekler
14Yükleme Manifestoları (MRJT), yük&denge formu, örnekler
Kaynak
"CAP-696 Mass and Balance Manual (Aeroplanes)", Civil Aviation Authority - Safety Regulation Group, 2006
Harekat Performans, Dr. Cem ÇETEK, Anadolu Üniversitesi Yayınları, 2016

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
X
3
Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır.
4
Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
7
Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar.
X
9
Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
12
Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:39Son Güncelleme Tarihi: 06/07/2022 - 14:40