Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİVİL HAVACILIK KAZALARI | HVY3114334 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin uçak kazalarına sebebiyet veren faktörleri tanıması, olası kazaları önlemek adına yapılması gerekenleri öğrenmesi, acil durumda ve kriz anlarındaki davranış biçimleri, kişiler arası iletişim, kokpit disiplini, problemleri ele alma ve çözümleme becerileri konularını kavraması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Uçak ve Uçuş Emniyeti,İnsan faktörü - Muhakeme ve Karar Verme,İnsan Faktörü - Durum Değerlendirmesi ve Durum Farkındalığı,İnsan Faktörü - Ekip Kaynak Yönetimi (CRM), Kişiler arası iletişim becerileri ve teknik yeterlilikler,İnsan Faktörü - Mekansal Oryantasyon Bozukluğu,İnsan faktörünün öne çıktığı kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma,İnsan faktörünün öne çıktığı kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma (devam),Genel tekrar,Pist üzerindeki karşılaşmalar, karşılaşma şiddet kategorileri,Hava koşullarının etkisi, hava kütleleri ve cepheler, bulut oluşumları,Hava koşullarının etkisi, fırtınalar, kararsız hava akımları, uçak performansı, yağmur ve buzlanmanın uçağa ve uçuşa etkileri,Türbülans, türbülans tipleri,Kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma,Havada çarpışmalar, mekanik sorunlar, bakım uygulamaları, örnek kazalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 - Uçak kazalarına sebebiyet veren faktörleri açıklayabilecek. | 10, 13, 16, 37, 9 | A |
1.1 - Uçak kazalarının ana sebebini ve ilave faktörleri açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
1.2 - Uçuş emniyetinin önemini kavrar. | 16, 9 | A |
2 - Kazalara sebebiyet veren faktörlerin içinde insan faktörünün ilk sırada yer aldığını bilecek ve insan hatalarını analiz edebilecek | 10, 13, 16, 9 | A |
2.1 - Muhakeme ve karar verme süreçlerini açıklar. | 16, 9 | A |
2.2 - Durum farkındalığı ve durum değerlendirmesi süreçlerini ifade eder. | 16, 9 | A |
2.3 - Ekip Kaynak Yönetimi (CRM) disiplinini açıklar, önemini ifade eder. | 16, 9 | A |
2.4 - Oryantasyon bozukluğu nedenlerini ve etkilerini tarif eder. | 16, 9 | A |
3 - Kaza örneklerini ve raporlarını inceleyebilecek ve yorumlayabilecek. | 10, 13, 16, 9 | A |
3.1 - Kazaları analiz eder, ana sebebi açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
3.2 - Kazalardaki ana sebebe katkıda bulunan faktörleri sayabilir. | 10, 13, 16, 9 | A |
4 - Uçak kazalarında hava koşullarının etkisini açıklayabilecek. | 16, 9 | A |
4.1 - Fırtınalar ve beraberinde gelen kötü hava koşullarının uçuş emniyetine verebileceği zararları tanımlar. | 16, 9 | A |
4.2 - Yağış, buzlanma ve türbülans gibi meterolojik olayların çeşitlerini, özelliklerini ve etkilerini açıklar. | 16, 9 | A |
5 - Pist üzerinde karşılaşmalar, havada çarpışmalar, mekanik problemler şeklinde karşılaşılan durumların önemini kavrabilecek ve açıklayabilecek. | 10, 13, 16, 37, 9 | A |
5.1 Pistte karşılaşmaların tanımını yapar, şiddet seviyesine göre sınıflandırır. | 16, 9 | A |
5.2 - "Gör ve kaçın" kavramını, "ara ve tespit et" tekniğini tanımlar. | 16, 9 | A |
5.3 - Mekanik sorunların ve bakım uygulamalarının önemini kavrar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Uçak ve Uçuş Emniyeti | |
2 | İnsan faktörü - Muhakeme ve Karar Verme | |
3 | İnsan Faktörü - Durum Değerlendirmesi ve Durum Farkındalığı | |
4 | İnsan Faktörü - Ekip Kaynak Yönetimi (CRM), Kişiler arası iletişim becerileri ve teknik yeterlilikler | |
5 | İnsan Faktörü - Mekansal Oryantasyon Bozukluğu | |
6 | İnsan faktörünün öne çıktığı kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma | |
7 | İnsan faktörünün öne çıktığı kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma (devam) | |
8 | Genel tekrar | |
9 | Pist üzerindeki karşılaşmalar, karşılaşma şiddet kategorileri | |
10 | Hava koşullarının etkisi, hava kütleleri ve cepheler, bulut oluşumları | |
11 | Hava koşullarının etkisi, fırtınalar, kararsız hava akımları, uçak performansı, yağmur ve buzlanmanın uçağa ve uçuşa etkileri | |
12 | Türbülans, türbülans tipleri | |
13 | Kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma | |
14 | Havada çarpışmalar, mekanik sorunlar, bakım uygulamaları, örnek kazalar |
Kaynak |
Aircraft Safety : Accident Investigations, Analyses, & Applications, 2nd edition - S.S. Krause, McGraw-Hill, 2003, ISBN: 978-0071409742 |
Sivil havacılık kazaları inceleme raporları NTSB raporları, www.ntsb.gov flightsafety.org |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 2 | 28 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 1 | 2 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 7 | 3 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 135 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(135/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİVİL HAVACILIK KAZALARI | HVY3114334 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özlem İLDAY |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin uçak kazalarına sebebiyet veren faktörleri tanıması, olası kazaları önlemek adına yapılması gerekenleri öğrenmesi, acil durumda ve kriz anlarındaki davranış biçimleri, kişiler arası iletişim, kokpit disiplini, problemleri ele alma ve çözümleme becerileri konularını kavraması hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Uçak ve Uçuş Emniyeti,İnsan faktörü - Muhakeme ve Karar Verme,İnsan Faktörü - Durum Değerlendirmesi ve Durum Farkındalığı,İnsan Faktörü - Ekip Kaynak Yönetimi (CRM), Kişiler arası iletişim becerileri ve teknik yeterlilikler,İnsan Faktörü - Mekansal Oryantasyon Bozukluğu,İnsan faktörünün öne çıktığı kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma,İnsan faktörünün öne çıktığı kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma (devam),Genel tekrar,Pist üzerindeki karşılaşmalar, karşılaşma şiddet kategorileri,Hava koşullarının etkisi, hava kütleleri ve cepheler, bulut oluşumları,Hava koşullarının etkisi, fırtınalar, kararsız hava akımları, uçak performansı, yağmur ve buzlanmanın uçağa ve uçuşa etkileri,Türbülans, türbülans tipleri,Kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma,Havada çarpışmalar, mekanik sorunlar, bakım uygulamaları, örnek kazalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1 - Uçak kazalarına sebebiyet veren faktörleri açıklayabilecek. | 10, 13, 16, 37, 9 | A |
1.1 - Uçak kazalarının ana sebebini ve ilave faktörleri açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
1.2 - Uçuş emniyetinin önemini kavrar. | 16, 9 | A |
2 - Kazalara sebebiyet veren faktörlerin içinde insan faktörünün ilk sırada yer aldığını bilecek ve insan hatalarını analiz edebilecek | 10, 13, 16, 9 | A |
2.1 - Muhakeme ve karar verme süreçlerini açıklar. | 16, 9 | A |
2.2 - Durum farkındalığı ve durum değerlendirmesi süreçlerini ifade eder. | 16, 9 | A |
2.3 - Ekip Kaynak Yönetimi (CRM) disiplinini açıklar, önemini ifade eder. | 16, 9 | A |
2.4 - Oryantasyon bozukluğu nedenlerini ve etkilerini tarif eder. | 16, 9 | A |
3 - Kaza örneklerini ve raporlarını inceleyebilecek ve yorumlayabilecek. | 10, 13, 16, 9 | A |
3.1 - Kazaları analiz eder, ana sebebi açıklar. | 10, 13, 16, 9 | A |
3.2 - Kazalardaki ana sebebe katkıda bulunan faktörleri sayabilir. | 10, 13, 16, 9 | A |
4 - Uçak kazalarında hava koşullarının etkisini açıklayabilecek. | 16, 9 | A |
4.1 - Fırtınalar ve beraberinde gelen kötü hava koşullarının uçuş emniyetine verebileceği zararları tanımlar. | 16, 9 | A |
4.2 - Yağış, buzlanma ve türbülans gibi meterolojik olayların çeşitlerini, özelliklerini ve etkilerini açıklar. | 16, 9 | A |
5 - Pist üzerinde karşılaşmalar, havada çarpışmalar, mekanik problemler şeklinde karşılaşılan durumların önemini kavrabilecek ve açıklayabilecek. | 10, 13, 16, 37, 9 | A |
5.1 Pistte karşılaşmaların tanımını yapar, şiddet seviyesine göre sınıflandırır. | 16, 9 | A |
5.2 - "Gör ve kaçın" kavramını, "ara ve tespit et" tekniğini tanımlar. | 16, 9 | A |
5.3 - Mekanik sorunların ve bakım uygulamalarının önemini kavrar. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Uçak ve Uçuş Emniyeti | |
2 | İnsan faktörü - Muhakeme ve Karar Verme | |
3 | İnsan Faktörü - Durum Değerlendirmesi ve Durum Farkındalığı | |
4 | İnsan Faktörü - Ekip Kaynak Yönetimi (CRM), Kişiler arası iletişim becerileri ve teknik yeterlilikler | |
5 | İnsan Faktörü - Mekansal Oryantasyon Bozukluğu | |
6 | İnsan faktörünün öne çıktığı kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma | |
7 | İnsan faktörünün öne çıktığı kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma (devam) | |
8 | Genel tekrar | |
9 | Pist üzerindeki karşılaşmalar, karşılaşma şiddet kategorileri | |
10 | Hava koşullarının etkisi, hava kütleleri ve cepheler, bulut oluşumları | |
11 | Hava koşullarının etkisi, fırtınalar, kararsız hava akımları, uçak performansı, yağmur ve buzlanmanın uçağa ve uçuşa etkileri | |
12 | Türbülans, türbülans tipleri | |
13 | Kaza örnekleri, rapor incelemesi ve açık tartışma | |
14 | Havada çarpışmalar, mekanik sorunlar, bakım uygulamaları, örnek kazalar |
Kaynak |
Aircraft Safety : Accident Investigations, Analyses, & Applications, 2nd edition - S.S. Krause, McGraw-Hill, 2003, ISBN: 978-0071409742 |
Sivil havacılık kazaları inceleme raporları NTSB raporları, www.ntsb.gov flightsafety.org |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Havacılık yönetimi alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Havacılık yönetimi alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Havacılık yönetimi alanında gerekli en az bir bilgisayar programını kullanır. | ||||||
4 | Havacılık yönetimi alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin bilinciyle Havacılık yönetimi alanında gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Havacılık yönetimi alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az A2 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü/yazılı iletişim kurar. | X | |||||
9 | Örgüt/kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | X | |||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Havacılık yönetimi sektörlerindeki sorunlar karşısında hem mikro hem makro çerçevede uygun öneriler sunar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |