Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜRESEL EKONOMİ POLİTİK VE TÜRKİYE | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Nurullah GÜR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders küresel politik ekonominin temel ve güncel meseleleri ve bunların Türkiye ekonomisine yansımalarıyla ilgili genel bir perspektif sunmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Modern Ekonominin Doğuşu: 1400-1800,Sanayi, İmparatorluk ve Savaş: 1800 - 1945,Dünya Savaşları Sonrası Küresel Ekonomi ,Uluslararası Ticaret ve Çokuluslu Üretim,Uluslararası Finans,Yükselen Güçler,Kalkınma ve Demokrasi,Eşitsizlik,Çevre,2000'lerde Türkiye Ekonomisi ,Jeopolitik Riskler ve Türkiye Ekonomisi ,Türkiye, BRICS ve Diğer Gelişen Ülkeler,Türkiye Ekonomisi İçin Yeni Tehditler ve Fırsatlar: Birinci Bölüm,Türkiye Ekonomisi İçin Yeni Tehditler ve Fırsatlar: İkinci Bölüm; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Küresel ölçekte ekonomi ile siyaset arasındaki karşılıklı ilişkiyi analiz edebilir. | 10, 16, 9 | A |
3. Küresel ekonominin farklı dönemlerini karşılaştırabilir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Ticaret anlaşmaları, yaptırımlar veya uluslararası çatışmalar gibi siyasi kararların küresel ekonomik eğilimleri nasıl etkilediğine dair tarihsel örnekleri inceler. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Dünya Ticaret Örgütü (WTO) veya bölgesel ekonomik birlikler gibi kurumları göz önünde bulundurarak küresel ekonomik örgütlerin ve anlaşmaların siyasi manzara üzerindeki etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
1.3. Ekonomi politikalarının, örneğin kemer sıkma önlemleri veya para birimi devalüasyonu ile ilgili olarak, siyasi istikrar üzerinde doğrudan sonuçları olduğu ülkelerin vaka çalışmalarını analiz eder | 10, 16, 9 | A |
2. Küresel ekonomik sorunların çözümünün zorluğunu sorgulayabilir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Gelir eşitsizliği, iklim değişikliği veya finansal krizler gibi temel küresel ekonomik sorunları tanımlar ve bu sorunların dünya ölçeğinde ele alınmasındaki doğal karmaşıklıkları araştırır. | 10, 16, 9 | A |
2.2. Hükümetler, STK'lar ve çok uluslu şirketler gibi çeşitli uluslararası aktörlerin küresel ekonomik sorunlarla mücadelede kullandıkları farklı yaklaşım ve stratejileri karşılaştırır | 10, 16, 9 | A |
2.3. Küresel ekonomik sorunların ve bunların potansiyel çözümlerinin algılanmasında kamuoyunun ve kültürel farklılıkların rolünü değerlendirir | 10, 16, 9 | A |
3.1. İkinci Dünya Savaşı sonrası dönem, Soğuk Savaş ve günümüzün küreselleşmiş dünyası gibi farklı dönemlerde küresel ekonomideki değişimleri analiz etmek için tarihsel araştırma yapar. | 10, 16, 9 | A |
3.2. Bu farklı dönemleri şekillendiren ekonomik eğilimleri ve teknolojik gelişmeleri keşfetmek ve bunların çeşitli bölgeler ve ülkeler üzerindeki sonuçlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
3.3. Geçmiş küresel ekonomik krizlerden çıkarılan dersleri ve bunların ekonomi politikalarının ve uluslararası işbirliğinin gelişimini nasıl etkilediğini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
4. Küresel ekonomik ve siyasi gelişmelerin Türkiye ekonomisi üzerine etkilerini değerlendirebilir | 10, 16, 9 | A |
4.1. Mülteci krizi veya komşu ülkelerle ticari ilişkiler gibi Türkiye'nin ekonomik büyümesi veya istikrarı üzerinde önemli bir etkiye sahip olan belirli siyasi ve ekonomik olayları inceler. | 10, 16, 9 | A |
4.2. Türkiye'nin dış politika kararlarını ve bunların ülkenin ticaret, yatırım ve genel ekonomik beklentileri üzerindeki yansımalarını analiz eder | 10, 16, 9 | A |
4.3. IMF, Dünya Bankası veya Birleşmiş Milletler gibi uluslararası kuruluşların Türkiye'nin ekonomi politikalarını şekillendirmedeki rolünü ve bunların küresel siyasi gelişmelerle uyumunu araştırır | 10, 16, 9 | A |
5. Türkiye ekonomisinin küresel ekonomiden aldığı payı arttırmasına yönelik politika önerilerinde bulunabilir. | 10, 16, 9 | A |
5.1. İmalat, teknoloji ve hizmetler gibi sektörleri göz önünde bulundurarak Türkiye'nin mevcut ekonomik güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirmek ve iyileştirme alanlarını belirler | 10, 16, 9 | A |
5.2. Diğer ülkeler tarafından uygulanan başarılı ekonomik stratejileri ve politikaları araştırır ve bunların Türkiye'nin kendine özgü koşullarına ve zorluklarına uygulanabilirliğini analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
5.3. Uluslararası ticaret anlaşmalarını, bölgesel ortaklıkları ve Türkiye'nin rekabet gücünü ve küresel ekonomik varlığını artırabilecek ulusal reformları göz önünde bulundurarak somut politika önerileri formüle eder | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern Ekonominin Doğuşu: 1400-1800 | |
2 | Sanayi, İmparatorluk ve Savaş: 1800 - 1945 | |
3 | Dünya Savaşları Sonrası Küresel Ekonomi | |
4 | Uluslararası Ticaret ve Çokuluslu Üretim | |
5 | Uluslararası Finans | |
6 | Yükselen Güçler | |
7 | Kalkınma ve Demokrasi | |
8 | Eşitsizlik | |
9 | Çevre | |
10 | 2000'lerde Türkiye Ekonomisi | |
11 | Jeopolitik Riskler ve Türkiye Ekonomisi | |
12 | Türkiye, BRICS ve Diğer Gelişen Ülkeler | |
13 | Türkiye Ekonomisi İçin Yeni Tehditler ve Fırsatlar: Birinci Bölüm | |
14 | Türkiye Ekonomisi İçin Yeni Tehditler ve Fırsatlar: İkinci Bölüm |
Kaynak |
Robert O’Brien and Marc Williams (2016) "Global Political Economy: Evolution and Dynamics", 5th Edition, Palgrave |
ADDITIONAL RESOURCES David N. Balaam and Bradford Dillman (2014) "Introduction to International Political Economy" 6th Edition, Pearson Ahmet Faruk Aysan, Mehmet Babacan, Nurullah Gur, and Hatice Karahan (2018) "Turkish Economy Between Middle Income Trap and High Income Status", Palgrave |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 3 | 6 | 18 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 5 | 3 | 15 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 45 | 45 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KÜRESEL EKONOMİ POLİTİK VE TÜRKİYE | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Rana ATABAY KUŞÇU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Nurullah GÜR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders küresel politik ekonominin temel ve güncel meseleleri ve bunların Türkiye ekonomisine yansımalarıyla ilgili genel bir perspektif sunmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Modern Ekonominin Doğuşu: 1400-1800,Sanayi, İmparatorluk ve Savaş: 1800 - 1945,Dünya Savaşları Sonrası Küresel Ekonomi ,Uluslararası Ticaret ve Çokuluslu Üretim,Uluslararası Finans,Yükselen Güçler,Kalkınma ve Demokrasi,Eşitsizlik,Çevre,2000'lerde Türkiye Ekonomisi ,Jeopolitik Riskler ve Türkiye Ekonomisi ,Türkiye, BRICS ve Diğer Gelişen Ülkeler,Türkiye Ekonomisi İçin Yeni Tehditler ve Fırsatlar: Birinci Bölüm,Türkiye Ekonomisi İçin Yeni Tehditler ve Fırsatlar: İkinci Bölüm; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Küresel ölçekte ekonomi ile siyaset arasındaki karşılıklı ilişkiyi analiz edebilir. | 10, 16, 9 | A |
3. Küresel ekonominin farklı dönemlerini karşılaştırabilir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. Ticaret anlaşmaları, yaptırımlar veya uluslararası çatışmalar gibi siyasi kararların küresel ekonomik eğilimleri nasıl etkilediğine dair tarihsel örnekleri inceler. | 10, 16, 9 | A |
1.2. Dünya Ticaret Örgütü (WTO) veya bölgesel ekonomik birlikler gibi kurumları göz önünde bulundurarak küresel ekonomik örgütlerin ve anlaşmaların siyasi manzara üzerindeki etkisini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
1.3. Ekonomi politikalarının, örneğin kemer sıkma önlemleri veya para birimi devalüasyonu ile ilgili olarak, siyasi istikrar üzerinde doğrudan sonuçları olduğu ülkelerin vaka çalışmalarını analiz eder | 10, 16, 9 | A |
2. Küresel ekonomik sorunların çözümünün zorluğunu sorgulayabilir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Gelir eşitsizliği, iklim değişikliği veya finansal krizler gibi temel küresel ekonomik sorunları tanımlar ve bu sorunların dünya ölçeğinde ele alınmasındaki doğal karmaşıklıkları araştırır. | 10, 16, 9 | A |
2.2. Hükümetler, STK'lar ve çok uluslu şirketler gibi çeşitli uluslararası aktörlerin küresel ekonomik sorunlarla mücadelede kullandıkları farklı yaklaşım ve stratejileri karşılaştırır | 10, 16, 9 | A |
2.3. Küresel ekonomik sorunların ve bunların potansiyel çözümlerinin algılanmasında kamuoyunun ve kültürel farklılıkların rolünü değerlendirir | 10, 16, 9 | A |
3.1. İkinci Dünya Savaşı sonrası dönem, Soğuk Savaş ve günümüzün küreselleşmiş dünyası gibi farklı dönemlerde küresel ekonomideki değişimleri analiz etmek için tarihsel araştırma yapar. | 10, 16, 9 | A |
3.2. Bu farklı dönemleri şekillendiren ekonomik eğilimleri ve teknolojik gelişmeleri keşfetmek ve bunların çeşitli bölgeler ve ülkeler üzerindeki sonuçlarını değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
3.3. Geçmiş küresel ekonomik krizlerden çıkarılan dersleri ve bunların ekonomi politikalarının ve uluslararası işbirliğinin gelişimini nasıl etkilediğini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
4. Küresel ekonomik ve siyasi gelişmelerin Türkiye ekonomisi üzerine etkilerini değerlendirebilir | 10, 16, 9 | A |
4.1. Mülteci krizi veya komşu ülkelerle ticari ilişkiler gibi Türkiye'nin ekonomik büyümesi veya istikrarı üzerinde önemli bir etkiye sahip olan belirli siyasi ve ekonomik olayları inceler. | 10, 16, 9 | A |
4.2. Türkiye'nin dış politika kararlarını ve bunların ülkenin ticaret, yatırım ve genel ekonomik beklentileri üzerindeki yansımalarını analiz eder | 10, 16, 9 | A |
4.3. IMF, Dünya Bankası veya Birleşmiş Milletler gibi uluslararası kuruluşların Türkiye'nin ekonomi politikalarını şekillendirmedeki rolünü ve bunların küresel siyasi gelişmelerle uyumunu araştırır | 10, 16, 9 | A |
5. Türkiye ekonomisinin küresel ekonomiden aldığı payı arttırmasına yönelik politika önerilerinde bulunabilir. | 10, 16, 9 | A |
5.1. İmalat, teknoloji ve hizmetler gibi sektörleri göz önünde bulundurarak Türkiye'nin mevcut ekonomik güçlü ve zayıf yönlerini değerlendirmek ve iyileştirme alanlarını belirler | 10, 16, 9 | A |
5.2. Diğer ülkeler tarafından uygulanan başarılı ekonomik stratejileri ve politikaları araştırır ve bunların Türkiye'nin kendine özgü koşullarına ve zorluklarına uygulanabilirliğini analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
5.3. Uluslararası ticaret anlaşmalarını, bölgesel ortaklıkları ve Türkiye'nin rekabet gücünü ve küresel ekonomik varlığını artırabilecek ulusal reformları göz önünde bulundurarak somut politika önerileri formüle eder | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Modern Ekonominin Doğuşu: 1400-1800 | |
2 | Sanayi, İmparatorluk ve Savaş: 1800 - 1945 | |
3 | Dünya Savaşları Sonrası Küresel Ekonomi | |
4 | Uluslararası Ticaret ve Çokuluslu Üretim | |
5 | Uluslararası Finans | |
6 | Yükselen Güçler | |
7 | Kalkınma ve Demokrasi | |
8 | Eşitsizlik | |
9 | Çevre | |
10 | 2000'lerde Türkiye Ekonomisi | |
11 | Jeopolitik Riskler ve Türkiye Ekonomisi | |
12 | Türkiye, BRICS ve Diğer Gelişen Ülkeler | |
13 | Türkiye Ekonomisi İçin Yeni Tehditler ve Fırsatlar: Birinci Bölüm | |
14 | Türkiye Ekonomisi İçin Yeni Tehditler ve Fırsatlar: İkinci Bölüm |
Kaynak |
Robert O’Brien and Marc Williams (2016) "Global Political Economy: Evolution and Dynamics", 5th Edition, Palgrave |
ADDITIONAL RESOURCES David N. Balaam and Bradford Dillman (2014) "Introduction to International Political Economy" 6th Edition, Pearson Ahmet Faruk Aysan, Mehmet Babacan, Nurullah Gur, and Hatice Karahan (2018) "Turkish Economy Between Middle Income Trap and High Income Status", Palgrave |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | X | |||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | ||||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | ||||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |