Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OYUN TEORİSİ | ECO4113617 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 Cuma 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere oyun teorisinin işletme uygulamalarında kullanılmasını, bir takım farklı işletme ve yönetim problemlerini inceleyerek, bu problemlerin oyun teorisi modellerini geliştirerek ve oyun teorisinde kullanılan çözüm kavramlarını uygulayarak tanıtmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Fikirler ve Örnekler,Terminoloji, Varsayımlar ve Oyunların Sınıflandırması,Saf Stratejilerle Stratejik Oyunlar,Karma Stratejilerle Stratejik Oyunlar,Sıfır-Toplamlı Oyunlar,Mahkumlar İkileminin Çözümü : Koordinasyon ve Anti-Koordinasyon Oyunları,Mahkumlar İkileminin Çözümü: Tekrarlı Oyunlar,Saf Stratejilerle Dinamik Oyunlar,Karma Stratejilerle Dinamik Oyunlar,Stratejik ve Dinamik Oyunları Birleştirme,Sinyalleme Oyunları,İşbirlikçi Oyunlar,İhale Stratejisi ve Açık Artırma Tasarımı,Pazarlık Oyunları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Oyun kuramsal problemleri tanıyabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
1.1 Oyun teorisinin kullanım alanlarını anlatır | ||
1.2 Oyun teorisinin varsayımlarını açıklar | ||
1.3 Oyunların sınıflandırılmasını açıklar | ||
2. Eşanlı oyunlarda denge kavramını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
2.1 Nash dengesini açıklar | ||
2.2 Saf ve karma stratejileri ayırt eder | ||
2.3 Neden ve ne zaman karma stratejilerin gerekli olacağını açıklar | ||
3. Sabit toplamlı oyunları tanımlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
3.1 Sıfır toplamlı oyunlarla uyumlu gerçek yaşam durumlarını gösterir | ||
3.2 Minmax ve maxmin stratejilerinin anlamını açıklar | ||
3.3 Oyunun eyer noktasını açıklar | ||
4. Mahkumlar ikilemi problemini çözmenin amacını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
4.1 Mahkumlar ikileminin çözümünde koordinasyonun önemini açıklar | ||
4.2 Mahkumlar ikilemini çözmek için tekrarlı oyunların rolünü tanımlar | ||
4.3 Sonlu ve Sonsuz tekrarın anlamını anlatır | ||
5. Ardışık hareketli oyunları tanıyabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
5.1 Dinamik bir oyunu ağaç formunda gösterir | ||
5.2 Dinamik oyunlarda Nash dengesini tanımlar | ||
5.3 Geriye akıl yürütme tekniğini anlatır | ||
6. Belirli stratejik durumlara özgü bazı uygulamaları tasvir edebilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
6.1 Bir oyunda sinyallemenin etkilerini anlatır | ||
6.2 İhale stratejilerini tanımlar | ||
6.3 Bir pazarlık oyununda Nash işbirlikçi çözümünü anlatır |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Fikirler ve Örnekler | |
2 | Terminoloji, Varsayımlar ve Oyunların Sınıflandırması | |
3 | Saf Stratejilerle Stratejik Oyunlar | |
4 | Karma Stratejilerle Stratejik Oyunlar | |
5 | Sıfır-Toplamlı Oyunlar | |
6 | Mahkumlar İkileminin Çözümü : Koordinasyon ve Anti-Koordinasyon Oyunları | |
7 | Mahkumlar İkileminin Çözümü: Tekrarlı Oyunlar | |
8 | Saf Stratejilerle Dinamik Oyunlar | |
9 | Karma Stratejilerle Dinamik Oyunlar | |
10 | Stratejik ve Dinamik Oyunları Birleştirme | |
11 | Sinyalleme Oyunları | |
12 | İşbirlikçi Oyunlar | |
13 | İhale Stratejisi ve Açık Artırma Tasarımı | |
14 | Pazarlık Oyunları |
Kaynak |
[1] Game Theory 101: Complete Textbook, William Spaniel, 2011-2013. [2] Game Theory An Introduction, Steven Tadelis, Princeton University Press, 2013. [3] Applied Game Theory and Strategic Behavior, Geckil and Anderson, CRC Press, 2010. [4] Game Theory An Applied Introduction, Jose Luis Ferreira, Red Globe Press, 2020. |
[5] Ders Notları [6] Yeni Başlayanlar İçin Oyun Teorisi, Hakan Karabacak, , 2.baskı, Seçkin, 2018. [7] Oyun Teorisi, Ensar Yılmaz, 3.Baskı, Literatür, 2016. [8] Strateji Oyunları, Hakan Karabacak, Optimist, 2017. [9] Oyun Teorisi ve Ortaklaşa Rrekabet, A.M. Brandenburger, B.J.Nalebuff, 2015. [10] Stratejik Düşünme, A.K.Dixit ve B.J.Nalebuff, Sabancı Üniversitesi, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | ||||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 48 | 48 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OYUN TEORİSİ | ECO4113617 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 Cuma 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, öğrencilere oyun teorisinin işletme uygulamalarında kullanılmasını, bir takım farklı işletme ve yönetim problemlerini inceleyerek, bu problemlerin oyun teorisi modellerini geliştirerek ve oyun teorisinde kullanılan çözüm kavramlarını uygulayarak tanıtmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Temel Fikirler ve Örnekler,Terminoloji, Varsayımlar ve Oyunların Sınıflandırması,Saf Stratejilerle Stratejik Oyunlar,Karma Stratejilerle Stratejik Oyunlar,Sıfır-Toplamlı Oyunlar,Mahkumlar İkileminin Çözümü : Koordinasyon ve Anti-Koordinasyon Oyunları,Mahkumlar İkileminin Çözümü: Tekrarlı Oyunlar,Saf Stratejilerle Dinamik Oyunlar,Karma Stratejilerle Dinamik Oyunlar,Stratejik ve Dinamik Oyunları Birleştirme,Sinyalleme Oyunları,İşbirlikçi Oyunlar,İhale Stratejisi ve Açık Artırma Tasarımı,Pazarlık Oyunları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Oyun kuramsal problemleri tanıyabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
1.1 Oyun teorisinin kullanım alanlarını anlatır | ||
1.2 Oyun teorisinin varsayımlarını açıklar | ||
1.3 Oyunların sınıflandırılmasını açıklar | ||
2. Eşanlı oyunlarda denge kavramını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
2.1 Nash dengesini açıklar | ||
2.2 Saf ve karma stratejileri ayırt eder | ||
2.3 Neden ve ne zaman karma stratejilerin gerekli olacağını açıklar | ||
3. Sabit toplamlı oyunları tanımlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
3.1 Sıfır toplamlı oyunlarla uyumlu gerçek yaşam durumlarını gösterir | ||
3.2 Minmax ve maxmin stratejilerinin anlamını açıklar | ||
3.3 Oyunun eyer noktasını açıklar | ||
4. Mahkumlar ikilemi problemini çözmenin amacını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
4.1 Mahkumlar ikileminin çözümünde koordinasyonun önemini açıklar | ||
4.2 Mahkumlar ikilemini çözmek için tekrarlı oyunların rolünü tanımlar | ||
4.3 Sonlu ve Sonsuz tekrarın anlamını anlatır | ||
5. Ardışık hareketli oyunları tanıyabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
5.1 Dinamik bir oyunu ağaç formunda gösterir | ||
5.2 Dinamik oyunlarda Nash dengesini tanımlar | ||
5.3 Geriye akıl yürütme tekniğini anlatır | ||
6. Belirli stratejik durumlara özgü bazı uygulamaları tasvir edebilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A |
6.1 Bir oyunda sinyallemenin etkilerini anlatır | ||
6.2 İhale stratejilerini tanımlar | ||
6.3 Bir pazarlık oyununda Nash işbirlikçi çözümünü anlatır |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel Fikirler ve Örnekler | |
2 | Terminoloji, Varsayımlar ve Oyunların Sınıflandırması | |
3 | Saf Stratejilerle Stratejik Oyunlar | |
4 | Karma Stratejilerle Stratejik Oyunlar | |
5 | Sıfır-Toplamlı Oyunlar | |
6 | Mahkumlar İkileminin Çözümü : Koordinasyon ve Anti-Koordinasyon Oyunları | |
7 | Mahkumlar İkileminin Çözümü: Tekrarlı Oyunlar | |
8 | Saf Stratejilerle Dinamik Oyunlar | |
9 | Karma Stratejilerle Dinamik Oyunlar | |
10 | Stratejik ve Dinamik Oyunları Birleştirme | |
11 | Sinyalleme Oyunları | |
12 | İşbirlikçi Oyunlar | |
13 | İhale Stratejisi ve Açık Artırma Tasarımı | |
14 | Pazarlık Oyunları |
Kaynak |
[1] Game Theory 101: Complete Textbook, William Spaniel, 2011-2013. [2] Game Theory An Introduction, Steven Tadelis, Princeton University Press, 2013. [3] Applied Game Theory and Strategic Behavior, Geckil and Anderson, CRC Press, 2010. [4] Game Theory An Applied Introduction, Jose Luis Ferreira, Red Globe Press, 2020. |
[5] Ders Notları [6] Yeni Başlayanlar İçin Oyun Teorisi, Hakan Karabacak, , 2.baskı, Seçkin, 2018. [7] Oyun Teorisi, Ensar Yılmaz, 3.Baskı, Literatür, 2016. [8] Strateji Oyunları, Hakan Karabacak, Optimist, 2017. [9] Oyun Teorisi ve Ortaklaşa Rrekabet, A.M. Brandenburger, B.J.Nalebuff, 2015. [10] Stratejik Düşünme, A.K.Dixit ve B.J.Nalebuff, Sabancı Üniversitesi, 2015. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | ||||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | ||||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | ||||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | X | |||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | ||||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |