Bireylerin verdikleri kararların arkasında hangi psikolojik ve sosyolojik faktörlerin yattığını ve bu faktörlerin bireylerin aldıkları kararları ne şekilde etkilediğini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Alışveriş Faydası ve Tüketici Fiyatlaması,Zihinsel Kasa,Statükoya Yönelim ve Varsayılan Tercihler,Kazananın Laneti ve Müzayede Davranışı,Kararları Gruplandırmak,Temsil ve Mevcudiyet Kestirmesi,Onaylama Eğilimi ve Aşırı Güven,Risk ve Belirsizlik Altında Karar Verme,Beklenti Teorisi,Kendimizle ihtilafa düşmek: Geleceği tahminde ve geçmişi hatırlamada yaşanan sapmalar,Bencillik ve İyilikseverlik,Adalet ve Psikolojik Oyunlar,Güven ve Mütekabiliyet; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Bireylerin karar verirken hangi stratejileri kullandığını açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
1.1. Mevcudiyet kestirmesini açıklar.
10, 16, 9
A
1.2. Temsil kestirmesini açıklar.
10, 16, 9
A
2. Bireylerin karar vermede ne gibi psikolojik ve bilişsel eğilimlere sahip olduğunu açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
2.1. Zihinsel muhasebe eğilimini açıklar.
10, 16, 9
A
2.2. Kayıptan kaçınma eğilimini açıklar.
10, 16, 9
A
2.3. Teyit eğilimini açıklar.
10, 16, 9
A
3. Bireylerin geçmişe dönük anlayışlarındaki sorunları açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
3.1. Bireylerin geçmişi ne kadar sağlıklı bir şekilde hatırlayabileceğini açıklar.
10, 16, 9
A
3.2. Bireylerin geçmişi hatırlamada ne gibi sorunlarla karşılaştığını açıklar.
10, 16, 9
A
4. Bireylerin geleceğe dönük anlayışlarındaki sorunları açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
4.1. Bireylerin geleceği ne kadar doğru bir şekilde tahmin edebileceğini açıklar.
10, 16, 9
A
4.2. Bireylerin geleceği tahmin etmede ne gibi sorunlarla karşılaştığını açıklar.
10, 16, 9
A
5. Bireylerin hangi tür düşünme biçimlerine sahip olduğunu açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
5.1. Beynimizde birinci sistemin nasıl çalıştığını açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
5.2. Beynimizde ikinci sistemin nasıl çalıştığını açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Alışveriş Faydası ve Tüketici Fiyatlaması
İlgili Ders Notlarını Okumak
2
Zihinsel Kasa
İlgili Ders Notlarını Okumak
3
Statükoya Yönelim ve Varsayılan Tercihler
İlgili Ders Notlarını Okumak
4
Kazananın Laneti ve Müzayede Davranışı
İlgili Ders Notlarını Okumak
5
Kararları Gruplandırmak
İlgili Ders Notlarını Okumak
6
Temsil ve Mevcudiyet Kestirmesi
İlgili Ders Notlarını Okumak
7
Onaylama Eğilimi ve Aşırı Güven
İlgili Ders Notlarını Okumak
8
Risk ve Belirsizlik Altında Karar Verme
İlgili Ders Notlarını Okumak
9
Beklenti Teorisi
İlgili Ders Notlarını Okumak
10
Kendimizle ihtilafa düşmek: Geleceği tahminde ve geçmişi hatırlamada yaşanan sapmalar
İlgili Ders Notlarını Okumak
11
Bencillik ve İyilikseverlik
İlgili Ders Notlarını Okumak
12
Adalet ve Psikolojik Oyunlar
İlgili Ders Notlarını Okumak
13
Güven ve Mütekabiliyet
İlgili Ders Notlarını Okumak
Kaynak
David R. Just, 2014, Introduction to Behavioral Economics, Wiley
[1] Thaler, Richard, and Cass Sunstein. 2021. Nudge: The Final Edition.
[2] Thaler, 2015, Misbehaving: The Making of Behavioral Economics
[3] Bernheim, B. Douglas, Stefano DellaVigna, and David Laibson. 2018. “Handbook of BehavioralEconomics.” Elsevier
[4] Kahneman, D. 2015, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık yayınları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
3
Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir.
4
Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
X
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
20
20
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
9
5
45
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
25
25
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
152
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(152/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
DAVRANIŞSAL İKTİSAT VE FİNANS
-
Bahar Dönemi
3+0
3
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Ayşe Saime DÖNER
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. Hakan YILDIZ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bireylerin verdikleri kararların arkasında hangi psikolojik ve sosyolojik faktörlerin yattığını ve bu faktörlerin bireylerin aldıkları kararları ne şekilde etkilediğini ortaya koymaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Alışveriş Faydası ve Tüketici Fiyatlaması,Zihinsel Kasa,Statükoya Yönelim ve Varsayılan Tercihler,Kazananın Laneti ve Müzayede Davranışı,Kararları Gruplandırmak,Temsil ve Mevcudiyet Kestirmesi,Onaylama Eğilimi ve Aşırı Güven,Risk ve Belirsizlik Altında Karar Verme,Beklenti Teorisi,Kendimizle ihtilafa düşmek: Geleceği tahminde ve geçmişi hatırlamada yaşanan sapmalar,Bencillik ve İyilikseverlik,Adalet ve Psikolojik Oyunlar,Güven ve Mütekabiliyet; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Bireylerin karar verirken hangi stratejileri kullandığını açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
1.1. Mevcudiyet kestirmesini açıklar.
10, 16, 9
A
1.2. Temsil kestirmesini açıklar.
10, 16, 9
A
2. Bireylerin karar vermede ne gibi psikolojik ve bilişsel eğilimlere sahip olduğunu açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
2.1. Zihinsel muhasebe eğilimini açıklar.
10, 16, 9
A
2.2. Kayıptan kaçınma eğilimini açıklar.
10, 16, 9
A
2.3. Teyit eğilimini açıklar.
10, 16, 9
A
3. Bireylerin geçmişe dönük anlayışlarındaki sorunları açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
3.1. Bireylerin geçmişi ne kadar sağlıklı bir şekilde hatırlayabileceğini açıklar.
10, 16, 9
A
3.2. Bireylerin geçmişi hatırlamada ne gibi sorunlarla karşılaştığını açıklar.
10, 16, 9
A
4. Bireylerin geleceğe dönük anlayışlarındaki sorunları açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
4.1. Bireylerin geleceği ne kadar doğru bir şekilde tahmin edebileceğini açıklar.
10, 16, 9
A
4.2. Bireylerin geleceği tahmin etmede ne gibi sorunlarla karşılaştığını açıklar.
10, 16, 9
A
5. Bireylerin hangi tür düşünme biçimlerine sahip olduğunu açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
5.1. Beynimizde birinci sistemin nasıl çalıştığını açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
5.2. Beynimizde ikinci sistemin nasıl çalıştığını açıklayabilecektir.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Alışveriş Faydası ve Tüketici Fiyatlaması
İlgili Ders Notlarını Okumak
2
Zihinsel Kasa
İlgili Ders Notlarını Okumak
3
Statükoya Yönelim ve Varsayılan Tercihler
İlgili Ders Notlarını Okumak
4
Kazananın Laneti ve Müzayede Davranışı
İlgili Ders Notlarını Okumak
5
Kararları Gruplandırmak
İlgili Ders Notlarını Okumak
6
Temsil ve Mevcudiyet Kestirmesi
İlgili Ders Notlarını Okumak
7
Onaylama Eğilimi ve Aşırı Güven
İlgili Ders Notlarını Okumak
8
Risk ve Belirsizlik Altında Karar Verme
İlgili Ders Notlarını Okumak
9
Beklenti Teorisi
İlgili Ders Notlarını Okumak
10
Kendimizle ihtilafa düşmek: Geleceği tahminde ve geçmişi hatırlamada yaşanan sapmalar
İlgili Ders Notlarını Okumak
11
Bencillik ve İyilikseverlik
İlgili Ders Notlarını Okumak
12
Adalet ve Psikolojik Oyunlar
İlgili Ders Notlarını Okumak
13
Güven ve Mütekabiliyet
İlgili Ders Notlarını Okumak
Kaynak
David R. Just, 2014, Introduction to Behavioral Economics, Wiley
[1] Thaler, Richard, and Cass Sunstein. 2021. Nudge: The Final Edition.
[2] Thaler, 2015, Misbehaving: The Making of Behavioral Economics
[3] Bernheim, B. Douglas, Stefano DellaVigna, and David Laibson. 2018. “Handbook of BehavioralEconomics.” Elsevier
[4] Kahneman, D. 2015, Hızlı ve Yavaş Düşünme, Varlık yayınları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar.
X
2
Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır.
3
Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir.
4
Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir.
5
Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir.
X
6
Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir.
X
7
Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır.
X
8
En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar
9
Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır.
X
10
Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır.
X
11
Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır.
X
12
Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar.