Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTATİSTİK I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Itır DOĞANGÜN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere bilginin toplanması, analiz edilmesi ve sunulması konularında yetenek kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğe Giriş - Temel Kavramlar ,Verinin Organizasyonu –Nominal ve Ordinal Değişkenler için Frekans Dağılımları ve Grafikler ,Verinin Organizasyonu – Aralık ve Oran Değişkenleri için Frekans Dağılımları ve Grafikler ,Merkezi Eğilim Ölçüleri ,Değişkenlik Ölçüleri ,Dağılım Şekli ve Göreceli Konum Ölçüleri ve Uç Değerlerin Bulunması ,İki Değişken Arasındaki İlişkinin Ölçüsü - Kovaryans ve Korelasyon ,Olasılığa Giriş - Temel Kavramlar ,Ayrık Olasılık Dağılımları ,Sürekli Olasılık Dağılımları ,Örnekleme ve Örnekleme Dağılımları, Örneklem Seçimi, Nokta Tahmini ,Örnek Ortalamalarının ve Oranlarının Örnekleme Dağılımı,Güven Aralıkları ,Anakütle Oranları için Güven Aralıkları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal Araştırmalarda İstatistiğin sınırlı, fakat önemli rolünü tanımlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
1.1 İstatistik terminolojisini bilir | ||
1.2 Tanımsal ve çıkarımsal istatistiğin farkını ayırt eder | ||
1.3 Her değişkenin veri tipini ve ölçüm düzeyini belirler | ||
2. Verinin daha anlaşılır kılınmasında tanımsal istatistiğin amacını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
2.1 Nitel ve nicel veriyi, frekans dağılımları, çubuk diyagramları, daire dilimi grafikleri, histogramlar, frekans poligonu ve ojiv yoluyla özetler | ||
2.2 Veriyi aritmetik ortalama, medyan ve mod gibi merkezi eğilim ölçülerini kullanarak özetler | ||
2.3 Veriyi değişim aralığı, varyans ve standart sapma gibi değişkenlik ölçülerini kullanarak tanımlar | ||
3. İlişkilerin önemini tanımlamak ve analiz etmek için ilişki ölçülerinin nasıl kullanılacağını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
3.1 Serpilme diyagramlarını yorumlar | ||
3.2 İki değişkenli veri setinin kovaryansını ve korelasyon katsayısını yorumlar | ||
3.3 Toplam, açıklanan ve açıklanmayan varyans kavramlarını açıklar | ||
4. Belirsizlik durumlarında karar verme için olasılık teorisinden nasıl yararlanacağını hatırlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
4.1 Olasılığın klasik ve göreceli frekans yorumunu kullanarak bir olayın olasılığını hesaplar | ||
4.2 Toplam ve çarpım kurallarını kullanarak birleşik olayların olasılığını hesaplar | ||
4.3 Bir olayın koşullu olasılığını hesaplar | ||
5. Tesadüfi bir değişkenin davranışının olasılık dağılımı yoluyla nasıl özetlendiğini açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
5.1 Ayrık ve sürekli tesadüfi değişkenler arasındaki farkı açıklar | ||
5.2 Normal dağılımın özelliklerini açıklar | ||
5.3 En yaygın olasılık dağılımlarını tanır | ||
6. Örnekleme prosedürlerini ve örnekleme dağımlarını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
6.1 Tesadüfi örnekleme kavramını açıklar | ||
6.2 Örnek ortalamalarının örnekleme dağılımını tanımlar | ||
6.3 Merkezi limit teoremini tanımlar | ||
7. Kestirimin mantığını ve örnek, örneklem dağılımı ve anakütlenin rolünü açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
7.1 Anakütle ortalaması için z ve t istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar | ||
7.2 Anakütle ortalamasının kestiriminde uygun örnek büyüklüğünü belirler |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğe Giriş - Temel Kavramlar | |
2 | Verinin Organizasyonu –Nominal ve Ordinal Değişkenler için Frekans Dağılımları ve Grafikler | |
3 | Verinin Organizasyonu – Aralık ve Oran Değişkenleri için Frekans Dağılımları ve Grafikler | |
4 | Merkezi Eğilim Ölçüleri | |
5 | Değişkenlik Ölçüleri | |
6 | Dağılım Şekli ve Göreceli Konum Ölçüleri ve Uç Değerlerin Bulunması | |
7 | İki Değişken Arasındaki İlişkinin Ölçüsü - Kovaryans ve Korelasyon | |
8 | Olasılığa Giriş - Temel Kavramlar | |
9 | Ayrık Olasılık Dağılımları | |
10 | Sürekli Olasılık Dağılımları | |
11 | Örnekleme ve Örnekleme Dağılımları, Örneklem Seçimi, Nokta Tahmini | |
12 | Örnek Ortalamalarının ve Oranlarının Örnekleme Dağılımı | |
13 | Güven Aralıkları | |
14 | Anakütle Oranları için Güven Aralıkları |
Kaynak |
[1] Statistics for Business and Economics, 14th edition, McClave, Benson, Sincich, Pearson, 2022 [2] Statistics for Business and Economics, 11th Edition, David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams, South-Western Cengage Learning, 2011 |
[3] İşletme İstatistiğinin Temelleri, 4.basımdan Çeviri, Çeviri Editörleri: N.Orhunbilge, M.Can, Ş.Er, Nobel Akademik Yayıncılık, 2018 [4] Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | X | |||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 10 | 5 | 50 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 18 | 18 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 40 | 40 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İSTATİSTİK I | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Esra BAYTÖREN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Itır DOĞANGÜN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere bilginin toplanması, analiz edilmesi ve sunulması konularında yetenek kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İstatistiğe Giriş - Temel Kavramlar ,Verinin Organizasyonu –Nominal ve Ordinal Değişkenler için Frekans Dağılımları ve Grafikler ,Verinin Organizasyonu – Aralık ve Oran Değişkenleri için Frekans Dağılımları ve Grafikler ,Merkezi Eğilim Ölçüleri ,Değişkenlik Ölçüleri ,Dağılım Şekli ve Göreceli Konum Ölçüleri ve Uç Değerlerin Bulunması ,İki Değişken Arasındaki İlişkinin Ölçüsü - Kovaryans ve Korelasyon ,Olasılığa Giriş - Temel Kavramlar ,Ayrık Olasılık Dağılımları ,Sürekli Olasılık Dağılımları ,Örnekleme ve Örnekleme Dağılımları, Örneklem Seçimi, Nokta Tahmini ,Örnek Ortalamalarının ve Oranlarının Örnekleme Dağılımı,Güven Aralıkları ,Anakütle Oranları için Güven Aralıkları ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Sosyal Araştırmalarda İstatistiğin sınırlı, fakat önemli rolünü tanımlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
1.1 İstatistik terminolojisini bilir | ||
1.2 Tanımsal ve çıkarımsal istatistiğin farkını ayırt eder | ||
1.3 Her değişkenin veri tipini ve ölçüm düzeyini belirler | ||
2. Verinin daha anlaşılır kılınmasında tanımsal istatistiğin amacını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
2.1 Nitel ve nicel veriyi, frekans dağılımları, çubuk diyagramları, daire dilimi grafikleri, histogramlar, frekans poligonu ve ojiv yoluyla özetler | ||
2.2 Veriyi aritmetik ortalama, medyan ve mod gibi merkezi eğilim ölçülerini kullanarak özetler | ||
2.3 Veriyi değişim aralığı, varyans ve standart sapma gibi değişkenlik ölçülerini kullanarak tanımlar | ||
3. İlişkilerin önemini tanımlamak ve analiz etmek için ilişki ölçülerinin nasıl kullanılacağını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
3.1 Serpilme diyagramlarını yorumlar | ||
3.2 İki değişkenli veri setinin kovaryansını ve korelasyon katsayısını yorumlar | ||
3.3 Toplam, açıklanan ve açıklanmayan varyans kavramlarını açıklar | ||
4. Belirsizlik durumlarında karar verme için olasılık teorisinden nasıl yararlanacağını hatırlayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
4.1 Olasılığın klasik ve göreceli frekans yorumunu kullanarak bir olayın olasılığını hesaplar | ||
4.2 Toplam ve çarpım kurallarını kullanarak birleşik olayların olasılığını hesaplar | ||
4.3 Bir olayın koşullu olasılığını hesaplar | ||
5. Tesadüfi bir değişkenin davranışının olasılık dağılımı yoluyla nasıl özetlendiğini açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
5.1 Ayrık ve sürekli tesadüfi değişkenler arasındaki farkı açıklar | ||
5.2 Normal dağılımın özelliklerini açıklar | ||
5.3 En yaygın olasılık dağılımlarını tanır | ||
6. Örnekleme prosedürlerini ve örnekleme dağımlarını açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
6.1 Tesadüfi örnekleme kavramını açıklar | ||
6.2 Örnek ortalamalarının örnekleme dağılımını tanımlar | ||
6.3 Merkezi limit teoremini tanımlar | ||
7. Kestirimin mantığını ve örnek, örneklem dağılımı ve anakütlenin rolünü açıklayabilecektir. | 10, 16, 6, 9 | A, E, G |
7.1 Anakütle ortalaması için z ve t istatistiğine dayalı güven aralığını hesaplar | ||
7.2 Anakütle ortalamasının kestiriminde uygun örnek büyüklüğünü belirler |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İstatistiğe Giriş - Temel Kavramlar | |
2 | Verinin Organizasyonu –Nominal ve Ordinal Değişkenler için Frekans Dağılımları ve Grafikler | |
3 | Verinin Organizasyonu – Aralık ve Oran Değişkenleri için Frekans Dağılımları ve Grafikler | |
4 | Merkezi Eğilim Ölçüleri | |
5 | Değişkenlik Ölçüleri | |
6 | Dağılım Şekli ve Göreceli Konum Ölçüleri ve Uç Değerlerin Bulunması | |
7 | İki Değişken Arasındaki İlişkinin Ölçüsü - Kovaryans ve Korelasyon | |
8 | Olasılığa Giriş - Temel Kavramlar | |
9 | Ayrık Olasılık Dağılımları | |
10 | Sürekli Olasılık Dağılımları | |
11 | Örnekleme ve Örnekleme Dağılımları, Örneklem Seçimi, Nokta Tahmini | |
12 | Örnek Ortalamalarının ve Oranlarının Örnekleme Dağılımı | |
13 | Güven Aralıkları | |
14 | Anakütle Oranları için Güven Aralıkları |
Kaynak |
[1] Statistics for Business and Economics, 14th edition, McClave, Benson, Sincich, Pearson, 2022 [2] Statistics for Business and Economics, 11th Edition, David R. Anderson, Dennis J. Sweeney, Thomas A. Williams, South-Western Cengage Learning, 2011 |
[3] İşletme İstatistiğinin Temelleri, 4.basımdan Çeviri, Çeviri Editörleri: N.Orhunbilge, M.Can, Ş.Er, Nobel Akademik Yayıncılık, 2018 [4] Ders Notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ekonomi ve finans alanında teorik bilgileri tanımlar. | ||||||
2 | Ekonomi ve finans alanında gerekli matematiksel ve istatistiki yöntemleri anlatır. | X | |||||
3 | Ekonomik ve finansal analiz yapmaya yardımcı olan en az bir bilgisayar programını (SPSS, Eviews, STATA, R ve MATLAB) kullanabilir. | X | |||||
4 | Ekonomi ve finans alanında gerekli olan mesleki yabancı dil yeterliliğini gösterir. | X | |||||
5 | Alanına dair projeler hazırlar ve takım çalışmalarını yönetir. | X | |||||
6 | Mesleki alanda yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinciyle alanıyla ilgili gelişmeleri izleyerek kendini sürekli yenileyip edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirir. | ||||||
7 | Ekonomi ve finans alanında teorik ve uygulamaya yönelik bilgileri kullanır. | X | |||||
8 | En az C1 düzeyinde bir yabancı dili kullanarak güncel teknolojileri takip eder, sözlü / yazılı iletişim kurar | X | |||||
9 | Örgüt / kurumsal, iş ve toplumsal etik değerlerini benimser ve kullanır. | ||||||
10 | Topluma hizmet duyarlılığı çerçevesinde, sosyal sorumluluk ilkelerini benimser ve gerektiğinde inisiyatif alır. | ||||||
11 | Disiplinler arası çalışmalar yürütebilmek için farklı disiplinlerde temel bilgileri ve verileri analiz ederek alanında kullanır. | X | |||||
12 | Ekonomik ve finansal sistemin işleyişine dair elde ettiği uzmanlıkla, politika önerileri sunar, alana katkı sağlayıcı yaklaşımlar ortaya koyar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |