Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENİZ TİCARET HUKUKU | HUK4113035 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mehmet Hakan TÜFEKÇİ |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yağmur ASLAN |
Dersin Amacı | Deniz Ticareti Hukuku dersiyle amaçlanan, gemilerin deniz ticaretinde işletilmesinden kaynaklanan sorumlulukların, yükümlülüklerin, hakların kapsamının belirlenmesi ve 6102 sayılı kanun çerçevesinde deniz yoluyla yük ve yolcu taşınması ile deniz kazalarına bağlı olarak ortaya çıkan hukukî sorunların ve sorumluluğa ilişkin prensip ve kaidelerin ayrıntılı olarak incelenmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Deniz Ticareti Hukukuna Giriş, Deniz Ticareti Hukukunun Temel Kavramları,Deniz Ticareti Hukukunun Kaynakları,Gemi: Tarifi, Ayırıcı Unsurları,Gemi Üzerindeki Ayni Haklar: Gemi Mülkiyeti, Gemi İpoteği,Gemi Üzerinde Mülkiyetin İktisabı ve Ziya, Gemiler Üzerinde Rehin Hakları,Donatan ve Donatma İştiraki,Gemi Adamları,Gemi Sicilleri ,Yolcu taşıma sözleşmesi,Navlun Sözleşmeleri,Taşıyanın Hakları, Navlun Sözleşmesinin Sona Ermesi,Deniz Kazaları,Zaman Çarteri Sözleşmesi,Denizde Taşıma Senetleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Deniz ticareti hukukunun ulusal ve uluslararası kurallarını yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
Deniz ticareti hukukunun gemi, ticaret gemisi, donatan, taşıyan, konişmento, çarter party, çatma, genel avarya, çatma, gemi alacaklısı hakkı ve deniz alacağı gibi kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Gemi ve geminin unsurlarına ilişkin kuralları analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Gemi sicilinin fonksiyonunu değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Gemi üzerindeki ayni hakları kategorize eder. | 10, 16, 9 | A |
Navlun sözleşmesi ve unsurlarına ilişkin temel kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Taşıyanın sorumluluklarını , haklarını ve navlun sözleşmesinin sona ermesinin hüküm ve sonuçlarını inceler. | 10, 16, 9 | A |
Deniz yoluyla yolcu taşıma sözleşmesine ilişkin deniz ticareti hukuku kurallarını belirler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deniz Ticareti Hukukuna Giriş, Deniz Ticareti Hukukunun Temel Kavramları | İlgili kaynaktan deniz ticareti hukukuna giriş; deniz ticareti hukukunun temel kavramları bölümünün okunması |
2 | Deniz Ticareti Hukukunun Kaynakları | İlgili kaynaktan deniz ticareti hukukunun kaynakları bölümünün okunması |
3 | Gemi: Tarifi, Ayırıcı Unsurları | İlgili kaynaktan bölümünün geminin ayırıcı unsurlarının okunması |
4 | Gemi Üzerindeki Ayni Haklar: Gemi Mülkiyeti, Gemi İpoteği | İlgili kaynaktan gemi üzerindeki ayni haklara ilişkin bölümünün okunması |
5 | Gemi Üzerinde Mülkiyetin İktisabı ve Ziya, Gemiler Üzerinde Rehin Hakları | İlgili kaynaktan gemi üzerinde mülkiyetin iktisabı ve ziya, gemiler üzerinde rehin hakları bölümünün okunması |
6 | Donatan ve Donatma İştiraki | İlgili kaynaktan donatan ve donatma iştiraki bölümünün okunması |
7 | Gemi Adamları | İlgili kaynaktan gemi adamları bölümünün okunması |
8 | Gemi Sicilleri | İlgili kaynaktan gemi sicilleri bölümünün okunması |
9 | Yolcu taşıma sözleşmesi | Misafir hoca ile ders anlatımı |
10 | Navlun Sözleşmeleri | İlgili kaynaktan navlun sözleşmelerinin bölümünün okunması |
11 | Taşıyanın Hakları, Navlun Sözleşmesinin Sona Ermesi | Misafir hoca ile ders anlatımı |
12 | Deniz Kazaları | İlgili kaynaktan deniz kazaları bölümünün okunması |
13 | Zaman Çarteri Sözleşmesi | İlgili kaynaktan zaman çarteri sözleşmesi bölümünün okunması |
14 | Denizde Taşıma Senetleri | İlgili kaynaktan denizde taşıma senetleri bölümünün okunması |
Kaynak |
Bülent Sözer, Deniz Ticareti Hukuku-I, 6. Bası, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2022 Cüneyt Süzel, Türk Mevzuatında Gemi Tanımı, Prof. Dr. Rona Serzon'a Armağan, Cilt II, Onikilevha, 2010, s. 1615-1644 Carriage of Goods by Sea, 6th Edition, Pearson, 2010 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 55 | 55 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 108 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(108/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DENİZ TİCARET HUKUKU | HUK4113035 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Mehmet Hakan TÜFEKÇİ |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yağmur ASLAN |
Dersin Amacı | Deniz Ticareti Hukuku dersiyle amaçlanan, gemilerin deniz ticaretinde işletilmesinden kaynaklanan sorumlulukların, yükümlülüklerin, hakların kapsamının belirlenmesi ve 6102 sayılı kanun çerçevesinde deniz yoluyla yük ve yolcu taşınması ile deniz kazalarına bağlı olarak ortaya çıkan hukukî sorunların ve sorumluluğa ilişkin prensip ve kaidelerin ayrıntılı olarak incelenmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Deniz Ticareti Hukukuna Giriş, Deniz Ticareti Hukukunun Temel Kavramları,Deniz Ticareti Hukukunun Kaynakları,Gemi: Tarifi, Ayırıcı Unsurları,Gemi Üzerindeki Ayni Haklar: Gemi Mülkiyeti, Gemi İpoteği,Gemi Üzerinde Mülkiyetin İktisabı ve Ziya, Gemiler Üzerinde Rehin Hakları,Donatan ve Donatma İştiraki,Gemi Adamları,Gemi Sicilleri ,Yolcu taşıma sözleşmesi,Navlun Sözleşmeleri,Taşıyanın Hakları, Navlun Sözleşmesinin Sona Ermesi,Deniz Kazaları,Zaman Çarteri Sözleşmesi,Denizde Taşıma Senetleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Deniz ticareti hukukunun ulusal ve uluslararası kurallarını yorumlar. | 10, 16, 9 | A |
Deniz ticareti hukukunun gemi, ticaret gemisi, donatan, taşıyan, konişmento, çarter party, çatma, genel avarya, çatma, gemi alacaklısı hakkı ve deniz alacağı gibi kavramlarını tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Gemi ve geminin unsurlarına ilişkin kuralları analiz eder. | 10, 16, 9 | A |
Gemi sicilinin fonksiyonunu değerlendirir. | 10, 16, 9 | A |
Gemi üzerindeki ayni hakları kategorize eder. | 10, 16, 9 | A |
Navlun sözleşmesi ve unsurlarına ilişkin temel kavramları açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Taşıyanın sorumluluklarını , haklarını ve navlun sözleşmesinin sona ermesinin hüküm ve sonuçlarını inceler. | 10, 16, 9 | A |
Deniz yoluyla yolcu taşıma sözleşmesine ilişkin deniz ticareti hukuku kurallarını belirler. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Deniz Ticareti Hukukuna Giriş, Deniz Ticareti Hukukunun Temel Kavramları | İlgili kaynaktan deniz ticareti hukukuna giriş; deniz ticareti hukukunun temel kavramları bölümünün okunması |
2 | Deniz Ticareti Hukukunun Kaynakları | İlgili kaynaktan deniz ticareti hukukunun kaynakları bölümünün okunması |
3 | Gemi: Tarifi, Ayırıcı Unsurları | İlgili kaynaktan bölümünün geminin ayırıcı unsurlarının okunması |
4 | Gemi Üzerindeki Ayni Haklar: Gemi Mülkiyeti, Gemi İpoteği | İlgili kaynaktan gemi üzerindeki ayni haklara ilişkin bölümünün okunması |
5 | Gemi Üzerinde Mülkiyetin İktisabı ve Ziya, Gemiler Üzerinde Rehin Hakları | İlgili kaynaktan gemi üzerinde mülkiyetin iktisabı ve ziya, gemiler üzerinde rehin hakları bölümünün okunması |
6 | Donatan ve Donatma İştiraki | İlgili kaynaktan donatan ve donatma iştiraki bölümünün okunması |
7 | Gemi Adamları | İlgili kaynaktan gemi adamları bölümünün okunması |
8 | Gemi Sicilleri | İlgili kaynaktan gemi sicilleri bölümünün okunması |
9 | Yolcu taşıma sözleşmesi | Misafir hoca ile ders anlatımı |
10 | Navlun Sözleşmeleri | İlgili kaynaktan navlun sözleşmelerinin bölümünün okunması |
11 | Taşıyanın Hakları, Navlun Sözleşmesinin Sona Ermesi | Misafir hoca ile ders anlatımı |
12 | Deniz Kazaları | İlgili kaynaktan deniz kazaları bölümünün okunması |
13 | Zaman Çarteri Sözleşmesi | İlgili kaynaktan zaman çarteri sözleşmesi bölümünün okunması |
14 | Denizde Taşıma Senetleri | İlgili kaynaktan denizde taşıma senetleri bölümünün okunması |
Kaynak |
Bülent Sözer, Deniz Ticareti Hukuku-I, 6. Bası, Vedat Kitapçılık, İstanbul, 2022 Cüneyt Süzel, Türk Mevzuatında Gemi Tanımı, Prof. Dr. Rona Serzon'a Armağan, Cilt II, Onikilevha, 2010, s. 1615-1644 Carriage of Goods by Sea, 6th Edition, Pearson, 2010 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | ||||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |