Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADLİ TIP | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ömer TURAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders adli tıp ile ilgili temel kavramları, yasal düzenlemeleri, adli tıp uygulamalarını, adli belgeleri, temel terminoloji ve tanımları öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Adli Tıp Derslerinin Amaçları ve Uygulama Ders Programının Paylaşılması,Adli Bilimlerin Yapılanması ve Kapsamı ,Adli Psikiyatride Temel Kavramlar Yapılandırılmış Olgu Tartışmalar,Hekimin Yasal Sorumlulukları Adli Bilirkişilik, Kanıt Nedir?,Türk Ceza Yasası ve Vücut Dokunulmazlığına Karşı Suçlar Mağdur Ve Sanığın Medikolegal Değerlendirilmesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Aile İçi Şiddet Yapılandırılmış Olgu Tartışmaları,Cinsel Travma İle İlgili Medikolegal Yaklaşım Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Çocuk İhmal ve İstismarında Medikolegal Değerlendirme,Yaralar Olgu örnekleri,Olay Yeri İncelemesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Ölümden Sonra Cesetlerde Neler Oluyor? Ölüm Nedeni Ve Orijini, Ölüm Zamanının Belirlenmesi Olgu tartışmaları,Adli Nitelikli Ölümlerde Postmortem Yöntemler Ve Değeri Adli Otopsi ve İlgili Yasal Düzenlemeler Minnesota Otopsi Protokolü,Alkol ve Madde Kötüye Kullanımı Canlıda ve Cesette Kimliklendirme,Yaralar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkemizdeki adli tıp yapılanmasını, Bilirkişiliğin tıbbi, etik ve yasal ilkelerini, Hekimlerin yasal sorumluluklarını öğrenir. | 12, 13, 16, 37, 4, 9 | A |
Çeşitli ve özellikli olgulara hekim yaklaşımını, Bilirkişi görüşü istedikleri hekimlerin ve tıp biliminin sınırlılıklarını, Aile içi şiddet ile ilgili güncel bilgileri öğrenir. | 10, 16, 6, 9 | A |
Çocuk istismarı ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve sözleşmeleri, Cinsel şiddete uğrayan bireylerin adli tıbbi değerlendirmesini, Adli otopsi ile ilgili yasal düzenlemelerini öğrenir. | 10, 16, 5, 6, 9 | A |
Postmortem yöntemler ve Minnesota Otopsi Protokolü, İnsan hakları ihlalleri, İstanbul Protokolü, adli psikiyatri, yaralar hakkında bilgi sahibi olur. | 11, 16, 4, 9 | A |
Ülkemizdeki hukuk uygulamalarının daha başarılı yürütülmesini sağlayacak düzeyde ve dünyadaki genel yaklaşımlardan haberdar olacak düzeyde bilgi ve bilinç sahibi olur. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Adli Tıp Derslerinin Amaçları ve Uygulama Ders Programının Paylaşılması | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | Adli Bilimlerin Yapılanması ve Kapsamı | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
3 | Adli Psikiyatride Temel Kavramlar Yapılandırılmış Olgu Tartışmalar | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
4 | Hekimin Yasal Sorumlulukları Adli Bilirkişilik, Kanıt Nedir? | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
5 | Türk Ceza Yasası ve Vücut Dokunulmazlığına Karşı Suçlar Mağdur Ve Sanığın Medikolegal Değerlendirilmesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
6 | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Aile İçi Şiddet Yapılandırılmış Olgu Tartışmaları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
7 | Cinsel Travma İle İlgili Medikolegal Yaklaşım Yapılandırılmış olgu tartışmaları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
8 | Çocuk İhmal ve İstismarında Medikolegal Değerlendirme | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
9 | Yaralar Olgu örnekleri | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
10 | Olay Yeri İncelemesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
11 | Ölümden Sonra Cesetlerde Neler Oluyor? Ölüm Nedeni Ve Orijini, Ölüm Zamanının Belirlenmesi Olgu tartışmaları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
12 | Adli Nitelikli Ölümlerde Postmortem Yöntemler Ve Değeri Adli Otopsi ve İlgili Yasal Düzenlemeler Minnesota Otopsi Protokolü | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
13 | Alkol ve Madde Kötüye Kullanımı Canlıda ve Cesette Kimliklendirme | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
14 | Yaralar | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
Kaynak |
Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcılarına Adli Tıp, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2020 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 4 | 5 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 22 | 22 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 110 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(110/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ADLİ TIP | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayşe NUHOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ömer TURAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders adli tıp ile ilgili temel kavramları, yasal düzenlemeleri, adli tıp uygulamalarını, adli belgeleri, temel terminoloji ve tanımları öğretmeyi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Adli Tıp Derslerinin Amaçları ve Uygulama Ders Programının Paylaşılması,Adli Bilimlerin Yapılanması ve Kapsamı ,Adli Psikiyatride Temel Kavramlar Yapılandırılmış Olgu Tartışmalar,Hekimin Yasal Sorumlulukları Adli Bilirkişilik, Kanıt Nedir?,Türk Ceza Yasası ve Vücut Dokunulmazlığına Karşı Suçlar Mağdur Ve Sanığın Medikolegal Değerlendirilmesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Aile İçi Şiddet Yapılandırılmış Olgu Tartışmaları,Cinsel Travma İle İlgili Medikolegal Yaklaşım Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Çocuk İhmal ve İstismarında Medikolegal Değerlendirme,Yaralar Olgu örnekleri,Olay Yeri İncelemesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları,Ölümden Sonra Cesetlerde Neler Oluyor? Ölüm Nedeni Ve Orijini, Ölüm Zamanının Belirlenmesi Olgu tartışmaları,Adli Nitelikli Ölümlerde Postmortem Yöntemler Ve Değeri Adli Otopsi ve İlgili Yasal Düzenlemeler Minnesota Otopsi Protokolü,Alkol ve Madde Kötüye Kullanımı Canlıda ve Cesette Kimliklendirme,Yaralar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ülkemizdeki adli tıp yapılanmasını, Bilirkişiliğin tıbbi, etik ve yasal ilkelerini, Hekimlerin yasal sorumluluklarını öğrenir. | 12, 13, 16, 37, 4, 9 | A |
Çeşitli ve özellikli olgulara hekim yaklaşımını, Bilirkişi görüşü istedikleri hekimlerin ve tıp biliminin sınırlılıklarını, Aile içi şiddet ile ilgili güncel bilgileri öğrenir. | 10, 16, 6, 9 | A |
Çocuk istismarı ile ilgili ulusal ve uluslararası yasa ve sözleşmeleri, Cinsel şiddete uğrayan bireylerin adli tıbbi değerlendirmesini, Adli otopsi ile ilgili yasal düzenlemelerini öğrenir. | 10, 16, 5, 6, 9 | A |
Postmortem yöntemler ve Minnesota Otopsi Protokolü, İnsan hakları ihlalleri, İstanbul Protokolü, adli psikiyatri, yaralar hakkında bilgi sahibi olur. | 11, 16, 4, 9 | A |
Ülkemizdeki hukuk uygulamalarının daha başarılı yürütülmesini sağlayacak düzeyde ve dünyadaki genel yaklaşımlardan haberdar olacak düzeyde bilgi ve bilinç sahibi olur. | 10, 12, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Adli Tıp Derslerinin Amaçları ve Uygulama Ders Programının Paylaşılması | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
2 | Adli Bilimlerin Yapılanması ve Kapsamı | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
3 | Adli Psikiyatride Temel Kavramlar Yapılandırılmış Olgu Tartışmalar | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
4 | Hekimin Yasal Sorumlulukları Adli Bilirkişilik, Kanıt Nedir? | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
5 | Türk Ceza Yasası ve Vücut Dokunulmazlığına Karşı Suçlar Mağdur Ve Sanığın Medikolegal Değerlendirilmesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
6 | Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliği ve Aile İçi Şiddet Yapılandırılmış Olgu Tartışmaları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
7 | Cinsel Travma İle İlgili Medikolegal Yaklaşım Yapılandırılmış olgu tartışmaları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
8 | Çocuk İhmal ve İstismarında Medikolegal Değerlendirme | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
9 | Yaralar Olgu örnekleri | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
10 | Olay Yeri İncelemesi Yapılandırılmış olgu tartışmaları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
11 | Ölümden Sonra Cesetlerde Neler Oluyor? Ölüm Nedeni Ve Orijini, Ölüm Zamanının Belirlenmesi Olgu tartışmaları | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
12 | Adli Nitelikli Ölümlerde Postmortem Yöntemler Ve Değeri Adli Otopsi ve İlgili Yasal Düzenlemeler Minnesota Otopsi Protokolü | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
13 | Alkol ve Madde Kötüye Kullanımı Canlıda ve Cesette Kimliklendirme | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
14 | Yaralar | Ön hazırlık bulunmamaktadır. |
Kaynak |
Erdem Özkara, Hukuk Öğrencileri ve Uygulayıcılarına Adli Tıp, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2020 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Hukukî kavram ve kurumları bilir, bu kavram ve kurumlar arasındaki ilişkileri sıralar. | X | |||||
2 | 2. Teorik bilginin yanı sıra hukuk kurallarını kullanma, karşılaştırma, yorumlama ve somut olaylara uygulama usul ve esaslarına vâkıftır. | X | |||||
3 | 3. Bir bilim dalı olarak hukukun ve hukuk sistemlerinin tarihî gelişim sürecini bilir. | X | |||||
4 | 4. Güncel hukukî düzenlemelerden, yargı kararlarından ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden haberdardır. | X | |||||
5 | 5. Hukukî düzenlemeleri, yargı kararlarını ve doktrinde ileri sürülen görüşleri metodolojik bir yöntemle inceler, yorumlar ve değerlendirir. | X | |||||
6 | 6. Somut hukukî uyuşmazlıkları mevzuat hükümleri, yargı kararları ve doktrinde ileri sürülen görüşlerden hareketle çözüme kavuşturur. | X | |||||
7 | 7. Hukukî uyuşmazlıkların çözümünde bağımsız davranma, inisiyatif kullanma ve yaratıcılık yeteneğine sahiptir. | X | |||||
8 | 8. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunların çözümünde gerektiğinde farklı disiplinlerden yararlanır ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | 9. Yetki ve sorumluluğu altında çalışanların meslekî gelişimlerine yönelik etkinlikler planlar ve bunları yönetir. | X | |||||
10 | 10. Teori ve uygulamadaki gelişmeleri takip eder ve bunları değerlendirir. | X | |||||
11 | 11. Toplumsal ve hukukî sorunlara eleştirel bir gözle bakar ve çözümler ortaya koyar. | X | |||||
12 | 12. Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği duygusuna sahiptir. | X | |||||
13 | 13. Hukukî konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; çözüm önerilerini gerekçeli olarak yazılı ve sözlü bir şekilde aktarır. | X | |||||
14 | 14. Mesleğe dair bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
15 | 15. Bir yabancı dili hukuk alanındaki evrensel gelişmeleri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bilir. | X | |||||
16 | 16. Toplumsal sorumluluk duygusuyla meslekî proje ve etkinlikler planlar, bunları uygular. | X | |||||
17 | 17. Milletlerarası toplumun yapısı ve ilişki biçimleri konusundaki temel bilgilere hâkim olur ve milletlerarası sorunları değerlendirir. | X | |||||
18 | 18. Evrensel hukuk ilkelerini benimsemiş bir hukukçu olarak, Türkiye Cumhuriyeti’nin hukuk devleti niteliğini savunur ve korur. | X | |||||
19 | 19. Meslekî ve ahlâkî sorumluluk duygusuna sahiptir. | X | |||||
20 | 20. Hukukî uyuşmazlıkları, olan ve olması gereken hukuk açısından değerlendirir ve çözüme kavuşturur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Bağıl Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |