Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BATI MÜZİĞİ SOLFEJ VE TEORİSİ I | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nuri Levent GÖKÇEDAĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Batı Müziğindeki temel teoriksel unsurların öğrenilmesinin yanı sıra pratiksel olarak dikte yazımı, ritmik okuma(bona), piyano eşlikli ve eşliksiz solfejin gerçekleştirilmesi.Tempo,gürlük ve ifade terimlerinin eser içinde doğru ve etkin kullanımı. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1- Batı Müziği Teorisine Giriş ve Müzikte anahtarlar; Seslerin anahtarlara göre dağılımı.,2- Müzikte aralık kavramı, 6'lı ve 7'li aralıkların pratik bir şekilde çevrim yöntemi ile tespiti.,3- Ritimlerin tek tek kodlanarak pratik bir şekilde öğrenilmesi.,4- Müzikte Tonalite sistemi Majör, ilgili Minör ton kavramı, Minör ton çeşitleri ve eserlerde ton tespitinin yapılması.,5- İkişerli ve Üçerli bölünme sistemine sahip ölçü birimleri, Müzikte Kuvvetli zaman ve Zayıf zaman kavramı.,6- Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel solfej; Fernand Fontaine ritmik okuma kitaplarından seçilecek parçaların her hafta sistematik olarak çalışılması ve kitaplardan seçilecek parçalardan oluşan ödevler.,7- Müzikte derece ve fonksiyon kavramı.,8- Tek sesli dikte yazımı için dikkat edilmesi gereken hususlar.,9- Uzak ve yakın tonlara modülasyon.,10-Senkoplu ritimlerin icrasında dikkat edilmesi gereken hususlar.,11-Batı Müziğindeki tempo, ifade ve gürlük terimlerinin türkçe karşılıklarının öğrenilmesi ve doğru bir şekilde icrası.,12-Müzikte Akorlar ve akorların kök ve çevrim hallerinin eserler içinde kullanımı.,13-Müzikte kadans ve genişletilmiş kadans.,14-Türk müzik teorisinde yabancı dile bağımlı kalmamak amacı ile kullanılabilecek alternatif türkçe teoriksel terimler ve kullanım alanları.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tampere sisteme mensup sesleri doğru bir entonasyon ile kullanır. Ses,Ritm ve Tonalite farklılıklarını hızlı algılayacak bir seviyeye gelir. Eğitmenden bağımsız eser analizi yapabilme yetisi gelişir. | 12, 14, 16, 19, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1- Batı Müziği Teorisine Giriş ve Müzikte anahtarlar; Seslerin anahtarlara göre dağılımı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | 2- Müzikte aralık kavramı, 6'lı ve 7'li aralıkların pratik bir şekilde çevrim yöntemi ile tespiti. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
3 | 3- Ritimlerin tek tek kodlanarak pratik bir şekilde öğrenilmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | 4- Müzikte Tonalite sistemi Majör, ilgili Minör ton kavramı, Minör ton çeşitleri ve eserlerde ton tespitinin yapılması. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | 5- İkişerli ve Üçerli bölünme sistemine sahip ölçü birimleri, Müzikte Kuvvetli zaman ve Zayıf zaman kavramı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | 6- Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel solfej; Fernand Fontaine ritmik okuma kitaplarından seçilecek parçaların her hafta sistematik olarak çalışılması ve kitaplardan seçilecek parçalardan oluşan ödevler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | 7- Müzikte derece ve fonksiyon kavramı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | 8- Tek sesli dikte yazımı için dikkat edilmesi gereken hususlar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | 9- Uzak ve yakın tonlara modülasyon. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | 10-Senkoplu ritimlerin icrasında dikkat edilmesi gereken hususlar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
11 | 11-Batı Müziğindeki tempo, ifade ve gürlük terimlerinin türkçe karşılıklarının öğrenilmesi ve doğru bir şekilde icrası. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | 12-Müzikte Akorlar ve akorların kök ve çevrim hallerinin eserler içinde kullanımı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
13 | 13-Müzikte kadans ve genişletilmiş kadans. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
14 | 14-Türk müzik teorisinde yabancı dile bağımlı kalmamak amacı ile kullanılabilecek alternatif türkçe teoriksel terimler ve kullanım alanları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel,Fernand Fontaine Ritmik Okuma,Solfege des solfege 1a. Noel Gallon Dikte Kitapları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 28 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(28/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BATI MÜZİĞİ SOLFEJ VE TEORİSİ I | - | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Volkan GİDİŞ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nuri Levent GÖKÇEDAĞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Batı Müziğindeki temel teoriksel unsurların öğrenilmesinin yanı sıra pratiksel olarak dikte yazımı, ritmik okuma(bona), piyano eşlikli ve eşliksiz solfejin gerçekleştirilmesi.Tempo,gürlük ve ifade terimlerinin eser içinde doğru ve etkin kullanımı. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1- Batı Müziği Teorisine Giriş ve Müzikte anahtarlar; Seslerin anahtarlara göre dağılımı.,2- Müzikte aralık kavramı, 6'lı ve 7'li aralıkların pratik bir şekilde çevrim yöntemi ile tespiti.,3- Ritimlerin tek tek kodlanarak pratik bir şekilde öğrenilmesi.,4- Müzikte Tonalite sistemi Majör, ilgili Minör ton kavramı, Minör ton çeşitleri ve eserlerde ton tespitinin yapılması.,5- İkişerli ve Üçerli bölünme sistemine sahip ölçü birimleri, Müzikte Kuvvetli zaman ve Zayıf zaman kavramı.,6- Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel solfej; Fernand Fontaine ritmik okuma kitaplarından seçilecek parçaların her hafta sistematik olarak çalışılması ve kitaplardan seçilecek parçalardan oluşan ödevler.,7- Müzikte derece ve fonksiyon kavramı.,8- Tek sesli dikte yazımı için dikkat edilmesi gereken hususlar.,9- Uzak ve yakın tonlara modülasyon.,10-Senkoplu ritimlerin icrasında dikkat edilmesi gereken hususlar.,11-Batı Müziğindeki tempo, ifade ve gürlük terimlerinin türkçe karşılıklarının öğrenilmesi ve doğru bir şekilde icrası.,12-Müzikte Akorlar ve akorların kök ve çevrim hallerinin eserler içinde kullanımı.,13-Müzikte kadans ve genişletilmiş kadans.,14-Türk müzik teorisinde yabancı dile bağımlı kalmamak amacı ile kullanılabilecek alternatif türkçe teoriksel terimler ve kullanım alanları.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tampere sisteme mensup sesleri doğru bir entonasyon ile kullanır. Ses,Ritm ve Tonalite farklılıklarını hızlı algılayacak bir seviyeye gelir. Eğitmenden bağımsız eser analizi yapabilme yetisi gelişir. | 12, 14, 16, 19, 6, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1- Batı Müziği Teorisine Giriş ve Müzikte anahtarlar; Seslerin anahtarlara göre dağılımı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
2 | 2- Müzikte aralık kavramı, 6'lı ve 7'li aralıkların pratik bir şekilde çevrim yöntemi ile tespiti. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
3 | 3- Ritimlerin tek tek kodlanarak pratik bir şekilde öğrenilmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
4 | 4- Müzikte Tonalite sistemi Majör, ilgili Minör ton kavramı, Minör ton çeşitleri ve eserlerde ton tespitinin yapılması. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
5 | 5- İkişerli ve Üçerli bölünme sistemine sahip ölçü birimleri, Müzikte Kuvvetli zaman ve Zayıf zaman kavramı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
6 | 6- Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel solfej; Fernand Fontaine ritmik okuma kitaplarından seçilecek parçaların her hafta sistematik olarak çalışılması ve kitaplardan seçilecek parçalardan oluşan ödevler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
7 | 7- Müzikte derece ve fonksiyon kavramı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | 8- Tek sesli dikte yazımı için dikkat edilmesi gereken hususlar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
9 | 9- Uzak ve yakın tonlara modülasyon. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
10 | 10-Senkoplu ritimlerin icrasında dikkat edilmesi gereken hususlar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
11 | 11-Batı Müziğindeki tempo, ifade ve gürlük terimlerinin türkçe karşılıklarının öğrenilmesi ve doğru bir şekilde icrası. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
12 | 12-Müzikte Akorlar ve akorların kök ve çevrim hallerinin eserler içinde kullanımı. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
13 | 13-Müzikte kadans ve genişletilmiş kadans. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
14 | 14-Türk müzik teorisinde yabancı dile bağımlı kalmamak amacı ile kullanılabilecek alternatif türkçe teoriksel terimler ve kullanım alanları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
Ettore Pozzoli,Ahmed Adnan Saygun Töresel,Fernand Fontaine Ritmik Okuma,Solfege des solfege 1a. Noel Gallon Dikte Kitapları. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |