Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OSMANLICA I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nuri ÖZCAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nuri ÖZCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kültürümüzün önemli bir unsuru olan Osmanlı Türkçesinin genç ilim adaylarına öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Osmanlıca'nın önemi hakkında bilgiler, lügat kullanımı.,2. Alfabe, Osmanlı Alfabesi, alfabedeki bazı harflerin özellikleri.,3. Harflerin başta, ortada ve sonda yazılışları; bu konuda temrinler.,4. Vav, Ya ve Elif harflaerinin harf ve vokal olarak fonksiyonları.,5. Türkçe kelimelerin yazılışı: a. Sessizlerin yazılışında uygulanacak kaideler, b. Seslilerin yazılışı.,6. Geçmiş derslerin metinler üzerinde özet çalışması.,7. Hareke ve bazı özel işaretler (şedde, tenvin vb). ARASINAV,8. Arapça ve Farsça kelimelerin imlası.,9. Arapça ve Farsça kelimelerin imlası.,10. Şimdiye kadarki konular üzerinde özet çalışması.,11. Arapça kelimeler hakkında genel bilgi.,12. İsm-i fail, ismi mef'ul mefhumlarının anlatılması ve bu konuda temrinler.,13. Arapça rakamlar, elif-i maksure, elif- memdude, hemzenin yazılışı (bu konuda alıştırmalar).,14. Harf-i tarif, Arapça isim tamlamaları, alıştırmalar.,GENEL SINAV.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Osmanlıca'nın önemini bilir; Osmanlı Alfabesi, alfabedeki bazı harflerin özellikleri, harflerin başta, ortada ve sonda yazılışlarını açıklar. 2. Türkçe kelimelerin yazılışında uygulanacak kaideleri ve sesli ve sessizlerin yazılışını özetler. 3. Arapça ve Farsça kelimelerin imlasını özetler; ism-i fail, ismi mef'ul mefhumlarını izah eder; harf-i tarif ve Arapça isim tamlamalarına örnekler verir. | 10, 12, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Osmanlıca'nın önemi hakkında bilgiler, lügat kullanımı. | |
2 | 2. Alfabe, Osmanlı Alfabesi, alfabedeki bazı harflerin özellikleri. | |
3 | 3. Harflerin başta, ortada ve sonda yazılışları; bu konuda temrinler. | |
4 | 4. Vav, Ya ve Elif harflaerinin harf ve vokal olarak fonksiyonları. | |
5 | 5. Türkçe kelimelerin yazılışı: a. Sessizlerin yazılışında uygulanacak kaideler, b. Seslilerin yazılışı. | |
6 | 6. Geçmiş derslerin metinler üzerinde özet çalışması. | |
7 | 7. Hareke ve bazı özel işaretler (şedde, tenvin vb). ARASINAV | |
8 | 8. Arapça ve Farsça kelimelerin imlası. | |
9 | 9. Arapça ve Farsça kelimelerin imlası. | |
10 | 10. Şimdiye kadarki konular üzerinde özet çalışması. | |
11 | 11. Arapça kelimeler hakkında genel bilgi. | |
12 | 12. İsm-i fail, ismi mef'ul mefhumlarının anlatılması ve bu konuda temrinler. | |
13 | 13. Arapça rakamlar, elif-i maksure, elif- memdude, hemzenin yazılışı (bu konuda alıştırmalar). | |
14 | 14. Harf-i tarif, Arapça isim tamlamaları, alıştırmalar. | |
15 | GENEL SINAV. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
Osmanlı Türkçesi'ne Giriş, Prof. Dr. Faruk Kadir Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Grameri, Prof. Dr. İsmail Kurt, Osmanlı Türkçesi I, Prof. Dr. Hayati develi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 2 | 8 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 36 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(36/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OSMANLICA I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nuri ÖZCAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nuri ÖZCAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kültürümüzün önemli bir unsuru olan Osmanlı Türkçesinin genç ilim adaylarına öğretilmesi. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Osmanlıca'nın önemi hakkında bilgiler, lügat kullanımı.,2. Alfabe, Osmanlı Alfabesi, alfabedeki bazı harflerin özellikleri.,3. Harflerin başta, ortada ve sonda yazılışları; bu konuda temrinler.,4. Vav, Ya ve Elif harflaerinin harf ve vokal olarak fonksiyonları.,5. Türkçe kelimelerin yazılışı: a. Sessizlerin yazılışında uygulanacak kaideler, b. Seslilerin yazılışı.,6. Geçmiş derslerin metinler üzerinde özet çalışması.,7. Hareke ve bazı özel işaretler (şedde, tenvin vb). ARASINAV,8. Arapça ve Farsça kelimelerin imlası.,9. Arapça ve Farsça kelimelerin imlası.,10. Şimdiye kadarki konular üzerinde özet çalışması.,11. Arapça kelimeler hakkında genel bilgi.,12. İsm-i fail, ismi mef'ul mefhumlarının anlatılması ve bu konuda temrinler.,13. Arapça rakamlar, elif-i maksure, elif- memdude, hemzenin yazılışı (bu konuda alıştırmalar).,14. Harf-i tarif, Arapça isim tamlamaları, alıştırmalar.,GENEL SINAV.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Osmanlıca'nın önemini bilir; Osmanlı Alfabesi, alfabedeki bazı harflerin özellikleri, harflerin başta, ortada ve sonda yazılışlarını açıklar. 2. Türkçe kelimelerin yazılışında uygulanacak kaideleri ve sesli ve sessizlerin yazılışını özetler. 3. Arapça ve Farsça kelimelerin imlasını özetler; ism-i fail, ismi mef'ul mefhumlarını izah eder; harf-i tarif ve Arapça isim tamlamalarına örnekler verir. | 10, 12, 14, 16, 4, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Osmanlıca'nın önemi hakkında bilgiler, lügat kullanımı. | |
2 | 2. Alfabe, Osmanlı Alfabesi, alfabedeki bazı harflerin özellikleri. | |
3 | 3. Harflerin başta, ortada ve sonda yazılışları; bu konuda temrinler. | |
4 | 4. Vav, Ya ve Elif harflaerinin harf ve vokal olarak fonksiyonları. | |
5 | 5. Türkçe kelimelerin yazılışı: a. Sessizlerin yazılışında uygulanacak kaideler, b. Seslilerin yazılışı. | |
6 | 6. Geçmiş derslerin metinler üzerinde özet çalışması. | |
7 | 7. Hareke ve bazı özel işaretler (şedde, tenvin vb). ARASINAV | |
8 | 8. Arapça ve Farsça kelimelerin imlası. | |
9 | 9. Arapça ve Farsça kelimelerin imlası. | |
10 | 10. Şimdiye kadarki konular üzerinde özet çalışması. | |
11 | 11. Arapça kelimeler hakkında genel bilgi. | |
12 | 12. İsm-i fail, ismi mef'ul mefhumlarının anlatılması ve bu konuda temrinler. | |
13 | 13. Arapça rakamlar, elif-i maksure, elif- memdude, hemzenin yazılışı (bu konuda alıştırmalar). | |
14 | 14. Harf-i tarif, Arapça isim tamlamaları, alıştırmalar. | |
15 | GENEL SINAV. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
Osmanlı Türkçesi'ne Giriş, Prof. Dr. Faruk Kadir Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Grameri, Prof. Dr. İsmail Kurt, Osmanlı Türkçesi I, Prof. Dr. Hayati develi. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Türk ve Avrupa Müziği alanında kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. Bu kavramlar arasındaki ilişkileri sıralar, araştırma yöntem ve tekniklerinden haberdardır. | X | |||||
2 | Bir bilim ve sanat dalı olarak Türk ve dünya müzik sistemlerinin tarihi gelişim süreçlerini bilir, sanat ve bilim etiği konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
3 | Günümüz müzik dünyasındaki gelişmelerden ve müzik teknolojilerinden haberdardır, ilgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | Edindiği kuramsal ve uygulamalı birikimler yanında alanıyla ilgili literatür için gerekli dil bilgisini de kullanarak verileri yorumlama ve değerlendirme, sorunları tanımlama, analiz etme ve çözüm önerileri geliştirme becerileri kazanır. | X | |||||
5 | Performans pratiği, etik değerler ve sanat alanındaki yasal sorumlulukların bilinciyle uygulama yapabilme ve en yeni müzik teknolojilerini kullanma becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Müzik alanı ile ilgili sorunları çözmede hem bireysel hem de ekip üyesi olarak sorumluluk alır; alanı ile ilgili bir çalışmayı planlama ve bağımsız olarak yürütebilme yeterliliğine sahip olur; farklı disiplinler ile koordinasyon sağlayarak teknoloji tabanlı işbirliği yetkinliğini kazanır. | X | |||||
7 | Alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel olarak değerlendirme ve ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik kazanır, yaşam boyu öğrenmeyi özümser. | X | |||||
8 | Alanıyla ilgili konuları ulusal ve uluslararası platformlarda yazılı-sözlü-görsel-işitsel anlatım ve sunum tekniklerini etkili biçimde kullanarak, nitel ve nicel verilerle destekleyerek aktarma yetkinliği kazanır. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili sosyal çevre için etkinlikler düzenleme yetkinliği kazanır. | X | |||||
10 | Alanıyla ilgili bilişim, iletişim teknolojileri ile bilgisayar yazılımlarını kullanma yetkinliği kazanır. | X | |||||
11 | Alanında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun performans pratiği sergileyebilme yetkinliği kazanır. | X | |||||
12 | Sanatsal ve kültürel değerlerin korunması ile estetik farkındalık konularında bilinç kazanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |