Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TASARIM YÖNETİMİ | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ERDEM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Natali TOMA |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | ‘Tasarım Yönetimi’ metodolojisinin proje yönetim prensipleri ile ilişkilendirilerek ve proje planlama kronolojisi ile aktarılarak, tasarımcıların bu “farkındalık” içinde “Geleceği Tasarlama İddiası” ile yüzleri, akılları ve ruhları geleceğe dönük ve taşlarının ışıktan oluştuğu yollarda yürümesi |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tasarım Yönetimi konusuna giriş – Sektörel fuarlar ve organizasyonlar – Bir proje (karma ve/veya ticari) hayata geçirilirken,Stratejik Planlama, Fonksiyon Belirleme, Risk Yönetimi - En iyi kullanım analizi ve hedef kitle seçimi ile stratejiyi gelis?tirirken... (Pazar analizi, planlama, konsept ve tasarım su?recindeki beklentiler, c?elis?kiler ve sonuc?ları) ,İhtiyaç Özeti!.. Konsept ve tasarım su?recindeki beklentiler – Bir örnek proje üzerinde öğrencilerin katılımı ile gerçekleşecek Beyin Fırtınası Çalışması,Fizibilite su?reci - Proje planı, Proje Bütçesi, Nakit Akışı (Eksiksiz bir fizibilite nasıl olur projenin hayata gec?irilmesindeki o?nemi nedir?),Konsept tasarım süreci (konsept tasarım ve enerji verimliliği ilişkisi) - Sürdürülebilir Konsept,Entegrasyon Yönetimi! 1. Kent ölçeğindeki çeşitli buluşma noktalarının akışının projeye yansıtılarak projenin şehir ile bağlantısının kurulması. 2. Konsept Tasarım, Uygulama projeleri ve “shop drawing” su?reçlerinin entegrasyonu,Tasarım Yönetiminde Haberleşme ve Bunun Son Ürün Kalitesine Etkisi, Sözleşme Yönetimi, Anlaşmazlıların Çözümlenmesi, İlişki Yönetimi – Örneklemeler ve soru/cevap yöntemi,Ara sınav,Uygulama Tasarımı Sürecinin Entegrasyonu – Sürdürülebilir Tasarım Yönetimi, Teknik Proje Yönetimi, Mühendislik projeleri ile koordinasyon ,Atelye – Öğrencilerin katılımı ile inşaatı tamamlanmış bir projenin mimari, iç mimari, mühendislik, aydınlatma, grafik, yangın danışmanlığı projelerinin ‘’tersine mühendislik’’ yöntemi ile irdelenmesi sayesinde ‘’tasarım yönetimi’’ konusunun yaşanarak öğrenilmesini amaçlayan bir atölye düzenlenmektedir. Öğrencilerin katılımı ile gerçekleştirilmekte olan atölyenin amacı sözleşme sürecinden inşaat sürecine kadar gerçek hayatta yaşananlara dair farkındalık kazandırmaktır. Atölye öğrencilerin katılımının yanı sıra sektörde aktif rol alan misafir mimarlar ve tasarım stüdyosu öğretmenlerinin katılımı ile gerçekleştirilmektedir.,Atelye – Öğrencilerin katılımı ile inşaatı tamamlanmış bir projenin mimari, iç mimari, mühendislik, aydınlatma, grafik, yangın danışmanlığı projelerinin ‘’tersine mühendislik’’ yöntemi ile irdelenmesi sayesinde ‘’tasarım yönetimi’’ konusunun yaşanarak öğrenilmesini amaçlayan bir atölye düzenlenmektedir. Öğrencilerin katılımı ile gerçekleştirilmekte olan atölyenin amacı sözleşme sürecinden inşaat sürecine kadar gerçek hayatta yaşananlara dair farkındalık kazandırmaktır. Atölye öğrencilerin katılımının yanı sıra sektörde aktif rol alan misafir mimarlar ve tasarım stüdyosu öğretmenlerinin katılımı ile gerçekleştirilmektedir. ,Doğadan Esinli Yenilikçi Tasarım Yöntemleri, Çok Uluslu Mimarlık Organizasyonlarında Tasarım Yönetimi ve Kültür, Tasarım Sürecinde Bütünleşik Kalite Sistemleri – Kalite-Çevre-Güvenlik Yönetimi,Inşaat kontrollük süreci – Proje revizyonları, uygulamaya yönelik detayların ve imalatların koordinasyonu, kontrollük süreci (Insaat ve yapım surecindeki riskler, yaşananlar ve sonuçları) Şantiye yaşamından örneklemeler,Açılış & devir teslim süreci (Pazarlama, satış, kiralama ve işletmeye alma süreçlerinin entegrasyonu), Açıldıktan sonra yapılacaklar & öğrenilen dersler! (Şirketler, profesyoneller, patronlar, danışmanlar ve sektörün diğer oyuncularının görevleri, uluslararası ve yerli şirketlerdeki farklı yaklaşımlar ve sonuçları…); konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Ara sınav, dönem ödevi, final sınavı | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tasarım Yönetimi konusuna giriş – Sektörel fuarlar ve organizasyonlar – Bir proje (karma ve/veya ticari) hayata geçirilirken | |
2 | Stratejik Planlama, Fonksiyon Belirleme, Risk Yönetimi - En iyi kullanım analizi ve hedef kitle seçimi ile stratejiyi gelis?tirirken... (Pazar analizi, planlama, konsept ve tasarım su?recindeki beklentiler, c?elis?kiler ve sonuc?ları) | |
3 | İhtiyaç Özeti!.. Konsept ve tasarım su?recindeki beklentiler – Bir örnek proje üzerinde öğrencilerin katılımı ile gerçekleşecek Beyin Fırtınası Çalışması | |
4 | Fizibilite su?reci - Proje planı, Proje Bütçesi, Nakit Akışı (Eksiksiz bir fizibilite nasıl olur projenin hayata gec?irilmesindeki o?nemi nedir?) | |
5 | Konsept tasarım süreci (konsept tasarım ve enerji verimliliği ilişkisi) - Sürdürülebilir Konsept | |
6 | Entegrasyon Yönetimi! 1. Kent ölçeğindeki çeşitli buluşma noktalarının akışının projeye yansıtılarak projenin şehir ile bağlantısının kurulması. 2. Konsept Tasarım, Uygulama projeleri ve “shop drawing” su?reçlerinin entegrasyonu | |
7 | Tasarım Yönetiminde Haberleşme ve Bunun Son Ürün Kalitesine Etkisi, Sözleşme Yönetimi, Anlaşmazlıların Çözümlenmesi, İlişki Yönetimi – Örneklemeler ve soru/cevap yöntemi | |
8 | Ara sınav | |
9 | Uygulama Tasarımı Sürecinin Entegrasyonu – Sürdürülebilir Tasarım Yönetimi, Teknik Proje Yönetimi, Mühendislik projeleri ile koordinasyon | |
10 | Atelye – Öğrencilerin katılımı ile inşaatı tamamlanmış bir projenin mimari, iç mimari, mühendislik, aydınlatma, grafik, yangın danışmanlığı projelerinin ‘’tersine mühendislik’’ yöntemi ile irdelenmesi sayesinde ‘’tasarım yönetimi’’ konusunun yaşanarak öğrenilmesini amaçlayan bir atölye düzenlenmektedir. Öğrencilerin katılımı ile gerçekleştirilmekte olan atölyenin amacı sözleşme sürecinden inşaat sürecine kadar gerçek hayatta yaşananlara dair farkındalık kazandırmaktır. Atölye öğrencilerin katılımının yanı sıra sektörde aktif rol alan misafir mimarlar ve tasarım stüdyosu öğretmenlerinin katılımı ile gerçekleştirilmektedir. | |
11 | Atelye – Öğrencilerin katılımı ile inşaatı tamamlanmış bir projenin mimari, iç mimari, mühendislik, aydınlatma, grafik, yangın danışmanlığı projelerinin ‘’tersine mühendislik’’ yöntemi ile irdelenmesi sayesinde ‘’tasarım yönetimi’’ konusunun yaşanarak öğrenilmesini amaçlayan bir atölye düzenlenmektedir. Öğrencilerin katılımı ile gerçekleştirilmekte olan atölyenin amacı sözleşme sürecinden inşaat sürecine kadar gerçek hayatta yaşananlara dair farkındalık kazandırmaktır. Atölye öğrencilerin katılımının yanı sıra sektörde aktif rol alan misafir mimarlar ve tasarım stüdyosu öğretmenlerinin katılımı ile gerçekleştirilmektedir. | |
12 | Doğadan Esinli Yenilikçi Tasarım Yöntemleri, Çok Uluslu Mimarlık Organizasyonlarında Tasarım Yönetimi ve Kültür, Tasarım Sürecinde Bütünleşik Kalite Sistemleri – Kalite-Çevre-Güvenlik Yönetimi | |
13 | Inşaat kontrollük süreci – Proje revizyonları, uygulamaya yönelik detayların ve imalatların koordinasyonu, kontrollük süreci (Insaat ve yapım surecindeki riskler, yaşananlar ve sonuçları) Şantiye yaşamından örneklemeler | |
14 | Açılış & devir teslim süreci (Pazarlama, satış, kiralama ve işletmeye alma süreçlerinin entegrasyonu), Açıldıktan sonra yapılacaklar & öğrenilen dersler! (Şirketler, profesyoneller, patronlar, danışmanlar ve sektörün diğer oyuncularının görevleri, uluslararası ve yerli şirketlerdeki farklı yaklaşımlar ve sonuçları…) |
Kaynak |
Ders esnasında paylaşılacaktır. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | TASARIM (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde; yaratıcı problem tanımlama ve çözme bilgisi | X | |||||
0 | TASARIM (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tasarım odaklı araştırma kurgulama, yürütme ve sonuçlarını değerlendirme ve tasarım sürecini planlama, yönetme, uygulama becerisi | X | |||||
0 | TASARIM (Yetkinlikler, Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Ekip çalışması içinde çalışma yürütebilme, disiplinler arası etkileşime önem verme ve teknoloji tabanlı iş birliği yöntemlerini uygulayabilme | X | |||||
0 | TASARIM (Yetkinlikler, Öğrenme Yetkinliği): Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirebilme, plan yapabilme ve mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirme | X | |||||
0 | TASARIM (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararsı platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarma | X | |||||
0 | TASARIM ( Yetkinlikler, Alana Özgü Yetkinlik): Toplumun yaşam kalitesini yükseltmeye yönelik mimari tasarıma tasarımına katkıda bulunma | ||||||
0 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Bilgi-Kuramsal, Olgusal) : Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durum hakkında bilgi edinirken, analitik yaklaşımla edindiği bilgiler arasında bağlantı kurabilme ve bu bilgiler ışığında aldığı mesleki eğitimdeki yeterliliklerinin sınırlarını genişletme ve vizyoner bir yaklaşımla yeni fikirler geliştirebilme | ||||||
0 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak tasarım alanında kavram geliştirme ve alanında karşılaştığı problemleri bu bilgiler ışığında çözebilme becerisi | ||||||
0 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Tarih, Kültür, sanat alanında edindiği bilgiler ışığında disiplinlerarası çalışma yapabilme | ||||||
0 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Alanında edindiği bilgileri, ihtiyaç duyduğu yönde araştırma metodları ile geliştirebilme | ||||||
0 | TARİH, KÜLTÜR, SANAT ( Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkında olma ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje, iş birlikleri ve etkinlikler düzenleme | ||||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma | ||||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun -tasarım yapabilme, -yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri önerebilme, -teknolojiyi yorumlayarak ve kullanarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme | ||||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler--Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilme | ||||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-Öğrenme Yetkinliği): İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri kavrayabilme | ||||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Amaç ve kitleye uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilme | ||||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Sürdürülebilir üretim ve yaşama hizmet etmek üzere bilgi üretme ve uygulama | ||||||
0 | MALZEME VE TEKNOLOJİ (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Teknolojik gelişime hakim olma, bu gelişimleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilme ve bu gelişimlere öncülük edebilme | ||||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili -etik değerleri, -proje yönetimi konuları, -hukuki hak ve sorumlulukları, -tasarım çalışmalarını etkileyen konularda yasal sorumlulukları ve yönetmelikleri hakkında bilgi sahibi olma | X | |||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorumlulukları tanıma ve uygulama becerisi | X | |||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilme ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunma | X | |||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca izleme ve öğrenme , karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme, sorumluluk alabilme | X | |||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde gerekli iletişim beceri ve araçlarına hakim olma ve çalışma alanında çözüm gerektiren durumlarda liderlik yapabilme | X | |||||
0 | MESLEK PRATİĞİ, PROJE YÖNETİMİ VE YASAL SORUMLULUKLAR (Yetkinlikler- Alana Özgü Yetkinlik): Meslek Pratiği, Proje Yönetimi ve Yasal sorumluluklar bilgi birikimi üzerine, ilgili olduğu disiplinlerarası etkileşimi , alanında bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilme ,kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | X | |||||
0 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Bilgi- Kuramsal, Olgusal): Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri -çevre sağlığı, -yapı sağlığı, -insan sağlığı bağlamında uygulayacak bilgiye sahip olma | X | |||||
0 | ÇEVRE, YAPI, İNSAN SAĞLIĞI (Beceriler- Bilişsel, Uygulamalı): Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini anlama ve konuyla ilgili tasarım problemlerine çözüm üretme | X | |||||
0 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında yetkinlik ve sorumluluk üstlenme | ||||||
0 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler- Öğrenme Yetkinliği): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulama bilgi sistemlerini araştırma öğrenme yetkinliği | X | |||||
0 | ÇEVRE, YAPI VE İNSAN SAĞLIĞI (Yetkinlikler-İletişim ve Sosyal Yetkinlik): Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilmek | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |