Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TASARIMDA İNSAN FAKTÖRÜ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tolga KILIÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tolga KILIÇ, Öğr.Gör. Kadir Polat BAYRAKDARLAR |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Zübeyde Keskin |
Dersin Amacı | Derste, farklı boyutta, cinsiyette, yaşta ve yetenekte olmanın yanı sıra farklı engellere sahip tüm insanların aynı haklardan yararlanmaları için eşit erişilebilir ve kullanılabilir çevre, mekân, yapı elemanı, ekipman ve ürün kullanılması amaçlanır. Bu bağlamda evrensel tasarım ilkeleri baz alınarak mekan kurgulama yöntemleri kazandırılır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tasarımda insan faktörü tanımı, işlenecek konular, yöntem ve ödev hakkında genel bilgilerin verilmesi.,İnsan ölçüleri, antropometri kavramı ve tasarımda uygulamaları. Ergonomi kavramının insan, mekan ve çevre bağlamında ele alınması. ,Tasarımda insan faktörü ile ilgili resmi mevzuatların aktarılması.,Evrensel tasarım ilkeleri ve erişilebilir tasarım kriterlerinin anlatımının yapılması.,Yürüme engelli ve tekerlekli sandalye kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile bu kullanıcıların ihtiyaç duyduğu tasarım ölçütlerinin aktarılması.,İşitme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Mekanların bir işitme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. ,Görme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Mekanların bir görme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. ,0-6 yaş grubu kullacıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Yaşlı kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması.,Tasarımda insan ve mimari mekan arasındaki psikolojik ilişkinin anlatılması.,Kamusal mekan ve tasarım prensipleri konusunun anlatımı.,Barınma amaçlı yapılarda herkes için tasarım örneklerinin incelenmesi.,Tasarımda insan faktörünü konu alan gelişmeler yeniliklerin incelenmesi. ,Mobil cihazlarla yapılı çevrede erişilebilirlik konusunun anlatımı.,Akıllı binalar ve bilgisayar arayüzlerinin erişilebilirlikte kullanımının anlatılması. ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) İnsan odaklı iç mekan tasarım kriterlerini bilir. | 14, 18, 9 | A, E, G |
2) İnsan antropometrisini ve ergonomik ölçütleri bilir. | 14 | C, E, G |
3) Tasarımda insan faktörünü ile ilgili mevzuatları yorumlar ve anlar. | 14, 18, 9 | A, E, G |
4) Yürüme engelli-tekerlekli sandalye kullanıcılarının ergonomik gereksinimlerini anlar ve bunlara ilişkin çözüm önerileri sunar. | 14, 18, 9 | E, G |
5) İşitme ve görme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri için çözüm önerileri sunar. | 14, 18, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasarımda insan faktörü tanımı, işlenecek konular, yöntem ve ödev hakkında genel bilgilerin verilmesi. | |
2 | İnsan ölçüleri, antropometri kavramı ve tasarımda uygulamaları. Ergonomi kavramının insan, mekan ve çevre bağlamında ele alınması. | |
3 | Tasarımda insan faktörü ile ilgili resmi mevzuatların aktarılması. | |
4 | Evrensel tasarım ilkeleri ve erişilebilir tasarım kriterlerinin anlatımının yapılması. | |
5 | Yürüme engelli ve tekerlekli sandalye kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile bu kullanıcıların ihtiyaç duyduğu tasarım ölçütlerinin aktarılması. | |
6 | İşitme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Mekanların bir işitme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. | |
7 | Görme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Mekanların bir görme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. | |
8 | 0-6 yaş grubu kullacıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Yaşlı kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. | |
9 | Tasarımda insan ve mimari mekan arasındaki psikolojik ilişkinin anlatılması. | |
10 | Kamusal mekan ve tasarım prensipleri konusunun anlatımı. | |
11 | Barınma amaçlı yapılarda herkes için tasarım örneklerinin incelenmesi. | |
12 | Tasarımda insan faktörünü konu alan gelişmeler yeniliklerin incelenmesi. | |
13 | Mobil cihazlarla yapılı çevrede erişilebilirlik konusunun anlatımı. | |
14 | Akıllı binalar ve bilgisayar arayüzlerinin erişilebilirlikte kullanımının anlatılması. |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır 1-) Human Factors Design Handbook, Wesley E. Woodson, Peggy Tillman, and Barry Tillman Introduction to Ergonomics, 2-) Third Edition, R.S. Bridger The Green Imperative, Victor Papanek, Story, M. F., Mueller, J.L., Mace, R.L. 1998. 3) “The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities". NC State University, The Center for Universal Design. 128 s. 4-) Sürmen, Ş. 1995. Özürlüler ve Yaşlılarla İlgili Mimari Ölçüler, Standartlar, Uygulamalar. İ.T.Ü. Çevre ve Şehircilik Uygulama Araştırma Merkezi, İstanbul. 61 s. 5-) Sürmen, Ş. 2004. Ben Sakatlandım... : Sakatlık, Özürlülük Üzerine Yazılar. Nüans Yayınevi, Ankara. 309 s. 6-)Tasarım ve Özgürlük: Engelli İnsanlar ve Herkes için Tasarım, 2007, 7-) WHO (Dünya Sağlık Örgütü). 2001. International Classification of Functioning |
7-) WHO (Dünya Sağlık Örgütü). 2001. International Classification of Functioning |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir. | X | |||||
2 | Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir. | X | |||||
3 | Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir. | X | |||||
4 | Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir. | X | |||||
5 | Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir. | X | |||||
6 | Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir. | X | |||||
7 | Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir. | ||||||
8 | Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir. | ||||||
9 | Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir. | ||||||
10 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir. | ||||||
11 | Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir. | ||||||
12 | Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir. | X | |||||
13 | Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir. | X | |||||
14 | Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir. | ||||||
15 | İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir. | ||||||
16 | Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
17 | Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir. | X | |||||
18 | Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir. | X | |||||
19 | Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir. | X | |||||
20 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir. | X | |||||
21 | Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir. | X | |||||
22 | Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir. | X | |||||
23 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir. | X | |||||
24 | Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir. | X | |||||
25 | Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir. | X | |||||
26 | Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir. | X | |||||
27 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir. | X | |||||
28 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
29 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 8 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(54/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TASARIMDA İNSAN FAKTÖRÜ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Tolga KILIÇ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Tolga KILIÇ, Öğr.Gör. Kadir Polat BAYRAKDARLAR |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Zübeyde Keskin |
Dersin Amacı | Derste, farklı boyutta, cinsiyette, yaşta ve yetenekte olmanın yanı sıra farklı engellere sahip tüm insanların aynı haklardan yararlanmaları için eşit erişilebilir ve kullanılabilir çevre, mekân, yapı elemanı, ekipman ve ürün kullanılması amaçlanır. Bu bağlamda evrensel tasarım ilkeleri baz alınarak mekan kurgulama yöntemleri kazandırılır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tasarımda insan faktörü tanımı, işlenecek konular, yöntem ve ödev hakkında genel bilgilerin verilmesi.,İnsan ölçüleri, antropometri kavramı ve tasarımda uygulamaları. Ergonomi kavramının insan, mekan ve çevre bağlamında ele alınması. ,Tasarımda insan faktörü ile ilgili resmi mevzuatların aktarılması.,Evrensel tasarım ilkeleri ve erişilebilir tasarım kriterlerinin anlatımının yapılması.,Yürüme engelli ve tekerlekli sandalye kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile bu kullanıcıların ihtiyaç duyduğu tasarım ölçütlerinin aktarılması.,İşitme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Mekanların bir işitme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. ,Görme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Mekanların bir görme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. ,0-6 yaş grubu kullacıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Yaşlı kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması.,Tasarımda insan ve mimari mekan arasındaki psikolojik ilişkinin anlatılması.,Kamusal mekan ve tasarım prensipleri konusunun anlatımı.,Barınma amaçlı yapılarda herkes için tasarım örneklerinin incelenmesi.,Tasarımda insan faktörünü konu alan gelişmeler yeniliklerin incelenmesi. ,Mobil cihazlarla yapılı çevrede erişilebilirlik konusunun anlatımı.,Akıllı binalar ve bilgisayar arayüzlerinin erişilebilirlikte kullanımının anlatılması. ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1) İnsan odaklı iç mekan tasarım kriterlerini bilir. | 14, 18, 9 | A, E, G |
2) İnsan antropometrisini ve ergonomik ölçütleri bilir. | 14 | C, E, G |
3) Tasarımda insan faktörünü ile ilgili mevzuatları yorumlar ve anlar. | 14, 18, 9 | A, E, G |
4) Yürüme engelli-tekerlekli sandalye kullanıcılarının ergonomik gereksinimlerini anlar ve bunlara ilişkin çözüm önerileri sunar. | 14, 18, 9 | E, G |
5) İşitme ve görme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri için çözüm önerileri sunar. | 14, 18, 9 | A, G |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tasarımda insan faktörü tanımı, işlenecek konular, yöntem ve ödev hakkında genel bilgilerin verilmesi. | |
2 | İnsan ölçüleri, antropometri kavramı ve tasarımda uygulamaları. Ergonomi kavramının insan, mekan ve çevre bağlamında ele alınması. | |
3 | Tasarımda insan faktörü ile ilgili resmi mevzuatların aktarılması. | |
4 | Evrensel tasarım ilkeleri ve erişilebilir tasarım kriterlerinin anlatımının yapılması. | |
5 | Yürüme engelli ve tekerlekli sandalye kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile bu kullanıcıların ihtiyaç duyduğu tasarım ölçütlerinin aktarılması. | |
6 | İşitme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Mekanların bir işitme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. | |
7 | Görme engelli kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Mekanların bir görme engelli kullanıcı için uygun hale dönüştürülebilmesi. | |
8 | 0-6 yaş grubu kullacıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. Yaşlı kullanıcıların ergonomik gereksinimleri ile tasarım ölçütlerinin aktarılması. | |
9 | Tasarımda insan ve mimari mekan arasındaki psikolojik ilişkinin anlatılması. | |
10 | Kamusal mekan ve tasarım prensipleri konusunun anlatımı. | |
11 | Barınma amaçlı yapılarda herkes için tasarım örneklerinin incelenmesi. | |
12 | Tasarımda insan faktörünü konu alan gelişmeler yeniliklerin incelenmesi. | |
13 | Mobil cihazlarla yapılı çevrede erişilebilirlik konusunun anlatımı. | |
14 | Akıllı binalar ve bilgisayar arayüzlerinin erişilebilirlikte kullanımının anlatılması. |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır 1-) Human Factors Design Handbook, Wesley E. Woodson, Peggy Tillman, and Barry Tillman Introduction to Ergonomics, 2-) Third Edition, R.S. Bridger The Green Imperative, Victor Papanek, Story, M. F., Mueller, J.L., Mace, R.L. 1998. 3) “The Universal Design File: Designing for People of All Ages and Abilities". NC State University, The Center for Universal Design. 128 s. 4-) Sürmen, Ş. 1995. Özürlüler ve Yaşlılarla İlgili Mimari Ölçüler, Standartlar, Uygulamalar. İ.T.Ü. Çevre ve Şehircilik Uygulama Araştırma Merkezi, İstanbul. 61 s. 5-) Sürmen, Ş. 2004. Ben Sakatlandım... : Sakatlık, Özürlülük Üzerine Yazılar. Nüans Yayınevi, Ankara. 309 s. 6-)Tasarım ve Özgürlük: Engelli İnsanlar ve Herkes için Tasarım, 2007, 7-) WHO (Dünya Sağlık Örgütü). 2001. International Classification of Functioning |
7-) WHO (Dünya Sağlık Örgütü). 2001. International Classification of Functioning |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Planlama, uygulama, yönetme ve denetleme süreçlerinde problemi tanımlayıp alternatif çözümler üretebilir. | X | |||||
2 | Tasarım odaklı araştırma yapıp, tasarım sürecini planlayıp yönetebilir. | X | |||||
3 | Ekip çalışması ve disiplinler arası işbirliğinde bulunarak çalışmalarını yürütebilir. | X | |||||
4 | Alanında kazandığı bilgi ve becerilerini eleştirel olarak değerlendirip, mesleki bilgi, beceri ve yaklaşımlarını sürekli geliştirebilir. | X | |||||
5 | Tasarım çözümlerini ulusal ve uluslararası platformlarda sözlü, yazılı ve görsel (2B ve 3B) olarak aktarabilir. | X | |||||
6 | Toplumun yaşam kalitesini ve kamu yararını yükseltmeye yönelik kentsel tasarıma / kentsel gelişmeye ve dönüşüme / peyzaj tasarımına katkıda bulunabilir. | X | |||||
7 | Dünyadaki ve Türkiye'deki tarihsel, kültürel gelişim ve güncel durumu örneklerle açıklayabilir. | ||||||
8 | Tarih, kültür ve sanat alanında edindiği bilgileri kullanarak, evrensel ve geleneksel değerler doğrultusunda tasarım alanında karşılaştığı problemleri çözebilir. | ||||||
9 | Tarih, Kültür, sanat alanında, sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda gerektiğinde ekip çalışanı, gerektiğinde lider olarak rol alabilir. | ||||||
10 | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri, yaşam boyu farklı araştırma metotları ile ilişkilendirebilir. | ||||||
11 | Sosyal, kültürel olguların ve sürekli değişimin farkındadır ve toplumsal sorumluluk bilinci ile sosyal çevre için plan, strateji, proje çalışmaları yapıp, iş birlikleri kurabilir. | ||||||
12 | Alanıyla ilgili problemin çözümünde kullanılacak -teknoloji, -malzeme, -ürün ve üretim yöntemlerini özetleyebilir. | X | |||||
13 | Malzeme, teknoloji ve üretim yöntemlerini bilerek bu yöntemlere uygun tasarım yapabilir ve yeni teknoloji üretim yöntemleri önerebilir. | X | |||||
14 | Yapım ve üretim teknolojilerinde farklı alan ve ihtiyaçlar temelinde çalışan paydaşlarla iş birliği yapabilir. | ||||||
15 | İhtiyaca göre gerekleri karşılayacak teknolojik araçlar arasındaki uyumluluk ve esneklikleri belirleyebilir. | ||||||
16 | Amaca ve topluma uygun iletişim teknik ve teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
17 | Teknolojik gelişimlere hakimdir, yeni gelişmeleri yorumlayarak yaratıcı tasarım çözümleri geliştirebilir ve bu gelişimlere öncülük edebilir. | X | |||||
18 | Sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir üretim kavramlarını tanımlayıp, bu konuların günümüzdeki önemini örnekler vererek anlatabilir. | X | |||||
19 | Alanıyla ilgili etik değerler, proje yönetimi, hukuki hak ve sorumlulukları ve yönetmeliklerle ilgili uzmanlık düzeyindeki bilgi birikimini ortaya koyup, çözüm üretebilir. | X | |||||
20 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında projenin yönetilmesinde kullanılan teknikleri ve yasal sorunlulukları tanımlayıp uygulayabilir. | X | |||||
21 | Mesleğin gerektirdiği farklı çalışma ortam ve biçimlerine uyum sağlayabilir ve bu ortamların geliştirilmesine katkıda bulunabilir. | X | |||||
22 | Tasarım ve yapım projelerinin yasal, yönetimsel ve prosedürsel gerekliliklerini mesleki yaşam boyunca takip edip, karmaşık sorunların çözümünde yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir. | X | |||||
23 | Projenin girişim aşamasından başlayarak planlama, tasarım, yapım ve işletme aşamalarında ve projenin yönetilmesinde edindiği iletişim becerilerini gösterebilir. | X | |||||
24 | Edindiği tüm kuramsal ve uygulamalı, meslek pratiği, proje yönetimi ve yasal sorumluluklar konularındaki, bilgi birikimini uzmanlık düzeyine taşıyabilir. | X | |||||
25 | Alanıyla ilgili problemlere çözüm üretirken kullanacağı yöntem ve teknikleri, çevre sağlığı, yapı sağlığı, insan sağlığı bağlamında değerlendirebilir. | X | |||||
26 | Çevre, yapı ve insan sağlığı ilişkilerini göz önünde bulundurarak konuyla ilgili tasarım problemlerini çözebilir. | X | |||||
27 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kent/mekan/ürün planlama tasarım uygulama ve denetleme konularında fikrini, nicel ve nitel verilerle destekleyerek, disiplinler arası uzmanlarla sistemli bir biçimde paylaşabilir. | X | |||||
28 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda kuramsal ve uygulamalı bilgi sistemlerini araştırarak eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir. | X | |||||
29 | Çevre, yapı ve insan sağlığı konusunda tüm uzmanlık alanları ile iletişim kurabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |