Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GIDA GÜVENLİĞİ, HİJYEN VE SANİTASYON | - | Bahar Dönemi | 3+2 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Armin AMANPOUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gıdanın bozulmasına neden olan biyolojik, kimyasal ve fiziksel faktörler ve bozulmayı önleme yöntemleri anlatılmaktadır. Gıda çalışanları için kişisel hijyenin önemi, kullanılan mutfak alanı ve sağlıklı ekipmanlar, üretim sırasında dikkat edilmesi gereken hijyen adımları ve HACCP konsepti anlatılmaktadır. Taşıma, hazırlama, pişirme, çözdürme ve sıcak tutma aşamalarında gıda güvenliği ve hijyeni için gerekli bilgileri içerir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hijyen, Sanitasyon ve Temizlik Konseptleri ,Temizlik ve temizleme maddeleri ,Modern temizleme sistemleri ,Gıda işletmeleri için kalite yönetim sistemleri ,Temel Mikrobiyoloji ,Mikroorganizma bulaşma kaynakları ,Çapraz bulaşma ,Personel hijyeni ,Gıda endüstrisinde fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler ,Gıda ve mikroorganizma arasındaki ilişki ,Gıda güvenliği ve yönetim sistemi ,İzlenebilirlik,İyi imalat uygulamaları ,Gıda güvenliği yönetim sistemleri ve HACCP ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gıda işletmelerinde uygulanan hijyen ve sanitasyon işlemi ile ilgili temel kavramları bilir. | 1 | C |
Mikrobiyolojik, biyolojik, kimyasal ve fiziksel bulaşmalar, etmenleri ve neden oldukları sağlık riskleri hakkında temel bilgileri ve kavramları açıklar. | 16 | C |
Üretim prosesine ve üretilen ürüne uygun farklı temizlik ve dezenfeksiyon yöntemlerini seçer. | 1 | C |
Uygulanan hijyen ve sanitasyon programının etkinliğini belirler ve ilgili mevzuatları açıklar. | 1, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hijyen, Sanitasyon ve Temizlik Konseptleri | |
2 | Temizlik ve temizleme maddeleri | verilen kaynağın belirli bölümünün okunması |
3 | Modern temizleme sistemleri | |
4 | Gıda işletmeleri için kalite yönetim sistemleri | |
5 | Temel Mikrobiyoloji | |
6 | Mikroorganizma bulaşma kaynakları | verilen kaynağın belirli bölümünün okunması |
7 | Çapraz bulaşma | |
8 | Personel hijyeni | |
9 | Gıda endüstrisinde fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler | |
10 | Gıda ve mikroorganizma arasındaki ilişki | verilen kaynağın belirli bölümünün okunması |
11 | Gıda güvenliği ve yönetim sistemi | |
12 | İzlenebilirlik | |
13 | İyi imalat uygulamaları | |
14 | Gıda güvenliği yönetim sistemleri ve HACCP |
Kaynak |
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır |
Kayaardı, S. (2015). Gıda hijyeni ve sanitasyon. Sidas Medya. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | X | |||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 5 | 70 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 1 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 3 | 2 | 6 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 13 | 13 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 123 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(123/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GIDA GÜVENLİĞİ, HİJYEN VE SANİTASYON | - | Bahar Dönemi | 3+2 | 4 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Armin AMANPOUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gıdanın bozulmasına neden olan biyolojik, kimyasal ve fiziksel faktörler ve bozulmayı önleme yöntemleri anlatılmaktadır. Gıda çalışanları için kişisel hijyenin önemi, kullanılan mutfak alanı ve sağlıklı ekipmanlar, üretim sırasında dikkat edilmesi gereken hijyen adımları ve HACCP konsepti anlatılmaktadır. Taşıma, hazırlama, pişirme, çözdürme ve sıcak tutma aşamalarında gıda güvenliği ve hijyeni için gerekli bilgileri içerir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Hijyen, Sanitasyon ve Temizlik Konseptleri ,Temizlik ve temizleme maddeleri ,Modern temizleme sistemleri ,Gıda işletmeleri için kalite yönetim sistemleri ,Temel Mikrobiyoloji ,Mikroorganizma bulaşma kaynakları ,Çapraz bulaşma ,Personel hijyeni ,Gıda endüstrisinde fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler ,Gıda ve mikroorganizma arasındaki ilişki ,Gıda güvenliği ve yönetim sistemi ,İzlenebilirlik,İyi imalat uygulamaları ,Gıda güvenliği yönetim sistemleri ve HACCP ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gıda işletmelerinde uygulanan hijyen ve sanitasyon işlemi ile ilgili temel kavramları bilir. | 1 | C |
Mikrobiyolojik, biyolojik, kimyasal ve fiziksel bulaşmalar, etmenleri ve neden oldukları sağlık riskleri hakkında temel bilgileri ve kavramları açıklar. | 16 | C |
Üretim prosesine ve üretilen ürüne uygun farklı temizlik ve dezenfeksiyon yöntemlerini seçer. | 1 | C |
Uygulanan hijyen ve sanitasyon programının etkinliğini belirler ve ilgili mevzuatları açıklar. | 1, 9 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hijyen, Sanitasyon ve Temizlik Konseptleri | |
2 | Temizlik ve temizleme maddeleri | verilen kaynağın belirli bölümünün okunması |
3 | Modern temizleme sistemleri | |
4 | Gıda işletmeleri için kalite yönetim sistemleri | |
5 | Temel Mikrobiyoloji | |
6 | Mikroorganizma bulaşma kaynakları | verilen kaynağın belirli bölümünün okunması |
7 | Çapraz bulaşma | |
8 | Personel hijyeni | |
9 | Gıda endüstrisinde fiziksel, kimyasal ve biyolojik tehlikeler | |
10 | Gıda ve mikroorganizma arasındaki ilişki | verilen kaynağın belirli bölümünün okunması |
11 | Gıda güvenliği ve yönetim sistemi | |
12 | İzlenebilirlik | |
13 | İyi imalat uygulamaları | |
14 | Gıda güvenliği yönetim sistemleri ve HACCP |
Kaynak |
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır |
Kayaardı, S. (2015). Gıda hijyeni ve sanitasyon. Sidas Medya. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | X | |||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |