Bu ders öğrencilere, yiyecek içecek işletmelerinde servis ile alakalı hem teknik, hem de pratik ve sosyal anlamda nasıl bir hizmet vermeleri gerektiğini öğretmeyi hedeflemektedir.
Dersin Hedefleri: yiyecek içecek hizmetlerine giriş, yiyecek içecek hizmetlerinde çalışanlar, görev ve nitelikleri, farklı rütbelendirme sistemleri, yiyecek içecek işletmelerinde kullanılan ekipmanlar, yiyecek içecek işletmelerinde ön hazırlık ve kuver, kuver çeşitleri, kuver açma, uluslararası sunum tarzları. servis türleri, temel servis bilgileri. ve özellikleri, rezervasyon alma, konuğu karşılama, sipariş alma, konuk ile ilişkiler ve şikâyetlerle ile ilgilenme.
Dersin İçeriği
Bu ders; Servisin Tanımı, Yemek ve İçki Servisinin Önemi,Yemek ve İçkicek işletmelerinin çeşitleri
Servis Türleri,Servis Personeli,Servis Öncesi Yapılan Son Çalışmalar,Genel Servis Kuralları,Servis Basamakları
,Servis Departmanında Kullanılan Araçlar,Servis Alanındaki Güvenlik ve Dünya Sağlık Teşkilatının Gıda Güvenliği
,Konuk ile İlişkiler ve Şikâyetler ile İlgilenme
,Servis Teknolojileri
,Bar Çeşitleri, Bar Personeli, Barda Kullanılan Araç ve Gereçler
,Genel İçki ve Şarap Bilgisi
,Peçete Katlama,Uygulama
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yiyecek içecek işletmelerinde kullanılan ekipmanları belirler.
1, 16, 19, 9
A, C
Yiyecek içecek işletmelerinde ön hazırlık, kuver açma ve servis kurallarını anlar.
1, 16
A, C
Yiyecek içecek hizmetlerinde bilgi ve beceri kazanır.
1, 10, 16, 9
A, C
Yiyecek içecek hizmetlerinde mükemmel servis verebilmenin inceliklerini çözümleyebilir.
1, 16, 19
A, C
Gastronomi alanın da servisin önemini anlatırken, servis metotları üzerine bilgi edinir.
1, 9
C
Servis departmanın da çalışan personelin iş tanımlarını, iş gereklerini ve sahip olması gereken genel özelliklerini anlar.
1, 12, 19, 9
A, C
Bütün öğünlerde ki “Mise en Place”, kuver açmanın temel kurallarını öğrenirken , “ A la Carte” ve “Table D´ Hote” kuverlerin arasındaki farkları anlar.
1, 9
A, C
Yemekten şikâyeti olan bir müşteri ile ilgilenmenin kurallarını algilar.
1, 9
A, C
Bar yönetimi hakkında genel bilgi sahibi olurken, restoranlar da alkol uygulamalarını öğrenir
1, 19, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Servisin Tanımı, Yemek ve İçki Servisinin Önemi
2
Yemek ve İçkicek işletmelerinin çeşitleri
Servis Türleri
3
Servis Personeli
4
Servis Öncesi Yapılan Son Çalışmalar
5
Genel Servis Kuralları
6
Servis Basamakları
7
Servis Departmanında Kullanılan Araçlar
8
Servis Alanındaki Güvenlik ve Dünya Sağlık Teşkilatının Gıda Güvenliği
9
Konuk ile İlişkiler ve Şikâyetler ile İlgilenme
10
Servis Teknolojileri
11
Bar Çeşitleri, Bar Personeli, Barda Kullanılan Araç ve Gereçler
12
Genel İçki ve Şarap Bilgisi
13
Peçete Katlama
14
Uygulama
Kaynak
Öğretim görevlisi ders notları
• Yrd. Doç. Dr. Yaşar Yılmaz. Konaklama ve Ağırlama İşletmelerinde Servis Tekniği ve Yönetimi, 2008. ISBN 975-8326-99-0.
• Dahmer, Sondra j. Restaurant Service Basics, 2009. John Wiley & Sons, Inc.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
X
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
1
14
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
3
5
15
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
5
3
15
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
3
21
Genel Sınav ve Hazırlığı
7
3
21
Performans Görevi, Bakım Planı
3
5
15
Toplam İş Yükü (Saat)
143
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(143/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
YİYECEK İÇECEK SERVİSİ
-
Güz Dönemi
3+0
3
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Banu ÖZDEN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders öğrencilere, yiyecek içecek işletmelerinde servis ile alakalı hem teknik, hem de pratik ve sosyal anlamda nasıl bir hizmet vermeleri gerektiğini öğretmeyi hedeflemektedir.
Dersin Hedefleri: yiyecek içecek hizmetlerine giriş, yiyecek içecek hizmetlerinde çalışanlar, görev ve nitelikleri, farklı rütbelendirme sistemleri, yiyecek içecek işletmelerinde kullanılan ekipmanlar, yiyecek içecek işletmelerinde ön hazırlık ve kuver, kuver çeşitleri, kuver açma, uluslararası sunum tarzları. servis türleri, temel servis bilgileri. ve özellikleri, rezervasyon alma, konuğu karşılama, sipariş alma, konuk ile ilişkiler ve şikâyetlerle ile ilgilenme.
Dersin İçeriği
Bu ders; Servisin Tanımı, Yemek ve İçki Servisinin Önemi,Yemek ve İçkicek işletmelerinin çeşitleri
Servis Türleri,Servis Personeli,Servis Öncesi Yapılan Son Çalışmalar,Genel Servis Kuralları,Servis Basamakları
,Servis Departmanında Kullanılan Araçlar,Servis Alanındaki Güvenlik ve Dünya Sağlık Teşkilatının Gıda Güvenliği
,Konuk ile İlişkiler ve Şikâyetler ile İlgilenme
,Servis Teknolojileri
,Bar Çeşitleri, Bar Personeli, Barda Kullanılan Araç ve Gereçler
,Genel İçki ve Şarap Bilgisi
,Peçete Katlama,Uygulama
; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yiyecek içecek işletmelerinde kullanılan ekipmanları belirler.
1, 16, 19, 9
A, C
Yiyecek içecek işletmelerinde ön hazırlık, kuver açma ve servis kurallarını anlar.
1, 16
A, C
Yiyecek içecek hizmetlerinde bilgi ve beceri kazanır.
1, 10, 16, 9
A, C
Yiyecek içecek hizmetlerinde mükemmel servis verebilmenin inceliklerini çözümleyebilir.
1, 16, 19
A, C
Gastronomi alanın da servisin önemini anlatırken, servis metotları üzerine bilgi edinir.
1, 9
C
Servis departmanın da çalışan personelin iş tanımlarını, iş gereklerini ve sahip olması gereken genel özelliklerini anlar.
1, 12, 19, 9
A, C
Bütün öğünlerde ki “Mise en Place”, kuver açmanın temel kurallarını öğrenirken , “ A la Carte” ve “Table D´ Hote” kuverlerin arasındaki farkları anlar.
1, 9
A, C
Yemekten şikâyeti olan bir müşteri ile ilgilenmenin kurallarını algilar.
1, 9
A, C
Bar yönetimi hakkında genel bilgi sahibi olurken, restoranlar da alkol uygulamalarını öğrenir
1, 19, 9
A, C
Öğretim Yöntemleri:
1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Servisin Tanımı, Yemek ve İçki Servisinin Önemi
2
Yemek ve İçkicek işletmelerinin çeşitleri
Servis Türleri
3
Servis Personeli
4
Servis Öncesi Yapılan Son Çalışmalar
5
Genel Servis Kuralları
6
Servis Basamakları
7
Servis Departmanında Kullanılan Araçlar
8
Servis Alanındaki Güvenlik ve Dünya Sağlık Teşkilatının Gıda Güvenliği
9
Konuk ile İlişkiler ve Şikâyetler ile İlgilenme
10
Servis Teknolojileri
11
Bar Çeşitleri, Bar Personeli, Barda Kullanılan Araç ve Gereçler
12
Genel İçki ve Şarap Bilgisi
13
Peçete Katlama
14
Uygulama
Kaynak
Öğretim görevlisi ders notları
• Yrd. Doç. Dr. Yaşar Yılmaz. Konaklama ve Ağırlama İşletmelerinde Servis Tekniği ve Yönetimi, 2008. ISBN 975-8326-99-0.
• Dahmer, Sondra j. Restaurant Service Basics, 2009. John Wiley & Sons, Inc.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
X
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
X
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.