Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MUTFAKTA SAĞLIKLI GIDA İŞLEME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Armin AMANPOUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı mutfak için gereken koşullar ve dikkat edilmesi gereken hususları açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mutfakta gıda mikrobiyolojisi ,Etiket, hijyen ve ekipman ,Gıda işlemesinin besin değerine etkisi, sağlıklı pişirme yöntemleri ,Sağlıklı yağlar, tuz çeşitleri ,Sağlıklı karbonhidrat kaynakları ,Fonksiyonel gıdalar ,Baharatlar, otlar ve sağlıklı yemek ,Sağlıklı Besin, Zararlı besin,Sağlıklı beslenme için menü planlaması,Gıda güvenliliği (GMP ve HACCP), halk Sağlı ve personel hijyeni,Sağlıklı yemekler (alternatif beslenme tipleri, Türk mutfağı) ,Mutfak aletlerinin sağlıklı gıda üzerine etkisi,Mutfakta Dezenfektan Uygulamaları ,Sağlıklı Hammadde ve etiket okuma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Mutfak hijyeni, personel hijyeni, hammadde seçimi ve pişirme yöntemler arasındaki etkileşimin ve önemini sağlıklı yemek üretiminde bilir. | 9 | C |
Daha sağlıklı ve lezzetli menüler hazırlar. | 1 | C, F |
Daha sağlıklı gıda üretimi için alternatife besin üyeleri ve pişirme yöntemleri araştırmayı ve oluşturmayı geliştirir. | 1, 16 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mutfakta gıda mikrobiyolojisi | |
2 | Etiket, hijyen ve ekipman | derste gösterilecek ekipman ve araçların temini |
3 | Gıda işlemesinin besin değerine etkisi, sağlıklı pişirme yöntemleri | |
4 | Sağlıklı yağlar, tuz çeşitleri | Bazı yağ ve tuz kaynaklarının ders için hazırlanması |
5 | Sağlıklı karbonhidrat kaynakları | |
6 | Fonksiyonel gıdalar | |
7 | Baharatlar, otlar ve sağlıklı yemek | Bazı baharat ve otların ders için alınıp hazırlanması |
8 | Sağlıklı Besin, Zararlı besin | |
9 | Sağlıklı beslenme için menü planlaması | |
10 | Gıda güvenliliği (GMP ve HACCP), halk Sağlı ve personel hijyeni | |
11 | Sağlıklı yemekler (alternatif beslenme tipleri, Türk mutfağı) | |
12 | Mutfak aletlerinin sağlıklı gıda üzerine etkisi | |
13 | Mutfakta Dezenfektan Uygulamaları | |
14 | Sağlıklı Hammadde ve etiket okuma |
Kaynak |
Artık, N., Şanlıler, N., Sezgin, A., C. 2021. Gıda güvenliği ve Gıda mevzuatı. Ankara. Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-9440-88-2, 3. Baskı. Seçim, Y., Bayrakcı, S. 2021. İleri Mutfak Bilimleri. Ankara. Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-254-471-6, 1. Baskı. Seçim, Y., Bayrakcı, S. 2021. Temel Mutfak Bilimleri. Ankara. Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-254-469-3, 1. Baskı Güler, O., Akdağ, G., Kale, A. Disiplinlearası Bakış Açısıyla Gastronomi kavramları, araştırmalar ve çalışma öneriler. Ankara. Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-254-470-9, 1. Baskı |
Journal of Food Science, Food Technology, European Food Research and Technology |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | ||||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 2 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 2 | 6 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 5 | 3 | 15 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 3 | 3 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 3 | 6 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(80/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MUTFAKTA SAĞLIKLI GIDA İŞLEME | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Armin AMANPOUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlıklı mutfak için gereken koşullar ve dikkat edilmesi gereken hususları açıklamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mutfakta gıda mikrobiyolojisi ,Etiket, hijyen ve ekipman ,Gıda işlemesinin besin değerine etkisi, sağlıklı pişirme yöntemleri ,Sağlıklı yağlar, tuz çeşitleri ,Sağlıklı karbonhidrat kaynakları ,Fonksiyonel gıdalar ,Baharatlar, otlar ve sağlıklı yemek ,Sağlıklı Besin, Zararlı besin,Sağlıklı beslenme için menü planlaması,Gıda güvenliliği (GMP ve HACCP), halk Sağlı ve personel hijyeni,Sağlıklı yemekler (alternatif beslenme tipleri, Türk mutfağı) ,Mutfak aletlerinin sağlıklı gıda üzerine etkisi,Mutfakta Dezenfektan Uygulamaları ,Sağlıklı Hammadde ve etiket okuma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Mutfak hijyeni, personel hijyeni, hammadde seçimi ve pişirme yöntemler arasındaki etkileşimin ve önemini sağlıklı yemek üretiminde bilir. | 9 | C |
Daha sağlıklı ve lezzetli menüler hazırlar. | 1 | C, F |
Daha sağlıklı gıda üretimi için alternatife besin üyeleri ve pişirme yöntemleri araştırmayı ve oluşturmayı geliştirir. | 1, 16 | C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mutfakta gıda mikrobiyolojisi | |
2 | Etiket, hijyen ve ekipman | derste gösterilecek ekipman ve araçların temini |
3 | Gıda işlemesinin besin değerine etkisi, sağlıklı pişirme yöntemleri | |
4 | Sağlıklı yağlar, tuz çeşitleri | Bazı yağ ve tuz kaynaklarının ders için hazırlanması |
5 | Sağlıklı karbonhidrat kaynakları | |
6 | Fonksiyonel gıdalar | |
7 | Baharatlar, otlar ve sağlıklı yemek | Bazı baharat ve otların ders için alınıp hazırlanması |
8 | Sağlıklı Besin, Zararlı besin | |
9 | Sağlıklı beslenme için menü planlaması | |
10 | Gıda güvenliliği (GMP ve HACCP), halk Sağlı ve personel hijyeni | |
11 | Sağlıklı yemekler (alternatif beslenme tipleri, Türk mutfağı) | |
12 | Mutfak aletlerinin sağlıklı gıda üzerine etkisi | |
13 | Mutfakta Dezenfektan Uygulamaları | |
14 | Sağlıklı Hammadde ve etiket okuma |
Kaynak |
Artık, N., Şanlıler, N., Sezgin, A., C. 2021. Gıda güvenliği ve Gıda mevzuatı. Ankara. Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-9440-88-2, 3. Baskı. Seçim, Y., Bayrakcı, S. 2021. İleri Mutfak Bilimleri. Ankara. Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-254-471-6, 1. Baskı. Seçim, Y., Bayrakcı, S. 2021. Temel Mutfak Bilimleri. Ankara. Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-254-469-3, 1. Baskı Güler, O., Akdağ, G., Kale, A. Disiplinlearası Bakış Açısıyla Gastronomi kavramları, araştırmalar ve çalışma öneriler. Ankara. Detay Yayıncılık, ISBN: 978-605-254-470-9, 1. Baskı |
Journal of Food Science, Food Technology, European Food Research and Technology |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | ||||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |