Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GIDA BİLİMİ VE BESLENME İLKELERİ | GMS1164270 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Temel besin öğelerini, özelliklerini, önemini açıklamak ve beslenme biçimlerinin insan vücuduna olan etkilerini irdelemektir. Sağlıklı beslenme konusunda temel bilgileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, beslenme kavramı, gıda seçimi, sağlık beslenme,Makro besin öğeleri, Karbonhidratlar, Basit şekerler, Kompleks şekerler, diyette karbonhidrat miktarının azaltılması,Proteinler, diyette proteinlerin önemi, gıdalardaki fonksiyonları, ,Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol) Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları ,Mineraller, minerallerin insan sağlığına etkileri, Vitaminler, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler, ,Su, insan sağlığı açısından önemi, gıdadaki fonksiyonu,,Sağlıklı ürün geliştirme,Glutensiz, şekersiz, vegan ürün geliştirme,Besin grupları; ekmek, tahıl ve baklagil grubu, proje konularının tartışılması, ekşi mayalı ekmekler, tam tahıllı ürünler, proje fikirlerinin tartışılması,Besin grupları; et, süt, yumurta grubu, sebze ve meyve grubu; yağlar ve şekerler Diyet ve sağlık,Gıda intoleransları; laktoz intoleransı, gluten intoleransı,Vegan ve Vejeteryan beslenme ,Proje sunumları,Proje değerlendirmeleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Besin öğelerinin sağlık için önemini de belirterek beslenmeyi tanımlar. | 10, 4, 9 | |
Beslenmenin temellerini çevresini ve meslektaşlarını bilgilendirecek şekilde açıklar. | 10, 4, 9 | |
Fizyolojik gereksinimleri de irdeleyerek beslenme ve sağlık arasında ilişkiyi açıklar. | 10, 16, 9 | |
Sağlıksız bir menüyü temel beslenme ilkeleri bilgilerini kullanarak tanımlar. | 10, 16, 9 | |
Sağlığın korunmasına fayda sağlayan fonksiyonel besinlerin işlevlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | |
Özel beslenme gereksinimi bulunan bireyler için ürün geliştirir. | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, beslenme kavramı, gıda seçimi, sağlık beslenme | |
2 | Makro besin öğeleri, Karbonhidratlar, Basit şekerler, Kompleks şekerler, diyette karbonhidrat miktarının azaltılması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
3 | Proteinler, diyette proteinlerin önemi, gıdalardaki fonksiyonları, | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
4 | Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol) Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
5 | Mineraller, minerallerin insan sağlığına etkileri, Vitaminler, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler, | |
6 | Su, insan sağlığı açısından önemi, gıdadaki fonksiyonu, | literatür araştırması |
7 | Sağlıklı ürün geliştirme | Literatür araştırması |
8 | Glutensiz, şekersiz, vegan ürün geliştirme | Önerilen kaynaklarla ilgili bölümlerin okunması |
9 | Besin grupları; ekmek, tahıl ve baklagil grubu, proje konularının tartışılması, ekşi mayalı ekmekler, tam tahıllı ürünler, proje fikirlerinin tartışılması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
10 | Besin grupları; et, süt, yumurta grubu, sebze ve meyve grubu; yağlar ve şekerler Diyet ve sağlık | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
11 | Gıda intoleransları; laktoz intoleransı, gluten intoleransı | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
12 | Vegan ve Vejeteryan beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
13 | Proje sunumları | |
14 | Proje değerlendirmeleri |
Kaynak |
Öğretim görevlisi ders notları |
· Tayar, M., Korkmaz, N.H., ÖZkeleş, H.E. 2017. Beslenme İlkeleri. Dora, Bursa, 425s. · Akyol, A., Bilgiç, P., Ersoy, G. 2008. Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam. Klasmat Matbacılık, Ankara. Erişim: http://beslenme.gov.tr/content/files/yayinlar/kitaplar/obezite_bilgi_serisi/D5.pdfNutrition · Principles and Recommendations in Diabetes. American Diabetes Association. Erişim: http://care.diabetesjournals.org/content/27/suppl_1/s36.full-text.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 13 | 3 | 39 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 3 | 3 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 12 | 2 | 24 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 3 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(91/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GIDA BİLİMİ VE BESLENME İLKELERİ | GMS1164270 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı | Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 Perşembe 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Temel besin öğelerini, özelliklerini, önemini açıklamak ve beslenme biçimlerinin insan vücuduna olan etkilerini irdelemektir. Sağlıklı beslenme konusunda temel bilgileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, beslenme kavramı, gıda seçimi, sağlık beslenme,Makro besin öğeleri, Karbonhidratlar, Basit şekerler, Kompleks şekerler, diyette karbonhidrat miktarının azaltılması,Proteinler, diyette proteinlerin önemi, gıdalardaki fonksiyonları, ,Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol) Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları ,Mineraller, minerallerin insan sağlığına etkileri, Vitaminler, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler, ,Su, insan sağlığı açısından önemi, gıdadaki fonksiyonu,,Sağlıklı ürün geliştirme,Glutensiz, şekersiz, vegan ürün geliştirme,Besin grupları; ekmek, tahıl ve baklagil grubu, proje konularının tartışılması, ekşi mayalı ekmekler, tam tahıllı ürünler, proje fikirlerinin tartışılması,Besin grupları; et, süt, yumurta grubu, sebze ve meyve grubu; yağlar ve şekerler Diyet ve sağlık,Gıda intoleransları; laktoz intoleransı, gluten intoleransı,Vegan ve Vejeteryan beslenme ,Proje sunumları,Proje değerlendirmeleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Besin öğelerinin sağlık için önemini de belirterek beslenmeyi tanımlar. | 10, 4, 9 | |
Beslenmenin temellerini çevresini ve meslektaşlarını bilgilendirecek şekilde açıklar. | 10, 4, 9 | |
Fizyolojik gereksinimleri de irdeleyerek beslenme ve sağlık arasında ilişkiyi açıklar. | 10, 16, 9 | |
Sağlıksız bir menüyü temel beslenme ilkeleri bilgilerini kullanarak tanımlar. | 10, 16, 9 | |
Sağlığın korunmasına fayda sağlayan fonksiyonel besinlerin işlevlerini açıklar. | 10, 16, 19, 9 | |
Özel beslenme gereksinimi bulunan bireyler için ürün geliştirir. | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, beslenme kavramı, gıda seçimi, sağlık beslenme | |
2 | Makro besin öğeleri, Karbonhidratlar, Basit şekerler, Kompleks şekerler, diyette karbonhidrat miktarının azaltılması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
3 | Proteinler, diyette proteinlerin önemi, gıdalardaki fonksiyonları, | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
4 | Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol) Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
5 | Mineraller, minerallerin insan sağlığına etkileri, Vitaminler, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler, | |
6 | Su, insan sağlığı açısından önemi, gıdadaki fonksiyonu, | literatür araştırması |
7 | Sağlıklı ürün geliştirme | Literatür araştırması |
8 | Glutensiz, şekersiz, vegan ürün geliştirme | Önerilen kaynaklarla ilgili bölümlerin okunması |
9 | Besin grupları; ekmek, tahıl ve baklagil grubu, proje konularının tartışılması, ekşi mayalı ekmekler, tam tahıllı ürünler, proje fikirlerinin tartışılması | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
10 | Besin grupları; et, süt, yumurta grubu, sebze ve meyve grubu; yağlar ve şekerler Diyet ve sağlık | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
11 | Gıda intoleransları; laktoz intoleransı, gluten intoleransı | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
12 | Vegan ve Vejeteryan beslenme | Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması |
13 | Proje sunumları | |
14 | Proje değerlendirmeleri |
Kaynak |
Öğretim görevlisi ders notları |
· Tayar, M., Korkmaz, N.H., ÖZkeleş, H.E. 2017. Beslenme İlkeleri. Dora, Bursa, 425s. · Akyol, A., Bilgiç, P., Ersoy, G. 2008. Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam. Klasmat Matbacılık, Ankara. Erişim: http://beslenme.gov.tr/content/files/yayinlar/kitaplar/obezite_bilgi_serisi/D5.pdfNutrition · Principles and Recommendations in Diabetes. American Diabetes Association. Erişim: http://care.diabetesjournals.org/content/27/suppl_1/s36.full-text.pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |