Bu dersin amacı, Türkiye ve dünyadaki bitkisel ve hayvansal gıda türlerinin yetiştirilmesi hakkında bilgi sahibi olunması ve bu gıda türlerinin sınıflandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel Kavramlar; Besin Maddeleri, Tarımı Etkileyen Doğal ve Beşeri Çevre Koşulları ,Tarım Tarihi, Bitkisel Üretim ve Hayvancılığın Başlıca Türleri ,Tahıllar ,Baklagiller ,Sebzeler ,Meyveler ,Kara Hayvanlarından Elde Edilen Gıdalar ,Gıda Üretimine Yönelik Kara Hayvanları Yetiştiriciliği ,Türkiye’de Kara Hayvanlarından Elde Edilen Gıdalar, Gıda Üretimi ve Dağılışı ,Su Ürünlerine Dayalı Gıdaların Coğrafyası ,Su Ürünlerine Dayalı Gıdaların Beslenmedeki Yerleri ve Önemleri, Dünyadaki Dağılışları ,Türkiye’de Su Ürünlerine Dayalı Gıdalar ,Otlar ve Baharatlar
,Otlar ve Baharatlar 2 ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Gıdaların beslenmedeki yeri ve önemini açıklayabilir.
1
Toprak ve tarımın önemini özetleyebilir.
1
Tarımı etkileyen faktörleri tartışabilir.
9
Bitkisel ve hayvansal üretim türlerini bilir ve örneklendirebilir.
1
C
Öğretim Yöntemleri:
1: Tam Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel Kavramlar; Besin Maddeleri, Tarımı Etkileyen Doğal ve Beşeri Çevre Koşulları
2
Tarım Tarihi, Bitkisel Üretim ve Hayvancılığın Başlıca Türleri
Ders Tekrarı Yapılması
3
Tahıllar
Ders Tekrarı Yapılması
4
Baklagiller
Ders Tekrarı Yapılması
5
Sebzeler
Ders Tekrarı Yapılması
6
Meyveler
Ders Tekrarı Yapılması
7
Kara Hayvanlarından Elde Edilen Gıdalar
Ders Tekrarı Yapılması
8
Gıda Üretimine Yönelik Kara Hayvanları Yetiştiriciliği
Ders Tekrarı Yapılması
9
Türkiye’de Kara Hayvanlarından Elde Edilen Gıdalar, Gıda Üretimi ve Dağılışı
Ders Tekrarı Yapılması
10
Su Ürünlerine Dayalı Gıdaların Coğrafyası
Ders Tekrarı Yapılması
11
Su Ürünlerine Dayalı Gıdaların Beslenmedeki Yerleri ve Önemleri, Dünyadaki Dağılışları
Ders Tekrarı Yapılması
12
Türkiye’de Su Ürünlerine Dayalı Gıdalar
Ders Tekrarı Yapılması
13
Otlar ve Baharatlar
Ders Tekrarı Yapılması
14
Otlar ve Baharatlar 2
Ders Tekrarı Yapılması
Kaynak
Prof. Dr. Taşkın DENİZ, Prof. Dr. Hüseyin Avni KIRMACI, GIDA COĞRAFYASI, Detay Yayıncılık, 2023
Prof.Dr. Semra GÜNAY AKTAŞ,GIDA COĞRAFYASI, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayınları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
6
3
18
Genel Sınav ve Hazırlığı
6
3
18
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
78
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(78/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
GIDA COĞRAFYASI
-
Bahar Dönemi
2+0
2
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, Türkiye ve dünyadaki bitkisel ve hayvansal gıda türlerinin yetiştirilmesi hakkında bilgi sahibi olunması ve bu gıda türlerinin sınıflandırılmasıdır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Temel Kavramlar; Besin Maddeleri, Tarımı Etkileyen Doğal ve Beşeri Çevre Koşulları ,Tarım Tarihi, Bitkisel Üretim ve Hayvancılığın Başlıca Türleri ,Tahıllar ,Baklagiller ,Sebzeler ,Meyveler ,Kara Hayvanlarından Elde Edilen Gıdalar ,Gıda Üretimine Yönelik Kara Hayvanları Yetiştiriciliği ,Türkiye’de Kara Hayvanlarından Elde Edilen Gıdalar, Gıda Üretimi ve Dağılışı ,Su Ürünlerine Dayalı Gıdaların Coğrafyası ,Su Ürünlerine Dayalı Gıdaların Beslenmedeki Yerleri ve Önemleri, Dünyadaki Dağılışları ,Türkiye’de Su Ürünlerine Dayalı Gıdalar ,Otlar ve Baharatlar
,Otlar ve Baharatlar 2 ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Gıdaların beslenmedeki yeri ve önemini açıklayabilir.
1
Toprak ve tarımın önemini özetleyebilir.
1
Tarımı etkileyen faktörleri tartışabilir.
9
Bitkisel ve hayvansal üretim türlerini bilir ve örneklendirebilir.
1
C
Öğretim Yöntemleri:
1: Tam Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
C: Çoktan Seçmeli Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Temel Kavramlar; Besin Maddeleri, Tarımı Etkileyen Doğal ve Beşeri Çevre Koşulları
2
Tarım Tarihi, Bitkisel Üretim ve Hayvancılığın Başlıca Türleri
Ders Tekrarı Yapılması
3
Tahıllar
Ders Tekrarı Yapılması
4
Baklagiller
Ders Tekrarı Yapılması
5
Sebzeler
Ders Tekrarı Yapılması
6
Meyveler
Ders Tekrarı Yapılması
7
Kara Hayvanlarından Elde Edilen Gıdalar
Ders Tekrarı Yapılması
8
Gıda Üretimine Yönelik Kara Hayvanları Yetiştiriciliği
Ders Tekrarı Yapılması
9
Türkiye’de Kara Hayvanlarından Elde Edilen Gıdalar, Gıda Üretimi ve Dağılışı
Ders Tekrarı Yapılması
10
Su Ürünlerine Dayalı Gıdaların Coğrafyası
Ders Tekrarı Yapılması
11
Su Ürünlerine Dayalı Gıdaların Beslenmedeki Yerleri ve Önemleri, Dünyadaki Dağılışları
Ders Tekrarı Yapılması
12
Türkiye’de Su Ürünlerine Dayalı Gıdalar
Ders Tekrarı Yapılması
13
Otlar ve Baharatlar
Ders Tekrarı Yapılması
14
Otlar ve Baharatlar 2
Ders Tekrarı Yapılması
Kaynak
Prof. Dr. Taşkın DENİZ, Prof. Dr. Hüseyin Avni KIRMACI, GIDA COĞRAFYASI, Detay Yayıncılık, 2023
Prof.Dr. Semra GÜNAY AKTAŞ,GIDA COĞRAFYASI, Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Yayınları
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.