Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MUTFAK BİLİMİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHer türlü yemek hazırlamada uygulanan işlemler (pişirme, dondurma, soğutma, şoklama, karıştırılma vs.) esnasında oluşan fiziksel olayları ve kimyasal reaksiyonları açıklamaktır. Öğrencilere gıda bileşenleri ve bunların fonksiyonel özellikleri hakkında teorik bilgi ve deneysel beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Gıda kimyasına giriş, pişirme ve kimyasal reaksiyonlar,Su, gıdalarda suyun önemi, erime ve donma sıcaklıkları,Gıdaların dondurulması ve çözündürülmesi,Karbonhidratlar ve moleküler özellikleri, inversiyon,Polisakkaritlerin kimyasal açıdan incelenmesi, nişasta retrogradasyonu, sineresis, gamların özellikleri,Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol) Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları,Yağların bozulması ,Proteinler,Mutfakta proteinlerin fonksiyonları ,Isının et ve yumurta proteinleri üzerine etkisi ,Proteinler üzerine pH ve mekanik kuvvetin etkisi, proteinlerin jelleşme özellikleri ,Tahıl proteinleri ,pH nın yemek pişirmedeki önemi,Vanilya ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Temel gıda bileşenlerininin yemek pişirmedeki etkilerini bilir.13, 16, 9
Yemek pişirme tekniklerinin ardında yatan bilimsel gerçekleri ve bu teknikleri nasıl kontrol edeceğini bilir.16, 19, 9C
Gıda hazırlama işlemi sırasında oluşabilecek problemleri önceden bilir.10, 16, 9C, E
Uygun pişirme tekniğini seçer.9C, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gıda kimyasına giriş, pişirme ve kimyasal reaksiyonlarÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
2Su, gıdalarda suyun önemi, erime ve donma sıcaklıklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
3Gıdaların dondurulması ve çözündürülmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
4Karbonhidratlar ve moleküler özellikleri, inversiyonÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
5Polisakkaritlerin kimyasal açıdan incelenmesi, nişasta retrogradasyonu, sineresis, gamların özellikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
6Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol) Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümlün okunması
7Yağların bozulması Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
8ProteinlerÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
9Mutfakta proteinlerin fonksiyonları Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
10Isının et ve yumurta proteinleri üzerine etkisi Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
11Proteinler üzerine pH ve mekanik kuvvetin etkisi, proteinlerin jelleşme özellikleri Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
12Tahıl proteinleri Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
13pH nın yemek pişirmedeki önemiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
14Vanilya Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
Kaynak
· Özilgen, Z.S. 2015. Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments. CRC Press. Boca Raton, ss:299 · Molecular gastronomy, exploring the science of flovor, Harve This. (PDF öğrencilerle paylaşılıyor.) · Journal of Tourism and Gastronomy studies. · Cömert ve Çavuş. 2016. Moleküler Gastronomi Kavramı. Journal of Tourism and Gastronomy studies. 4 (4):118-131 · Güneş, F.E. 2016. Pişirme Yöntemleri, Oluşan Kimyasal Maddeler ve İmmün Sistem. Türkiye Klinikleri J. Nutr. Diet-Special. 2 (2):106-112 · Saldamlı, İ. 2005. Gıda Kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Ankara, 587s.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati31442
Rehberli Problem Çözme818
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11222
Proje Sunumu / Seminer111
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı3412
Genel Sınav ve Hazırlığı4312
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)97
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(97/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MUTFAK BİLİMİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Emine OLUM
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHer türlü yemek hazırlamada uygulanan işlemler (pişirme, dondurma, soğutma, şoklama, karıştırılma vs.) esnasında oluşan fiziksel olayları ve kimyasal reaksiyonları açıklamaktır. Öğrencilere gıda bileşenleri ve bunların fonksiyonel özellikleri hakkında teorik bilgi ve deneysel beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Gıda kimyasına giriş, pişirme ve kimyasal reaksiyonlar,Su, gıdalarda suyun önemi, erime ve donma sıcaklıkları,Gıdaların dondurulması ve çözündürülmesi,Karbonhidratlar ve moleküler özellikleri, inversiyon,Polisakkaritlerin kimyasal açıdan incelenmesi, nişasta retrogradasyonu, sineresis, gamların özellikleri,Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol) Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları,Yağların bozulması ,Proteinler,Mutfakta proteinlerin fonksiyonları ,Isının et ve yumurta proteinleri üzerine etkisi ,Proteinler üzerine pH ve mekanik kuvvetin etkisi, proteinlerin jelleşme özellikleri ,Tahıl proteinleri ,pH nın yemek pişirmedeki önemi,Vanilya ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Temel gıda bileşenlerininin yemek pişirmedeki etkilerini bilir.13, 16, 9
Yemek pişirme tekniklerinin ardında yatan bilimsel gerçekleri ve bu teknikleri nasıl kontrol edeceğini bilir.16, 19, 9C
Gıda hazırlama işlemi sırasında oluşabilecek problemleri önceden bilir.10, 16, 9C, E
Uygun pişirme tekniğini seçer.9C, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:C: Çoktan Seçmeli Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gıda kimyasına giriş, pişirme ve kimyasal reaksiyonlarÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
2Su, gıdalarda suyun önemi, erime ve donma sıcaklıklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
3Gıdaların dondurulması ve çözündürülmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
4Karbonhidratlar ve moleküler özellikleri, inversiyonÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
5Polisakkaritlerin kimyasal açıdan incelenmesi, nişasta retrogradasyonu, sineresis, gamların özellikleriÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
6Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, kolesterol) Yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümlün okunması
7Yağların bozulması Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
8ProteinlerÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümlerin okunması
9Mutfakta proteinlerin fonksiyonları Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
10Isının et ve yumurta proteinleri üzerine etkisi Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
11Proteinler üzerine pH ve mekanik kuvvetin etkisi, proteinlerin jelleşme özellikleri Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
12Tahıl proteinleri Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
13pH nın yemek pişirmedeki önemiÖnerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
14Vanilya Önerilen kaynaklardan ilgili bölümün okunması
Kaynak
· Özilgen, Z.S. 2015. Cooking as a Chemical Reaction: Culinary Science with Experiments. CRC Press. Boca Raton, ss:299 · Molecular gastronomy, exploring the science of flovor, Harve This. (PDF öğrencilerle paylaşılıyor.) · Journal of Tourism and Gastronomy studies. · Cömert ve Çavuş. 2016. Moleküler Gastronomi Kavramı. Journal of Tourism and Gastronomy studies. 4 (4):118-131 · Güneş, F.E. 2016. Pişirme Yöntemleri, Oluşan Kimyasal Maddeler ve İmmün Sistem. Türkiye Klinikleri J. Nutr. Diet-Special. 2 (2):106-112 · Saldamlı, İ. 2005. Gıda Kimyası. Hacettepe Üniversitesi Yayınları. Ankara, 587s.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır.
X
2
Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar.
3
Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir.
X
4
Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir
X
5
Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir.
X
6
Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar.
X
7
Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar
X
8
Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir.
X
9
Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir.
X
10
Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir.
X
11
Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir.
12
Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür.
13
Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar.
X
14
Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:45Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 13:47