Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FÜZYON MUTFAĞI | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin farklı kültürlere ve coğrafyalara ait dünya mutfaklarını tek bir tabakta birleştirerek yenilikçi ve özgün yemek formülleri geliştirmeleri amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, füzyon mutfağı kavramı, tarihçesi ve ortaya çıkışı.,Türk mutfak kültürü ve Asya mutfak kültürü karşılaştırılması ve incelenmesi. Reçete oluşturma. Örnek reçeteler,7 Kıta özgün sentezi mutfak uygulaması ve duyusal analizi.,Füzyon mutfağı tema geliştirme, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde tarif geliştirme,Türk mutfak kültürü ve Asya mutfak kültürü karşılaştırılması duyusal analizinin yapılması,Füzyon mutfağı tema geliştirme, Ortadoğu-Kuzey Afrika ve Türk Mutfak sentezi eşliğinde tarif geliştirme,Füzyon mutfağı uygulaması, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde duyusal analizi,Füzyon mutfağı uygulaması, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde duyusal analizi,Füzyon mutfağı tema geliştirme, Türk Mutfağı ve Amerika Kıtası sentezi eşliğinde tarif geliştirme.,Füzyon mutfağı uygulaması, Ortadoğu-Kuzey Afrika eşliğinde duyusal analizi,Füzyon mutfağı uygulaması, Türk Mutfağı ve Amerika Kıtası Sentezi eşliğinde duyusal analizi,Farklı kültürlerin füzyon uygulamaları, duyusal analizi,Farklı kültürlerin füzyon uygulamaları, duyusal analizi,Dönem sonu sentez tartışması. Öğrenilen konuların özetlenmesi. Yıl boyunca yapılan füzyon tariflerden özgün yeni tariflerin uygulanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı mutfaklara ait yemekleri tek bir tabakta birleştirir. | 1, 9 | C |
Farklı kültür öğelerinin hikayelerini tek tabakta birleştirir. | 9 | C |
Yaratıcı yemek formülleri geliştirir. | 9 | |
Türk ve dünya mutfağından yararlanarak fonksiyonel ve sağlıklı yemekler formülüze ederler. | 1, 11, 9 | C |
Yemek yaratma sürecinde farklı kültürlere ait yemekler ve ingrediyenleri bilgi süzgecinden geçirerek uygun olanları belirler. | 1, 11 | C |
Türk mutfağına ailt yemekleri, dünya mutfağına kullanılan teknikleri de kullanarak iyileştirir/geliştirirler | 1, 11, 19 |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, füzyon mutfağı kavramı, tarihçesi ve ortaya çıkışı. | |
2 | Türk mutfak kültürü ve Asya mutfak kültürü karşılaştırılması ve incelenmesi. Reçete oluşturma. Örnek reçeteler | |
3 | 7 Kıta özgün sentezi mutfak uygulaması ve duyusal analizi. | |
4 | Füzyon mutfağı tema geliştirme, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde tarif geliştirme | |
5 | Türk mutfak kültürü ve Asya mutfak kültürü karşılaştırılması duyusal analizinin yapılması | Konuyla alakalı araştırma yapılması. |
6 | Füzyon mutfağı tema geliştirme, Ortadoğu-Kuzey Afrika ve Türk Mutfak sentezi eşliğinde tarif geliştirme | |
7 | Füzyon mutfağı uygulaması, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde duyusal analizi | |
8 | Füzyon mutfağı uygulaması, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde duyusal analizi | |
9 | Füzyon mutfağı tema geliştirme, Türk Mutfağı ve Amerika Kıtası sentezi eşliğinde tarif geliştirme. | |
10 | Füzyon mutfağı uygulaması, Ortadoğu-Kuzey Afrika eşliğinde duyusal analizi | VERİLEN ARAŞTIRMA ÖDEVLERİNİN SUNULMASI |
11 | Füzyon mutfağı uygulaması, Türk Mutfağı ve Amerika Kıtası Sentezi eşliğinde duyusal analizi | |
12 | Farklı kültürlerin füzyon uygulamaları, duyusal analizi | |
13 | Farklı kültürlerin füzyon uygulamaları, duyusal analizi | |
14 | Dönem sonu sentez tartışması. Öğrenilen konuların özetlenmesi. Yıl boyunca yapılan füzyon tariflerden özgün yeni tariflerin uygulanması |
Kaynak |
-Schinkel, L. 2013. Exploring International Cuisine Project. Reference -Gisslen,W. 2021. Professional Cooking. Nobel Yaşam -Gioffre,R, Hasegawa, R. 2010. Boyut Yayıncılık, 2005 Giunti Editore S.p.A. -Özaya, F., Aksoy, M., Özel, K. Moleküler Gastronomi.2021. Detay Yayıncılık -Doğdubay, M., Şahin, N.N., Yiğit, S. 2017. In the Fusion Cuisine Approach Availability of Quinoa (Application Suggestions). Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 5 (3):3-12 EU. 2014. FUSIONS Definitional Framework for Food Waste. EU Project report. -Can, A., Sünnetçioğlu, S., and Özkaya, F.D. 2012. Füzyon Mutfağı Uygulamalarının Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. 13. Ulusal Turizm Kongresi. Antalya |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | X | |||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 7 | 21 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 6 | 18 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 4 | 8 | 32 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 5 | 7 | 35 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(162/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FÜZYON MUTFAĞI | - | Bahar Dönemi | 2+2 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin farklı kültürlere ve coğrafyalara ait dünya mutfaklarını tek bir tabakta birleştirerek yenilikçi ve özgün yemek formülleri geliştirmeleri amaçlanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, füzyon mutfağı kavramı, tarihçesi ve ortaya çıkışı.,Türk mutfak kültürü ve Asya mutfak kültürü karşılaştırılması ve incelenmesi. Reçete oluşturma. Örnek reçeteler,7 Kıta özgün sentezi mutfak uygulaması ve duyusal analizi.,Füzyon mutfağı tema geliştirme, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde tarif geliştirme,Türk mutfak kültürü ve Asya mutfak kültürü karşılaştırılması duyusal analizinin yapılması,Füzyon mutfağı tema geliştirme, Ortadoğu-Kuzey Afrika ve Türk Mutfak sentezi eşliğinde tarif geliştirme,Füzyon mutfağı uygulaması, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde duyusal analizi,Füzyon mutfağı uygulaması, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde duyusal analizi,Füzyon mutfağı tema geliştirme, Türk Mutfağı ve Amerika Kıtası sentezi eşliğinde tarif geliştirme.,Füzyon mutfağı uygulaması, Ortadoğu-Kuzey Afrika eşliğinde duyusal analizi,Füzyon mutfağı uygulaması, Türk Mutfağı ve Amerika Kıtası Sentezi eşliğinde duyusal analizi,Farklı kültürlerin füzyon uygulamaları, duyusal analizi,Farklı kültürlerin füzyon uygulamaları, duyusal analizi,Dönem sonu sentez tartışması. Öğrenilen konuların özetlenmesi. Yıl boyunca yapılan füzyon tariflerden özgün yeni tariflerin uygulanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Farklı mutfaklara ait yemekleri tek bir tabakta birleştirir. | 1, 9 | C |
Farklı kültür öğelerinin hikayelerini tek tabakta birleştirir. | 9 | C |
Yaratıcı yemek formülleri geliştirir. | 9 | |
Türk ve dünya mutfağından yararlanarak fonksiyonel ve sağlıklı yemekler formülüze ederler. | 1, 11, 9 | C |
Yemek yaratma sürecinde farklı kültürlere ait yemekler ve ingrediyenleri bilgi süzgecinden geçirerek uygun olanları belirler. | 1, 11 | C |
Türk mutfağına ailt yemekleri, dünya mutfağına kullanılan teknikleri de kullanarak iyileştirir/geliştirirler | 1, 11, 19 |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, füzyon mutfağı kavramı, tarihçesi ve ortaya çıkışı. | |
2 | Türk mutfak kültürü ve Asya mutfak kültürü karşılaştırılması ve incelenmesi. Reçete oluşturma. Örnek reçeteler | |
3 | 7 Kıta özgün sentezi mutfak uygulaması ve duyusal analizi. | |
4 | Füzyon mutfağı tema geliştirme, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde tarif geliştirme | |
5 | Türk mutfak kültürü ve Asya mutfak kültürü karşılaştırılması duyusal analizinin yapılması | Konuyla alakalı araştırma yapılması. |
6 | Füzyon mutfağı tema geliştirme, Ortadoğu-Kuzey Afrika ve Türk Mutfak sentezi eşliğinde tarif geliştirme | |
7 | Füzyon mutfağı uygulaması, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde duyusal analizi | |
8 | Füzyon mutfağı uygulaması, Avrupa ve Uzak Doğu Sentezi eşliğinde duyusal analizi | |
9 | Füzyon mutfağı tema geliştirme, Türk Mutfağı ve Amerika Kıtası sentezi eşliğinde tarif geliştirme. | |
10 | Füzyon mutfağı uygulaması, Ortadoğu-Kuzey Afrika eşliğinde duyusal analizi | VERİLEN ARAŞTIRMA ÖDEVLERİNİN SUNULMASI |
11 | Füzyon mutfağı uygulaması, Türk Mutfağı ve Amerika Kıtası Sentezi eşliğinde duyusal analizi | |
12 | Farklı kültürlerin füzyon uygulamaları, duyusal analizi | |
13 | Farklı kültürlerin füzyon uygulamaları, duyusal analizi | |
14 | Dönem sonu sentez tartışması. Öğrenilen konuların özetlenmesi. Yıl boyunca yapılan füzyon tariflerden özgün yeni tariflerin uygulanması |
Kaynak |
-Schinkel, L. 2013. Exploring International Cuisine Project. Reference -Gisslen,W. 2021. Professional Cooking. Nobel Yaşam -Gioffre,R, Hasegawa, R. 2010. Boyut Yayıncılık, 2005 Giunti Editore S.p.A. -Özaya, F., Aksoy, M., Özel, K. Moleküler Gastronomi.2021. Detay Yayıncılık -Doğdubay, M., Şahin, N.N., Yiğit, S. 2017. In the Fusion Cuisine Approach Availability of Quinoa (Application Suggestions). Journal of Tourism and Gastronomy Studies. 5 (3):3-12 EU. 2014. FUSIONS Definitional Framework for Food Waste. EU Project report. -Can, A., Sünnetçioğlu, S., and Özkaya, F.D. 2012. Füzyon Mutfağı Uygulamalarının Gastronomi Turizminin Gelişimine Katkısı. 13. Ulusal Turizm Kongresi. Antalya |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | ||||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | X | |||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | ||||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | X | |||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |