Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANADOLU MUTFAK KÜLTÜRÜ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Banu ÖZDEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin Anadolu’nun farklı coğrafyalarında oluşmuş yemek kültürünü öğrenmelerine yardımcı olacak ve profesyonel hayatlarında öğrendiklerini pratik anlamda uygulamalarına zemin hazırlayacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Hedefleri ve Anadolu Mutfak Kültürüne Giriş ,Mutfak tasarımları, depolar ve geleneksel araç gereçler ,Anadolu’da kış hazırlıkları ve gıda saklama uygulamaları ,Anadolu’da tarım uygulamaları ,Anadolu’da hayvancılık ve balıkçılık uygulamaları , Türkiye’de coğrafi işaretleme uygulamaları ,Anadolu kültüründe kutlamalar ve hasatlar ,Mevsimsellik ve yerellik kavramlarının önemi ,Marmara bölgesi yemek kültürü ,Ege bölgesi yemek kültürü ,Akdeniz bölgesi yemek kültürü ,Karadeniz bölgesi yemek kültürü,İç Anadolu bölgesi yemek kültürü ,Doğu Anadolu bölgesi yemek kültürü ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türkiye’nin coğrafi bölgelerini ve yemek kültürlerini tanır. | 1, 16, 9 | A, C |
Türkiye’nin coğrafi işaretli ürünlerinin özelliklerini tanımlayabilir. | 1, 10, 9 | A, C |
Coğrafi bölgelere ait ürünleri, yemekleri, pişirme tekniklerini ve saklama yöntemlerini ayırt edebilir. | 1, 9 | A, C |
Coğrafi bölgelerin yemek kültürlerinde görülen farklılıkları belirtebilir. | 1, 16, 9 | A |
Tarım ve hayvancılık ürünlerinin mevsimlerini ve bölgelerini ayırt edebilir. | 1, 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Hedefleri ve Anadolu Mutfak Kültürüne Giriş | |
2 | Mutfak tasarımları, depolar ve geleneksel araç gereçler | |
3 | Anadolu’da kış hazırlıkları ve gıda saklama uygulamaları | |
4 | Anadolu’da tarım uygulamaları | |
5 | Anadolu’da hayvancılık ve balıkçılık uygulamaları | |
6 | Türkiye’de coğrafi işaretleme uygulamaları | |
7 | Anadolu kültüründe kutlamalar ve hasatlar | |
8 | Mevsimsellik ve yerellik kavramlarının önemi | |
9 | Marmara bölgesi yemek kültürü | |
10 | Ege bölgesi yemek kültürü | |
11 | Akdeniz bölgesi yemek kültürü | |
12 | Karadeniz bölgesi yemek kültürü | |
13 | İç Anadolu bölgesi yemek kültürü | |
14 | Doğu Anadolu bölgesi yemek kültürü |
Kaynak |
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır. |
Dr. Phil. Hamit Zübeyir Koşay, Akile Ülkücan, Anadolu Yemekleri ve Türk Mutfağı Çiya Yayınları, İstanbul 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 3 | 6 | 18 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 7 | 14 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 6 | 12 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 80 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(80/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ANADOLU MUTFAK KÜLTÜRÜ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Banu ÖZDEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin Anadolu’nun farklı coğrafyalarında oluşmuş yemek kültürünü öğrenmelerine yardımcı olacak ve profesyonel hayatlarında öğrendiklerini pratik anlamda uygulamalarına zemin hazırlayacaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin Hedefleri ve Anadolu Mutfak Kültürüne Giriş ,Mutfak tasarımları, depolar ve geleneksel araç gereçler ,Anadolu’da kış hazırlıkları ve gıda saklama uygulamaları ,Anadolu’da tarım uygulamaları ,Anadolu’da hayvancılık ve balıkçılık uygulamaları , Türkiye’de coğrafi işaretleme uygulamaları ,Anadolu kültüründe kutlamalar ve hasatlar ,Mevsimsellik ve yerellik kavramlarının önemi ,Marmara bölgesi yemek kültürü ,Ege bölgesi yemek kültürü ,Akdeniz bölgesi yemek kültürü ,Karadeniz bölgesi yemek kültürü,İç Anadolu bölgesi yemek kültürü ,Doğu Anadolu bölgesi yemek kültürü ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Türkiye’nin coğrafi bölgelerini ve yemek kültürlerini tanır. | 1, 16, 9 | A, C |
Türkiye’nin coğrafi işaretli ürünlerinin özelliklerini tanımlayabilir. | 1, 10, 9 | A, C |
Coğrafi bölgelere ait ürünleri, yemekleri, pişirme tekniklerini ve saklama yöntemlerini ayırt edebilir. | 1, 9 | A, C |
Coğrafi bölgelerin yemek kültürlerinde görülen farklılıkları belirtebilir. | 1, 16, 9 | A |
Tarım ve hayvancılık ürünlerinin mevsimlerini ve bölgelerini ayırt edebilir. | 1, 10, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Hedefleri ve Anadolu Mutfak Kültürüne Giriş | |
2 | Mutfak tasarımları, depolar ve geleneksel araç gereçler | |
3 | Anadolu’da kış hazırlıkları ve gıda saklama uygulamaları | |
4 | Anadolu’da tarım uygulamaları | |
5 | Anadolu’da hayvancılık ve balıkçılık uygulamaları | |
6 | Türkiye’de coğrafi işaretleme uygulamaları | |
7 | Anadolu kültüründe kutlamalar ve hasatlar | |
8 | Mevsimsellik ve yerellik kavramlarının önemi | |
9 | Marmara bölgesi yemek kültürü | |
10 | Ege bölgesi yemek kültürü | |
11 | Akdeniz bölgesi yemek kültürü | |
12 | Karadeniz bölgesi yemek kültürü | |
13 | İç Anadolu bölgesi yemek kültürü | |
14 | Doğu Anadolu bölgesi yemek kültürü |
Kaynak |
Öğretim görevlisi tarafından dağıtılacaktır. |
Dr. Phil. Hamit Zübeyir Koşay, Akile Ülkücan, Anadolu Yemekleri ve Türk Mutfağı Çiya Yayınları, İstanbul 2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | X | |||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | ||||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | ||||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |