Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GIDALARDA BOZULMA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Emek DÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gıda bilimine giriş yapılarak, gıdalarda bozulmaya etki eden çeşitli faktörler, çeşitli besinlerde bozulma tipleri konularında öğrencilere bilgi ve tecrübe kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıda bilimine giriş,pH, su aktivitesi, karbonhidratlar, karbonhidratlarda meydana gelen kimyasal değişimler,Yağlar, yağlarda meydana gelen bozulmalar,Proteinler, proteinlerin kimyasal yapısı ve bozulmaları ,Fenolik bileşikler, antimikrobiyel bileşikler,Proje sunumları,Ara sınav,Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, ,Gıdalarda bozulmalar, bozulmaya etki eden faktörler, fiziksel ve kimyasal bozulmalar,Gıdalardaki mikrobiyel bozulmalar,Gıda muhafaza yöntemleri,Ette meydana gelen bozulmalar,Süt, tahıl ve meyve sebzede meydana gelen bozulmalar,Final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gıda bilimi ile ilgili temel bilgileri edinir. | 9 | A |
Gıdalarda bozulmaya etkili olan faktörleri çevresini ve meslektaşlarını bilgilendirecek şekilde açıklar. | 9 | A |
Çeşitli gıdalar için uygun muhafaza yöntemini seçer. | 9 | |
Gıdaların raf ömrünün uzun olması için doğru ambalaj ve depolama yöntemini seçer. | 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıda bilimine giriş | |
2 | pH, su aktivitesi, karbonhidratlar, karbonhidratlarda meydana gelen kimyasal değişimler | |
3 | Yağlar, yağlarda meydana gelen bozulmalar | |
4 | Proteinler, proteinlerin kimyasal yapısı ve bozulmaları | |
5 | Fenolik bileşikler, antimikrobiyel bileşikler | |
6 | Proje sunumları | |
7 | Ara sınav | |
8 | Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, | |
9 | Gıdalarda bozulmalar, bozulmaya etki eden faktörler, fiziksel ve kimyasal bozulmalar | |
10 | Gıdalardaki mikrobiyel bozulmalar | |
11 | Gıda muhafaza yöntemleri | |
12 | Ette meydana gelen bozulmalar | |
13 | Süt, tahıl ve meyve sebzede meydana gelen bozulmalar | |
14 | Final sınavı |
Kaynak |
Öğretim görevlisi ders notları |
• Saldamlı, İ. 2005. Gıda Kimyası, Hacettepe Üniversitesi. • Öztan, A. 2003. Et Bilimi ve Teknolojisi. Gıda Mühendisleri Odası. • Özkaya, F. D., Coşansu, S., Ayhan, K. 2015. Her Yönüyle Gıda, Sidaş. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | ||||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 4 | 16 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 3 | 3 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 3 | 15 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 1 | 1 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 3 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 3 | 6 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 75 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(75/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GIDALARDA BOZULMA | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Emek DÜMEN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gıda bilimine giriş yapılarak, gıdalarda bozulmaya etki eden çeşitli faktörler, çeşitli besinlerde bozulma tipleri konularında öğrencilere bilgi ve tecrübe kazandırmaktır |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıda bilimine giriş,pH, su aktivitesi, karbonhidratlar, karbonhidratlarda meydana gelen kimyasal değişimler,Yağlar, yağlarda meydana gelen bozulmalar,Proteinler, proteinlerin kimyasal yapısı ve bozulmaları ,Fenolik bileşikler, antimikrobiyel bileşikler,Proje sunumları,Ara sınav,Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, ,Gıdalarda bozulmalar, bozulmaya etki eden faktörler, fiziksel ve kimyasal bozulmalar,Gıdalardaki mikrobiyel bozulmalar,Gıda muhafaza yöntemleri,Ette meydana gelen bozulmalar,Süt, tahıl ve meyve sebzede meydana gelen bozulmalar,Final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gıda bilimi ile ilgili temel bilgileri edinir. | 9 | A |
Gıdalarda bozulmaya etkili olan faktörleri çevresini ve meslektaşlarını bilgilendirecek şekilde açıklar. | 9 | A |
Çeşitli gıdalar için uygun muhafaza yöntemini seçer. | 9 | |
Gıdaların raf ömrünün uzun olması için doğru ambalaj ve depolama yöntemini seçer. | 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, gıda bilimine giriş | |
2 | pH, su aktivitesi, karbonhidratlar, karbonhidratlarda meydana gelen kimyasal değişimler | |
3 | Yağlar, yağlarda meydana gelen bozulmalar | |
4 | Proteinler, proteinlerin kimyasal yapısı ve bozulmaları | |
5 | Fenolik bileşikler, antimikrobiyel bileşikler | |
6 | Proje sunumları | |
7 | Ara sınav | |
8 | Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, | |
9 | Gıdalarda bozulmalar, bozulmaya etki eden faktörler, fiziksel ve kimyasal bozulmalar | |
10 | Gıdalardaki mikrobiyel bozulmalar | |
11 | Gıda muhafaza yöntemleri | |
12 | Ette meydana gelen bozulmalar | |
13 | Süt, tahıl ve meyve sebzede meydana gelen bozulmalar | |
14 | Final sınavı |
Kaynak |
Öğretim görevlisi ders notları |
• Saldamlı, İ. 2005. Gıda Kimyası, Hacettepe Üniversitesi. • Öztan, A. 2003. Et Bilimi ve Teknolojisi. Gıda Mühendisleri Odası. • Özkaya, F. D., Coşansu, S., Ayhan, K. 2015. Her Yönüyle Gıda, Sidaş. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | ||||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | ||||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | X | |||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | X | |||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |