Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OSMANLI VE TÜRK TATLILARI | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Yüksel YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Osmanlı dönemine ait günümüze aktarılan tatlıların orijinal halleri ve Türk mutfağının günümüzde yaygın olarak üretilen ve talep gören tatlılarının hazırlık aşamaları püf noktaları ve stoklama şekilleri hakkında bilgilendirmeler yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı ve Türk Tatlılarına Giriş / Mutfak Temizliği ve Hijyen / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi ,Badem helvası, Helva-yi hakani, Adi un helvası, İrmik helvası, Reyhan Şerbeti ,Revani, Dilber Dudağı, Demirhindi Şerbeti ,Tepsi kadayıf, kunefe, Sirkencübin Şerbeti,Yufkalı Kadayıf, Cennet Çamuru, Yeşil Küp ,Fırın sütlaç, Süt Helvası,Laz Böreği, Çıtır Baklava, keşkül ,Önceki derslerin tekrarının yapılması,Köfter, Paluze, Pelte, Zerde ,Lokma, Tulumba, Churro ,Şekerpare, Kalburabastı,Güllaç, ezme güllaç, güllaç kızartma ,Ayva tatlısı, Kabak tatlısı, Çekme Helva, Höşmerim(Konya) ,Osmanlı ve Türk Tatlılarına Dair Teorik Bilgi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tatlı reçeteleri hazırlar. | 1, 11, 14, 16 | C |
Gramajlama, porsiyonlama, stoklama ile ilgili hesaplama yapar. | 1, 16 | C |
Tatlı üretim tekniklerini ayırt eder. | 1, 11, 16 | C |
Türk tatlılarının geçmiş ve günümüzdeki halinin sunum şekilleri ayırt eder. | 10, 11, 14, 16 | C |
Eskiden beri yapılmakta olan çeşitli tatlıları günümüze uyarlar. | 1, 11, 14, 16 | C, L |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı ve Türk Tatlılarına Giriş / Mutfak Temizliği ve Hijyen / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi | |
2 | Badem helvası, Helva-yi hakani, Adi un helvası, İrmik helvası, Reyhan Şerbeti | Derse helva çeşitlerinin araştırılıp gelinmesi. |
3 | Revani, Dilber Dudağı, Demirhindi Şerbeti | |
4 | Tepsi kadayıf, kunefe, Sirkencübin Şerbeti | Şerbet çeşitlerinin detaylı araştırılması. |
5 | Yufkalı Kadayıf, Cennet Çamuru, Yeşil Küp | |
6 | Fırın sütlaç, Süt Helvası | Uygun ekipmanların temini. |
7 | Laz Böreği, Çıtır Baklava, keşkül | |
8 | Önceki derslerin tekrarının yapılması | |
9 | Köfter, Paluze, Pelte, Zerde | |
10 | Lokma, Tulumba, Churro | Uygun ekipmanların temini. |
11 | Şekerpare, Kalburabastı | Uygun ekipmanların temini. |
12 | Güllaç, ezme güllaç, güllaç kızartma | |
13 | Ayva tatlısı, Kabak tatlısı, Çekme Helva, Höşmerim(Konya) | |
14 | Osmanlı ve Türk Tatlılarına Dair Teorik Bilgi |
Kaynak |
Öğretim görevlisi tarafından verilecektir. |
Halıcı, N. (2009) Türk Mutfağı. Oğlak Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | ||||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 6 | 6 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 3 | 6 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 76 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(76/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OSMANLI VE TÜRK TATLILARI | - | Güz Dönemi | 0+4 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Emine OLUM |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Yüksel YILMAZ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Osmanlı dönemine ait günümüze aktarılan tatlıların orijinal halleri ve Türk mutfağının günümüzde yaygın olarak üretilen ve talep gören tatlılarının hazırlık aşamaları püf noktaları ve stoklama şekilleri hakkında bilgilendirmeler yapmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Osmanlı ve Türk Tatlılarına Giriş / Mutfak Temizliği ve Hijyen / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi ,Badem helvası, Helva-yi hakani, Adi un helvası, İrmik helvası, Reyhan Şerbeti ,Revani, Dilber Dudağı, Demirhindi Şerbeti ,Tepsi kadayıf, kunefe, Sirkencübin Şerbeti,Yufkalı Kadayıf, Cennet Çamuru, Yeşil Küp ,Fırın sütlaç, Süt Helvası,Laz Böreği, Çıtır Baklava, keşkül ,Önceki derslerin tekrarının yapılması,Köfter, Paluze, Pelte, Zerde ,Lokma, Tulumba, Churro ,Şekerpare, Kalburabastı,Güllaç, ezme güllaç, güllaç kızartma ,Ayva tatlısı, Kabak tatlısı, Çekme Helva, Höşmerim(Konya) ,Osmanlı ve Türk Tatlılarına Dair Teorik Bilgi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tatlı reçeteleri hazırlar. | 1, 11, 14, 16 | C |
Gramajlama, porsiyonlama, stoklama ile ilgili hesaplama yapar. | 1, 16 | C |
Tatlı üretim tekniklerini ayırt eder. | 1, 11, 16 | C |
Türk tatlılarının geçmiş ve günümüzdeki halinin sunum şekilleri ayırt eder. | 10, 11, 14, 16 | C |
Eskiden beri yapılmakta olan çeşitli tatlıları günümüze uyarlar. | 1, 11, 14, 16 | C, L |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Tam Öğrenme Modeli, 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | C: Çoktan Seçmeli Sınav, L: Grup değerlendirme |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Osmanlı ve Türk Tatlılarına Giriş / Mutfak Temizliği ve Hijyen / Ekipman Hazırlığı –Teorik Bilgi | |
2 | Badem helvası, Helva-yi hakani, Adi un helvası, İrmik helvası, Reyhan Şerbeti | Derse helva çeşitlerinin araştırılıp gelinmesi. |
3 | Revani, Dilber Dudağı, Demirhindi Şerbeti | |
4 | Tepsi kadayıf, kunefe, Sirkencübin Şerbeti | Şerbet çeşitlerinin detaylı araştırılması. |
5 | Yufkalı Kadayıf, Cennet Çamuru, Yeşil Küp | |
6 | Fırın sütlaç, Süt Helvası | Uygun ekipmanların temini. |
7 | Laz Böreği, Çıtır Baklava, keşkül | |
8 | Önceki derslerin tekrarının yapılması | |
9 | Köfter, Paluze, Pelte, Zerde | |
10 | Lokma, Tulumba, Churro | Uygun ekipmanların temini. |
11 | Şekerpare, Kalburabastı | Uygun ekipmanların temini. |
12 | Güllaç, ezme güllaç, güllaç kızartma | |
13 | Ayva tatlısı, Kabak tatlısı, Çekme Helva, Höşmerim(Konya) | |
14 | Osmanlı ve Türk Tatlılarına Dair Teorik Bilgi |
Kaynak |
Öğretim görevlisi tarafından verilecektir. |
Halıcı, N. (2009) Türk Mutfağı. Oğlak Yayıncılık |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Gastronomi alanındaki eğitim kaynaklarını, uygulama araç gereçlerini tanır. | X | |||||
2 | Sorumlu olduğu işletmedeki personelin çalışma alanlarını ve sorumluluklarını iş güvenliği kurallarını da dikkate alarak tanımlar. | X | |||||
3 | Yemek pişirmenin ardında yatan fiziksel ve kimyasal olayları anlayarak kullandığı yöntemlerin gıda üzerindeki etkisini önceden bilir. | X | |||||
4 | Yeni teknolojiler ve üretim yöntemleri kullanarak yaratıcı menüler geliştirir | ||||||
5 | Yiyecek içecek sektöründe gerekli temel kuramsal bilgileri kullanarak kişiye özel menüler geliştirir. | ||||||
6 | Milli mutfak kültürüne karşı sorumluluk hissederek küresel bağlamda tanıtımını yapar. | X | |||||
7 | Mesleki etik ve sağlık kaideleri çerçevesinde menüler tasarlar | X | |||||
8 | Pişirmeyi bir kimyasal reaksiyon olarak değerlendirir. | X | |||||
9 | Mesleki hayatında karşılaştığı problemlere karşı çözüm önerisi getirir. | ||||||
10 | Gerek mesleki alanda gerekse sosyo-kültürel anlamda etik kararlar alarak aldığı kararların sonuçlarını açıkça belirtir. | X | |||||
11 | Gıda alanındaki yasal mevzuatı takip ederek sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda sorumlu davranış gösterir. | ||||||
12 | Gastronomi alanıyla ilgili bir işletmenin, pazarlama, ve maliyet analizi gibi iktisadi, faaliyetlerini yürütür. | ||||||
13 | Alanındaki uluslararası yenilikleri fark ederek gerekli gördüğü yenilikleri kendi işletmesine uyarlar. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin önemini benimseyerek mesleki gelişmeleri bilimsel literatürden de faydalanarak değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Toplam | 100 |