Tasarım elemanlarının mühendislik hesaplarının temel seviyede öğretilmesi, strüktürel sistemlerin çalışma prensiplerinin uygulamalı
olarak kavratılması, strüktürel birleşenlerin boyutlandırılmasının temel prensiplerinin öğretilmesi. (Endüstriyel Tasarım Programı'nda bu ders ayrıca mühendislik tasarımlarına sistematik yaklaşımı öğrenmek, mekatronik bir sistemin tasarım ve analizini öğrenmek, bir mekatronik sistemin tasarımını yapmak, sistematik ve sinerjik tasarım kurallarını öğrenmek amaçlarını içermektedir.)
Dersin İçeriği
Bu ders; Oryantasyon Haftası (Mekatroniğe Giriş),Strüktürün temelleri kısa tekrar (Algılayıcılar),İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 1 -normal kuvvet, kesme kuvveti,eğilme
momenti- (Sinyal toplama, iyileştirme ve gösterme),İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 2 (Mikroişlemciler),Kafes sistemler truss 1 (Programlama dilleri ve Arduino Uno),Kafes sistemler truss 2 (Eyleyiciler),Mukavemete giriş ve temel kavramlar (Eyleyiciler ve Mekanizmalar),Temel sistem modelleri,Mukavemete giriş ve temel kavramlar - hook yasası , şekil değiştirme (Simülasyon ve Prototipleme),Basit mukavemet halleri 1 (Programlanabilir Kontrolcüler [PLCler]),Basit mukavemet halleri 2 (Robotik Bilimi ve Robot Sistemleri),Basit mukavemet halleri 3 (Endüstriyel Robotik Sistemleri),Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Örnek Mekatronik Sistemler),Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Proje Sunumları); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Tasarım elemanlarının mühendislik hesaplarını temel seviyede kullanır
12, 2, 6, 9
A, F, G
Strüktürel sistemlerin çalışma prensiplerinin uygulamalı olarak tasarlar.
12, 2, 6, 9
A, F, G, H
Strüktürel birleşenlerin boyutlandırılmasının temel prensiplerini analiz eder.
12, 2, 6, 9
A, F, G
Mekatronik sistemler ve elemanlarını analiz eder, mühendislik tasarımının prensiplerine yönelik sistematik ve sinerjik tasarım kavramlarını da içerecek şekilde kullanır
12, 2, 6, 9
A, F, G
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Oryantasyon Haftası (Mekatroniğe Giriş)
2
Strüktürün temelleri kısa tekrar (Algılayıcılar)
3
İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 1 -normal kuvvet, kesme kuvveti,eğilme
momenti- (Sinyal toplama, iyileştirme ve gösterme)
4
İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 2 (Mikroişlemciler)
5
Kafes sistemler truss 1 (Programlama dilleri ve Arduino Uno)
6
Kafes sistemler truss 2 (Eyleyiciler)
7
Mukavemete giriş ve temel kavramlar (Eyleyiciler ve Mekanizmalar)
8
Temel sistem modelleri
9
Mukavemete giriş ve temel kavramlar - hook yasası , şekil değiştirme (Simülasyon ve Prototipleme)
10
Basit mukavemet halleri 1 (Programlanabilir Kontrolcüler [PLCler])
11
Basit mukavemet halleri 2 (Robotik Bilimi ve Robot Sistemleri)
12
Basit mukavemet halleri 3 (Endüstriyel Robotik Sistemleri)
13
Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Örnek Mekatronik Sistemler)
14
Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Proje Sunumları)
Kaynak
1. Why Buildings Stand up? Mario Salvadori
2. Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane
3. Principles of Structures, Ariel Hanaor
4. Mekatronik; Makine ve Elektrik Mühendisliğinde Elektronik Kontrol Sistemleri, W. Bolton, 3ncü baskından çeviri, Dahi Yayınları.
1. Clarence W. De Silva, “Mechatronics: An Integrated Approach”, CRC Press, 2005.
2. Robert H. Bishop, “The Mechatronics Handbook”, CRC Press, 2002.
3. D. Popovic, L. Vlacic (editors), Mechatronics in Engineering Design and
Product Development, Marcel-Dekker, New York, 1999.
4. C.W. de Silva, Mechatronics: an Integrated Approach, Bölüm 13, CRC Press, Florida, 2004.
5. D.G. Alciatore, M.B. Histand, Introduction to Mechatronics and Measurement Systems, Bölüm 11, McGraw-Hill, 2003.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Eleştirel düşünce ve problem analizi ile farklı disiplinlerden beslenerek edindiği bilgileri özgün tasarıma dönüştürür.
X
2
Verili süreler içinde planlama ve yürütme gibi tüm tasarım süreçlerini yaratıcı çıktılarla sonuca ulaştırır.
X
3
Farklı nicel ve nitel araştırma yöntemleriyle elde ettiği kullanıcı ihtiyaçları gibi temel girdileri tüm tasarım süreçlerine aktarır.
X
4
Tasarım süreçleri boyunca ve sonuç aşamasında gerekli modelleme, görsel ve sözlü sunum tekniklerini kullanır
X
5
Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri gibi evrensel, etik ve ekolojik kriterleri, tüm mesleki çalışma süreç ve yöntemlerinde kullanır.
X
6
Uluslararası gereklilikler içinde disiplinler arası ekip çalışması yürütür.
X
7
Tarihsel, sanatsal ve kültürel arka planıyla çağdaş tasarım kuram ve uygulama bilgilerini yorumlar.
8
Kurumsal ve girişim (start-up) ekosistemindeki finansal planlama, yatırım, analiz gibi özellikleriyle farklı iş modellerinin süreç ve işleyişlerini uygular.
9
Fikri ve sınai hakların elde edilmesi ve korunmasını sağlar.
10
Mesleki kanun ve yönetmelikleri izah eder.
11
Farklı endüstriyel sektörlerdeki malzeme ve üretim yöntemlerini kendi tasarım süreçlerinde uygular.
12
Tasarımın değişen sosyal, kültürel ve ekonomik boyutlarını yaşam boyu öğrenme düsturuyla takip eder.
X
13
Sürekli gelişen teknolojik araçları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanır.
X
14
Temel tasarım ve estetik ilkeleri doğrultusunda soyut kavramları iki ve üç boyutlu tasarım kompozisyonlarına dönüştürür.
X
15
Dersler bünyesinde geliştirdiği tasarım projelerini farklı sergileme yöntemlerini kullanarak toplumla paylaşır.
X
16
Zanaat, sanat ve tasarım birlikteliğinde ticari maksatlı ürün üretir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
12
3
36
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
4
8
32
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
6
6
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
6
6
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
80
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(80/30)
3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
STRÜKTÜR II/ENDÜSTRİYEL TASARIMDA MEKATRONİK
EUT2112573
Güz Dönemi
2+2
3
3
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Tahir AKKOYUNLU
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Mehemmed ZİYALI
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Tasarım elemanlarının mühendislik hesaplarının temel seviyede öğretilmesi, strüktürel sistemlerin çalışma prensiplerinin uygulamalı
olarak kavratılması, strüktürel birleşenlerin boyutlandırılmasının temel prensiplerinin öğretilmesi. (Endüstriyel Tasarım Programı'nda bu ders ayrıca mühendislik tasarımlarına sistematik yaklaşımı öğrenmek, mekatronik bir sistemin tasarım ve analizini öğrenmek, bir mekatronik sistemin tasarımını yapmak, sistematik ve sinerjik tasarım kurallarını öğrenmek amaçlarını içermektedir.)
Dersin İçeriği
Bu ders; Oryantasyon Haftası (Mekatroniğe Giriş),Strüktürün temelleri kısa tekrar (Algılayıcılar),İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 1 -normal kuvvet, kesme kuvveti,eğilme
momenti- (Sinyal toplama, iyileştirme ve gösterme),İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 2 (Mikroişlemciler),Kafes sistemler truss 1 (Programlama dilleri ve Arduino Uno),Kafes sistemler truss 2 (Eyleyiciler),Mukavemete giriş ve temel kavramlar (Eyleyiciler ve Mekanizmalar),Temel sistem modelleri,Mukavemete giriş ve temel kavramlar - hook yasası , şekil değiştirme (Simülasyon ve Prototipleme),Basit mukavemet halleri 1 (Programlanabilir Kontrolcüler [PLCler]),Basit mukavemet halleri 2 (Robotik Bilimi ve Robot Sistemleri),Basit mukavemet halleri 3 (Endüstriyel Robotik Sistemleri),Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Örnek Mekatronik Sistemler),Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Proje Sunumları); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Tasarım elemanlarının mühendislik hesaplarını temel seviyede kullanır
12, 2, 6, 9
A, F, G
Strüktürel sistemlerin çalışma prensiplerinin uygulamalı olarak tasarlar.
12, 2, 6, 9
A, F, G, H
Strüktürel birleşenlerin boyutlandırılmasının temel prensiplerini analiz eder.
12, 2, 6, 9
A, F, G
Mekatronik sistemler ve elemanlarını analiz eder, mühendislik tasarımının prensiplerine yönelik sistematik ve sinerjik tasarım kavramlarını da içerecek şekilde kullanır
12, 2, 6, 9
A, F, G
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Oryantasyon Haftası (Mekatroniğe Giriş)
2
Strüktürün temelleri kısa tekrar (Algılayıcılar)
3
İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 1 -normal kuvvet, kesme kuvveti,eğilme
momenti- (Sinyal toplama, iyileştirme ve gösterme)
4
İç kuvvetler ve kesit tesirlerine giriş 2 (Mikroişlemciler)
5
Kafes sistemler truss 1 (Programlama dilleri ve Arduino Uno)
6
Kafes sistemler truss 2 (Eyleyiciler)
7
Mukavemete giriş ve temel kavramlar (Eyleyiciler ve Mekanizmalar)
8
Temel sistem modelleri
9
Mukavemete giriş ve temel kavramlar - hook yasası , şekil değiştirme (Simülasyon ve Prototipleme)
10
Basit mukavemet halleri 1 (Programlanabilir Kontrolcüler [PLCler])
11
Basit mukavemet halleri 2 (Robotik Bilimi ve Robot Sistemleri)
12
Basit mukavemet halleri 3 (Endüstriyel Robotik Sistemleri)
13
Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Örnek Mekatronik Sistemler)
14
Uzay Kafes Sistem, Dünyadan Örnekler (Proje Sunumları)
Kaynak
1. Why Buildings Stand up? Mario Salvadori
2. Statics and Strength of Materials for Architecture and Building Construction, Barry Onouye, Kevin Kane
3. Principles of Structures, Ariel Hanaor
4. Mekatronik; Makine ve Elektrik Mühendisliğinde Elektronik Kontrol Sistemleri, W. Bolton, 3ncü baskından çeviri, Dahi Yayınları.
1. Clarence W. De Silva, “Mechatronics: An Integrated Approach”, CRC Press, 2005.
2. Robert H. Bishop, “The Mechatronics Handbook”, CRC Press, 2002.
3. D. Popovic, L. Vlacic (editors), Mechatronics in Engineering Design and
Product Development, Marcel-Dekker, New York, 1999.
4. C.W. de Silva, Mechatronics: an Integrated Approach, Bölüm 13, CRC Press, Florida, 2004.
5. D.G. Alciatore, M.B. Histand, Introduction to Mechatronics and Measurement Systems, Bölüm 11, McGraw-Hill, 2003.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Eleştirel düşünce ve problem analizi ile farklı disiplinlerden beslenerek edindiği bilgileri özgün tasarıma dönüştürür.
X
2
Verili süreler içinde planlama ve yürütme gibi tüm tasarım süreçlerini yaratıcı çıktılarla sonuca ulaştırır.
X
3
Farklı nicel ve nitel araştırma yöntemleriyle elde ettiği kullanıcı ihtiyaçları gibi temel girdileri tüm tasarım süreçlerine aktarır.
X
4
Tasarım süreçleri boyunca ve sonuç aşamasında gerekli modelleme, görsel ve sözlü sunum tekniklerini kullanır
X
5
Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri gibi evrensel, etik ve ekolojik kriterleri, tüm mesleki çalışma süreç ve yöntemlerinde kullanır.
X
6
Uluslararası gereklilikler içinde disiplinler arası ekip çalışması yürütür.
X
7
Tarihsel, sanatsal ve kültürel arka planıyla çağdaş tasarım kuram ve uygulama bilgilerini yorumlar.
8
Kurumsal ve girişim (start-up) ekosistemindeki finansal planlama, yatırım, analiz gibi özellikleriyle farklı iş modellerinin süreç ve işleyişlerini uygular.
9
Fikri ve sınai hakların elde edilmesi ve korunmasını sağlar.
10
Mesleki kanun ve yönetmelikleri izah eder.
11
Farklı endüstriyel sektörlerdeki malzeme ve üretim yöntemlerini kendi tasarım süreçlerinde uygular.
12
Tasarımın değişen sosyal, kültürel ve ekonomik boyutlarını yaşam boyu öğrenme düsturuyla takip eder.
X
13
Sürekli gelişen teknolojik araçları tasarım süreçlerinde etkin olarak kullanır.
X
14
Temel tasarım ve estetik ilkeleri doğrultusunda soyut kavramları iki ve üç boyutlu tasarım kompozisyonlarına dönüştürür.
X
15
Dersler bünyesinde geliştirdiği tasarım projelerini farklı sergileme yöntemlerini kullanarak toplumla paylaşır.
X
16
Zanaat, sanat ve tasarım birlikteliğinde ticari maksatlı ürün üretir.