Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TOPLUM DİLBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ-Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mehdi SOLHİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Mehdi SOLHİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders sosyal ve kültürel faktörlerin dili, dil kullanımını, dil öğrenimi ve öğretimini nasıl etkilediğini araştırarak dili sosyokültürel bağlamı içinde incelemektedir. Temel amaç, öğrencilere toplumdilbilimin temel konularını tanıtmak ve bu konuların dilde ve eğitimdeki uygulamalarını göstermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş ve dersin amacını anlatma,Toplumdilbilim nedir?
Toplumdilbilimin farklı açılardan tanımları
,Toplumdilbilim ve Dil Eğitimi- Sandra Lee Mckay
,Toplumdilbilim ve Dil Sosyolojisi- Rajend Mesthrie,Yabancı dil sınıfında bir kaynak olarak çokdillilik - Veera Illman ve Päivi Pietilä
,İngilizceyi yabanvı dil olarak öğrenen küçük yaşda öğrenciler için öğretmen kod anahtarlama kullanımı - Daeun Song ve Jang Ho Lee
,Toplumdilbilimde üslup, bağlam ve özel değişke
,Konuşma işlevleri, nezaket ve kültürlerarası iletişim
,Konuşma işlevleri, nezaket ve kültürlerarası iletişim,Cinsiyet, nezaket ve klişeler,Bölgesel ve sosyal lehçeler,Cinsiyet ve yaş,
Dil koruması ve değişim,
Dil çeşitleri ve çok dilli ülkeler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda -öğrenciler toplum dilbilim alanında temel kavramları öğrenmiş olacak; -dil çeşitliliğini, dilbilimsel değişkenleri, yaş, cinsiyet ve sosyal faktörleri taniyacak; -dili, sosyal etkileşim, söz edimi ve konuşma işlevlerinde öğrenmiş olacak; -dil ilişkisini ve sonuçlarını : ikidillilik, çokdillilik, iki değişkenli dil, dil değiştirme, dil kaybı ile tanış olacak; - ödünç alma, pidgin, creole konularında bilgi vermek; -İngilizce’nin dünya çapındaki yayılımını ve bunun yabancı/ikinci dil öğretimi açısından etkileri öğrenmiş olacak; ve -sosyal ve kültürel faktörlerin dil öğretimini ve öğrenme sonuçlarını nasıl etkilediğini açıklayabilecek.A, E
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş ve dersin amacını anlatma
2Toplumdilbilim nedir?
Toplumdilbilimin farklı açılardan tanımları
3Toplumdilbilim ve Dil Eğitimi- Sandra Lee Mckay
4Toplumdilbilim ve Dil Sosyolojisi- Rajend Mesthrie
5Yabancı dil sınıfında bir kaynak olarak çokdillilik - Veera Illman ve Päivi Pietilä
6İngilizceyi yabanvı dil olarak öğrenen küçük yaşda öğrenciler için öğretmen kod anahtarlama kullanımı - Daeun Song ve Jang Ho Lee
7Toplumdilbilimde üslup, bağlam ve özel değişke
8Konuşma işlevleri, nezaket ve kültürlerarası iletişim
9Konuşma işlevleri, nezaket ve kültürlerarası iletişim
10Cinsiyet, nezaket ve klişeler
11Bölgesel ve sosyal lehçeler
12Cinsiyet ve yaş
13
Dil koruması ve değişim
14
Dil çeşitleri ve çok dilli ülkeler
Kaynak
Holmes, J. (2003). An introduction to sociolinguistics (4th edition). the UK: Routledge, Taylor and Francis Group.
Ball, M. J. (2010). The Routledge handbook of sociolinguistics around the world. New York: Routledge Taylor and Francis Group.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İngilizce öğretmenliği kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
İngilizce Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
Alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli teknikleri uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla bilgi alışverişine başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
14
Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanır
X
15
İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir ve bu bilgiyi kullanır
X
16
İngilizceyi ana dili düzeyine yakın kullanır
X
17
Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alabilme becerisine sahiptir
X
18
Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilme becerisine sahiptir
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TOPLUM DİLBİLİM VE DİL ÖĞRETİMİ-Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Diliİngilizce
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüAlan Eğitimi
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mehdi SOLHİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Mehdi SOLHİ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu ders sosyal ve kültürel faktörlerin dili, dil kullanımını, dil öğrenimi ve öğretimini nasıl etkilediğini araştırarak dili sosyokültürel bağlamı içinde incelemektedir. Temel amaç, öğrencilere toplumdilbilimin temel konularını tanıtmak ve bu konuların dilde ve eğitimdeki uygulamalarını göstermektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Derse giriş ve dersin amacını anlatma,Toplumdilbilim nedir?
Toplumdilbilimin farklı açılardan tanımları
,Toplumdilbilim ve Dil Eğitimi- Sandra Lee Mckay
,Toplumdilbilim ve Dil Sosyolojisi- Rajend Mesthrie,Yabancı dil sınıfında bir kaynak olarak çokdillilik - Veera Illman ve Päivi Pietilä
,İngilizceyi yabanvı dil olarak öğrenen küçük yaşda öğrenciler için öğretmen kod anahtarlama kullanımı - Daeun Song ve Jang Ho Lee
,Toplumdilbilimde üslup, bağlam ve özel değişke
,Konuşma işlevleri, nezaket ve kültürlerarası iletişim
,Konuşma işlevleri, nezaket ve kültürlerarası iletişim,Cinsiyet, nezaket ve klişeler,Bölgesel ve sosyal lehçeler,Cinsiyet ve yaş,
Dil koruması ve değişim,
Dil çeşitleri ve çok dilli ülkeler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda -öğrenciler toplum dilbilim alanında temel kavramları öğrenmiş olacak; -dil çeşitliliğini, dilbilimsel değişkenleri, yaş, cinsiyet ve sosyal faktörleri taniyacak; -dili, sosyal etkileşim, söz edimi ve konuşma işlevlerinde öğrenmiş olacak; -dil ilişkisini ve sonuçlarını : ikidillilik, çokdillilik, iki değişkenli dil, dil değiştirme, dil kaybı ile tanış olacak; - ödünç alma, pidgin, creole konularında bilgi vermek; -İngilizce’nin dünya çapındaki yayılımını ve bunun yabancı/ikinci dil öğretimi açısından etkileri öğrenmiş olacak; ve -sosyal ve kültürel faktörlerin dil öğretimini ve öğrenme sonuçlarını nasıl etkilediğini açıklayabilecek.A, E
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Derse giriş ve dersin amacını anlatma
2Toplumdilbilim nedir?
Toplumdilbilimin farklı açılardan tanımları
3Toplumdilbilim ve Dil Eğitimi- Sandra Lee Mckay
4Toplumdilbilim ve Dil Sosyolojisi- Rajend Mesthrie
5Yabancı dil sınıfında bir kaynak olarak çokdillilik - Veera Illman ve Päivi Pietilä
6İngilizceyi yabanvı dil olarak öğrenen küçük yaşda öğrenciler için öğretmen kod anahtarlama kullanımı - Daeun Song ve Jang Ho Lee
7Toplumdilbilimde üslup, bağlam ve özel değişke
8Konuşma işlevleri, nezaket ve kültürlerarası iletişim
9Konuşma işlevleri, nezaket ve kültürlerarası iletişim
10Cinsiyet, nezaket ve klişeler
11Bölgesel ve sosyal lehçeler
12Cinsiyet ve yaş
13
Dil koruması ve değişim
14
Dil çeşitleri ve çok dilli ülkeler
Kaynak
Holmes, J. (2003). An introduction to sociolinguistics (4th edition). the UK: Routledge, Taylor and Francis Group.
Ball, M. J. (2010). The Routledge handbook of sociolinguistics around the world. New York: Routledge Taylor and Francis Group.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
İngilizce öğretmenliği kapsamındaki mesleki terim ve kavramların anlamlarını sözel olarak ifade eder.
X
2
İngilizce Alanındaki kuramların temel kavram, ilke ve tekniklerini sözel olarak ifade eder.
X
3
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
4
Alanında mesleki olarak karşılaştığı durum ya da sorunlara ilişkin aldığı eğitimle bağlantılı olarak gerekli teknikleri uygular.
X
5
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi bilimsel yöntemlere dayalı olarak analiz edip, çözümler.
X
6
Mesleki açıdan karşılaştığı bir problemi tek başına çözer.
X
7
Mesleki açıdan kendi görev ve sorumlulukları kapsamında olan durumlar ile olmayan durumları birbirinden ayırt ederek, gerekli müdahalede bulunur.
X
8
Mesleki açıdan hayat boyu öğrenme ilkesi doğrultusunda mesleği ile ilgili yeni gelişmeleri takip eder.
X
9
Mesleki açıdan bir sorunun çözüme kavuşturulması sürecinde gerektiğinde meslektaşlarıyla bilgi alışverişine başvurur.
X
10
Karşılaştığı bir problemi, yazılı ya da sözlü olarak formüle eder.
X
11
Mesleki kazanımlarını, toplumsal sorumluluk bilincine sahip olup yakın ve uzak çevresindeki sorunların çözümünde kullanır.
X
12
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir.
X
13
Mesleğiyle ilgili temel becerileri uygular.
X
14
Dil öğrenme stratejilerini etkili şekilde kullanır
X
15
İnsan dilinin özellikleri, yapısı ve işleyişini anlamaya ve çözümlemeye yönelik bilgiye sahiptir ve bu bilgiyi kullanır
X
16
İngilizceyi ana dili düzeyine yakın kullanır
X
17
Ders planı hazırlarken öğrencilerinin gereksinimlerini, dil gelişim düzeylerini, yaşlarını, zeka türlerini ve öğrenme stillerini dikkate alabilme becerisine sahiptir
X
18
Öğrencilerinin tümünün, İngilizcenin dil bilgisi ve söz dağarcığını doğru ve etkin şekilde kullanmalarına yönelik etkinlikler düzenleyebilme becerisine sahiptir
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:07Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:08