Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİM PSİKOLOJİSİÖE1214935Bahar Dönemi2+025
Ders Programı

Perşembe 11:00-11:45

Perşembe 12:00-12:45

Cuma 11:00-11:45

Cuma 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kerem ÇETİNKAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAkademik düzeyde eğitim psikolojisi dersinin amacı, öğrencilere öğretim ve öğrenme süreçlerinin temelinde yatan psikolojik prensip ve teorilere derin bir anlayış kazandırmaktır. Bu alan, bireylerin bilgi edinme, bilişsel ve duygusal beceriler geliştirme ve eğitim ortamlarında etkileşimde bulunma süreçlerini inceler. Ders, psikoloji ile eğitim arasındaki köprüyü kurmayı amaçlayarak, geleceğin eğitimcilerinin, öğrencilerinin öğrenme deneyimini iyileştirmek için psikolojik içgörüleri uygulamalarına yardımcı olmayı hedefler.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel
Gelişimde Sosyal Perspektifi,Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal
Gelişim Teorisi ,Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi,
Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü ,Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant Koşullanma,Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin
Etkileri ,Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli
Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun
Süreli Bellek,Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın
Uygulamaları ,Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs,
Thomas Gordon, William Purkey,Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel Yaklaşımlar,Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım ,Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin Motivasyonu,Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel Teoriler,Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde
Aşamalar,Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme
Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal
Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Behaviorizm, bilişselcilik, yapısalcılık ve sosyo-kültürel bakış açısı gibi çeşitli öğrenme teorilerini keşfeder ve analiz eder
Bu teorilerin öğretim uygulamalarını ve eğitim ortamlarını nasıl etkilediğini açıklar.
Çocuklarda ve ergenlerde bilişsel süreçlerin nasıl geliştiğini ve bu bilginin öğretim stratejilerine nasıl katkıda bulunabileceğini açıklar.
Öğrenci motivasyonunu ve öğrenme sürecindeki katılımı etkileyen faktörleri araştırır.10, 16, 9A, E
Eğitimcilerin çeşitli öğrenci ihtiyaçlarına uyum sağlamak için öğretim yöntemlerini nasıl uyarlayabileceklerini keşfeder.
Pozitif ve üretken bir öğrenme ortamı yaratma stratejilerini açıklar.16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel
Gelişimde Sosyal Perspektifi
Ders Notları
2Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal
Gelişim Teorisi
Ders Notları
3Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi,
Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü
Ders Notları
4Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant KoşullanmaDers Notları
5Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin
Etkileri
Ders Notları
6Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli
Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun
Süreli Bellek
Ders Notları
7Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın
Uygulamaları
Ders Notları
8Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs,
Thomas Gordon, William Purkey
Ders Notları
9Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel YaklaşımlarDers Notları
10Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım Ders Notları
11Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin MotivasyonuDers Notları
12Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel TeorilerDers Notları
13Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde
Aşamalar
Ders Notları
14Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme
Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal
Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri
Ders Notları
Kaynak
Development and Learning METU publications. Educational Psychology, Roxana Moreno, John Wiley & Sons, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EĞİTİM PSİKOLOJİSİÖE1214935Bahar Dönemi2+025
Ders Programı

Perşembe 11:00-11:45

Perşembe 12:00-12:45

Cuma 11:00-11:45

Cuma 12:00-12:45

Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüMeslek Bilgisi
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İlker ALTUNBAŞAK
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Kerem ÇETİNKAYA
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAkademik düzeyde eğitim psikolojisi dersinin amacı, öğrencilere öğretim ve öğrenme süreçlerinin temelinde yatan psikolojik prensip ve teorilere derin bir anlayış kazandırmaktır. Bu alan, bireylerin bilgi edinme, bilişsel ve duygusal beceriler geliştirme ve eğitim ortamlarında etkileşimde bulunma süreçlerini inceler. Ders, psikoloji ile eğitim arasındaki köprüyü kurmayı amaçlayarak, geleceğin eğitimcilerinin, öğrencilerinin öğrenme deneyimini iyileştirmek için psikolojik içgörüleri uygulamalarına yardımcı olmayı hedefler.
Dersin İçeriğiBu ders; Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel
Gelişimde Sosyal Perspektifi,Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal
Gelişim Teorisi ,Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi,
Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü ,Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant Koşullanma,Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin
Etkileri ,Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli
Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun
Süreli Bellek,Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın
Uygulamaları ,Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs,
Thomas Gordon, William Purkey,Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel Yaklaşımlar,Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım ,Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin Motivasyonu,Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel Teoriler,Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde
Aşamalar,Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme
Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal
Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Behaviorizm, bilişselcilik, yapısalcılık ve sosyo-kültürel bakış açısı gibi çeşitli öğrenme teorilerini keşfeder ve analiz eder
Bu teorilerin öğretim uygulamalarını ve eğitim ortamlarını nasıl etkilediğini açıklar.
Çocuklarda ve ergenlerde bilişsel süreçlerin nasıl geliştiğini ve bu bilginin öğretim stratejilerine nasıl katkıda bulunabileceğini açıklar.
Öğrenci motivasyonunu ve öğrenme sürecindeki katılımı etkileyen faktörleri araştırır.10, 16, 9A, E
Eğitimcilerin çeşitli öğrenci ihtiyaçlarına uyum sağlamak için öğretim yöntemlerini nasıl uyarlayabileceklerini keşfeder.
Pozitif ve üretken bir öğrenme ortamı yaratma stratejilerini açıklar.16, 6, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Temel Gelişim İlkeleri, Piaget'in Bilişsel Gelişim Evreleri, Vygotsky'nin Bilişsel
Gelişimde Sosyal Perspektifi
Ders Notları
2Kişilik ve Sosyal Gelişim, Freud'un Psikanalitik Teorisi, Erikson'ın Psikososyal
Gelişim Teorisi
Ders Notları
3Jean Piaget’ın Ahlaki Gelişim Teorisi, Kohlberg'in Ahlaki Gelişim Teorisi,
Gilligan'ın Ahlaki Gelişim Görüşü
Ders Notları
4Öğrenme üzerine Davranışsal Yaklaşım, Klasik Koşullanma, Operant KoşullanmaDers Notları
5Sosyal Öğrenme Modeli, Gözlemsel Öğrenme Süreçleri, Gözlemsel Öğrenmenin
Etkileri
Ders Notları
6Öğrenme üzerine Bilişsel Yaklaşım, Öğrenmenin Bilgi İşleme Görüşü, Uzun Süreli
Bellek, Duyusal Kayıt (Duyusal Bellek), Kısa Süreli Bellek (Çalışma Belleği), Uzun
Süreli Bellek
Ders Notları
7Bilgi İşleme Modelinin İçerdiği Sonuçlar, Öğrenmeye Bilişsel Yaklaşımın
Uygulamaları
Ders Notları
8Öğrenmeye İnsancıl Yaklaşım, Abraham Maslow, Carl Rogers, Arthur Combs,
Thomas Gordon, William Purkey
Ders Notları
9Motivasyonda Davranışsal Yaklaşım Motivasyonda Bilişsel YaklaşımlarDers Notları
10Motivasyonda Sosyal Öğrenme Yaklaşımı Motivasyonda İnsancıl Yaklaşım Ders Notları
11Sınıf Yapısı ve Motivasyon Öğretmen Davranışları ve Öğrencilerin MotivasyonuDers Notları
12Dil Edinimi Davranışçı Teoriler Sosyal Bilişsel TeorilerDers Notları
13Dil Edinimi Yapısalcı Teoriler Psikodilbilimsel Teoriler Dil Edinim Sürecinde
Aşamalar
Ders Notları
14Yetenek Farklılıkları Zihinsel Gerilik Yetenekli ve Yetenekli Olmayan Öğrenme
Güçlükleri Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu Duygusal veya Davranışsal
Bozukluklar İletişim, Görme ve İşitme Engellilikleri
Ders Notları
Kaynak
Development and Learning METU publications. Educational Psychology, Roxana Moreno, John Wiley & Sons, Inc.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder.
X
2
Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler.
X
3
Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir.
X
4
Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular.
X
5
Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
X
6
Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır.
X
7
Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur.
X
8
Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder.
X
9
Türkçeyi doğru ve etkili kullanır.
X
10
Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular.
11
Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular.
X
12
Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Ekleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:11Son Güncelleme Tarihi: 04/07/2022 - 14:13