Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK GÜÇLÜĞÜ : TANILAMA VE MÜDAHALE | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilere matematik öğrenme güçlüklüğü ile ilgili temel bilgileri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrenme güçlüğü ve matematik; matematik gelişimi,Matematik güçlüğünün nedenleri, matematik güçlüğü olan çocukların özellikleri,Matematik güçlüğünün belirtileri,Matematik güçlüğü olan bireyleri tanılama modelleri,Matematik güçlüğü olan bireyleri tanılama modelleri; Müdahaleye Tepki Modeli (MTM),Matematik güçlüğünün değerlendirilmesi,Matematik güçlüğünde araştırma temelli müdahale yöntemleri,Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-1: Temel aritmetik işlemler ve akıcılık,Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-2: Somut-Yarı Somut-Soyut Öğretim ve Nokta Belirleme stratejileri,Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-3: Şemaya Dayalı Öğretim ve Bunu çöz! stratejisi,Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-4: Anımsatıcı stratejilerle problem çözme,Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-5: Kendini Düzenleme Stratejileri,Matematik güçlüğünde örnek uygulamalar,Matematik güçlüğünde örnek uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenme güçlüğü ve matematik öğrenme güçlüğünü tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğrenme güçlüğünde matematik gelişimini ve matematik güçlüğünün nedenlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Matematik öğrenme güçlüğü ile tanılanma ölçütlerini ve değerlendirme sürecini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Matematik öğrenme güçlüğünde araştırma temelli müdahale yöntemlerini tanımlar. | 15, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrenme güçlüğü ve matematik; matematik gelişimi | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 9, s. 239-274. |
2 | Matematik güçlüğünün nedenleri, matematik güçlüğü olan çocukların özellikleri | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 1, s.1-32; Bölüm 9, s. 239-274; Melekoğlu (2022) Bölüm 1, s.2-19 |
3 | Matematik güçlüğünün belirtileri | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 3, s. 61-84. Melekoğlu (2022) Bölüm 2, s.22-40. |
4 | Matematik güçlüğü olan bireyleri tanılama modelleri | Melekoğlu (2022) Bölüm 3, s.44-63. |
5 | Matematik güçlüğü olan bireyleri tanılama modelleri; Müdahaleye Tepki Modeli (MTM) | Melekoğlu (2022) Bölüm 3, s.44-63. Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 5, s.109-132. Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 9, s.239-274. |
6 | Matematik güçlüğünün değerlendirilmesi | Melekoğlu (2022) Bölüm 4, s.66-97. |
7 | Matematik güçlüğünde araştırma temelli müdahale yöntemleri | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 9, s. 239-274. |
8 | Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-1: Temel aritmetik işlemler ve akıcılık | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 6, s. 128-154. Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı IV |
9 | Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-2: Somut-Yarı Somut-Soyut Öğretim ve Nokta Belirleme stratejileri | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 7, s. 158-201. Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı IV |
10 | Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-3: Şemaya Dayalı Öğretim ve Bunu çöz! stratejisi | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 8, s. 201-235. Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı IV |
11 | Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-4: Anımsatıcı stratejilerle problem çözme | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 10, s.264-288. Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı V |
12 | Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-5: Kendini Düzenleme Stratejileri | Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı V |
13 | Matematik güçlüğünde örnek uygulamalar | Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı V |
14 | Matematik güçlüğünde örnek uygulamalar | Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı V |
Kaynak |
Yıkmış, A. (2005). Etkileşime Dayalı Matematik Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık. Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitapları Melekoğlu, M. A ve Çakıroğlu, O. (2017). Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar, Vize Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 5 | 5 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 2 | 2 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 105 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(105/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MATEMATİK GÜÇLÜĞÜ : TANILAMA VE MÜDAHALE | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seç. Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında öğrencilere matematik öğrenme güçlüklüğü ile ilgili temel bilgileri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrenme güçlüğü ve matematik; matematik gelişimi,Matematik güçlüğünün nedenleri, matematik güçlüğü olan çocukların özellikleri,Matematik güçlüğünün belirtileri,Matematik güçlüğü olan bireyleri tanılama modelleri,Matematik güçlüğü olan bireyleri tanılama modelleri; Müdahaleye Tepki Modeli (MTM),Matematik güçlüğünün değerlendirilmesi,Matematik güçlüğünde araştırma temelli müdahale yöntemleri,Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-1: Temel aritmetik işlemler ve akıcılık,Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-2: Somut-Yarı Somut-Soyut Öğretim ve Nokta Belirleme stratejileri,Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-3: Şemaya Dayalı Öğretim ve Bunu çöz! stratejisi,Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-4: Anımsatıcı stratejilerle problem çözme,Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-5: Kendini Düzenleme Stratejileri,Matematik güçlüğünde örnek uygulamalar,Matematik güçlüğünde örnek uygulamalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrenme güçlüğü ve matematik öğrenme güçlüğünü tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Öğrenme güçlüğünde matematik gelişimini ve matematik güçlüğünün nedenlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A |
Matematik öğrenme güçlüğü ile tanılanma ölçütlerini ve değerlendirme sürecini tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Matematik öğrenme güçlüğünde araştırma temelli müdahale yöntemlerini tanımlar. | 15, 16, 37, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 15: Rol Oynama ve Drama Tekniği , 16: Soru - Cevap Tekniği , 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrenme güçlüğü ve matematik; matematik gelişimi | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 9, s. 239-274. |
2 | Matematik güçlüğünün nedenleri, matematik güçlüğü olan çocukların özellikleri | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 1, s.1-32; Bölüm 9, s. 239-274; Melekoğlu (2022) Bölüm 1, s.2-19 |
3 | Matematik güçlüğünün belirtileri | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 3, s. 61-84. Melekoğlu (2022) Bölüm 2, s.22-40. |
4 | Matematik güçlüğü olan bireyleri tanılama modelleri | Melekoğlu (2022) Bölüm 3, s.44-63. |
5 | Matematik güçlüğü olan bireyleri tanılama modelleri; Müdahaleye Tepki Modeli (MTM) | Melekoğlu (2022) Bölüm 3, s.44-63. Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 5, s.109-132. Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 9, s.239-274. |
6 | Matematik güçlüğünün değerlendirilmesi | Melekoğlu (2022) Bölüm 4, s.66-97. |
7 | Matematik güçlüğünde araştırma temelli müdahale yöntemleri | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 9, s. 239-274. |
8 | Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-1: Temel aritmetik işlemler ve akıcılık | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 6, s. 128-154. Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı IV |
9 | Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-2: Somut-Yarı Somut-Soyut Öğretim ve Nokta Belirleme stratejileri | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 7, s. 158-201. Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı IV |
10 | Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-3: Şemaya Dayalı Öğretim ve Bunu çöz! stratejisi | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 8, s. 201-235. Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı IV |
11 | Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-4: Anımsatıcı stratejilerle problem çözme | Melekoğlu ve Çakıroğlu, (2018), Bölüm 10, s.264-288. Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı V |
12 | Matematik güçlüğünde öğretim stratejileri-5: Kendini Düzenleme Stratejileri | Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı V |
13 | Matematik güçlüğünde örnek uygulamalar | Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı V |
14 | Matematik güçlüğünde örnek uygulamalar | Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitabı V |
Kaynak |
Yıkmış, A. (2005). Etkileşime Dayalı Matematik Öğretimi. Ankara: Kök Yayıncılık. Özmen (ed) (2017), Öğrenme Güçlüğü Sınıf içi Destek Kitapları Melekoğlu, M. A ve Çakıroğlu, O. (2017). Özel öğrenme güçlüğü olan çocuklar, Vize Yayıncılık. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
2 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
3 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
4 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
5 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
6 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
8 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
9 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
10 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
11 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
12 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |