Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÖZEL EĞİTİM KURUMLARINDA GÖZLEM | 1+4 | 3 | 5 |
Ders Programı | ( B ) Pazartesi 13:30-14:15 ( B ) Pazartesi 14:30-15:15 ( B ) Pazartesi 15:30-16:15 ( B ) Pazartesi 16:30-17:15 ( B ) Salı 11:00-11:45 ( B ) Perşembe 09:00-09:45 ( A ) Pazartesi 13:30-14:15 ( A ) Pazartesi 14:30-15:15 ( A ) Pazartesi 15:30-16:15 ( A ) Pazartesi 16:30-17:15 ( A ) Perşembe 09:00-09:45 ( C ) Pazartesi 13:30-14:15 ( C ) Pazartesi 14:30-15:15 ( C ) Pazartesi 15:30-16:15 ( C ) Pazartesi 16:30-17:15 ( C ) Perşembe 09:00-09:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Alan Eğitimi |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adviye Pınar KONYALIOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Özge ÖZLÜ ÜNLÜ, Dr.Öğr.Üye. Aslin ARSLANOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders kapsamında; gözlem yapılan okulun, okul içerisindeki eğitim-öğretim süreci ile öğretmen ve öğrencilerin gözlenmesi, gözlemlerin raporlaştırılmaası amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Okulun tarihçesi, içinde bulunduğu çevre (sosyo-ekonomik özellikleri), öğrenci profili, öğrenci sayısı, fiziksel koşulları, varsa okulun fiziki koşullarında yapılan uyarlamalar, okulun örgüt yapısı ve personeli hakkında bilgi alınması.,Gözlem yapılan okulda kullanılan eğitim modeli/modelleri ve bu modeli/modelleri uygulamaya geçirmekte kullanılan araç-gereçler, bilişim-iletişim teknolojileri, yardımcı teknolojiler, materyal ve kaynakların incelenmesi ve belgelenmesi.,Okulda uygulanan müfredat programı ve nasıl uyarlandığının incelenmesi.,‘Okulda bir gün’ başlığı altında öğretmenlerin mesai saatleri içindeki görev ve sorumluluklarının gözlemlenmesi.,‘Okulda bir gün’ başlığı altında öğrencilerin okuldaki bir günlerinin nasıl geçtiğinin gözlemlenmesi.,Okulun özel gereksinimli öğrenciyi/öğrencileri değerlendirme politikasının incelenmesi ve belgelenmesi.,Gözlem yapılan sınıfın genel atmosferinin gözlemlenmesi. Sınıfın fiziki koşullarının özel eğitime uygunluğunun gözlemlenmesi, varsa sınıfın fiziki koşullarında yapılan uyarlamaların belirlenmesi.,Gözlem yapılan sınıftaki özel gereksinimli öğrencilerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının (BEP), Bireyselleştirilmiş Öğretim Programlarının (BÖP) ve Bireyselleştirilmiş Aile Eğitim Programlarının (BAP) incelenmesi ve belgelenmesi. ,Öğretmen tarafından kullanılan eğitsel yöntemler ve stratejilerinin (büyük-küçük grup çalışmaları, bireysel çalışmalar, özel teknikler (PECS, UDA vb.)) ve varsa yapılan öğretimsel uyarlamaların gözlemlenmesi.,Öğretmenin öğrencilerle iletişim ve etkileşiminin gözlemlenmesi (bedel dili, fiziksel mesafe vb.).,Kurum gözlemi sürecinde özel eğitim öğretmeninin uyması gereken etik kural ve yasaların öğrenilmesi ve belgelenmesi.,Okul- aile ve öğretmen aile-işbirliğinin yönetsel düzenlemeler bağlamında gözlemlenmesi ve belgelenmesi.,Kurum içi ve kurumlar arası işbirliğinin gözlemlenmesi ve belgelenmesi. ,Öğrencinin geçişine ilişkin çalışma yönetmeliklerin incelenmesi ve belgelenmesi.,Gerekli görüldüğünde öğrencinin başka kurumlara yönlendirilmesi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci, özel eğitim kurumlarında gözleme ilişkin aşağıdaki bilgi ve becerileri sergileyebilecektir: Gözlem yapılan okulun tarihçesi, içinde bulunduğu çevre (sosyo-ekonomik özellikleri), öğrenci profili, öğrenci sayısı, fiziksel koşulları, varsa okulun fiziki koşullarında yapılan uyarlamalar, okulun örgüt yapısı ve personeli hakkında bilgileri sunar/açıklar; | 2 | A |
Gözlem yapılan okulda kullanılan eğitim modeli/modelleri ve bu modeli/modelleri uygulamaya geçirmekte kullanılan araç-gereçler, bilişim-iletişim teknolojileri, yardımcı teknolojiler, materyal ve kaynaklarını belgeler ve açıklar; | 2 | A |
Okulda uygulanan müfredat programını ve nasıl uyarlandığını açıklar/örneklendirir; | 1, 2, 4 | A |
'Okulda bir gün’ başlığı altında öğretmenlerin mesai saatleri içindeki görev ve sorumluluklarının gözlemler ve örneklendirir; | 1, 2, 4 | A |
‘Okulda bir gün’ başlığı altında öğrencilerin okuldaki bir günlerinin nasıl geçtiğinin gözlemler ve örneklendirir; | 1, 2, 4 | A |
Okulun özel gereksinimli öğrenciyi/öğrencileri değerlendirme politikasını açıklar ve örneklendirir; Gözlem yapılan sınıfın genel atmosferini gözlemler ve örneklendirir; | 1, 2, 4 | A |
Sınıftaki özel gereksinimli öğrencilerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının (BEP), Bireyselleştirilmiş Öğretim Programlarının (BÖP) ve Bireyselleştirilmiş Aile Eğitim Programlarının (BAP) inceler ve belgelendirir; | 1, 2, 4 | A |
Öğretmen tarafından kullanılan eğitsel yöntemler ve stratejilerinin (büyük-küçük grup çalışmaları, bireysel çalışmalar, özel teknikler (PECS, UDA vb.) ve varsa yapılan öğretimsel uyarlamaları gözlemler ve açıklar; | 2, 3, 4 | A |
Öğretmenin öğrencilerle iletişim ve etkileşiminin gözlemler ve açıklar (bedel dili, fiziksel mesafe vb.); | 1, 2, 4 | A |
Kurum gözlemi sürecinde özel eğitim öğretmeninin uyması gereken etik kural ve yasaları açıklar ve örneklendirir; | 1, 2, 3 | A |
Okul- aile ve öğretmen aile-işbirliğinin yönetsel düzenlemeler bağlamında gözlemler ve örneklendirir; | 1, 2, 4 | A |
Kurum içi ve kurumlar arası işbirliğini gözlemler ve örneklendirir; | 1, 2, 4 | A |
Öğrencinin geçişine ilişkin çalışma yönetmelikleri inceler ve örneklendirir; | 1, 2, 4 | A |
Gerekli görüldüğünde öğrencinin başka kurumlara yönlendirilmesini gözlemler ve açıklar. | 1, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Okulun tarihçesi, içinde bulunduğu çevre (sosyo-ekonomik özellikleri), öğrenci profili, öğrenci sayısı, fiziksel koşulları, varsa okulun fiziki koşullarında yapılan uyarlamalar, okulun örgüt yapısı ve personeli hakkında bilgi alınması. | ders izlencesinin incelenmesi, ilgili basamağın takip edilmesi |
2 | Gözlem yapılan okulda kullanılan eğitim modeli/modelleri ve bu modeli/modelleri uygulamaya geçirmekte kullanılan araç-gereçler, bilişim-iletişim teknolojileri, yardımcı teknolojiler, materyal ve kaynakların incelenmesi ve belgelenmesi. | Ders notları |
3 | Okulda uygulanan müfredat programı ve nasıl uyarlandığının incelenmesi. | gözlem yapılan okulun müfredatının incelenmesi |
4 | ‘Okulda bir gün’ başlığı altında öğretmenlerin mesai saatleri içindeki görev ve sorumluluklarının gözlemlenmesi. | okulda gözlem |
5 | ‘Okulda bir gün’ başlığı altında öğrencilerin okuldaki bir günlerinin nasıl geçtiğinin gözlemlenmesi. | okulda gözlem |
6 | Okulun özel gereksinimli öğrenciyi/öğrencileri değerlendirme politikasının incelenmesi ve belgelenmesi. | BEP formlarının incelenmesi |
7 | Gözlem yapılan sınıfın genel atmosferinin gözlemlenmesi. Sınıfın fiziki koşullarının özel eğitime uygunluğunun gözlemlenmesi, varsa sınıfın fiziki koşullarında yapılan uyarlamaların belirlenmesi. | sınıf içi gözlem |
8 | Gözlem yapılan sınıftaki özel gereksinimli öğrencilerin Bireyselleştirilmiş Eğitim Programlarının (BEP), Bireyselleştirilmiş Öğretim Programlarının (BÖP) ve Bireyselleştirilmiş Aile Eğitim Programlarının (BAP) incelenmesi ve belgelenmesi. | BEP örnekleri inceleme |
9 | Öğretmen tarafından kullanılan eğitsel yöntemler ve stratejilerinin (büyük-küçük grup çalışmaları, bireysel çalışmalar, özel teknikler (PECS, UDA vb.)) ve varsa yapılan öğretimsel uyarlamaların gözlemlenmesi. | gözlem ve uygulama öğretmeni ile görüşme |
10 | Öğretmenin öğrencilerle iletişim ve etkileşiminin gözlemlenmesi (bedel dili, fiziksel mesafe vb.). | gözlem ve öğretmen ile görüşme |
11 | Kurum gözlemi sürecinde özel eğitim öğretmeninin uyması gereken etik kural ve yasaların öğrenilmesi ve belgelenmesi. | Çalışma notları |
12 | Okul- aile ve öğretmen aile-işbirliğinin yönetsel düzenlemeler bağlamında gözlemlenmesi ve belgelenmesi. | rehberlik servisi ile görüşme |
13 | Kurum içi ve kurumlar arası işbirliğinin gözlemlenmesi ve belgelenmesi. | Çalışma notları |
13 | Öğrencinin geçişine ilişkin çalışma yönetmeliklerin incelenmesi ve belgelenmesi. | BEP planlarının incelenmesi |
14 | Gerekli görüldüğünde öğrencinin başka kurumlara yönlendirilmesi | Çalışma notları |
Kaynak |
öğrenciler için ders hocaları tarafından hazırlanmış ayrıntılı ders yönergesi. özel eğitimle ilgili yasa ve yönetmelikler. özel eğitim okullarının MEB tarafından geliştirilmiş müfredatları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Özel Eğitim Öğretmenliği alanında kuramsal ve uygulamaya yönelik bilgileri ve bu bilgilere katkıda bulunacak farklı disiplinlere ilişkin temel kavramları, ilkeleri ve kuramları ifade eder. | X | |||||
0 | Alanındaki kuramları karşılaştırıp, her bir kuramın güçlü ve zayıf yönlerini sözel olarak listeler. | X | |||||
0 | Eğitim programının üç öğesi olan içerik, süreç ve ürünü öğrencilerin hazır bulunuşluk, ilgi ve öğrenme profili gibi öğrenci niteliklerine göre farklılaştırılmış ders plânlarını çeşitli disiplinlerde geliştirir, uygular ve değerlendirir. | X | |||||
0 | Öğrencilerini tüm gelişim (zihinsel, fiziksel, duygusal, sosyal, kişilik vb.) alanlarını dikkate alarak bir bütün olarak geliştirecek bilgiye sahip olur ve öğrencilerini bu alanlarda geliştirmek üzere ilgili teknikleri uygular. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler; verileri yorumlar, değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | X | |||||
0 | Özel eğitim ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan karmaşık sorunları çözmek için çeşitli disiplinlerden gelen meslektaşlarının oluşturduğu ekibin bir üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
0 | Öğrenme gereksinimlerine göre belirlediği kişisel hedeflerine ulaşabilmek için yaşam boyu öğrenme ilkelerine sahip olur. | X | |||||
0 | Özel eğitime ilişkin yeni gelişmeleri yayın taraması, seminer, konferans ve çalıştay gibi mesleki etkinler yoluyla takip eder. | X | |||||
0 | Türkçeyi doğru ve etkili kullanır. | X | |||||
0 | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için mesleki proje ve etkinlikler planlar ve uygular. | X | |||||
0 | Mesleğiyle ilgili temel kavramları bilir ve temel becerileri uygular. | X | |||||
0 | Alana ilişkin yaptığı çalışma ve araştırmaların tüm aşamalarında ulusal ve evrensel duyarlılıkların bilinci içinde toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere saygılı hareket etme özelliğini göstermesinin yanı sıra, yenilikçi ve üretken bir kişilik sergiler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |